Jump to content

Rådyrjakt i jordbruksområde


T3x-308

Recommended Posts

Hei,

Har i år startet med rådyrjakt. I området hvor jeg har kalvekort et det 3 jakttårn, i retning jordet/skogskant.

På vestvendt side av grenseområdet jorde/skog er det tydelig aktivitet; avføring og nedlagt gress - samt spor. Det ble også veldig synlig nå som snøen kom.

Mange ferske spor og fersk avføring.

Jeg er på post tidlig om morgen, 1 time før det begynner å lysne - og 1 time før det begynner å mørkne på ettermiddagen.

Har aldri sett rådyr, vært ute 10-15 ganger siden jakten startet.

Spørsmål:

1. I et slikt område som beskrevet over; er det riktig fremgangsmåte - det å postere 1 time i forkant ?

2. Hvor er dyrene gjennom hele dagen ? Det er tydelig at den hviler ved grenseområdet jorde/skog.
Når legger den seg ned for å hvile ? Støkker jeg den på vei til tårnet på ettermiddagen (hvis de hviler på dagen ) ?

 

Har ikke klart å finne litteratur som forklarer hvor rådyret er til enhver tid på dagen, og hvor den i et landbruksområde hviler osv. Mange spørmål av en fersk jeger som er desperat etter bare få sett litt liv. Det er helt klart liv i min egen hage bare 1000 meter unna terrenget :)

 

Link to comment
Share on other sites

Prøv å sette deg ut litt tidligere på ettermiddagen og sitt HELT stille. Rådyrene holder seg gjerne i nærheten av beiteområdene så du må gi de tid til å glemme at du er der før det det mørkner.  Jeg setter meg ofte ut 1,5 - 2t før det mørkner. Kan fort bli kjedelig så en god lydbok er å anbefale. Bli sittende til ca 30min etter at det har blitt mørkt. Som regel kommer dyrene ut på jordet akkurat i det du tror det har blitt for mørkt til å skyte men når du får dyret i kikkerten så ser en ofte at det var nok lys allikevel.

 

Når det gjelder morgenjakt så har jeg best erfaring med å snike meg innpå området hvor dyrene beiter. Rådyrene beiter ofte igjennom natten så ved å gå ut mens det er mørkt for å sette seg på post så tror jeg en bare vil skremme dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Har viltkamera i åkerkant (grasslått). På denne årstiden er de utpå når som helst på døgnet, men aktiviteten er vel generelt noe større når det er mørkt. De er gjerne mer vare når det er lyst, så aner de ugler stikker de fortere enn i mørket, og de kommer heller ikke utpå igjen med det første, er mitt inntrykk. Skarpt føre, som det gjerne er nå utover, gjør det ofte umulig å komme seg på poster med PK skuddhold, så en bør søke å ha noen poster der en slipper å måtte komme noe særlig nærmere enn et par hundre meter. Verifiser innskyting og kulebane. Vitalt område på rådyr er ikke noe stort mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...