Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Kom hjem fra jobb torsdag kveld , siste innspurt i hundejakta. I går drev støverne en rev inn , terrieren sprengte den helt greit og Blaseren sviktet ikke. I dag dro jeg ut sammen med guttungen og hadde kun Dina med da terrieren fikk noen hull i leppa i går så hun fikk ta det med ro i dag.

 

Etter endel jobb på et nedsnødd spor tok Dina ut en rev. Det gikk rett ut og i hi etter bare 15min. Kjente meg rimelig naken når jeg gikk frem uten terrier. Reven hadde gått inn i et berg , ny plass for meg. Guttungen stilte seg på post og jeg begynte å ta bort litt sten for å prøve å få sett ned. Da kom reven og det ble krevende skyting , som resulterte i bom. Reven fikk ikke mye forsprang på støveren så den ble nødt til å søke nødhavn etter bare 300-400m under en stor stein.

 

Guttungen posterte oppe på steinen og reven kom greit ut når jeg tok bort en meget ivrig støver og da ble det suksess :D

 

Guttungens første svarte rev og rev nr 100 på 4 sesonger for hundene :D

Link to comment
Share on other sites

Avslutningen på året: Kameraten slapp sine to hunder fra åta hjemme klokka 8 i går morres. Kl. 20.00 i gårkveld kom vi fram til bilen med hundene på slep.

 

Reven gikk vidt, var nære på et par ganger men vi fikk ikke sett den.

 

5 mnd til neste gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hadde en fin tur i skogen i dag, men fikk ikke ut noe rev. Hunden gikk overaskende bra, med lange søk over et stort område, men ingen rev. Var også innom et hi, der det sansynlig vis har vært yngling i år. Slitt vegitasjon, og masse skit utenfor hiet. Tror det lå rev der. Hunden var iallefall ivrig. Synd foxterrieren ikke er noen måneder eldre (7 måneder nå). Blir nok hviledag for hunden i morgen, så får vi prøve igjen mot helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens slipp, ikke noe særlig spennende som skjedde, men det ble da en liten los :)

 

" target="_blank

 

Slapp i nærheten av ett hi der det var yngling i sommer. Det positive var at hun søkte bra, ikke brydde seg om sauene som var i nærheten og stakk innom meg jevnlig før hun søkte ut igjen.

"Losen" varte forøvrig bare 5-10 minutter, før katten enten krøyp inn i ur eller stakk opp i ett tre, jeg så den ikke igjen. Lissie bruker mye tid på å søke ut tapet, men tviler på at hun står på berg eller tre enda...

Link to comment
Share on other sites

Var skiten utenfor hiet i dunger? Kan høres ut som grevling...

 

Mulig det er grevling der, men har aldri sett eller hørt om grevling i området. Rev har jeg derimot sett flere ganger der, og i fjor fikk vi også skutt en i det hiet. Dette er under et berg med ur under. Grevlinghiene jeg kjenner er i jord/sand, men det er kanskje ingen regel?

Link to comment
Share on other sites

Hørtes lovende ut :) Var også ut en tur i dag. Schiller'n jobba veldig bra, og er overasket over det store søket hun har hatt de to første dagene. Ser også ut til å henge på kaldere spor nå, enn på slutten av jakta i fjor. Ble en los på ca 30 minutter, før det havna i ei stor ur. Ble en los til litt senere, men dette tror jeg var elg. Ganske lett å se, da hun plutselig gir seg, og kommer tilbake. Tror dette skjer når elgen stopper. Gjorde dette i fjor også, men ga seg med dette etter noen ganger.

 

I dag tidleg smatt breaglen vår seg ut av huset, til stor frustrasjon sida det er utvida båndtvang her.

 

Hva sier den utvida båndtvangen da? Har det her også, men gjelder ikke for hunder under lovlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare å slippe bikkja og jakt og tren ivei du! Slik jeg tolker forskriftens punkt 2 d:

 

§ 2. Denne forskrifta gjeld ikkje for:

(…)

d) jakthundar som nyttast under lovleg jakt, samt under lovleg trening eller prøving og som blir følgd på forsvarleg måte av eigar eller innehavar

 

Da leser jeg den slik at fra og med 21. august, når den generelle båndtvangen er over, så kan du slippe jakthunden din.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

I dag var det slutt for "treningsreven", måtte bare ha rett mann på rett post.

Losen kunne godt vart litt lenger, gikk vel ikke mer enn 15 min fra jeg satte kompisen på post og knapt noen minutter fra reven var på beina til den datt.

Har hatt los på denne ungreven minst 4 ganger nå og som de to siste gangene, prøvde den å komme seg inn i ett steinbrudd som det er umulig å få den ut igjen med terrieren.

 

247201_10151245121037279_977497477_n_zpse89a7054.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute med hundene i dag endte opp med at Pia drev en rev i 15 min før den gikk hi.

Men klarte ikke å lokalisere hiet så den får leve noen dager til. Hun tok opp flere spor uten å få en ny los.

 

Får satse på masse sny framover nå, slik at det blir litt letter å hjelpe ung hundene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har planer om å flytte hjem til bygda jeg vokste opp i når studietiden er over til sommeren, mye på grunn av mulighetene for jakt og fiske. Jeg har i alle år ønsket meg hund, og nå nærmer tiden seg at jeg kan begynne å tenke i de baner, tenker derfor litt høyt her...

 

Jeg har forstått det slik at støvere som Schiller, Russer og Plothund er ganske kjappe, men med stor jaktlyst og rovdyrskarphet. Siden jeg ikke har tilgang på hihund vil det være en fordel å se på andre raser enn overnevnte? Eller er det mer komplisert enn at en kjapp støver jager reven i hi?

Dersom min tankegang er rett, hvordan stiller andre støvere seg, fartsmessig, i forhold til overnevnte? Tenker spesielt på Dunker, Hygen, Halden, Hamilton og Finsk, evnt utprøvde blandinger?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok større forskjell pr individ enn det er mellom rasene, unntaket er kanskje russerstøver som er kjent for å være noe raskere enn de andre.

Schillerstøver er vel kjent for å være den rasen som holder reven lengst over bakken?

Men det kommer mye ann på hvor gammel reven er, hvor erfaren bikkja er og føreforhold osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja va skal man si, var ute med Chira i går, da jobbet hun med fot i over en time.Satt bare å venta på losen, men det villte seg ikke.. idag jikk jeg og brodern ut en tur. slapp Chira på samme sted og fant øyeblikkelig fot. Vi satte oss å lagde bål og drakk kaffe. Plutselig fikk vi høre Beagle los oppe i sia. Så på peileren at dette var en rar hare for losen skaut ut 500meter. Har preget Chira på rev og det har tydeligvis betalt seg :) Kunne etterhvert notere meg for 1.5 time revelos før jeg blåste henne inn ;) Veldig gøy :) ikke rare lyden i ho men det kommer seg :) Bra for en beagle :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann!

Her var det ikke mye liv for tiden. Synd, for det er en artig tråd! :wink:

 

 

Har vært med "hamilton" her på forumet og hans hunder en del ganger etter jul,

og noen rever har da også tatt kveld.

 

Her er årets første, kom rett i fanget på hundefører etter uttaket og endte omsider( :mrgreen: ) livet der:

205392_10200437717001650_2124435887_n.jpg

 

 

Noen dager senere ble det full klaff. Den første ble skutt i los for unghunden (tispa). Den andre ble jaget inn av hannhunden, og ut av en hissig foxterrier.

895012_10200437727481912_516415207_o.jpg

 

 

Denne turet fram og tilbake i bratta, og gjorde det vanskelig for både hund og jegere,

men omsider kom den da på luntende på en post i skumringen.

599039_10200437717361659_1703554218_n.jpg

 

482025_10200437734602090_1719315752_n.jpg

Den siste så langt krevde to hunder og x antall omposteringer

før den omsider dukket opp på en av postene

 

Noen bomskudd og nære-på situasjoner er det også blitt, og man skal ikke se bort i fra at det blir flere!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Begynner å bli en gammel tråd dette, men temaet er såpass "tidløst" at jeg går ut ifra at det er greit å dra den opp igjen.

Ingen som har jakterfaringer fra denne sesongen å dele? Har lest gjennom alle 15 sidene her, mye trivelig lesning.

 

Jeg har nevnt i en annen tråd at jeg vurderer støver. Har er bare vandt med kortfotinger fra før, men reve- og harejakt med støver virker spennende.

Siden det åpenbart er mange meget kompetente mennesker som har skrevet i denne tråden, er det passende å stille spørsmålene her. Jeg har sittet og lest gjennom svenske og finske jaktprøveregler for rev. Jeg har lest at støvere fra revelinjer blant annet typisk har større søk enn hunder fra harelinjer, men ut fra prøvereglene blir jeg ikke helt klok på dette utsagnet. Såvidt jeg ser i de finske reglene (med mindre jeg feiltolker), finnes ikke egenskapen "søk" her, i den betydning vi bruker den i Norge (altså frisøk før hunden finner spor). Slippes hundene direkte på spor i de finske prøvene? Ville dette så bety at en hund med stor andel finsk "reveblod" kan ha dårlig søk?

 

Ut fra det jeg leser her i tråden, ser det ut til at det ikke er uvanlig å slippe direkte på spor under praktisk jakt heller? Er det ikke mulig å slippe en revestøver løs og la den søke ut selv?

 

Jeg har også tenkt tanken på å bruke støver i rypeterrenget vi bruker å jakte i. Vi ser ofte revespor her (og skyter iblant litt hare, men det er utenfor denne tråden), så det er åpenbart rev i terrenget. Er det mulig/vanlig å jakte med støver på høyfjellet? Naturligvis kan det være litt utfordringer vedrørende postering osv, men er det i det hele en realistisk tanke?

Link to comment
Share on other sites

Tror denne sesongen (i allefall i mitt nærområde) har gitt bedre hunder, selv om det har vært en "drittsesong". Null snø og nedbør på lang tid førte til skikkelig dårlige forhold - ikke bare var en nødt til å la bikkjene finne reven sjøl, men teften var i tillegg såpass dårlig at hundene virkelig måtte skjerpe seg. Så i år har det stort sett gått i frisøk.

 

Så bl.a for noen helger tilbake at russertispa tok ut en hare, full los gjennom skogen. Haren passerte en åker og der ble det bom stopp. En post som satt der og så haren passere, og bikkja kom i los 5-10 m ut på åkeren midt i sporet, og bråstoppa. Null teft.

Åpenbart at det ble mer trøkk på jakta nå når det kom litt snø...

 

Men ja, det er helt klart en fordel å ha en hund som har godt søk som en kan slippe på frisøk, men det krever i tillegg at det er en hund som en kan stole på i forhold til klauvvilt og evt hare, om en da ikke velger å tåle en harelos i ny og ne... Det har egentlig jeg bare innsett at jeg må godta, spesielt i år når valget sto mellom frisøk eller la bikkja stå i hundegården...

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen har ikke vært min sesong på hundesiden. Rev har man da fått , om enn noe under en normal sesong. Men som Jibrag er inne på så har forholdene vært noe spesielle denne sesongen i tillegg så har vi måttet gi opp usedvanlig mange rev i år som har søkt tilflukt i store steinurer.

 

Først mistet jeg terrieren. Den kollapset utenfor hiåpningen etter en revesprengning , fikk konstatert hjertefeil , ble satt på medisiner men ble såpass dårlig noen dager senere at den ble avlivet. Så begynte støveren å halte , viste seg at det var et avrevet leddbånd , ikke helt avslitt men nesten. Kan opereres men koster 30000kr og lang opptrening etterpå. Tung støver , stor fart og bratte fjellsider er dårlig kombinasjon. Kommende høst blir min første på 22år uten egne hunder , forhåpentligvis får man " fyllt " opp hundegården med valper etterhvert , men kommende sesong blir det vel bare lånehunder man må stole på...

 

Når det gjelder Svenske og Finske prøveregler så kan jeg ikke alle detaljer. Men vær obs på at det finnene kaller for søk er det vi i Norge kaller sporing. Og hvis jeg har forstått det rett så er søk ( sporing ) i de Finske jaktprøvene ganske mye vektlagt.

 

MIN mening er at man har ikke en komplett revehund før man kan slippe støveren på frisøk og den tar opp revespor uansett om det er snø eller barmark...og BARE rev ! Alt annet er middelmådigheter i mine øyne :wink:

 

Det kan være nyttig å slippe på ferske spor når forholdene er slik at det er mange dager siden det har kommet ny snø for å slippe at hunden tar opp for gamle spor å " kaster " bort verdifull tid. Men generelt sett slipper vi nesten alltid hundene i frisøk

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fin tråd.

Får legge ut noen bilder fra i mars i år.

Etter to måneder på krykker, og tidenes dårligste vinter med tanke på sporsnø ramlet det endelig noen fnugg.

Da bars det ut på leting etter ferske spor, og i kanten langt inne på en kornåker så vi snurten til mikkel. Bikkja ble sleppt, og til min store glede satte den i med et nydelig mål med det samme den for av åkeren og inn i skogen.

Reven turte fint, hunden hadde to tap men greide ut av det.

Etter litt over en time begynte vi å stille innpå, det var gått ca. en og en halv time når vi nermet oss losen.

Jeg får såvidt se reven innimellom trærne, men får ikke skutt.

Reven passerer og hunden kommer like bak, så,går det ikke lange stunden før det smeller lengre opp.

Jess jaktkompisen fikk den. :D

Reven hadde kommet rett imot han og stoppet på fire meter for å se seg bakover, når han så så framover igjen så smalt det. Bikkja kom femten meter bak.

Skruf's første rev var i boks :-)

 

960BA077.jpg

 

62A76A46.jpg

 

B2D2017B.jpg

 

A35E7D15.jpg

 

0D4B7CFA.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei støverfolk!

 

Har etter hvert lyst til å skaffe meg en revestøver :D

Men hvilken rase?

Er d noen rase som er spesielt "lett/enkel" å få til?

I utgangspunktet er d tispe jeg er ute etter, da jeg ha to nes-tisper fra før.

 

På Forhånd Takk :winke1:

 

Vanskelig å gi noen eksakte råd , du bør kanskje først spesifisere litt mer. Slikt som :

 

- Mye rådyr / hare / elg / hjort der du bor ?

- Brukes kun til rev ?

- Ren rase eller blanding , skal du stille på prøve eller utstilling ?

- Visse raser driver reven generelt fortere under bakken enn andre , hihund ?

 

Jeg har prøvet litt forskellig men de beste hundene jeg har hatt er enten UK Foxhounds eller blandinger med disse. Det er disse som har gitt meg mest spenning synes jeg. Vi har ekstremt med hare i noen terreng så mine hunder MÅ være komplett hareren , også i frisøk.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi mye elg, rådyr, hjort er på tur opp og en og annen hare er d også.

 

Hunden skal brukes på rev og gaupe (hvist vi får kvote noen gang igjen)

 

Vil helst ha renraset hund som jeg kan stille på jaktprøver og utstillinger.

Greit å kunne avle videre på en hund hvist den blir bra. (driver litt oppdrett av nes)

 

Har en kompis som har foxterrier så går den inn så er ikke håpet ute ;)

 

Her hvor jeg jakter er det mye bratt terreng og berghumper som reven vet å utnytte, så hunden må lære seg å "gå rundt" da di ikke kommer etter alle plasser.

 

Er foxhounds store hunder?

Link to comment
Share on other sites

hallo, støverjegere ! driver å leser litt på nett ang hunder til revjakt, har veldig lyst på en revhund til sommeren. har 2 rådyr terreng,som jeg kan få brukt å jage på. men er litt usikker på om disse 'store' hundene vil jage rett igjennom terrenget å til nabo terrenget. forhold til dachs vi bruker på rådyr... har vært med å jaktet rev i flere år nå. men på terreng som er enorme i forhold her hjemme.. har vært på tanken å se på hihund i stede. men må jo nesten ha en langbeint en å...hvordan er det med hundene deres, jager dem fort langt/rett ut? det jeg er litt skeptisk til.

 

kanskje veldig dumt spørsmål, men man jo bare høre med folk som har litt erfaring i denne området. jaktet med dachs i 10 år, mest på rådyr...men det er veldig mye rev her hjemme,så er på tanken å få tak i en langbeint til mikkel, håper på svar.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi mye elg, rådyr, hjort er på tur opp og en og annen hare er d også.

 

Hunden skal brukes på rev og gaupe (hvist vi får kvote noen gang igjen)

 

Vil helst ha renraset hund som jeg kan stille på jaktprøver og utstillinger.

Greit å kunne avle videre på en hund hvist den blir bra. (driver litt oppdrett av nes)

 

Har en kompis som har foxterrier så går den inn så er ikke håpet ute ;)

 

Her hvor jeg jakter er det mye bratt terreng og berghumper som reven vet å utnytte, så hunden må lære seg å "gå rundt" da di ikke kommer etter alle plasser.

 

Er foxhounds store hunder?

 

Jeg er av den mening at det er veldig vanskelig å gjøre revespesialister av noen av de nordiske rasene. Så er det alltid noen som mener det er tøv og at man kan fint få en nordisk rase til å jage rev. Det er jeg helt enig i MEN min mening er at en revestøver KUN skal jage rev eller annet rovvilt. En revestøver skal kunne slippes på frisøk uten sporsnø og den skal også da bare jage rev eller rovvilt.

 

Da er man over på Russerstøver , Amerikansk / Engelsk Foxhound eller blandinger. Du villa ha ren rase så da er det i praksis Amerikansk Foxhound eller Russerstøver igjen da den Engelske Foxhounden ikke er godkjent i NKK og er heller vanskelig å få tak i.

 

Når det gjelder Russerstøvere så finnes det bra revehunder , men jeg synes dette er en rase med meget ujevn kvalitet. Rasen kan være hard på klovvilt og noen jager faktisk bare hare så linjer er viktige her. Noen tar heller ikke opp gamle spor.

 

Amerikansk Foxhound er blitt lettere å få tak i også i Norge. Dette er oftest lette hunder med bra poter. Noen kan nok jage endel rådyr sier eierne.

 

Du må derimot belage deg på mange timer i skogen for å jage inn en revespesialist , men det er jo bare hyggelig :)

Link to comment
Share on other sites

hallo, støverjegere ! driver å leser litt på nett ang hunder til revjakt, har veldig lyst på en revhund til sommeren. har 2 rådyr terreng,som jeg kan få brukt å jage på. men er litt usikker på om disse 'store' hundene vil jage rett igjennom terrenget å til nabo terrenget. forhold til dachs vi bruker på rådyr... har vært med å jaktet rev i flere år nå. men på terreng som er enorme i forhold her hjemme.. har vært på tanken å se på hihund i stede. men må jo nesten ha en langbeint en å...hvordan er det med hundene deres, jager dem fort langt/rett ut? det jeg er litt skeptisk til.

 

kanskje veldig dumt spørsmål, men man jo bare høre med folk som har litt erfaring i denne området. jaktet med dachs i 10 år, mest på rådyr...men det er veldig mye rev her hjemme,så er på tanken å få tak i en langbeint til mikkel, håper på svar.

 

Hvor store områder reven bukter på er umulig å skrive noen fasit på. Men går du deg inn på drevet og støkker reven kan den gå 1 mil i luftlinje rett ut om du er uheldig ;)

Link to comment
Share on other sites

1600 km og søvnløs siden fredagsmorgenen, men nå er en plott flyttet til Vestlandet (overlevert på Colorline-kaia i Oslo) og en foxterrier hentet fra Karlstad.

 

Det er langt til Karlstad. Den bør fanken meg bli verdt turen... :mrgreen:

 

Hehe, 1600? Prøv litt over 2000km på to dager for og hente et par støvervalper ;)

Ennda er vell det bare småtterier i forhold til andre som kjører den strekningen bare for og se på en hund :)

Link to comment
Share on other sites

hallo, støverjegere ! driver å leser litt på nett ang hunder til revjakt, har veldig lyst på en revhund til sommeren. har 2 rådyr terreng,som jeg kan få brukt å jage på. men er litt usikker på om disse 'store' hundene vil jage rett igjennom terrenget å til nabo terrenget. forhold til dachs vi bruker på rådyr... har vært med å jaktet rev i flere år nå. men på terreng som er enorme i forhold her hjemme.. har vært på tanken å se på hihund i stede. men må jo nesten ha en langbeint en å...hvordan er det med hundene deres, jager dem fort langt/rett ut? det jeg er litt skeptisk til.

 

kanskje veldig dumt spørsmål, men man jo bare høre med folk som har litt erfaring i denne området. jaktet med dachs i 10 år, mest på rådyr...men det er veldig mye rev her hjemme,så er på tanken å få tak i en langbeint til mikkel, håper på svar.

 

Hvor store områder reven bukter på er umulig å skrive noen fasit på. Men går du deg inn på drevet og støkker reven kan den gå 1 mil i luftlinje rett ut om du er uheldig ;)

 

 

Ja, er noe med det... og er bra med rådyr i terrenget, og det kan vel fort bli en problem.

Link to comment
Share on other sites

Hvor store områder reven bukter på er umulig å skrive noen fasit på. Men går du deg inn på drevet og støkker reven kan den gå 1 mil i luftlinje rett ut om du er uheldig ;)

 

For et par år siden hadde vi en rev som besøkte et åte ved huset til en kamerat. Hadde slipp på denne en dag, lå oppi åsen rett oppom åtet og gikk umiddelbart rett sørover, ca 5 km i luftlinje, før den begynte å ture oppi ei bergside innafor 400x400m. Gikk der et par timer uten at noen kom seg på god post, og hunden ble etter hvert tatt inn. Noen dager seinere slapp vi på nytt fra samme åte, og uttaket var omtrent på samme plass, og gikk eksakt samme rute og tura innafor eksakt samme område 5-6 km lenger sør.

 

Jeg fikk inn en haglesmell på den, men resultatet ble ikke helt avklart. Men det var sannsynligvis samme reven, som antakelig (jeg gjetter...) var født oppi den bergsida den rømte til, men som hadde funnet seg en sikker mattilgang på åta til kameraten...

 

Veldig forskjellig fra rev til rev, hund til hund, ulike vær- og føreforhold osv... Noen ganger turer det trangere enn en hare, andre ganger går det rett ut, andre ganger igjen kan det ture runder på flere kilometer. Uforutsigbart...

Link to comment
Share on other sites

ja, jakter rev i Trysil.. og der drar det vanlig ut sånn. men sånn som hjemme som vi har et terreng på 6-7 km i areal, og det finnes betraktelig mer rev, så blir det vanskelig med langbeint hund kanskje..skyter en del på lokk,men får vondt inni meg når det har kommet nysnø og det er rev spor alle retninger og kanter. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...