Jump to content

Jmosbakks hjørne - oppkonstruerte problemer og vidløftige prosjekter


jmosbakk

Recommended Posts

Først ut denne vinteren (som jeg gidder å dele ihvertfall) er tårn til min Kahles CSX.
Dette kikkertsiktet er noe av det bedre jeg har hatt, men det mangler åpent tårn for høydejustering.
Har vært i kontakt med han Kahles sjøl om han hadde noen løsning fra fabrikk (ettersom dette vel finnes originalt?), men med negativt tilsvar så måtte jeg fortsette å spekulere selv.


Til den særs årvåkne så etterlyste jeg hjelp til å få 3D-printet noe for en stund siden. Da var det nettopp dette tårnet jeg tenkte på.
Etter å ha sett litt mer på det så ble konklusjonen at det ble for mye frem og tilbake ved å inkludere andre i dette, så da var det bare å brette opp armene selv.

Etter litt googling så ble det bestilt 3D-printer fra Kina og et gratis CAD-program ble lastet ned.
Jeg har aldri tegnet i CAD før så jeg måtte ha en ekstra sterk kaffekopp når jeg tok fatt på dette.

Etter noen timers plunder og litt hjelp fra YouTube så har jeg nå fått skissert et utkast til hvordan tårnet skal se ut.

1694346100_SkjermbildeKahlesBT.PNG.dddb6f741600e660f6c1df2a4e393791.PNG

 

1947593064_SkjermbildeKahlesBT2.PNG.51389853066b65a95761a3c5e9886833.PNG

 

Designmessig så har jeg foreløpig gjort det ganske enkelt for å se om det kommer til å fungere.
Hvis selve konseptet fungerer så er det mange muligheter for å tilpasse etterhvert.
Forsenkingen på toppen skal forøvrig justeres noe slik at jeg kan få på plass en o-ring.

Siden jeg liker lave tårn så er dette 14mm høyt totalt. Den runde delen er 9mm og den polygonale er 5mm. Største diameter er 30mm.
Jeg har sendt en henvendelse til Kahles for å få greie på hvilken type skrue de har brukt i midten, men jeg mistenker, basert på mine målinger, at det er en M2,5x0,45. (jeg har ikke gjengelære med 0,45)
Hvis de har rotet inn noe imperisk møkk så blir jeg forbannet, men vi får se.
Et lass med nye skruer i ymse dimensjoner er uansett noe jeg trenger så dette er bestilt.

Videre fremgang er avhengig av når printeren dukker opp. Håpet er at den er i hus i løpet av denne mnd, men den som lever får se.

  • Like 19
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

@Olesøn jeg skal ikke legge skjul på at noe av motivasjonen for å dele er at jeg er smålei av tråder som ikke handler direkte om jakt eller våpen. 

@Simplex dette er ikke noe jeg har ofret så mange tanker før du nevnte det nå. Alle profiler i den polygonale delen har en radie for å unngå de skarpeste kantene samt at forskjellen i diameter mellom polygon og sylinder bare er 0-2mm. Jeg tror dette skal være greit nok for å unngå utilsiktet rotasjon, men uten å ha låsbart tårn så kan man vel egentlig aldri være helt sikker. Hvis du har noen innspill til dette så del gjerne.

Jeg vil ikke love så mye når det gjelder hva som dukker opp i denne tråden etterhvert, men jeg har ei børse til børsemaker som forhåpentligvis er ferdig i løpet av vinteren. Stikkord er 7-08, kompositt og bærbar.
Når den kommer hjem igjen så kan det tenkes at børsemakeren får en ganske spennende plankebit, men den er foreløpig uten noen klar plan. (jeg har ikke landet på hvilken børse jeg synes fortjener en slik oppgradering)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir litt tegning frem til printeren ankommer, men det er greit tidsfordriv så jeg klager ikke.
Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst, men jeg har tegnet noe for å gi det et forsøk.
Her er en hevarmskule med M6-gjenger:

607664413_HevarmskuleM6.PNG.1e5e6b8183b8cc66e7c0903c8bf233f5.PNG

En vanvittig enkel tegning, men noen påstår at en må lære å krype først.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være et alternativ ja. 
Jeg har aldri jobbet med PLA før (som jeg vet om) så aner ikke hvor mye det tåler.
Tanken var å lime fast kula, men jeg forventer egentlig at den skal løsne som en følge av at materialet ikke tåler all verden, men det gjenstår å se.
Det finnes forøvrig PLA som er forsterket med karbon som skal være tilnærmet likt å printe så det kan jo være at man må se i den retningen etterhvert.
 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, jmosbakk skrev:

Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst, men jeg har tegnet noe for å gi det et forsøk.
 

 

Kanskje bedre å bruke gjengetapp etterpå? Er ikke mange printere som klarer å printe så nøyaktig at det blir pene gjenger tror jeg. Og gjengetappen skjærer vel enkelt i plast :)

Link to comment
Share on other sites

@Lien Takk for tipset.

 

@Bell Det er helt klart neste steg å bare printe med et 5mm hull for så å dra gjennom tappen.

 

@JEEB Jeg har bestilt en Ender 3 Pro. Hadde noen kuponger tilgjengelig så det var den jeg følte ga mest for pengene.

Det er jo en typisk kinavare som krever litt tilpassing før den blir bra. Det finnes ganske mange oppgraderinger en kan printe selv samt noe småtteri som koster noen få kroner på ebay og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Har Ender 3 Pro selv, og mitt tips er å bruke god tid på sammenstilling, printeren er veldig god uten oppgraderinger. Jeg har printet i halvt år nå, og har ikke hatt behov for å oppgradere. 

Ender 3 pro kan du printe med PETG og, denne er god blanding av ABS og PLA, anbefaler denne type plast til dine prosjekt. Eventuelt kan du printe i ABS, men da må du bygge noe rundt printeren slik at temperaturen er stabil. Jeg holder på å bygge skap til min printer nå med Lack bord ifra Ikea.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jmosbakk said:

Jeg har ikke spesielt stor tro på at gjenger printet i PLA skal tåle noe som helst,

 

Eg har skrive ut understellsdelar til radiostyrte bilar i PLA, og har så langt ikkje knekt noko. PLA tåler nok meir enn du trur viss du skriv ut delen på rett måte. Skriv ut den hevarmskula med 100% infill og den vil tåle like mykje som ei "kjøpekule" i plast. Eg brukar og litt høgre temperatur enn anbefalt (220 grader). Men viss det er meininga å skru den av/på mykje er ChristerM sitt mutter-råd godt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Første tipset er å ikke printe med 100% infill. PLA er sprøtt, så mindre prosent vil gjøre printen sterkere/mer fleksibel. Usikker på hvor høy prosent du bør gå for, men 100% er ikke optimalt.

Skrik ut hvis du lurer på noe, så skal jeg svare etter beste evne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Ender 3 Pro, har oppgradert littegrann med en hjemmelaget sensor som setter i pausemodus hvis det går tomt for filament så det ikke er krise om rullen går tom. Dette viste seg å være enkelt på hardwaresiden, kun en mikroswitsj som holdes inntrykt så lenge det er filament på vei inn til ekstruderen. Å få det til å virke opp mot firmwaren som styrer printeren derimot ble en prøvelse, jeg er ikke god på programmering og her måtte det manuelt redigeres en hel del kode. Klarte å få den til å automatisk gå i "skift filament" modus når det går tomt, men samtidig køddet det seg til med vanlig "pause print" fra menyen så z-aksen går helt ut av stilling hvis jeg pauser på den måten. Jaja, det virker på et vis.

 

Erfaringer så langt:

For å få nøyaktige print må maskinen være skrudd sammen helt i rette vinkler osv. Den kom lettere skeiv fra fabrikken slik at en printet terning var synlig vindskeiv. All skjevhet i ramma på maskinen vil gjenspeiles i skjevhet på det du printer, siden firmwaren ikke vet at koordinatsystemet blir skeivt. Måtte demontere de delene av ramma som var fabrikkmontert og shimse en hel del før ting var helt rett. Litt skjevhet gjør ingen merkbar forskjell om du bare lager pyntedingser og tull, men så fort du skal lage deler som må passe over ens med noe annet er det en fordel om ting ikke er flere grader ute av vinkel.

 

PLA er stivt og printer fint med standardinnstillinger selv i høy hastighet. Ulempen er at dette materialet ikke tåler olje så bra, og over lang tid kan det faktisk råtne om det utsettes for fukt også. Går sikkert fint til den bruken du skisserer her, børsa graves jo ikke ned i komposthaugen for vinteren heller. Videre kan PLA være litt sprøtt og stivt for noen bruksområder, og det mykner på relativt lav temperatur om du skal printe noe som ligger inntil varm pipe osv.

 

Jeg har eksperimentert en del med PETG fra Clas Ohlson, mulig akkurat den kvaliteten de selger er elendig men jeg sliter veldig med å få brukbar kvalitet med dette materialet. PETG er en glykolmodifisert, printbar variant av polyetylen som er den vanlige plastikken du kjenner fra brusflasker osv. Det drypper og renner mye mer enn PLA så en må eksperimentere litt og justere innstillingene i sliceren for å minimere plastikk på avveie, typisk blir det fullt av tråder og klumper rundt omkring. Fordelene med PETG er at det tåler vann og kjemikalier, olje osv ganske bra. I tillegg er det litt seigere, mer fleksibelt enn PLA så det egner seg til bruksområder der det utsettes for slag og andre påkjenninger. Videre tåler det litt høyere temperatur før det blir mykt.

 

Jeg har brukt PETG til noen plugger/inspeksjonsvinduer som utsettes for gearolje i en dreiebenk, de tåler oljen bra så langt. La inn en lomme i konstruksjonen og stilte inn Cura til å pause print på et bestemt lag, så jeg kunne putte en bit pleksiglass inn som vindu og så printe over/rundt denne. Mange muligheter som åpner seg med pause på gitt høyde, legge inn en mutter e.l. og så gjenoppta print. Kan være litt utfordrende å få neste lag til å feste seg helt etter pause, stor fordel å jobbe kjapt så det ikke rekker å bli kaldt imellom.

 

En annen ting jeg har printet av PETG er rekylbuffer til 1911, lastet ned fra nett. Jeg puttet en slik i en Kongsberg Colt for å være litt snill med klenodiet så den ikke banker seg selv i stykker, plastikken gjør jobben og  har ikke falt fra hverandre etter noen skudd i alle fall. Er rimelig sikker på at PLA ville ha sprukket og falt fra hverandre raskt med dette bruksområdet.

 

Gjenger har jeg printet noen av, det funker utmerket til grove gjenger men blir for upresist på såpass fine gjenger som M6. Da er det bedre å legge inn ekstra veggtykkelse i sliceren, printe hull på "tap drill diameter" og så kjøre inn en gjengetapp. Eventuelt altså konstruere delen med en sekskantet lomme for en mutter, pause etter at denne lomma er printet, legge inn mutteren og så fortsette print som låser mutteren fast. Eller ha lomma åpen i enden av printet så du kan lime inn mutteren etterpå, det kommer blant annet an på hvor lang skrue du har å jobbe med. Vær obs på at toleransene kan bli litt rare, for å få inn- og utvendige gjenger og andre deler til å passe kan man måtte bruke litt "horizontal expansion" i sliceren for å legge til litt over- eller undermål i forhold til tegning. Hvis jeg f.eks. konstruerer en hann- og en hungjenge i Fusion 360 i M30x3,5 (en passelig grov dimensjon for printede gjenger som faktisk skal brukes) så går ikke mutteren på skruen med mindre jeg printer mutteren med en prosent "horizontal expansion".

Edited by Vargen
Grammatikk
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har jo ei børse på benken her også.

Ikke så veldig spennende og den har ligget i faresonen for å bli solgt, men den får være med en stund til.

 

IMG_20191112_114513.jpg.0f26016aa9502bfb78c935063fc06bfe.jpg

 

R8 i 308w er vel snart omtrent like vanlig som T3 i 6,5.

Jeg har vært i kontakt med russeren som selger pipeadaptere til Blaser så det kan fort bli gjort et forsøk med en sånn etterhvert hvis den ikke forsvinner ut.

Tanken er å ha en tynn og kort til det meste av jakt og en tjukk og halvlang til lek.

Avbildet med Kahlesen som kanskje får seg tårn etterhvert samt en A-tec H2 med en modul.

 

Grunnen til at den er på benken er forøvrig overflatebehandling. Vet da pokker hva Kverndokk bruker på disse nyere jeg, men det ligner mer på epoksy enn olje.

Jeg mattet ned med stålull og påførte Liberon Finishing Oil for å se om den trekker noe.

Foreløpig så ser det ikke ut til at det forsvinner all verden, men jeg får gi det litt mer tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag kom det jaggu en 3D-printer i posten.

Hasta meg hjemover og begynte å montere så fort jeg hadde ledig tid.

Monteringsanvisningen som fulgte med var helt grei så det gikk ganske fort å få satt sammen printeren.

 

IMG_20191129_132810.jpg.3a6efcd8f7753d3ddae542ea1d6d03c7.jpg

 

Så var det klart for å begynne med innstillinger og kanskje få printet noe.

Etter noe testing og litt lesing så kom jeg frem til noe som funket greit. Hadde litt trøbbel i starten med at printet ikke ville sitte fast i plata, men jeg tror årsaken var at jeg brukte for tjukt papir da jeg justerte dyseavstand.

 

IMG_20191129_153514.jpg.9b87d2a57d0fdc82f4512e931b54808f.jpg

Det går smått.....

 

IMG_20191129_160615.jpg.9463c71e4e1ea0b28b5f0d374cd2282a.jpg

....men det blir etterhvert.

 

Første utkast av tårnet ble omsider ferdig.

Det ble prøvemontert og funnet ikke i orden.

"Skjørtekanten" var litt lang så det ble for stor friksjon mot o-ringen i bunn og dermed så gikk de to vortene rett av.

 

IMG_20191129_222235.thumb.jpg.90551d1cc1e45acf1086c3356c9d7a88.jpg

 

Jeg gir meg selvsagt ikke så lett.

Tilbake til tegnebrettet, helt ny modell med diverse justeringer, både her og der.

Jeg hadde også bestilt noen skruer av ymse slag for å se om jeg fant noe som passet i midten av tårnet. Diameter hadde jeg ganske grei kontroll på, men stigning på disse småtassene er helt ukjent terreng for meg.

Flaksen ville ha det til at jeg fant noe som passet.

M2,5x0,45 tror jeg den heter.

 

IMG_20191129_224122.jpg.7f07a089fe9d4b5fb89a6e94bcfbf3e9.jpg

 

 

Resultatet etter justering av tegning og litt filing på skruen ble da ikke så aller verst.

 

IMG_20191129_221535.thumb.jpg.6271079f8809d2bde29d268164c51fb9.jpg

 

Finishen er ikke den helt store, men det driter jeg i så lenge det fungerer.

Første test blir i morgen.

 

Jeg har forøvrig ikke merka det ettersom det skal på ei børse som ikke har kommet enda.

 

God helg!

Edited by jmosbakk
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rolige tider her, enn så lenge.
Restaurering av gammel traktor og snøscooter spiser det meste av ledig tid, men det hender seg at jeg klarer å konstruere et våpenrelatert problem som må løses.


Jeg fikk for meg at jeg ville forsøke å lage et tårn til en Leupold Freedom her en dag. 
Blokk og tegnestifter, i form av data med egnet program, ble funnet frem sammen med et skyvelære og litt kaffe.
Kaffe er en essensiell ingrediens i produksjon av tegninger. Det sies at den har en kreativ effekt.

Vel, etter litt plunder og omfattende (etter min standard) tankevirksomhet så viste dataskjermen noe sånt:

2135381358_LeupoldBT.PNG.37de491acd04966c4dc5531bda2bee26.PNG

 

Tanken er at dette skal tres nedover den originale justeringa, som en hatt. For å feste den så var planen å bruke en dråpe lim.

De originale tårna ser sånn ut:

 

IMG_20200109_191057.jpg.fc0b6714fbda55afbc295ea06f705f35.jpg

 

Prøvemontering uten lim:

 

IMG_20200109_191437.jpg.9668890365201a81b79bba089a834b65.jpgIMG_20200109_191507.jpg.58e97b3db7178d4ca3aa5d5b257d92e6.jpg

 

Forsøk på demontering viser at lim trolig er unødvendig:

 

IMG_20200109_191531.jpg.62e06d6646777446ea00cc61d2db0b74.jpgIMG_20200109_191022.jpg.80f3e209613136d0e682d790da551594.jpg

 

Sa da vet vi hvordan det ser ut under justeringsknottene på en Leupold. 

 

Den observante ser kanskje avvik mellom tegning og produsert del. 

Det skyldes at jeg i ettertid har endret tegningen slik at gripeflaten blir 5mm høy og ikke 2mm som på den dere ser her. 

Jeg kan legge til at Leupold løser "klikkfunksjonen" med ei fjær som går mot noen tenner. Fjæra sitter under den originale justeringsknotten. 

Når denne er demontert er det bare friksjonsjustering. 

 

Med tid og stunder skal jeg forresten justere litt på denne:

 

IMG_20200116_183542.jpg.701eddeb18625a1cfac4a75c08c2879d.jpg

Seven XCR 308w

 

Det legges absolutt ikke opp til noe stort og interessant prosjekt, men "kolven" ryker vel så fort det dukker opp noe greier i karbon/glassfiber. 

 

Har ei børse til som det skal gjøres større justeringer på, men det får vente litt. 

Den som lever får se. 

Edited by jmosbakk
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til de som lurer litt på Wildcat sine skjefter så ser dere her hvordan en "blank" ser ut når den kommer fra Canada. 

 

IMG_20200129_183755.jpg.32cf04bd2a0c4fc2e8b82de8342acd8f.jpg

 

 

Vektmessig så er den et fint utgangspunkt. 

IMG_20200129_183821.jpg.89828c0deedd12b405566cb6c93b068e.jpg

 

 

Dere ser sikkert ei børse som ligger i en liten haug i bakgrunnen. 

Det er Seven som skal få nytt skjefte etterhvert. 

Jeg kommer absolutt ikke til å dra den så langt når det kommer til slanking og har funnet ut at børsa trolig ender opp rundt 2,5kg når den er ferdig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det begynner å nærme seg med det andre prosjektet også. 

 

IMG_20200210_121943.jpg.2e0106d967bb8e5443f751425f1ec967.jpgIMG_20200210_122305.jpg.957536054a7088a434d08aa16aa4670a.jpg

 

Foreløpig så er den Frankenstein, men vi får se hva vi får til etterhvert. 

 

IMG_20200210_131915.jpg.7b23c3a7ee844f59f871193922489300.jpg

 

Noen deler som skal byttes ut:

 

IMG_20200210_131826.jpg.b97210993bff10fde02122e55e869d62.jpg

 

Pipa er håndplukket fra fabrikken av en meget kompetent skytter og børsemaker. Den har ligget på lager i mange år og etter å ha mast om å få kjøpe den i lange tider så fikk jeg endelig lov. 

Den er 21/660mm, 1:8" stigning og A-lock feste. En H2 på tuppen så begynner denne å bli stødig. 

 

Låskassa er en Howa 1500SA med Atlasworxs underbeslag for AICS-magasiner. Den er toppet med en Britannia 20MOA picatinnyskinne. 

 

Magpul magasin som skal friseres og få noen 3D-printa deler så fort jeg rekker å lage en tegning. 

 

Skjefte er LAW som jeg tok fra et annet våpen. 

 

Optikk? 

Egentlig var tanken å bruke en IOR Lutaz 3-25x50, men jeg er litt i tvil enda. 

 

Vekt på børsa som avbildet er 3885g.

Edited by jmosbakk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har såvidt begynt å fikla med magasinet også. 

I utgangspunktet så mater det uten modifikasjoner, men det er en viss fare for å stuke kula ettersom den dupper litt før den når materampa. 

 

Utgangspunktet er altså et Magpul P-mag for 7,62x51. 

 

IMG_20200210_211059.jpg.95fa5f2543d69e0e4e96f64526e0df16.jpg

 

 

Medbringer og bunn må kappes i bakkant for å få plass til en spacer. 

 

IMG_20200210_211915.jpg.94b3ed065dafd3a93df69c8ec5e8d182.jpg

 

Også må fjæra flyttes fram. IMG_20200210_212054.jpg.c1029a94c484d064b64f9bbce3484530.jpg

 

IMG_20200210_212037.jpg.26b8157b81bd7a36a1b3e3438e252360.jpg

Maks patronlengde i magasinet er 71mm i utgangspunktet. Vanlig patronlengde for 6BR er 60mm.
Jeg prøver med en spacer på 10mm i første omgang også får tester vise om det blir greit nok.

429779539_Spacer6BRcad.JPG.73fc98e0855bb9576ea8594f6a955d44.JPG

Hvis det blir nødvendig så er jeg forberedt på å lage en ny medbringer også, men jeg tar dette steg for steg.

Edited by jmosbakk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Første versjon er nå klar til testing. 

 

IMG_20200211_114654.jpg.ef683eead414e0197cbf1f0ec9e5f43c.jpg

 

Her vises spaceren. 

IMG_20200211_114704.jpg.25fcd781f12baf1c94e7c5eacc866e1f.jpg

 

 

Og her ser man hvor langt frem patronen kommer. 

IMG_20200211_114728.jpg.82470e1347aae24217a9af3450045c35.jpg

 

Da gjenstår det bare å vente på ammunisjonen. 

200 stk Norma fabrikk og 1000stk 107gr SMK. 

 

Diesett ja.... 

Der trenger jeg konkrete forslag. 6BR Norma, 6BR Remington, 6BR uten videre seremoni, håpløst å finne ut hva som er hva i enkelte tilfeller. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helsike for en pris. 4000kr for et die-sett er drøyt i min verden. 

Jeg har ikke ambisjoner om å vinne BR, ikke ambisjoner om å delta en gang faktisk. 

Hva gjør at det der er verdt 4 ganger mer enn et "vanlig" die-sett da? 

 

Ang. hylser så brukte jeg stort sett Lapua før, men det var så enkelt å bare bestille fabrikkammunisjon fra Norma samtidig som jeg bestilte kuler. 

Vet ikke hvor dårlig Norma sine hylser til 6BR er jeg, men blir det for ille så får jeg kjøpe en liten kvast fra Lapua. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, jmosbakk said:

Hva gjør at det der er verdt 4 ganger mer enn et "vanlig" die-sett da? 

Veldig godt spørsmål. Jeg hadde aldri kjøpt dette selv om det ikke var for at det fulgte med børsa. 
I dag hadde jeg bare kjøpt et enklere sett fra Redding, men byttet ut innmaten til carbid og bushing. 

Angående Lapua vs. Norma: Jeg bruker Lapua, siden bushingen jeg har passer disse helt utmerket. Jeg har mellom 20-25 omladninger av hylsene før jeg kasserer de, og det er uten gløding og annet jåleri. De går 5 runder i necksizeren før de får en runde i body-dien. 

Jeg bruker et ombygd magasin fra HS. Det mater heller ikke perfekt, men greit til banebruk. Ikke noe jeg jakter med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal teste med MDT sitt magasin som faktisk er beregnet på 6BR for å se om det er noen forskjell. Jeg mistenker at kuleskråninga må justeres for å få det perfekt, men vi får se. 

Det irriterer meg dog at det er 12-skudds kapasitet og derfor blir hengende langt ned. 

 

Jeg må få bestilt meg et die-sett så fort som mulig her. Skal se litt hva Alvestad har. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2020 at 12:52 PM, jmosbakk said:

Egentlig var tanken å bruke en IOR Lutaz 3-25x50, men jeg er litt i tvil enda.

 

Etter å ha prøvemontert en March 3-24x42 så var det ikke så mye å tvile på. 

Hvis jeg skulle finne på å skyte uten tofot så har det veldig mye å si for balansen kjenner jeg. 

 

IMG_20200213_162831.jpg.737fe8c11e370f446eb4a81db8de28f4.jpg

 

Har også montert det originale underbeslaget som en liten test for mating.

Børsa veier ca 4,7kg som avbildet. 

 

Ammunisjonen kommer på døra i kveld, men jeg får nok ikke prøveskutt før over helga.

 

Link to comment
Share on other sites

Har satt sammen Seven for en liten test nå.
Den veier 3160g som avbildet så det er greit at den stort sett skal brukes på æljen.

IMG_20200217_192056.jpg.aacf4ec26402819113f9062585c60843.jpg

Er ikke helt fornøyd med malejobben så der kan det fort skje noe, men det blir ikke enda.

Montering av ny hevarmskule kunne jeg skrevet litt om, men jeg har ingen bilder av jobben så kort fortalt så ble den gamle slipt ned til 6mm og gjenget opp. Hevarmskula på bildet er den originale fra en Blaser R8.

Kolbekappa er en "Croc", du vet, "Crocs" i entall. Den var i utgangspunktet den høyre hage-crocen til bestyrerinna. Hvit med fine blomster. Barbarisk som jeg er så slakta jeg den uten å ofre det en eneste tanke. Limt med Tec7 og farget med akrylmaling.

Kikkertsiktet er den tidligere omtalte Leupold Freedom 3-9x40 med et av tårna jeg har printa.

Nå må det jaggu bli banetid snart....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, jmosbakk skrev:

Kolbekappa er en "Croc", du vet, "Crocs" i entall. Den var i utgangspunktet den høyre hage-crocen til bestyrerinna. Hvit med fine blomster. Barbarisk som jeg er så slakta jeg den uten å ofre det en eneste tanke. Limt med Tec7 og farget med akrylmaling.

😂😂😂 👍👍👍

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips til dier.
Jeg hadde akkurat rukket å kjøpe når du postet.
Det ble en Forster halspresser og en L.E Wilson kulesetter til å begynne med nå.

I morgen skal det testskytes med fabrikkammunisjon. Det er meldt helt okey vær så satser på å få til en heldag med innskyting på flere hold.
Det føles dog litt bortkastet ettersom jeg skal skyte hjemmeladet etterhvert, så jeg kommer nok ikke til å verifisere på veldig lange hold, men ut til 300m kanskje.
Mulig jeg prøver meg på noen serier for å se hva jeg klarer av samlinger også, men jeg er ikke god nok til å yte pipa rettferdighet så det spørs om jeg må la noen mer kompetente prøve børsa på sikt.

Sikkert noen som forventer at jeg skal skissere en plan for innbrekking av pipe. Glem det! Her skytes det inn og brukes videre som normalt.
Regelmessig og godt vedlikehold har fungert tidligere så jeg kjører samme oppskrifta nå også.

Ang. Sjuern så blir den også med for innskyting, men med den vekta kombinert med min kompetanse så tror jeg målet får være minute-of-ælj på 100m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skytedag i dag! 

 

Innskyting sto på programmet og Howan var først ute. 

Jeg kronograferte de første skudda samtidig som jeg justerte meg inn på 100m-skiva. 

 

IMG_20200219_163615.jpg.ed83c8b4e7a0b264e607c2bd9ef52b03.jpg

 

830m/s på de første 10 eller noe sånt. 

Regner med det øker litt etterhvert. 

 

Første 3-skudds samling:

 

IMG_20200219_103226.jpg.8b252e62c3db95908d46cdfc2af8f3f7.jpg

 

Greit nok. Skytteren er ikke bedre rett og slett. 

Jeg kan skylde på dårlig liggestilling, men det hjelper lite når jeg bommer på kråka. 

 

Så var det sjueren ja. 

 

IMG_20200219_163746.jpg.6693d0581c9240d1d23e24e65bdcca3f.jpg

Jeg fryktet at denne skulle sparke og hoppe, men med et bestemt grep og godt drag inn i skuldra så var den helt kurant. Faktisk ganske god å skyte med. Crocs altså. 👌

 

3-skudds:

 

IMG_20200219_103239.jpg.759553a8addc0dcbe30c95d58c71cd3b.jpg

 

Her vises operatørfeil godt. Jeg har en utfordring med at jeg ikke alltid skjønner hva som skjedde så det kan være noe å jobbe med.

 

Vel, 100m er fort gjort å gå lei av. 

Ny standplass, lengre hold. 

 

IMG_20200219_163844.jpg.b7cba15015df299a8330d69c9b7b9a81.jpg

 

Det er ikke fullt så mørkt som det ser ut som, men pga temperaturforandringer som forårsaket dis så var det tidvis veldig dårlig sikt. 

 

200m først. 5 klikk sa Strelok. 

 

IMG_20200219_143827.jpg.735a9724fd5f430d8e47bc142ae430eb.jpg

2 klikk høyre så er vi der tror jeg. 

 

360m var neste:

 

IMG_20200219_144313.jpg.830b461d3b81f8f007ac5f365c95d9a4.jpg

 

I underkant av 45mm. Det er ikke noe å utsette på utstyret så skytteren må legge seg i trening hvis denne skal komme ned under 36mm på jevnlig basis. Strelok sa 19 klikk og etter å ha justert et par klikk for vind (som var usynlig, spøkelsesvind, paranormal aktivitet) så ble det greit. 

 

IMG_20200219_144307.jpg.faa7bb2832dbe4337dfc4b315ec5ae2e.jpg

 

Noe større spredning, men her velger jeg faktisk å skylde på iskalde fingre og uvant lett avtrekk. 

 

Siste hold for dagen var 508m.

 

IMG_20200219_142337.jpg.46ceda4be0d80f5cd5731bbdc9bda18e.jpg

 

Strelok sa 35 klikk. Det resulterte i bom gitt. 

Jeg endte opp på 33 klikk og 7-8 klikk for den usynlige vinden. Jeg var oppe i over 50 skudd så det kan godt tenkes at jeg burde kronografert på nytt. Det får bli neste gang. 

 

Det er håpløst å se samlinga på bildet, men det er 4 skudd innafor ca 70mm (det er noen gamle skudd på blinken i tillegg, men jeg spotta innslagene mine greit), skutt med stivfrosne fingre. 

 

IMG_20200219_142603.jpg.6a8a211220f1fc64a8b2b106bd2afc64.jpg

 

Så, hva lærte jeg av dette? 

Vind er håpløst. Schrødingers katt..... 

6BR er noe jeg kan like. 

Matinga var, som forventet, ikke pålitelig. 

Jeg så ikke kulebanen i det hele tatt, men dette skyldes nok været. 

Det er fortsatt utfordrende å skyte godt med tofot. 

Det største problemet var dog at jeg fikk ganske mange punkterte hetter i løpet av de 70 skudda jeg sendte av gårde. Jeg bytta til original slagfjær underveis uten at det hjalp. Jeg hadde også 2 tilfeller av klikk pga ufullstendig anslag. Sluttstykket trenger altså litt tilsyn. 

De punkterte hettene gjorde også sitt med presisjonen. 

15821305237311700754646443915500.jpg.aa2ab5eac326a03d05590c4f52b97553.jpg

 

Alt i alt så må jeg si det var moro. 

Det hadde vært interessant å se om en KRG Bravo hadde krympet samlingene da jeg har null kinnkontakt (mer hakekontakt) og en veldig dårlig vinkel på håndleddet med jaktskjeftet. Jeg finner ikke en stilling jeg slapper av i, men det er sikkert en treningssak. 

Man kan vel fortsatt ikke kjøpe seg til å bli en god skytter? 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har omsider fått styr på punkterte tennhetter. 

Det endte med at jeg filte ned tennstempelet 0,3mm og polerte det. 

Et nytt problem har dog oppstått. 

 

Vedlagt bilde viser dagens første 3 skudd. Det som har gått høyt er kaldskuddet. (ca 50mm høyt) 

Avstand er 100m. 

 

IMG_20200222_143056.jpg.17f308702c709b3c29fda81c7c69a9a4.jpg

 

Etter en lang pause forsøkte jeg uten demper og også denne gangen kastet den kaldskuddet. 

Her må det forsking til. 

Jeg har nå pussa pipa godt og sjekka alle skruer. Ikke noe åpenbart problem å finne, men ny test vil avdekke om jeg må forske videre. 

Presisjonen var forøvrig ikke mye å skryte av sånn generelt sett, men den kastet ikke i hytt og pine som den ofte gjør når noe er løst. Pipa ligger forøvrig fri. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prosjektet må fortsette. 

Jeg har, etterhvert, blitt ganske stor tilhenger av hengsla underbeslag, spesielt på jaktbørser. 

Jeg fant derfor ut at jeg ville modifisere underbeslaget til Howan for å få sikrere mating. 

 

Essensen er i hovedsak å korte inn magasinbrønnen til litt over 60mm, i dette tilfellet 62,5mm.

 

Først kappes tilbringeren

IMG_20200304_173226.jpg.3321ec0da9e40deb11951de46e87e75d.jpg

 

 

Magasinfjæra kortes inn tilsvarende 

IMG_20200304_173137.jpg.a5ca13cffef99351bf4bba6cc2fb6c22.jpg

 

 

Også må det slipes en ny vinkel bak på tilbringeren hvis man ikke vil ha tilbakemelding på tomt magasin. 

IMG_20200304_173053.jpg.9da8c4f52eec510be4043e8d360c6be3.jpg

 

 

Videre så er det å legge inn en kloss i bakkant. Her har jeg printet en enkel kloss som jeg fester med rørsplinter gjennom magasinboksen. 

IMG_20200304_165949.jpg.051899226dfc4e4297a9bf25fc59d4f7.jpgIMG_20200304_170002.jpg.d0d5b011438c6c7986b0ca47c6e5205e.jpg

 

 

Sett "utenfra" 

IMG_20200304_170606.jpg.8def37669ec9c37c953a73c7e48638cd.jpg

 

 

Funksjonstest viser at dette utvilsomt er det mest pålitelige jeg har fått til så langt. 

Har mata gjennom ca 100 skudd med forskjellig hastighet på ladegrepet og har fortsatt ikke hatt antydning til matefeil. 

Legger ved en liten snutt som YT har ødelagt kvaliteten på. 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...