Jump to content
Sign in to follow this  
vavlo

Hva er dette?

Recommended Posts

Ifm rydding av dødsbo dukker det opp div som en lurer på hva er. Noen som vet hva (noen av ) disse er brukt til?

C0A82E2D-6979-4A9F-97BE-6E93C32C7E10.jpeg

Den til venstre ble brukt til å "vikke" tennene på håndsager (bøye de etter filing slik at de fikk riktig vinkel).
Jeg har en lignende etter min oldefar som var tømrer.

Vikketang.JPG

4 timer siden, seawolf skrev:

Den til venstre ble brukt til å "vikke" tennene på håndsager (bøye de etter filing slik at de fikk riktig vinkel).

Viggtang. Dette er er nok redskap for å vigge tenner, men om det var til en av de mange typene av "håndsager", eller om det var til et sagblad vet ikke jeg. Det har vært laget ganske mange forskjellig typer opp i mellom årene. Og det var et utall av forskjelige sager, helt fra små "Rotterumper" og opp til store to-hånds "svanser". En vigger (bøyer) ikke tennene etter vigging, men før! Ellers blir det viktigste på tanna skadet og det er tuppen.

• Like 1

TS. Den til venstre er nok et redskap til å vigge tennene på sager/sagblad med. Undrer meg litt at den ikke er justerbar,  som den seawolf la ut bilde av. Kanskje bare enn ennå eldre type.

Tror også den redskapen mitt på bildet også er et redskap for vigging. Men da kanskje for blad til sirkelsager. Har sett bilder av slike redskap, men ikke slik som denne. Den jeg så hadde også mothold (delen som "peker ut av bildet" og nermest bunn av  bildet), justerbar og men uten håndtak for å klemme/bende med, bare en lang arm/spak, kanskje 35 - 40 cm. Motholdet var også kort, kanskje 3 - 5 cm, men bredt. Men som jeg nevnte i første kommentar, så har det vært et utall av sager. Men om denne har vært brukt til sirkelsagblad, så tror jeg ikke den har vært beregnet på de største dimensjonene av blad. Håndtaket til å klemme med , gir relativt dårlig "Kraft x arm". Kan også ha vært brukt på andre sager, som svanser. Jeg vet ikke.

Har forøvrig søkt etter egnet viggtang for sirkelsagblader, men finner det ikke. :( Så jeg har benyttert den enkle metoden med stor skiftenøkkel, for å bende tannene på sagbladet til vedkappen min. Den siste kappen ble levert med HD blad, men det fungerte som forventet dårlig på rå ved, med dim. på opp til 14 cm. Har gjort dette på en del sirkelsagblader og det fungerer greit. I alle fall - for noen ganger. Men uten noe mothold, vil aldri tennene bli bendt like mye og da ender en opp med topper som kommer i forskjellig "vidde"/bredde. Er  nok ikke heldig i lengen. Så jeg basserer meg på å levere inn bladet til et firma som driver med slipng av sagblad, når dette begynner å blir dårlig.

Har vigget og filt håndsager i mange år. Begynte med dette ca 1970. Arvet en viggtang etter min far, men syntes ikke den var bra på alle typer sager, spessielt på den tradisjonelle vanlig håndsaga. (Også kalt Stikksag, inntill byggevarebransjen stjal navnet og  ga det til  de elektriske vippesagene som kom på markedet). Dette er tanga jeg arvet.

image.png.efa56acb7476e784a9f0cdd0fbc679aa.png

Kjøpte en ny tang 70 - 71 og det er den jeg har brukt mest. Og den også enklere og raskere å juste ønsket vigg, hvis en har andre sager, som skal ha annen vigg og tilbake til utgangspunktet grunnet en nummerert dreieskive. Men fungerer dårlig på små tenner, alla Bakksager. Det hender jeg setter opp sager fremdeles, men det er jo blitt mindre etter at jeg sluttet som tømrer og mye bra el.verktøy har vært å få kjøpt. 

image.png.cdebcf798367f657c652d2e0832d2c9f.png

Edited by Geco5
  • Like 1

43 minutter siden, ståle240 skrev:

Har ett gammelt sagbruk.Følgte med viggetang også😊

Kunne vært interessant å sett bilde av den viggtanga, som er brukt på det sagbladet. :)

@Geco5, mener å huske den øverste du viser bilde av fra sløyden på folkeskolen.
Oldefar sin "viggetang"  er nok en mye eldre variant, men gubben holdt sagene i topp stand med den i mange , mange år.

• Like 1

19 minutter siden, Geco5 skrev:

Kunne vært interessant å sett bilde av den viggtanga, som er brukt på det sagbladet. :)

Tang blir vel noe feil å kalle det,jern kanskje?Ikke helt lik,men ligner på dette.Skiftenøkkel er også brukt.

2022608_NSK_SJF_11081.jpeg

40607221_10216012627564304_3749205402265321472_n.jpg

• Like 1

På 6.11.2019 den 22.44, ståle240 skrev:

Tang blir vel noe feil å kalle det,jern kanskje?Ikke helt lik,men ligner på dette.Skiftenøkkel er også brukt.

Nei, dette er nok ikke noen tang. :) Var kanskje litt feil å bruke begrepet også, på større sirkelsag blader. Blir nok vanskelig å benytte tang på så grove dimensjoner. Denne får en nok ennå bedre makt på, enn med en skiftsnøkkel. :) Men, det blir vel lite unøyaktig. Har sett en annen type, med mothold. Da bender en over til motholdt butter i bladet. Da blir alle tennene bendt like langt over til siden.

Takk for svar. Det rimer nok at det har noe med trebearbeiding å gjøre, da det lå sammen med masse annet gamelt vertøy for tømring/ snekring.