Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Revjakt med støver er tingen. Har til dags dato ikke vert med på mer artig jakt form.

 

Har ei hamilton bikje (Jenni) på 11 år nå som vi har skutt ca 100 rev for , Den har vert rådyr ren fra den var født. En helt perfekt hund slik man antagelig bare får en av i en mans alder.

 

Og med gps peiler på støver og forxterrieren (Martha) i sekken så blir mann temelig effektiv også. Rekorden var 2006 med 26 rev som forble på skuddplassen.

 

Med bra bikjer går åra desverre så altfor fort, Har heldigvis hatt 2 valpe kull, Så det fines noen valper spredt rund i norge og sverige, og en valp har jeg heldivis selv som tegner brukbart.

 

Men det som er sørgelig er jo at Al-Qaida har fått fot feste i skogen. Så løs hund jakt er/blir en saga blott.

 

Så mann kan lure på hvorfor en gidder å drive med dette. Når mann antagelig: snart ikke tørr å slippe,som mange nå gjør. Eller kommer til og finne bikja si halvt oppspist på en jakttur.

 

Hvordan skal dette ende. Revejakt med støver i langline. næ

 

Nei må gi meg her nå, sporer helt av. Skulle jo egentlig fortelle om revejakt med hund, som er det beste jeg kan drive med.

Men blir deppa bare av tanken på jeg ikke skal få lov til dette lenger.

 

Pokkers drit

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn nå etter tre timers fullmånelos. Kun hundefører og en post, så nettet var rimelig glissent. Losen opp i en ås, og der gikk det rundt og rundt. Det ble en rev også, men det var en som kom tuslende av egen interesse... 15 speik og fullmåne er litt å få hårvekst av.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn nå etter tre timers fullmånelos. Kun hundefører og en post, så nettet var rimelig glissent. Losen opp i en ås, og der gikk det rundt og rundt. Det ble en rev også, men det var en som kom tuslende av egen interesse... 15 speik og fullmåne er litt å få hårvekst av.

 

Hårvekst ja , hadde også kommet til å dra ut på måneskinnstur med ungstøveren hadde det ikke vært for at føret er for jævlig skarpt her nå.

Link to comment
Share on other sites

Joda det hender men det skjer ikke mange ganger på en sesong. Det er jo ikke ønskelig at det skjer , men samtidig så vil iallefall jeg at mine hunder gjør lidelsen kort for rev som er skadeskutt. Om støveren tar igjen en rev i drevet så er det enten ungrev eller rev som har vært skadeskutt eller har en eller annen skade , da blir det i de fleste tilfeller standlos.

 

I England så har de ikke tidligere båret våpen , det er hundene som skal gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i morgen skal nå jeg ta meg en tur littegrann nordover... Tar med Schweitseren og en stk trefarget basset. Regne det blir det rådyrjakt, er det opphold blir det gudskjelov revjakt... skulle det bli skareføre blir det nok med en kaffekopp... Men i løpet av helga skar vi vel finna oss en rev Jegern...! Du tar vel med noe som går ned i hia nordover her du?!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute en tur i dag. litt sjaber fra mårrån, men ut sku æ :? vart slæpp på ei halv øy først hadde gått utover rev der på morgenkvisten gikk vel der ute i 10 min før den gikk av. Var en førstegangsjeger som fikk den på post, men hun ville ikke skyte, og det er greit det. Hunden fikk no jage litt lengre. ble ca 30 min over jorda. og hi hund har jeg ikke så den fikk bli der.

 

Ble nytt slæpp på rev nr 2 ca kl14.00 reven ble støkket på uttaket, men den flyttet seg ikke så veldig langt. turet veldig trangt men ville ikke forbi postrekken så den berget livet den å. greide faktisk og rope av hunden etter 2 timer med los. Losen gikk overaskende bra, men det blir noen tap der han ikke kommer etter. Egentlig veldig fornøyd med starten av årets jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor blir det av snøen???????

 

Var ute med aro en tur i dag, ble desverre ingen los:( Skulle absolutt hatt litt snø, slik at jeg hadde litt mer å slippe hunden på. Blir vanskelig å bare slippe på måfå når bikkja ikke er den beste til å nyste opp gamle fæler.

 

Skal prøve igjen i morgen, også er det spådd litt snø på Torsdag :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i det flotte måneskinnet i natt med en finne. Slet med å finne harefot, som vi egentlig var ute etter.

 

Ble en los i 2 tiden, det var garrantert en rev etter astroen å bedømme. Drog langt ut og var 3 km vekk fra oss da vi gav oss. Ingen skuddsjanser.

 

Men grisespennende før losen drog ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde en uønsket rev los på lørdagen var på hare jakt. vart los 10 min etter slæpp. posterte med en gang når jeg såg det var rev, men den ville ikke komme på post. Hørte losen en liten halv time, før den dro ut, når den først dro så dro den langt. Hadde ikke kontakt med hunden på peilen før det gikk ca 3 timer. Og da var det hare los. Ikke spesielt artig at han skifter los dyr uten og komme inn i mellom.

Det var no artig å høre 30 min rev los i flatt tereng, det går fort med hamiltonstøver og da.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en uønsket rev los på lørdagen var på hare jakt. vart los 10 min etter slæpp. posterte med en gang når jeg såg det var rev, men den ville ikke komme på post. Hørte losen en liten halv time, før den dro ut, når den først dro så dro den langt. Hadde ikke kontakt med hunden på peilen før det gikk ca 3 timer. Og da var det hare los. Ikke spesielt artig at han skifter los dyr uten og komme inn i mellom.

Det var no artig å høre 30 min rev los i flatt tereng, det går fort med hamiltonstøver og da.

 

er Hamilton som er tingen;)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en pen korsrev i dag etter 2,5 timers drev for den unge Finskstøveren min. Hun gjorde tingene sine bra med hensyn til alle krumspringene til reven. Kan bla nemnes krysset / sprang langs asfalt vei 4-5 ganger , fulgte sjøkanten og delvis i havet flere kilomtere i slengen. Støveren kom ganske langt etter men hun fulgte sporet meget bra.

 

normal_Tessi_korsrev_005.JPG

 

normal_Tessi_korsrev_003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag å hadde en kjempe fin rev los:) Slapp sammen med støveren til søskenbarnet mitt, og det gikk som f.......

 

Gikk langs veier, over gårdsplasser og hager, tror dem aget den inn til slutt, men der har vi ikke jakt tilatelse, så vi gadd ikke skjekket det.

Så reven, da lå hundene bare 20 meter etter, men på nabo terrenget, så hadde ikke med børsa.

 

Ergelig at vi ikke fik denne, for det hadde bikkjene virkelig fortjent.

Link to comment
Share on other sites

Familien vurderer å kjøpe seg en Beagle. Hvordan vil den fungere på reven? Har denne rasen noe rovviltskarphet, eller er dette primært en hare/rådyrhund? Dachsen min jager rev som bare F, og det er de artigste losene. Turer utrolig smått hvis det ikke støkkes, og reven ligger maks et minutt foran bikkja. Ser for meg at en Beagle eventuellt vil jage reven på samme rolige måte. Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Kameraten slapp plottene på åta i grålysninga i morres, nå i skumringa fikk vi inn hannen på bakspor. Har hatt en del problemer i store steinurer, sauegjerder osv. i løpet av dagen. Tispa tok vi inn etter 3-4 timer, fortsatt litt dårlig form etter å ha hatt valper, men det kommer seg. I motsetning til den reven vi jakta på i helga ville ikke dagens utgave ture for hundene. Gikk rimelig langt etterhvert, og vi klarte aldri å komme på forskudd slik at vi fikk sett'n. Hannbikkja har vært på sporet i 7 timer i dag, så det lover godt for det som skal skje om et par uker fram i tid...

 

Rimelig greit vær og føre nå, forsåvidt. Skare som bærer (delvis såpass at elgen går oppå). Temperaturen ligger rundt null, i likhet med millimeter nedbør siste to uker... Men fy flate for en kald vind...

Link to comment
Share on other sites

Fy F..... For en dag. Har hatt den mest sinnsyke rev losen jeg noen gang har hatt med bikkja. Det var helt RÅTT. Tok ut reven kl 11, og koblet han kl 21. vet med sikkerhet at han holdt reven gående i hvertfall 7 timer, ratt mer. Bare så UFATTELIG synn att losen gikk på nabo terrenget, IGJEN!!! Skal ringe grunneieren der å spørre om lov til å jakte der.

Turet utrolig trangt, og gikk jamt og fint.

 

Ble nesten litt for mye av det gode i dag, ikke ønskelig at han holder på så lenge, hvertfall ikke når jeg ikke klarer å rope han inn fra losen. Men men, bikkja fungerer hvertfall utrolig bra, så jeg er stor fornøyd med dagen :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Fy F..... For en dag. Har hatt den mest sinnsyke rev losen jeg noen gang har hatt med bikkja. Det var helt RÅTT. Tok ut reven kl 11, og koblet han kl 21. vet med sikkerhet at han holdt reven gående i hvertfall 7 timer, ratt mer. Bare så UFATTELIG synn att losen gikk på nabo terrenget, IGJEN!!! Skal ringe grunneieren der å spørre om lov til å jakte der.

Turet utrolig trangt, og gikk jamt og fint.

 

Ble nesten litt for mye av det gode i dag, ikke ønskelig at han holder på så lenge, hvertfall ikke når jeg ikke klarer å rope han inn fra losen. Men men, bikkja fungerer hvertfall utrolig bra, så jeg er stor fornøyd med dagen :D:D:D:D

 

Ja slik skal det være ! da er det morro og jakte rev , på jaktlaget mitt har vi også en slik og den er enda verre så dagene er alt for korte men rev blir det ja. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Fy F..... For en dag. Har hatt den mest sinnsyke rev losen jeg noen gang har hatt med bikkja. Det var helt RÅTT. Tok ut reven kl 11, og koblet han kl 21. vet med sikkerhet at han holdt reven gående i hvertfall 7 timer, ratt mer. Bare så UFATTELIG synn att losen gikk på nabo terrenget, IGJEN!!! Skal ringe grunneieren der å spørre om lov til å jakte der.

Turet utrolig trangt, og gikk jamt og fint.

 

Ble nesten litt for mye av det gode i dag, ikke ønskelig at han holder på så lenge, hvertfall ikke når jeg ikke klarer å rope han inn fra losen. Men men, bikkja fungerer hvertfall utrolig bra, så jeg er stor fornøyd med dagen :D:D:D:D

 

Ja slik skal det være ! da er det morro og jakte rev , på jaktlaget mitt har vi også en slik og den er enda verre så dagene er alt for korte men rev blir det ja. :D:D

 

Ja er stygg morro når man har ei bikkje som fungerer :D

Link to comment
Share on other sites

Artig at du får bikkja til å jage bra, dere støverfolk er jo en egen rase :mrgreen: må være verdens mest tolmodige skapninger, 7 timers los er 4 formye for meg :D

 

Ja det er ingen som skal si jeg ikke er tolmodig :lol: Har ei elg bikkje som bruker å henge på mellom 20 og 30 timer, en basset som er i ferd med å bli jakt idiot, så det å vente på bikkjer er noe jeg kan :lol: hehe

Link to comment
Share on other sites

Fy f... for ei helg! :D I går hadde jeg en kjempe fin rev los, slapp han i ei fæl med en del snø i, men han nystet den opp og det ble en fin los. Reven gikk dersverre på jernbanen, og bikkja var så altfor nære toget, så jeg koblet han. er bare et under at han fortsatt er i live. Etter rev losen fikk vi meld om at noen hadde observert ei gaupe, så jeg og bullstaff slapp bikkjene våre på den, og fikk en kanll los, gaupa ble sett 2 ganger, først på 30 m, og så på 3 m. Var utrolig artig, så nå blir det spennende til helga :D

 

hadde også en rev los sammen med bikkja til bullstaff, den dro rett ut. så ble ingen rev i helga heller :(

 

Men bikkja begynner å bli bra, så nå håper jeg bare vi har ei gaupe inne til helga, så skal det nok bli fart på sakene :D

Link to comment
Share on other sites

Ble jaggu rev idag og gitt :) Drevet i hi av foxhound-blandingen til kompisen etter ca en times drev i en meter nysnø. Sprengt ut igjen av en ivrig foxterrier :). Hiarbeidet var det ingenting å utsette på, reven kom som ei kule etter 10minutter med rabalder. Forøvrig terrierens ilddåp i hi, første skutte rev for han (drevet ut flere rever tidligere, men ikke fått skutt) :) Bilde av dagens fangst ligger i "Foxterrier"-tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har jaktet og skutt en del rev på åte hjemme, men har fremdeles til gode å prøve revejakt med hund, lurte derfor i den forbindelse om et er noen i Lillehammer eller omegn (alt fra Gjøvik til Sør Fron) som bruker hund på reven?

 

Bor for tida på Lillehammer og kunne veldig gjerne tenkt meg vært med på revejakt med hund, så om noen praktiserer dette og vil ha med seg en ekstra jeger, så kontakt meg gjerne, enten PM eller tlf 41430653.

 

Mvh Yngve

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg å skaffe meg en støver etter hvert men er litt i tvil om en ting. Jeg kommer garantert til å jakte sammen med noen men stort sett så kommer jeg nok jakte alene(er ikke mange her i området som gidder å jakte så mye som meg). Jeg liker å være uavhengig av andre jegere. Mitt spørsmål er: Er det håpløst å jakte rev alene uten et jaktlag?

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er: Er det håpløst å jakte rev alene uten et jaktlag?

Uten å ha den store erfaringen, så tør jeg svare allikevel.

Ett jaktlag har sine fordeler og ulemper.

Fordelen med ett samkjørt og rutinert jaktlag er at man har flere poster og kanskje dermed flere skuddsjanser.

Ulempen er at folk ikke dukker opp når man forventer, går hjem når de fryser og ikke gidder vente lenger, er urutinerte og prater for mye i radio osv.....

Så noen ganger er det like greit å være alene, spesielt om man er godt kjent i terrenget, men selvsagt alltid en fordel å være to eller kanskje flere så lenge de vet hva som forventes av dem.

 

Etter min mening er det ikke umulig å jakte alene, men det er kanskje en større utfordring :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg å skaffe meg en støver etter hvert men er litt i tvil om en ting. Jeg kommer garantert til å jakte sammen med noen men stort sett så kommer jeg nok jakte alene(er ikke mange her i området som gidder å jakte så mye som meg). Jeg liker å være uavhengig av andre jegere. Mitt spørsmål er: Er det håpløst å jakte rev alene uten et jaktlag?

 

Du vil kanskje oppdage etterhvert at behovet for en terrier vil melde seg, har du en hund som får fart på reven og jager den i hi og samtidig har en terrier så er du godt skodd for å jakte rev alene. :)

Link to comment
Share on other sites

eller så kan du skaffe deg en kortbeint rase.

var ute med en beagle i helga som jaga bra, reven tura veldig trangt for denne, noe som kan føre til at du trenger færre poster og gjør det enklere å jakte alene.

kortbente hunder kan også jage reven i hi, det tar bare lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg å skaffe meg en støver etter hvert men er litt i tvil om en ting. Jeg kommer garantert til å jakte sammen med noen men stort sett så kommer jeg nok jakte alene(er ikke mange her i området som gidder å jakte så mye som meg). Jeg liker å være uavhengig av andre jegere. Mitt spørsmål er: Er det håpløst å jakte rev alene uten et jaktlag?

 

Det å jakte alene er ingen umulighet. Det er selvfølgelig mer sosialt å jakte med gode kammerater, men det er jo opp til hver enkelt hva man liker best.

 

Det er nok størst sjanse for å få skutt rev om man er flere. Men er ikke umulig å få skutt rev om man jakter alene heller.

 

Så mitt svar til deg: Er ikke umulig å jakte rev uten ett jaktlag :D

Link to comment
Share on other sites

Postet denne i tråden om plotthunder http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=11485&p=162957#p162957, tenkte kanskje det kunne være greit å legge bildene inn her også...

 

Skabbrev skutt etter ca 1.5t los med to plotthunder (Tear og Smith). Første reven vi har skutt når Tear har vært med på fallet (hun kom fra Canada i sommer).

 

Tear

tear01.JPG

 

Tear, Smith og kameraten.

tear02.JPG

 

Tear, Smith og en forholdsvis stygg - men stor - skabbrev.

tear03.JPG

Link to comment
Share on other sites

var ute med en beagle i helga som jaga bra, reven tura veldig trangt for denne, noe som kan føre til at du trenger færre poster og gjør det enklere å jakte alene.

kortbente hunder kan også jage reven i hi, det tar bare lengre tid.

 

Og sannsynligheten for at du får harelos istedet for revelos er meget stor hvis du går for Beagle.

Link to comment
Share on other sites

Etter 3 timers drev for den unge Finnen så fant mikkel ut at nok var nok og gikk under bakken. Her kom den ut for Foxterrieren min men når IDIOTEN ( undertegnede ) ikke klarer å stokke henda å skyte så drev støveren reven inn på nytt men her fikk vi den. Meget bra av den unge støveren , skare og rev som delvis fulgte blank sjøis gjorde nok sitt til at støveren ikke fikk skikkelig trøkk på drevet , men alt i alt så må man vel være fornøyd :D

 

normal_Svartrev_005.JPG

Link to comment
Share on other sites

var ute med en beagle i helga som jaga bra, reven tura veldig trangt for denne, noe som kan føre til at du trenger færre poster og gjør det enklere å jakte alene.

kortbente hunder kan også jage reven i hi, det tar bare lengre tid.

 

Og sannsynligheten for at du får harelos istedet for revelos er meget stor hvis du går for Beagle.

 

det er det vel med de fleste drivende hunder.

tispa vi var ute med i helga var kun interessert i reven.

det spratt ut mellom 10 og 13 rådyr fra teigen losen gikk i, uten at det forstyrra henne noe som helst.

beagle er i utgangspunktet revhund, og vil derfor være et godt utgangspunkt i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...