Jump to content

Vinteropbevaring skudd.


bobby

Recommended Posts

Registrerer med litt skepsis at den lokale klubben oppbevarer en anseelig mengde lerduepatroner over vinteren, noe ute i container, noe i klubbhuset (uten varme).

Er min skeptimisme ubegrunnet eller er det risiko at kvaliteten på patronene reduseres. Tenker da på de stadige temperatur svingningene de utsettes for, spes i containeren.

 

Erfaringer eller meninger rundt dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært mer bekymret for fuktighetseksponering enn temperatursvingninger, særlig for de patronene som lagres ute i konteiner. Leirduepatroner er så vidt jeg vet ladet med stål(jern)-hagl, og over tid vil fuktighet kunne føre til rustdannelse slik at haglene klumper seg. Men nå er det jo forskjell på tørt innlandsklima østpå og det været vi har her på sørvest-landet....

Link to comment
Share on other sites

Som Sølvrev skriver er det fuktighet som er problemet. Krutt og hagl tåler temperaturvariasjoner og lave temperaturer uten problemer så lenge relativ fuktighet er under 60%. Ved raske temperaturforandringer bør relativ fuktighet være under 45 %. 

Det som er ødeleggende for krutt er høye temperaturer, over 30 grader gir vesentlig redusert levetid. Ideelt er rundt 15 grader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

conteiner ute er no dritt. ved væromslag blir det ekstremt fuktig inne i konteiner, kondensvann drypper overalt inne i conteinern, pappen til skudda blir fuktig, har selv skutt slike overvinterede skudd på vårparten med hule smell og ubrente kruttflak som drysser ut av pipa. det er ikke bra i det hele tatt, stopper en forladning i pipa på en pump/halvauto er det ikke så lett å oppdage,

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...