Jump to content
jmosbakk

Jmosbakks hjørne - oppkonstruerte problemer og vidløftige prosjekter

Recommended Posts

Først ut denne vinteren (som jeg gidder å dele ihvertfall) er tårn til min Kahles CSX.
Dette kikkertsiktet er noe av det bedre jeg har hatt, men det mangler åpent tårn for høydejustering.
Har vært i kontakt med han Kahles sjøl om han hadde noen løsning fra fabrikk (ettersom dette vel finnes originalt?), men med negativt tilsvar så måtte jeg fortsette å spekulere selv.


Til den særs årvåkne så etterlyste jeg hjelp til å få 3D-printet noe for en stund siden. Da var det nettopp dette tårnet jeg tenkte på.
Etter å ha sett litt mer på det så ble konklusjonen at det ble for mye frem og tilbake ved å inkludere andre i dette, så da var det bare å brette opp armene selv.

Etter litt googling så ble det bestilt 3D-printer fra Kina og et gratis CAD-program ble lastet ned.
Jeg har aldri tegnet i CAD før så jeg måtte ha en ekstra sterk kaffekopp når jeg tok fatt på dette.

Etter noen timers plunder og litt hjelp fra YouTube så har jeg nå fått skissert et utkast til hvordan tårnet skal se ut.

1694346100_SkjermbildeKahlesBT.PNG.dddb6f741600e660f6c1df2a4e393791.PNG

 

1947593064_SkjermbildeKahlesBT2.PNG.51389853066b65a95761a3c5e9886833.PNG

 

Designmessig så har jeg foreløpig gjort det ganske enkelt for å se om det kommer til å fungere.
Hvis selve konseptet fungerer så er det mange muligheter for å tilpasse etterhvert.
Forsenkingen på toppen skal forøvrig justeres noe slik at jeg kan få på plass en o-ring.

Siden jeg liker lave tårn så er dette 14mm høyt totalt. Den runde delen er 9mm og den polygonale er 5mm. Største diameter er 30mm.
Jeg har sendt en henvendelse til Kahles for å få greie på hvilken type skrue de har brukt i midten, men jeg mistenker, basert på mine målinger, at det er en M2,5x0,45. (jeg har ikke gjengelære med 0,45)
Hvis de har rotet inn noe imperisk møkk så blir jeg forbannet, men vi får se.
Et lass med nye skruer i ymse dimensjoner er uansett noe jeg trenger så dette er bestilt.

Videre fremgang er avhengig av når printeren dukker opp. Håpet er at den er i hus i løpet av denne mnd, men den som lever får se.

  • Like 18
  • Thanks 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, for at du gidder/orker/ønsker/vil dele slike prosjekter med oss. Også gir det sånne som meg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke poster slikt sjøl... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du vurdert virkningen av oktogon profilet på toppen med hensyn til utilsiktet rotasjon ved kontakt med sekk etc.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Olesøn jeg skal ikke legge skjul på at noe av motivasjonen for å dele er at jeg er smålei av tråder som ikke handler direkte om jakt eller våpen. 

@Simplex dette er ikke noe jeg har ofret så mange tanker før du nevnte det nå. Alle profiler i den polygonale delen har en radie for å unngå de skarpeste kantene samt at forskjellen i diameter mellom polygon og sylinder bare er 0-2mm. Jeg tror dette skal være greit nok for å unngå utilsiktet rotasjon, men uten å ha låsbart tårn så kan man vel egentlig aldri være helt sikker. Hvis du har noen innspill til dette så del gjerne.

Jeg vil ikke love så mye når det gjelder hva som dukker opp i denne tråden etterhvert, men jeg har ei børse til børsemaker som forhåpentligvis er ferdig i løpet av vinteren. Stikkord er 7-08, kompositt og bærbar.
Når den kommer hjem igjen så kan det tenkes at børsemakeren får en ganske spennende plankebit, men den er foreløpig uten noen klar plan. (jeg har ikke landet på hvilken børse jeg synes fortjener en slik oppgradering)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir litt tegning frem til printeren ankommer, men det er greit tidsfordriv så jeg klager ikke.
Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst, men jeg har tegnet noe for å gi det et forsøk.
Her er en hevarmskule med M6-gjenger:

607664413_HevarmskuleM6.PNG.1e5e6b8183b8cc66e7c0903c8bf233f5.PNG

En vanvittig enkel tegning, men noen påstår at en må lære å krype først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lag plass til en M6 mutter, som du limer inn med 638, epoxy eller noe..

Tror det kan funke bedre enn PLA gjenger. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan være et alternativ ja. 
Jeg har aldri jobbet med PLA før (som jeg vet om) så aner ikke hvor mye det tåler.
Tanken var å lime fast kula, men jeg forventer egentlig at den skal løsne som en følge av at materialet ikke tåler all verden, men det gjenstår å se.
Det finnes forøvrig PLA som er forsterket med karbon som skal være tilnærmet likt å printe så det kan jo være at man må se i den retningen etterhvert.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjenger i pla tåler egentlig en del, det du må være obs på er at materialet er svakest mellom lagene, så om du er ute etter max styrke på en del kan det være verdt å prøve å printe den liggende istedenfor stående. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, jmosbakk skrev:

Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst, men jeg har tegnet noe for å gi det et forsøk.
 

 

Kanskje bedre å bruke gjengetapp etterpå? Er ikke mange printere som klarer å printe så nøyaktig at det blir pene gjenger tror jeg. Og gjengetappen skjærer vel enkelt i plast :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lien Takk for tipset.

 

@Bell Det er helt klart neste steg å bare printe med et 5mm hull for så å dra gjennom tappen.

 

@JEEB Jeg har bestilt en Ender 3 Pro. Hadde noen kuponger tilgjengelig så det var den jeg følte ga mest for pengene.

Det er jo en typisk kinavare som krever litt tilpassing før den blir bra. Det finnes ganske mange oppgraderinger en kan printe selv samt noe småtteri som koster noen få kroner på ebay og lignende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har Ender 3 Pro selv, og mitt tips er å bruke god tid på sammenstilling, printeren er veldig god uten oppgraderinger. Jeg har printet i halvt år nå, og har ikke hatt behov for å oppgradere. 

Ender 3 pro kan du printe med PETG og, denne er god blanding av ABS og PLA, anbefaler denne type plast til dine prosjekt. Eventuelt kan du printe i ABS, men da må du bygge noe rundt printeren slik at temperaturen er stabil. Jeg holder på å bygge skap til min printer nå med Lack bord ifra Ikea.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, jmosbakk said:

Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst,

 

Eg har skrive ut understellsdelar til radiostyrte bilar i PLA, og har så langt ikkje knekt noko. PLA tåler nok meir enn du trur viss du skriv ut delen på rett måte. Skriv ut den hevarmskula med 100% infill og den vil tåle like mykje som ei "kjøpekule" i plast. Eg brukar og litt høgre temperatur enn anbefalt (220 grader). Men viss det er meininga å skru den av/på mykje er ChristerM sitt mutter-råd godt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill her.
Jeg tenker å printe alt som skal brukes til noe med 100% infill og høyeste kvalitet. Jeg har det ikke travelt.

@JEEB Ettersom du har samme printer så håper jeg du følger med her og kan komme med tips og råd underveis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Første tipset er å ikke printe med 100% infill. PLA er sprøtt, så mindre prosent vil gjøre printen sterkere/mer fleksibel. Usikker på hvor høy prosent du bør gå for, men 100% er ikke optimalt.

Skrik ut hvis du lurer på noe, så skal jeg svare etter beste evne.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Ender 3 Pro, har oppgradert littegrann med en hjemmelaget sensor som setter i pausemodus hvis det går tomt for filament så det ikke er krise om rullen går tom. Dette viste seg å være enkelt på hardwaresiden, kun en mikroswitsj som holdes inntrykt så lenge det er filament på vei inn til ekstruderen. Å få det til å virke opp mot firmwaren som styrer printeren derimot ble en prøvelse, jeg er ikke god på programmering og her måtte det manuelt redigeres en hel del kode. Klarte å få den til å automatisk gå i "skift filament" modus når det går tomt, men samtidig køddet det seg til med vanlig "pause print" fra menyen så z-aksen går helt ut av stilling hvis jeg pauser på den måten. Jaja, det virker på et vis.

 

Erfaringer så langt:

For å få nøyaktige print må maskinen være skrudd sammen helt i rette vinkler osv. Den kom lettere skeiv fra fabrikken slik at en printet terning var synlig vindskeiv. All skjevhet i ramma på maskinen vil gjenspeiles i skjevhet på det du printer, siden firmwaren ikke vet at koordinatsystemet blir skeivt. Måtte demontere de delene av ramma som var fabrikkmontert og shimse en hel del før ting var helt rett. Litt skjevhet gjør ingen merkbar forskjell om du bare lager pyntedingser og tull, men så fort du skal lage deler som må passe over ens med noe annet er det en fordel om ting ikke er flere grader ute av vinkel.

 

PLA er stivt og printer fint med standardinnstillinger selv i høy hastighet. Ulempen er at dette materialet ikke tåler olje så bra, og over lang tid kan det faktisk råtne om det utsettes for fukt også. Går sikkert fint til den bruken du skisserer her, børsa graves jo ikke ned i komposthaugen for vinteren heller. Videre kan PLA være litt sprøtt og stivt for noen bruksområder, og det mykner på relativt lav temperatur om du skal printe noe som ligger inntil varm pipe osv.

 

Jeg har eksperimentert en del med PETG fra Clas Ohlson, mulig akkurat den kvaliteten de selger er elendig men jeg sliter veldig med å få brukbar kvalitet med dette materialet. PETG er en glykolmodifisert, printbar variant av polyetylen som er den vanlige plastikken du kjenner fra brusflasker osv. Det drypper og renner mye mer enn PLA så en må eksperimentere litt og justere innstillingene i sliceren for å minimere plastikk på avveie, typisk blir det fullt av tråder og klumper rundt omkring. Fordelene med PETG er at det tåler vann og kjemikalier, olje osv ganske bra. I tillegg er det litt seigere, mer fleksibelt enn PLA så det egner seg til bruksområder der det utsettes for slag og andre påkjenninger. Videre tåler det litt høyere temperatur før det blir mykt.

 

Jeg har brukt PETG til noen plugger/inspeksjonsvinduer som utsettes for gearolje i en dreiebenk, de tåler oljen bra så langt. La inn en lomme i konstruksjonen og stilte inn Cura til å pause print på et bestemt lag, så jeg kunne putte en bit pleksiglass inn som vindu og så printe over/rundt denne. Mange muligheter som åpner seg med pause på gitt høyde, legge inn en mutter e.l. og så gjenoppta print. Kan være litt utfordrende å få neste lag til å feste seg helt etter pause, stor fordel å jobbe kjapt så det ikke rekker å bli kaldt imellom.

 

En annen ting jeg har printet av PETG er rekylbuffer til 1911, lastet ned fra nett. Jeg puttet en slik i en Kongsberg Colt for å være litt snill med klenodiet så den ikke banker seg selv i stykker, plastikken gjør jobben og  har ikke falt fra hverandre etter noen skudd i alle fall. Er rimelig sikker på at PLA ville ha sprukket og falt fra hverandre raskt med dette bruksområdet.

 

Gjenger har jeg printet noen av, det funker utmerket til grove gjenger men blir for upresist på såpass fine gjenger som M6. Da er det bedre å legge inn ekstra veggtykkelse i sliceren, printe hull på "tap drill diameter" og så kjøre inn en gjengetapp. Eventuelt altså konstruere delen med en sekskantet lomme for en mutter, pause etter at denne lomma er printet, legge inn mutteren og så fortsette print som låser mutteren fast. Eller ha lomma åpen i enden av printet så du kan lime inn mutteren etterpå, det kommer blant annet an på hvor lang skrue du har å jobbe med. Vær obs på at toleransene kan bli litt rare, for å få inn- og utvendige gjenger og andre deler til å passe kan man måtte bruke litt "horizontal expansion" i sliceren for å legge til litt over- eller undermål i forhold til tegning. Hvis jeg f.eks. konstruerer en hann- og en hungjenge i Fusion 360 i M30x3,5 (en passelig grov dimensjon for printede gjenger som faktisk skal brukes) så går ikke mutteren på skruen med mindre jeg printer mutteren med en prosent "horizontal expansion".

Edited by Vargen
Grammatikk
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har jo ei børse på benken her også.

Ikke så veldig spennende og den har ligget i faresonen for å bli solgt, men den får være med en stund til.

 

IMG_20191112_114513.jpg.0f26016aa9502bfb78c935063fc06bfe.jpg

 

R8 i 308w er vel snart omtrent like vanlig som T3 i 6,5.

Jeg har vært i kontakt med russeren som selger pipeadaptere til Blaser så det kan fort bli gjort et forsøk med en sånn etterhvert hvis den ikke forsvinner ut.

Tanken er å ha en tynn og kort til det meste av jakt og en tjukk og halvlang til lek.

Avbildet med Kahlesen som kanskje får seg tårn etterhvert samt en A-tec H2 med en modul.

 

Grunnen til at den er på benken er forøvrig overflatebehandling. Vet da pokker hva Kverndokk bruker på disse nyere jeg, men det ligner mer på epoksy enn olje.

Jeg mattet ned med stålull og påførte Liberon Finishing Oil for å se om den trekker noe.

Foreløpig så ser det ikke ut til at det forsvinner all verden, men jeg får gi det litt mer tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...