Jump to content

Bytte over serienr og våpen?


Mas-36

Recommended Posts

Noen som vet hvordan det er å for en børsemaker å bytte serienr og dermed kunne bytte ut en gammel sliter og et likt våpen uten og dermed søke om nytt?

 

Altså du leverer inn en M98 og kjøper en M98. Den gamle kasseres hos børsemakeren som flytter over serienr og slik fra den som kasseres på den nye og det blir den nye blir "kassert" i systemet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 99% sikker på at du ikke får lov.

 

I USA når jeg fikk inn en pistol til reperasjon der rammen var helt ødelagt, så kunne du etter mye om og men, få en ny ramme med samme serienummer fra fabrikken (men det var et 1-tall forran serienummeret eller noe sånt noe, er så sjeldent at jeg ikke husker det).

 

At det er enklere i Norge, tviler jeg sterkt på.

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig sikker på det ikke går jeg heller, men har da spurt :) Er jo håp, om enn et lite et :( Merker når du er 14 uker i søknadsprosessen og ikke har hørt noe enda(annet enn at søknadene er mottatt og forventet behandlingstid er 12 uke med mulighet for forlengelser) så blir du rastløs og starter å tenke på alternativer :P 

Link to comment
Share on other sites

På 6.11.2019 den 20.36, Mas-36 skrev:

Noen som vet hvordan det er å for en børsemaker å bytte serienr og dermed kunne bytte ut en gammel sliter og et likt våpen uten og dermed søke om nytt? Altså du leverer inn en M98 og kjøper en M98. Den gamle kasseres hos børsemakeren som flytter over serienr og slik fra den som kasseres på den nye og det blir den nye blir "kassert" i systemet?

Takk for interessant problemstilling - tenker litt "uttafor boksen" du - fortsett slik!

Interessant å høre resultat, tør være interessant for flere herinne.

Link to comment
Share on other sites

Blir overrasket viss dette går i boks, men det kan hende at du kan være heldig å slippe søknadsprosessen viss du skroter ett våpen, og får ut et identisk i bytte at de "bare" utsteder nytt våpenkort

 

Jeg kjøpte en ny rifle for en del år siden, jeg hadde mine spec, deriblant riflestigning, som forhandler fikk overlevert skriftlig.

Jeg ble anbefalt ett våpen av forhandler som skulle oppfylle disse kravene. Det viste seg jo kjapt at dette ikke stemte. her ble resultatet at forhandler tok børsa i retur, og jeg fikk ny børse av annet fabrikat. Nytt våpenkort kom i posten etter kort tid, med en lapp om og returnere det gamle våpenkortet til politiet.

 

Ja, jeg burde jo selvsagt dobbeltsjekket forhandlers opplysninger, men sånn ble det da ikke...

Link to comment
Share on other sites

"Ommerkede" våpen er vi da vel kjente med her i landet. Min trofaste M/98, produsert på Erfurter Maskinfabrik ("ERMA") i 1941, het opprinnelig 5855, før KV amputerte pipa på den, filte ei skråflate på framre låskassebro, og slo inn "HÆR 87XX", med digre bokstaver.

 

Ommerking kan også skje på fabrikken, når nye "eiere" overtar drifta:

 

https://www.kammeret.no/topic/80151-identifisere-mauser-modell/?do=findComment&comment=1205784

 

Jeg har aldri slått inn tall på metall, men skrevet en del på skrivemaskin/data, og vet hva som er enklest. Politiet må vel kunne skrive ut et nytt våpenkort, uten søknader eller andre dikkedarer, hvis de får en erklæring fra børsemaker om "tingenes tilstand"? (joda, jeg vet at "serviceinnstilling" kanskje ikke står øverst på jobbinstruksen til en del av folka på våpenkontor).

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

."Ommerkede" våpen er vi da vel kjente med her i landet. Min trofaste M/98, produsert på Erfurter Maskinfabrik ("ERMA") i 1941, het opprinnelig 5855, før KV amputerte pipa på den, filte ei skråflate på framre låskassebro, og slo inn "HÆR 87XX", med digre bokstaver. Ommerking kan også skje på fabrikken, når nye "eiere" overtar drifta:

https://www.kammeret.no/topic/80151-identifisere-mauser-modell/?do=findComment&comment=1205784

Jeg har aldri slått inn tall på metall, men skrevet en del på skrivemaskin/data, og vet hva som er enklest. Politiet må vel kunne skrive ut et nytt våpenkort, uten søknader eller andre dikkedarer, hvis de får en erklæring fra børsemaker om "tingenes tilstand"? (joda, jeg vet at "serviceinnstilling" kanskje ikke står øverst på jobbinstruksen til en del av folka på våpenkontor).

Alltid mye interessant å lese i dine betraktninger herinne. @Jegermeistern

 

Og ja, de av oss som har eid og sett mange Mausere, har sett mange merkinger, og spor etter Forsvarets iver etter å stemple nye nummer. Mange er slipt bort av børsemakere etter ombygging og oppussing. Du har helt rett. Men veldig mange ansatte på våpenkontorer er hyggelige, dyktige og løsningsorienterte. Som helt sikkert er interessert i å gjøre en best mulig jobb. Og i det distriktet både du og jeg sokner til, har vi hatt dyktige folk, synes det er rettvist å nevne dèt. Og  @Mas-36 sitt spørsmål er rett så interessant og relevant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...