Jump to content

Stygg fellehendelse


G.Larson

Recommended Posts

Er vel relativt lite av det som selges som conibear som er originalen fra Victor. Det meste er vel kopier produsert i østen. 

 

At fella er oppsatt i strid med forskrift ser man forsåvidt godt nok på bildet i avisa, jfr forskriften: "

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr.... 

og

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for..."

 

Uheldig med slike hendelser. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr...

 

lurer i grunn på hva dette vil sei.

hvor langt ifra er innafor?

 

sei at fella står 2m over bakken og 90mm inngangshull til felle kasse, då hindrer man jo andre husdyr osv å gå i fella.

og den plasseres selvfølgelig skjult og utafor turstier..
 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om ein inkompetent sau uten den minste innsikt i fellefangst som har satt fella på bakken. 

Når det gjelder skepsis til turstier, samt grunnleggende kompetanse; hvis du setter opp fellen korrekt (les "Fangst og feller" av John S. Opdahl) vil verken hunder eller unger klare å utløse den. Uansett ikkje så lett å oppdage når den er plassert oppe i ei gran/furu. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Her er en som skriver temmelig nedsettende om fellefangst, feller, og dere som driver med dette:

 

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/torturkamrene-i-norske-skoger/

 

Hva synes dere om denne meningsytringen?

 

Forfatteren skriver om "conibear-feller", som visstnok ikke virker som de skal. Men det kan altså være, som @Jibrag skriver lenger oppe, tvilsomme "østen-kopier" av originalen.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende har for øvrig skrevet boka "Vegansk livsstil det planeten trenger for dyrene, naturen, fremtiden" - og man kan kanskje ikke forvente en _helt_ objektiv holdning til fellefangst fra ham.

Edited by tg1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at fellefangst innenfor de rammer som lovverket setter må være o.k. Fotsaks og giftåte har vært forbudt i mange år, så om noen bruker slike metoder er fangsten utenfor lovverket. Hvis det er Conibear-feller som ikke fungerer etter hensikten må de selvfølgelig ikke benyttes, og forhandler/importør må underrettes. Dette er jo, forutsatt at debattinnlegget presenterer fakta, vann på mølla for en ny aksjonsgruppe: Anti-fangst-aktivister. Ellers har jo @tg1et godt poeng ovenfor!

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/15/2022 at 2:47 PM, Jegermeistern said:

Hva synes dere om denne meningsytringen?

 

Forfatteren skriver om "conibear-feller", som visstnok ikke virker som de skal. Men det kan altså være, som @Jibrag skriver lenger oppe, tvilsomme "østen-kopier" av originalen.

 

Jeg synes at når man signerer en artikkel eller et leserinnlegg med en tittel, bør det kunne stilles større krav til faglig innhold. Jeg skumma kjapt gjennom denne en dag tidligere her, og det er jo føleri på sitt verste. Joda, han klarer helt sikkert å finne tilfeller der conibear-type feller ikke har fungert som de skal, men det er i hovedsak brukerfeil. Nå vet jeg ikke hvilken opplæring som gis i fellefangst ifb med jegerprøven nå, men i den verdenen jeg lever får vi kurs og pålegg tredd nedover ørene jevnlig - og jeg er ikke fremmed for tanken om at man kunne hatt en egen sertifiseringsordning/kursing for fangstmenn, ut over det som gis i opplæring i jegerprøven.

 

Og skal jegerstanden selv gå inn for dette? Tja, hvorfor ikke? De fleste av oss er vel enige i at fellefangst krever litt mer kunnskap enn bare å klare å trampe på spennjernet på fella? Og jeg tror forsåvidt ikke det hadde vært så dumt med tilbakevirkende kraft heller, jeg hadde gjerne stilt opp på et fellekurs og fått meg ei oppdatering. Hvis kursleder var dyktig og fornuftig.

 

Her om dagen arrangerte vi "temakveld avlivning" for bønder gjennom lokal nortura-krets. Faktisk 20 oppmøtte, sikkert en del som bare møtte opp for kaffe og kake, men selv jeg som stort sett har bodd i fjøset og skogen de siste 25 åra syntes det var helt kurant å få en oppfriskning fra en sprek MT-representant som gjennomgikk regelverk og diverse, og en nødslakter som demonstrerte (og lot oss prøve) boltepistol. "Vi trenger det ikke" sier noen. "Vi har ikke vondt av det", sier jeg. Og som sagt - kaffe og kaker blir aldri feil.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jibrag skrev (20 timer siden):

Jeg skumma kjapt gjennom denne en dag tidligere her, og det er jo føleri på sitt verste.

 

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Det som mangler i innlegget i Nationen er det faktum at for forfatteren vil ingen fellefangst noen gang bli akseptabel...

 

Det som jeg reagerte på, var den totale mangelen på tall og statistikk (bortsett fra at vi visstnok skal ha "utryddet 68 % av verdens ville dyr", hvordan nå det var regnet).

 

Hvis artikkelforfatteren hadde påstått (og, i en mer faglig sammenheng, vist med bilder av) at han hadde funnet 68 feller av en bestemt type, og at 7 var feil montert på en måte, 4 på en annen måte, en hadde restene av et dyr, som viste at den ikke var kontrollert på lenge, 9 manglet navn, mens 56 var korrekt på alle måter (noen hadde flere feil), så ville jeg nok tatt han litt mer alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...