Jump to content

Jakt i Sverige - gå over annen manns grunn


Tomas

Recommended Posts

Har fått et lite problem som ødelegger tilgang til deler av et terreng hvor jeg har kjøpt jaktkort ( kalt A ). P.g.a. hvordan svenskene deler opp skogseiendommer, i stiper, kan det medføre at man nødvendigvis må gå over annen grunneiers mark ( kalt B ), for å få tilgang til " lovlig " område ( A ). Nå viser det seg at denne grunneieren ( B ) som har observert jegere på feil sted, inne på sin mark. Det sies ikke om de har jaktet. Nå har pålagt den andre grunneieren ( A ) hvor jeg kjøpte jaktkort, at nå får ingen gå over den andre grunneierens mark ( B ).

 

I Norge fungere det slik at man kan gå over annen grunneiers mark dersom man ikke har ammunisjon i våpenet - " transportstrekning ". Hvordan er reglene for dette i Sverige, kan denne grunneieren ( B ) virkelig diktere at andre ikke får gå over hans eiendom? Dette høres helt uvirkelig ut for meg. Kommentarer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og link Eddy. Helt tydelig strengere i Sverige. Siden de i tillegg har delt opp utmarken såpass håpløst, i striper så gjøre det problemet enda værre. Det legges opp til at det blir umulig å jakte i visse områder. I mitt tilfelle så tok jeg kontakt med den grunneieren som jeg kaller ( B ). d.v.s. den grunneieren som jeg eventuelt skulle passere. Fikk for så vidt en avklaring, men ingen tillatelse til å bevege meg over hans grunn sånn uten videre. Blir vel å finne et annet område å jakte i stedet. Synd da det er en del fordeler med jakt i Sverige, gå etter jul på tiur og orrhane.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...