Jump to content

Skyte små grupper med lav forstørrende kikkertsikte?


Mas-36

Recommended Posts

På min gamle Mauser M98 har jeg klasket på en liten 1-8 kikkert. Og jeg ser jo at ting blir smått på 100 meter med kun 8x ;) Hvor små grupper greier dere å skyte? Og har dere noen gode tips til hvordan å skyte små grupper med lite forstørring?

 

Nå skyter jeg grupper rundt 30mm på 100meter. Det er jo ikke så dårlig, men det er ca 10mm dårligere enn jeg gjør når jeg skyter med 16x med samme våpen :) 

Link to comment
Share on other sites

@Mix Det har du rett i. Der hurtighet er viktig er tykke tydelige retikkel gjerne med lys en fordel. Men på banen der "hull i hull" er målet er det ofte sikter med tynnest mulig retikkel som er "saker". På siktet jeg har er det en dot i midten som er litt under 25mm på 100 meter med 8x. Med lys syns jeg ikke den er for liten. Men uten lys tror jeg den i felt kan bli litt liten om det går fort unna ;) 

Link to comment
Share on other sites

På hva slags blink, vanlig rund skive?

 

Folk skyter jo fine samlinger med jernsikter også, forstørring i seg selv gir ikke så mye bedre presisjon men kan gjøre det lettere å finne midten av blinken så man sikter på samme sted hver gang. 

Hvis du har anledning til å sette opp egne blinker så kan det være lettere å finne midten med trådkorset om du f.eks. har en ruteformet blink så du plasserer en tråd i hvert hjørne av blinken. På rund skive må jeg noen ganger mentalt dele skiva i like deler horisontalt of vertikalt for å være sikker på at siktepunktet faktisk er i midten.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mnja. Det var stor forskjell. Noe er det å hente med egnede sikter, men ofte ikke all verden synes jeg. Forutsetningen for å skyte bra med grove retikkel er en blink som passer retikkelet. En synlig sirkel (dvs lys i midten) som akkurat er stor nok til  at retikkel passer inne i sirkelen, dvs noe lys mellom retikkel og sirkel, synes jeg fungerer godt. Hjernen har en fabelaktig evne til å vurdere om ting er i senter, men det gjelder kanskje ikke alle. Synes egentlig ikke det er vanskeligå skyte tiere på DFS-skiva, men andre igjen synes det er vanskelig pga manglende siktepunkt.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, vavlo skrev:

 Synes egentlig ikke det er vanskeligå skyte tiere på DFS-skiva, men andre igjen synes det er vanskelig pga manglende siktepunkt.

Trening er et stikkord. Folk som trener litt skyter jo tiere stående, med to høl etter hverandre til sikte...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, M67 skrev:

Trening 

 

Hehe. Ja. Her om onsdagen så jeg to spinkle jenter på 19 og 20 skyte tretti tiere hver på rad - stående. 300 poeng på 30 stå er heftig. 

 

Jeg blir litt klein av å høre om forstørrelser, retikler og toføtter når det som trenges for å skyte repeterbart små grupper er trening, trening og atter trening. 😉 

 

Med lav forstørrelse og grovt kors gjør jeg som @Vargen. Lysprikk synes jeg nesten gjør vondt verre. 

Edited by boble
Skriveleif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, boble skrev:

Hehe. Ja. Her om onsdagen så jeg to spinkle jenter på 19 og 20 skyte tretti tiere hver på rad - stående. 300 poeng på 30 stå er heftig. 

Og de brukte jaktrifler uten reimer og annet? DA er jeg imponert jeg også. Skulle ønske jeg var så god. Men jeg er nok bare listefyll på stevner.

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, boble skrev:

 

Hehe. Ja. Her om onsdagen så jeg to spinkle jenter på 19 og 20 skyte tretti tiere hver på rad - stående. 300 poeng på 30 stå er heftig. 

 

Jeg blir litt klein av å høre om forstørrelser, retikler og toføtter når det som trenges for å skyte repeterbart små grupper er trening, trening og atter trening. 😉 

 

Med lav forstørrelse og grovt kors gjør jeg som @Vargen. Lysprikk synes jeg nesten gjør vondt verre. 


mener og ha hørt at kvinner har bedre koordinasjon mellom pekefinger og øyet, kanskje en grunn til syDAME.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Sitka skrev:

kanskje en grunn til syDAME

Ikke helt sikker på det. Har nettopp sittet to timer med symaskinen for å sy om skyte buksa til frue.

 

Vanligvis skyter nå jeg med diopter og da på 15 eller 200m skiva til DFS.

Den 100m skiva er jo enormt stor så når jeg skal teste er gevær med kikkert på den taper jeg et krys over svarten med 20mm malertape. Da blir den lettere å sikte på med kikkert i tillegg til at jeg da kan se kulehullene i kikkerten. Det er sentreringsmarkeringer på den vite delen av  skiva så det er enkelt å få tapen helt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Og de brukte jaktrifler uten reimer og annet? DA er jeg imponert jeg også. Skulle ønske jeg var så god. Men jeg er nok bare listefyll på stevner.

De skjøt nok uten reim, ja - NSF, vettu. 

 

Jeg tror det er mindre øye-hånd-koordinasjon og mer psykisk styrke og konsentrasjon, pluss skyteteknikk så klart. 

 

Min pers på 30 stå er 294, men derifra og til 300 er mye, mye lengre enn fra 270 til 290. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, boble skrev:

De skjøt nok uten reim, ja - NSF, vettu.  

Og NSF er?

 

Edit: Glem det fant ut. Blir litt som DFS bare 10 meter og uten reim, men med samme drakter og skytestillinger ;) Ikke noe lang arm og "vanlige" klær :P 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Trist at bruker av dette forum ikke kjenner til Norges skytterforbund.

Hvorfor det? Bare fordi en liker jakt, betyr ikke at en syns alt som har med våpen er spennende? Vet du alle forkortelser innen skyttersporten da? I såfall fint for deg, men jeg har ingen interesse. Jeg ser heller ikke på skiskyting på TV, Ikke Landsskytterstevnet heller. Leirdueskyting er spennende da. Ellers er det jaktfelt og jaktskyting interessen min ligger.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å tråkke i både salat og remulade.. en skal være rimelig distansert fra alt som har med organisert skyting å gjøre dersom en ikke har hørt om NSF før (eller klubber/organisasjoner tilknyttet NSF). Pistolskyting er i stor grad i NSF-regi og -sammenheng (enormt mange flere % pistolklubber er tilknyttet NSF enn DSSN o.l.) . Det er neppe krav eller forventning om at folk kjenner til alle norske skytterorganisasjoner, men jeg vil påstå at de tre store (NJFF, DFS, og NSF) bør alle kjenne til. Spesielt når en skal ytre seg om våpenpolitikk og norsk våpenkultur.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 6
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror beste tipset for å skyte bra med lav forstørrelse er å trene, jeg tror faktisk du kan få veldig rask progresjon om du starter å trene med diopter. Viktigste, spesielt med tofot er å finne en bra null-stilling for hvert skudd. 

 

Litt OT. skulle likt å se de som kan skyte vise til resultater fra mer enn en gren de skyter. Det at man skyter 300 på 10m luft betyr ikke at man bare kan møte opp å skyte 100 på elgbanen eller 300 på f-class. Jeg er ok på det meste, men tydeligvis ikke en av de i Norge som kan skyte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De som skyter 300 med luft her i landet er nok med på mye annen skyting også om ikke ting har endret seg drastisk de siste årene. De fleste av de beste skytterne her i landet deltar både i ISF og DFS skyting. Og mange av den er også kapabel til å treffe en løpende elg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

en skal være rimelig distansert fra alt som har med organisert skyting å gjøre dersom en ikke har hørt om NSF før (eller klubber/organisasjoner tilknyttet NSF). Pistolskyting er i stor grad i NSF-regi og -sammenheng (enormt mange flere % pistolklubber er tilknyttet NSF enn DSSN o.l.)

Spesielt når en henger på Kammeret konstant, og uttaler seg om det meste... Jeg er tilbøyelig til å kalle det "leve i sin egen boble" - men det er igrunnen helt greit, når det først er sagt, jeg gjør også det, bare ei anna boble...

 

Å skylde at man ikke klarer å skyte små grupper eller i midten på fordi skiva er for stor framstår for meg som en tullete unnskyldning, og en som ikke gjør noe med det egentlige problemet. Dette løses med trening og med forståelse for hvilke faktorer som inngår i og behøves for god skyting. Og den kompetansen fins i både NSF og DFS, men kan være vanskelig å finne opp komplett på egenhånd, i sin egen boble - jeg tror iallefall ikke at jeg hadde klart det. Ikke at jeg har klart det, men jeg er nærmere enn før...

Det samme gjelder det å avfeie prestasjoner med eventuelt utstyr som en tror løser alle problemer. Jeg har vel deltatt i de fleste skytedisipliner som er i dette landet, og de har alle sine utfordringer - min boble er skyting, omgangskretsen min er nesten bare skyttere - og hoveddisiplinene her er DFS, Jaktfelt, UNL/F-class og PRS.

Er en god i det ene her, så er en ikke ille i noe av det andre - unntaket er vel UNL, du kan være bra god der, og falle totalt gjennom i de andre. Men de fleste som først "driver med skyting" trener en del, og man får da innhovedpoengene, sikte og avtrekksteknikk, og den er ca. lik i alle disiplinene, og på tvers av sikteteknologi og blinkstørrelse.

 

Sitat

På min gamle Mauser M98 har jeg klasket på en liten 1-8 kikkert. Og jeg ser jo at ting blir smått på 100 meter med kun 8x ;) Hvor små grupper greier dere å skyte? Og har dere noen gode tips til hvordan å skyte små grupper med lite forstørring?

Siterer det opprinnelige spørsmålet, 20-30mm er ikke så lite, og det er jo mulig at rifla ikke går bedre, men det er INGEN tvil om at trening vil hjelpe. Jeg har sett folk skyte 10-15mm grupper på 100m med rødpunkt, med diopter, med 80x, med reim og med støtte i haue og ræva. Alt er enklere med hjelpemidler. Men trening trumfer alt. Fokusert trening, ikke bare smelling, det hjelper ingen ting.

 

K

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg satte en 1-4 med rød prikk på 202-en,og prøvde meg på en jaktfeltrunde i vår. Der har jeg de siste åra ligget på litt-under-tredve/litt-over-ti. Så jeg forventet ikke mye, men jeg ville teste rødprikk siden jeg aldri har hatt det på en kikkert før. Skjøt de liggende holdene (2 stk) stående siden ryggen ikke har taklet liggende skyting på flere år. Det var en helt annen verden å skyte med rødprikken, rett på målet og rett på sak. Resultatet ble 30/19. Den lave forstørrelsen hjalp nok til litt med at det ikke ble så lett å se egen skjelving og risting, og så trenger man ikke lete etter blinken... 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

Nå er det relativt mange likheter mellom disse grenene da, det sagt så er det ingen tvil om at hun kan skyte. 

Ok. Da får vi ta Jenny Stene. I Stangfinalen flere ganger (ekstrem hurtigskyting). Nr 11 på verdensrankingen i 50 meter-3 pos og nr 21 i luftrifle (begge ren presisjon med meget god tid.)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Ok. Da får vi ta Jenny Stene. I Stangfinalen flere ganger (ekstrem hurtigskyting). Nr 11 på verdensrankingen i 50 meter-3 pos og nr 21 i luftrifle (begge ren presisjon med meget god tid.)

Men dette er også en gren som er veldig lik DFS og øvelser innad i DFS.

Igjen, det er ingen tvil om at disse kan skyte, de er mye flinkere enn meg. Men jeg har virkelig ikke trua på at de kan møte opp på ett stevne i ukjent gren og vinne uten å ha trent på det først (kanskje br50). Samme som at det er ingen tvil om at Magne Holmbro kan skyte, men jeg tror ikke han klarer kongelaget uten trening med diopter først.

 

Edited by Dodraugen
Link to comment
Share on other sites

@Dodraugen, Hvilke øvelser mener du å sammenligne med da? Metallsilhuett, jaktfelt, NSF 10 m luft, 50 m fin og 300 m grov og alle seks sortene DFS rifleprogram er da teknisk ganske likt? 🤔

 

Hvis man hamrer inn nullpunkt, avtrekk og siktebilde så er det universelt og overførbart ved all skyting på stillestående mål og en god del på de bevegelige. Det samme er pusteteknikk og mental selvkontroll. Det er kanskje lettere å gå fra pistol til rifle eller diopter til kikkert enn omvendt, men likevel. Man lærer litt nytt fra hver gren og tar det med videre.

 

Så on topic; hvis man ikke holder heeelt rolig er det ofte bedre med lav forstørrelse, ref @Olesøn. Skjelv i siktet fører til avtrekksvegring, man presser og presser uten å få skuddet ut, så gråner synet og til slutt blir det napp. Og om jeg holder urolig synes jeg det er lettere å 'dra på vei inn' med moderat forstørrelse enn med stor. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke spesielt glad i å skyte med litten forstørrelse, men fortørrelse har fint lite å si for hvor tett kulene lander på blinken under forutsettning at man faktisk ser det man skal skyte på. Det krever kanskje litt trening å plassere et kryss midt på en runding? Forstørrelse hjelper i hvert fall ikke meg på dette punktet. Kanskje er det heller en ulempe?

Personlig liker jeg "kontrollen" som oppstår med høy forstørrelse og det faktumet at man observerer alt som foregår under sikteprosessen. Men for å ta et et eksempel, så har jeg en under 2 kg rifle med fast 6x forstørrende Leupold med plex retikkel som jeg testa liggende over ryggsekken på 100m, standard DFS blink. 5 skudds gruppe på rundt 10-15 mm;

223rem.jpeg.ef2e295dbcbb2d9711ed01faaa3cf243.jpeg

Jeg og den rifla er ikke i stand til å gjøre det bedre med en annen kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...