Jump to content

Hvilken skal jeg velge?


Malonehunt

Recommended Posts

Her var det sparsomt med informasjon. Slik våpnene framstår i annonsene tror jeg kanskje Remington-rifla fra J&F er det beste (og tryggeste) kjøpet. Du sier ikke noe om kostnadsramme, men for 5000 kr +/- bør du nok være forberedt på å oppgradere kikkerten.... Mange mener at .30-06 begynner å bli et ukurant kaliber. Det gjør ikke jeg! Dette er etter min mening det mest allsidige storviltkaliberet du kan velge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Sølvrev said:

Her var det sparsomt med informasjon. Slik våpnene framstår i annonsene tror jeg kanskje Remington-rifla fra J&F er det beste (og tryggeste) kjøpet. Du sier ikke noe om kostnadsramme, men for 5000 kr +/- bør du nok være forberedt på å oppgradere kikkerten.... Mange mener at .30-06 begynner å bli et ukurant kaliber. Det gjør ikke jeg! Dette er etter min mening det mest allsidige storviltkaliberet du kan velge.

Har et budsjett på 9 lapperpr nå. Vil prøve å finne en billig og god rifle,  bruke noen lapper på en god kikkert og etterhvert oppgradere/tilpasse rifla.  

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil Remingtonen, ser ut som den har flutet pipe, så muligens en tidlig Mountain utgave eller lignende.

Stokken ser ut som en eldre modell, så greit håndverk og holder bra, samtidig som formen er ganske moderne.

Avtrekket kan justeres til absolutt tålelig av en kompetent børsemaker, og kan da samtidig gå over å rense alt innvendig, greit å gjøre når man kjøper brukt hvis man ikke kan gjøre det selv. 

Synes det er absolutt bra for den prisen, demperen er ok ift hardcore/dildo demperen på ene Mauseren. 

Kikkertene kan nok byttes på alle over tid, men med 6000 for riflen kan du bruke 3000 på en helt ok Leupold feks.

 

Remington: absolutt god for pengene

Mauseren: flyter over av tilsvarende til billigere penge, og man vet sjelden hva man får

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Begge Winchesterne er helt ok til prisen, men tror Remingtonen trekker det lengste strået da den allerede er gjenget og har en ok demper. Prut de ned til 3500-4000 kanskje. Winchestern er kanskje hakket mer kvalitet enn Remingtonen, men også en del tyngre.

I forhold til montasje er det vel omtrent den billigste montasjen å bytte ringer til 30mm på..

 

Og finnes mange helt ok jaktkikkerter med 1 toms rør hvis man snakker i den prisklassen. Leupold VX3, Zeiss Terra etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Sølvrev skrev:

. Mange mener at .30-06 begynner å bli et ukurant kaliber. Det gjør ikke jeg! 

Ikke jeg heller ,skal ikke kimse av -06.760m/s med 220grs kuler,800m/s med 200grs,880m/s med 165grs og lett 930 med 9,7 ttsx.Dette fra ei 55cm pipe og relativt moderate jaktladninger.Er ikke i nærheten med.308

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Her er noen forslag:

 

308 eller 30-06 spiller ikke så  mye rolle, men om du lader selv så har 30-06 litt flere muligheter 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=161700780 Sako 308 med gammel kikkert 4500

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=140666774 Sako 308 med kikkert

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=158497275 Sako 308 med demper

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157494753 Winchester M70 308 med kikkert

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160640636 Husqvarna 30-06 med kikkert

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160622780 Litt dyrere og meget fin sako 30-06 med kikkert 8000

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160309439 Tikka T3 30-06 med montasje

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147606876 Sako 30-06 med kikkert

 

Som rimelig kikkert hadde jeg valgt Leupold VX2, VX3 eller Freedom. solide, krystallklar, lette og rimelige

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Hadde nå heller kjøpt en brukt tysker eller østeriker fremfor disse middelmådighetene USA, Japan og kina. Der jo håpløse i skikkelig motlys. 

Tror ikke du skal dra alle over en kam, har en japaner som er glimrende i motlys.Værre er tett tåke, men der er vel ikke tyskeren noe særlig bedre?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 7.11.2019 den 12.01, Sølvrev skrev:

 Mange mener at .30-06 begynner å bli et ukurant kaliber. Det gjør ikke jeg! Dette er etter min mening det mest allsidige storviltkaliberet du kan velge.

 

Enig!

Har sett fra tid til annen at det er folk som heveder dette, men erfaring som standplassleder gjennom flere år, viser det motsatte. 30.06 er populær som aldri før.

Tør påstå at 70% av tomhylsene i bøtta på banen, er 30-06 etter en ettermiddag/kveld med trenings-skudd/oppskyting. 308 har også fått seg et oppsving de siste åra.

 

Forøvrig mange gode forslag her ang valg av rifle. om budsjett er 5-6000 så ville jeg ikke brukt det på en M98.

Ikke noe galt med en M98, har hatt flere selv, men det finnes så mye bedre å få tak i til den prisen.

Som ikke er fullt så raklete, klumpete og tungt som en gammel ombygd M98

 

En tikka 690 feks...sett flere ned i 6-tusenkronersklassen.

Dette er skikkelig kvalitetsvåpen som tikka lagde før de solgte sjela si og begynte med plastikk i halve børsa

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men erfaring som standplassleder gjennom flere år, viser det motsatte. 30.06 er populær som aldri før.

Tør påstå at 70% av tomhylsene i bøtta på banen, er 30-06 etter en ettermiddag/kveld med trenings-skudd/oppskyting. 308 har også fått seg et oppsving de siste åra.

Her hadde statistikk vært interessant. Men mitt inntrykk er det samme, og det samme fra ammosalget på banen.

MEN, og nå må ingen bli forbannet... En andel av de som skyter opp er "eldre" jegere uten noen interesse for hverken lading eller skyting, de tropper opp med mauseren sin, kjøper ammo, skyter litt, skyter opp, hiver hylsene og går hjem, og på jakt. Mange yngre (og eldre) skyter andre kalibere, lader selv og kryper rundt alle veier etter tomhylser, sågar sorterer ut 308 og 6.5x55 hylser fra hylsebøttene.

Når vi kjører til skraphandleren med årets tilhengerlass med hylser, så er det antakelig svært få brukbare (les Norma og Lapua)  6.5x55 og 308 i bøttene, men lass med 30-06, for de vil ingen ha. Bare det er jo nesten grunn nok til å ha det...

 

Jeg hadde som Sitka valgt 308, men helt seriøst, det er ingen målbar forskjell sålenge en ikke lader selv. Gjør en det, så kan en skremme 30-06 til "litt mer", tyngre kuler, og mere fart.  Ganske mye mer fart faktisk. Om det er godt for noe er en annen sak. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med M67.

Jeg har k...et med mange ulike kalibre, men har slutta med det. En .30 kaliber kule i 780 m/s gjør samme jobben om det står .308 eller 30-06 på hylsa. Det spiller ingen rolle. Spiller heller ingen rolle om den går ut i 780 eller 800 m/s. Det samme gjelder en rekke andre tilnærmet like kalibre. Helt irrelevant for jakta og skyting om patronen heter 6,5x55, .260, 6,5 Creedmore eller 6,5 wtf. En 140 grains kule i kaliber 264 i rundt 800 m/s gjør nøyaktig samme jobben om den satt fast i den ene eller andre hylsa før avfyring. Og forskjellene i kulebane med bittelitt mer eller mindre krutt i hylsa med noe ulik utgangshastighet utgjør irrelevante forskjeller i kulebane. Det dreier seg om maks  noen titalls meter før man må begynne å skru på siktet. Og penetrasjonen blir ikke annerledes med litt mer sprut. .308? gjerne det. 30-06? Gjerne det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er det vel ingen tvil om. 

Men, det er fort gjort å gjøre et superkjøp på ei rifle i ukurant kaliber... Så koster det en hundrings per skudd, og man får kun kjøpt skuddene på en butikk i ytre enfold. Eller det er et effektivt kaliber, på elefant, og man skyter på seg avtrekksfeil umiddelbart... 

 

Jeg synes det har kommet gode råd i denne tråden. I forhold til kaliber: kjøp en av de tre store. 6,5x55, .308 eller 30-06. Jeg hadde foretrukket 6,5x55 til en nybegynner fordi det er lettere å venne seg til å skyte godt når det er svak rekyl. Dersom det er elg som er hovedmålet for jakta hadde jeg valgt .308 eller 30-06. Dessuten er det jo enkelt å redusere rekyl ved å sette på en lyddemper. Altså, god rifle, i ett av disse kalibrene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Sitka skrev:

Så børsa er mer viktig enn kaliberet med andre ord.

Et godt plassert skudd er MYE viktigere enn kaliberet/patronen, så sant vi snakker om noe som er godkjent for storviltjakt. Jeg har som @Skaubjønn ovenfor tidligere framholdt 6,5x55 for de som ikke er skytevant med storviltvåpen. Men om man setter demper på en ikke alt for lett .30-06 går det utmerket å lære seg å skyte godt med denne også.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Et godt plassert skudd er MYE viktigere enn kaliberet/patronen, så sant vi snakker om noe som er godkjent for storviltjakt. Jeg har som @Skaubjønn ovenfor tidligere framholdt 6,5x55 for de som ikke er skytevant med storviltvåpen. Men om man setter demper på en ikke alt for lett .30-06 går det utmerket å lære seg å skyte godt med denne også

Det stemmer kanskje, men det ER mye enklere å lære seg å skyte godt dersom det ikke er vesentlig rekyl. Ikke kom med machovas om at alle tåler 3006, de gjør det, selv dattra mi på 12 skyter 308 helt greit - men med rekyl maskeres mye av det som gir læring når en skyter. Som alltid, ta mesteparten av treninga med 22LR.

 

 

IMG_2777.jpeg.1183d3e862b1a1f5fa4970ea28ec8a36.jpeg

 

25 skudd liggende i går kveld. Her er minst 5 grove avtrekksfeil/ikke godt nok avtrekk... med 22LR. Men jeg klarer å skille mellom det og "bare bomme", og jeg lærer (forhåpentligvis) noe. Det klarer jeg til nød med 6XC, og noen ganger, om det er virkelig grovt, med 6.5x55. Med 308 ser jeg ikke avtrekksfeil før de er langt ute i 9eren, og vel så det. Kryper vi opp på 9.3 og sånt, så framkaller det dårlige avtrekk, hos meg. Nye skyttere vil kanskje aldri lære det, ifra sånn 308/3006 og oppover. Tren med 22LR...

 

Det er en annen grunn til ikke ha grovt kaliber, og det er at en ser om og hvor en treffer. En ser støv/ blodskyen, noen ganger kulesporet fram til dyret, og VET at og hvor en traff. I ei jaktrifle så slutter dette midt på 6.5x55 omtrent. Jeg ser det i TRGen, i 308 - men den veier et tonn.

 

Sitat

Så børsa er mer viktig enn kaliberet med andre ord.

Sålenge (og før) kaliberet/patronen er lovlig så er det eneste som teller å treffe der en skal. Du trenger ei rifle som virker, er presis nok, og viktigst - som du trives med. Den må også være OK å bære med seg.  

Patronen må være lovlig, mulig å få kjøpt, og ikke for dyr. En stor fordel etter min mening er at en får kjøpt gode blyfrie kuler som er lovlige på det aktuelle viltet. Det utelukker stort sett 6.5x55 til elg og hjort.

For en som skal ha sin første rifle er det nesten bare 308 og 30-06 som er aktuelle da. Slipper du blyfrikravet så suser 6.5x55 inn som en vinner. Dersom en kun skal jakte rådyr er 243Win og 223Rem klare alternativ. Men for å gjenta, alt krever at du treffer der du skal, og treffer du der du skal, så er det greit, og alle er fornøyde.

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg er overbevist om at dersom det kommer krav om blyfri ammo til storvilt, så vil det samtidig komme en justering av krav til anslagsenergi samtidig - hadde ikke tenkt meg om to ganger for å kjøpe 6.5x55 til storvilt.

Det tror jeg også, men det er jo ikke alle krav som kommer fra myndighetene, eller iallefall ikke de offentlige myndighetene... 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Får man stabilisert 140 gr homogen i de vanlige løpsstigningene i 6,5? Blyfritt begynner å bli ei greie, da det er stadig fokus rundt det. Ville ikke forundre meg om det snart blir et vanlig spørsmål når slakt eller kjøtt skal omsettes, om det er "forurenset".

.308en takler alt vilt vi har rundt her, også med blyfrikuler. Det fornuftige valget, også med tanke på grei tilgang på ammo og rimelig treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, vavlo said:

Får man stabilisert 140 gr homogen i de vanlige løpsstigningene i 6,5?


Godt spørsmål.
Hvis man må ha 1:7,5 så er man egentlig like langt i fabrikkbørser. Der har vel de fleste 1:8 - 8,66? 
Så fort kulene kommer i salg så kommer jeg til å teste ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Ville ikke forundre meg om det snart blir et vanlig spørsmål når slakt eller kjøtt skal omsettes, om det er "forurenset".

Dette er vel allerede et tema mange steder.  Vi må feks oppgi om det er brukt blyammo når vi fører lappen som skal følge slaktet etter feltkontroll.... Har dog ikke opplevd ennå at noen ikke vil ha slakt der bly er brukt, men det kommer garantert 🙄

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lapua

 

Sitat

GMX

 

...

 

For å klargjøre så skal jeg sitere meg selv.

Sitat

at en får kjøpt gode blyfrie kuler

 

 

 

Sitat

Mulig noen har fått noen erfaringer med dem?

Det eksisterer forholdsvis omfattende erfaring med Lapua og Hornady sine 140gr blyfrie kuler. Det jeg trekker ut av det materialet jeg har lest, er at de får for lite fart i mange jaktvåpen, og med dertil liten eller fraværende ekspansjon. Disse er uaktuelle for meg blant annet fordi jeg liker å postere med litt avstand, så jeg slipper å leke saltstøtte i alt for stor grad. Mulig jeg bare ikke kan sitte stille, men jeg har bedre erfaring med litt avstand - en overvåker langt større områder da også. Uansett kan jeg ikke bruke potetkaster, iallefall ikke med kobbersylindre...

 

 

Sitat

Så fort kulene kommer i salg så kommer jeg til å teste ihvertfall

Kulene har vært i salg lenge. 

 

Barnes har vel de mest "troverdige" blyfrie kulene på markedet, og de har ei 127gr "TTSX BT LR" og ei 130gr "TSX", 120TSX BT og 120 TTSX, i tillegg til 100gr TTSX. Ingen av disse er per idag lovlige på norsk storvilt, unntatt rådyr. 127gr krever gjerne enda raskere riflestigning enn 1:8", de gikk som ei hagle i min 1:8.5", resten bør fungere i de fleste 6.5x55.

Jeg ville brukt 100 eller 120gr til rådyrjakt, avhengig av løpslengde, Men jeg har valgt 308Win med 150gr TTSX som "universal-jaktvåpen", og det fungerer for meg. Det viktigste for meg i ei jaktrifle er at den er 110% pålitelig presisjonsmessig og funksjonsmessig - til utenlandsjakt hvor kjøtt ikke er et tema kan jeg skyte Nosler ABLR eller noe (Berger Hunting VLD...) eller ei anna splatter-kule, men såsnart kjøtt er et tema blir det blyfritt.

En annen grunn til 308 er jo at man er immun mot den evige diskusjonen om 6.5x55 er "nok" på elg. 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Kulene har vært i salg lenge. 


Hvor får man kjøpt disse da?
Jeg har ikke sett de før og de står som nyhet på Hornady sine hjemmesider så da antok jeg at de var nye, men hvis de har vært i handelen lenge så kanskje det finnes noen erfaringer der ute også.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, znopi skrev:

 

Lapua har fabrikkpatroner i 140gr 6,5x55:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5854&prodid=12119

 

Mulig noen har fått noen erfaringer med dem?

 

Har ikke prøvd de selv, men hadde en på banen sist jeg hadde vakt som prøvde disse. Han skulle bare skyte inn med ny ammo i sin Blaser R8 og skjøt i benk. Klarte ikke å holde nieren på de elektroniske skivene på 100m, endte med å skyte opp hele esken med 20 patroner uten at det hjalp. Vi sjekket kikkert, demper etc uten å finne noen åpenbare feil. I frustrasjon kjørte han og kjøpte en ny eske ammo, en eller annen RWS patron. Da var samlingen godt innenfor tieren.

 

Ble ikke noe mer 140gn  Naturalis i hans 6,5x55 Blaser hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Elgjaeger said:

Ble ikke noe mer 140gn  Naturalis

 

Ja jeg har også hørt av en bekjent som mente han fikk for dårlige samlinger med denne kula. Bruker homogene kuler i 8x57 og 9,3x62, der er presisjonen bra nok. I 6,5x55 bruker jeg Barnes TTSX 100gr på rådyr og der er det også god presisjon. Mulig kuler på 140gr i 6,5 blir for lange og vanskelige til å stabilisere.

Mulig vi er veldig OT nå ^_^

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Dodraugen skrev:

Var mer ment som tips enn kritikk egentlig 

Jeg vet det, men siden jeg frem til da kun hadde skutt elg på under 200 meter, nøyde jeg meg med to knepp. Nå viste det seg senere i år at det ble en på 215 meter og to på mellom 250 og 275 meter, så på de holdt jeg litt høyere. Men to Lapua Naturalis på hver gjorde jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...