Jump to content

Hvilken skal jeg velge?


Malonehunt

Recommended Posts

På 11.11.2019 den 10.19, Wintel skrev:

Jeg er overbevist om at dersom det kommer krav om blyfri ammo til storvilt, så vil det samtidig komme en justering av krav til anslagsenergi samtidig - hadde ikke tenkt meg om to ganger for å kjøpe 6.5x55 til storvilt.

Er ikkje sikkert det behøver å justeres. Blyfritt er heldigvis ikkje synonymt med homogent.

RWS  har evo green i 6.5x55 med tinnkjerne, den er 10.1gr tung og har 2574j @100m så det nærmer seg👍

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, tussehaugen skrev:

Blyfritt er heldigvis ikkje synonymt med homogent.

 

Nei, man står helt fritt til å bruke flere forskjellige grunnstoffer/legeringer. Gull, uran og wolfram, for ikke å snakke om platina, er, ballistisk sett, blant de best egnede materialene, med tettheter fra 19 til 21. Dessverre er det noen små problemer, blant annet prismessig, med disse alternativene.

 

10 minutter siden, tussehaugen skrev:

RWS  har evo green i 6.5x55 med tinnkjerne, den er 10.1gr tung og har 2574j @100m så det nærmer seg👍

 

  -  og da er vi tilbake til problemet: Bly har en tetthet på 11,34, nærmeste konkurrent under er wismut, 9,8, men det har dårlige egenskaper som jaktkulemateriale. Da er kobber og nikkel neste, 8,9, tinn har en tetthet på 7,3.

 

Og så kommer de hersens naturlovene, da. Skal man oppnå 10 gram i 6,5, må projektilet bli så langt at det kan gi problemer i magasinet, og helt sikkert med stabiliseringen i vanlige riflestigninger. Og med lavere tetthet, følger mindre tverrsnittsbelastning (SD), dvs. projektilet mister mer fart ut til "måle-avstanden" 100 m enn et tilsvarende formet projektil av tettere materiale.

 

Min erfaring med kobberkuler er at de dreper minst like effektivt som blykuler av tilsvarende fasong. Dette til tross for at de har mindre vekt, og dermed energi. Jeg TROR dette har sammenheng med at kobber-kulene bruker mindre av  energien sin i "utvidelsesfasen", i forhold til blykuler, slik at de har omtrent like mye engeri igjen til å gjøre "gagns arbeid" i vitale organer. Jeg ville derfor ikke ha mer betenkeligheter med ei homogen 6,5-kule på 120 grs, enn de 9 g A-Frame og 10 g Oryx jeg bruker i dag.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

slik at de har omtrent like mye engeri igjen til å gjøre "gagns arbeid" i vitale organer.

I ei moderne, god, god jaktkule, så går den videre etter å ha passert gjennom dyret med betydelig energi. Energien har vist seg å ha mindre betydning enn før, da kuler ofte disintegrerte mer eller mindre, og brukte opp energien fort - og altså måtte ha mye for å komme til vitale organer og gjøre skade der.

Både en Swift Accubond og en Barnes TTSX går gjennom dyret de er laget for å skyte med god og rikelig margin når de er skutt fra en patron som gir dem lovlig anslagsenergi.

 

59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F.JPG.64922a2ce85f07ba49c9add722d511d8.JPG

 

Wolfram, i pulverform er forresten et utmerket materiale til å fylle en mantel med. Slike kuler er/har vært på markedet. Om de er egnet til jakt er jeg usikker på - men etter min mening er homogene kuler av kobber/messing/tambak/ bronse-legeringer vel så godt egnet til storviltjakt som tradisjonelle mantlede blykuler. De forurenser ikke dyret med bly, de har mer pålitelige ekspansjonsegenskaper, god presisjon (om de stabiliseres tilstrekkelig), de er effektive, og de er politisk uangripelige.

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...