Jump to content

Hva ville dere gjort?


Stihl Crazy

Recommended Posts

Ett i lands problem igjen.

Har for tiden en eneste rifle, CZ 550 American i 6,5x55.

 

Lurer på om jeg skal satse på den eller en annen ny rifle.

Det som må til for at jeg skal bli fornøyd med 550 en er: nytt løp, bedre avtrekk eller timney, samt en montasje som er litt lavere.

Pen rifle, med lakket stokk, ligger godt i hendene, det er mye stål og mye tre så den er litt tung.

Ganske god og skyte med, spesielt på stående men er so sagt tung og litt klampete, solid.

Bare stål og tre positivt eller ei.
Litt for tykt pistolgrep etter min smak.

 

Alternativet er en ny, finnes jo mye men har kanskje snødd litt inn på tikka t3x stainless lite i 6,5x55.

Det som taler for dette alternativet er lett, rustfri, ett hav av ettermarkedsdeler det kan jo både være positivt og negativt. Men da har en muligheter.

Mest sannsynlig god presisjon, men 550 med nytt løp kan muligens danke ut en tynnløpet tikka rifle.

 

Har sjeglet litt på varmint/supervarmint også, sikkert kjempegod og skyte med men den blir vel for tung vil jeg tro for bevegelig jakt.

 

 

Hvet ærlig talt ikke hva jeg vil.

En ting er sikkert, selger ikke CZ rifla så kjøper jeg Tikka så har jeg 2 i samme kaliber, er kanskje litt unødvendig.

Har jo allerede skrevet at CZ rifla blir beholdt og det blir den også dersom jeg begynner og legge ut penger på den, tviler på at verdien øker noe særlig på Finn for og si det sån.

 

Er jo litt kjekt med noe nytt, aberet mot 550 en er at jeg Hvet ikke helt hvordan avtrekket blir på den og hvor mye det koster men forhåpentligvis får Rafdal det til bra.

Med nytt løp også så bør det jo bli bra, men har ingen garanti.

 

Samme med tikka, blir nok handlet hos Kvale våpenhandel, for de lokale. Han er vel ingen diplomat akkurat men tror det er lurt og handle hos «Boys in the hood» i tilfelle problem i ettertid.

Har ingen garanti der heller, kanskje jeg får en rifle som setter 3 skudd på 30 mm som best, det tror jeg 550 en skal slå.

Blir mye synsing her nå, prøver og veie for og imot.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

2 rifler i samme kaliber er kjempepraktisk. 6,5x55 setter antagelig ingen jaktmessige begrensninger for deg, du slipper å kjøpe nytt ladeverktøy etc. Subtile forskjeller i ballistiske ytelser mellom kalibre er jo gøy å prate om, men spiller liten rolle ved de jaktformene de fleste av oss driver med. 

 

Med to rifler, kan du profilere de litt forskjellig. En tung «skytemaskin» med skumringskikkert til stasjonære jaktformer. Litt ekstra vekt spiller jo ingen rolle, hvis man stort sett sitter på ræva. 

Og en lett, hendig børse til mobile jaktformer hvor noen hundre gram mindre å dra på er kjærkomment. 

 

Tikka T3 er vel nærmest definisjonen på «trygt kjøp», etter dine kriterier. Ikke så mye å lure på, egentlig. 

 

Støtter ellers å handle lokalt, når det er mulig. Vi forbrukere må være oppmerksom på slikt, i disse internett-dager 😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

T3x lite er både lettere, mer presis, mer værbestandig, og lettere å skru på en 550en. Enkelt valg. Spør B-K om pakkepris på rifle, montasjer, et par ekstra magasiner, og kikkert, så er du i mål.

Jeg hadde ikke giddet å bruke masse penger (og tid, og grubling ;) (hvilken melk kjøper du, rød, rosa, blå, lyseblå, lilla?)) på å mekke på 550en........

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg digger Browning, så jeg ville sett på en X-bolt med 53 cm pipe (gjerne rustfri) og høydejusterbar syntetstokk. Etter hva jeg har oppfattet i andre tråder er TS over middels opptatt av avtrekk. Min A-bolt  (6,5×55) som i utgangspunktet var helt grei ble litt pyntet på av børsemaker. Den har nå et glassklart avtrekk på et drøyt kilo og er en drøm å skyte med!

 

Edit: Presisjonen er upåklagelig. De fleste ammotyper gir 3-skuddserier innenfor 20 mm, og det er generelt svært små avvik mellom ulike kuler. Rifla har en Alm IMS-demper i stål.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du følger med i timen du sølv rev :) Har allerede skaffet meg 2 nye avtrekksfjærer til tikka så tror nesten det får bli en slik.

Ellers er det jo andre tilsvarende rifler som mauser m 18, sauer 100 samt browning men tror kanskje jeg får gå for tikka her, skyter like mye uten demper og da er 57 cm løp kjærkomment.

 

Så da sier det seg vel selv at jeg går for en ny rifle så får heller CZ rifla hvile enn så lenge.

 

Får vel bli handel hos kvale(n) men kikkertsikte tror jeg satser på brukt eller det som står på CZ rifla, ett zeiss classic 2,5-10x50, men da går jo ikke ideen til spindrift som ikke er så dum, men liker godt det sikte.

Nei tror jeg satser på Tikka rifla til alt med det ganske allround zeiss sikte så får heller CZ rifla være backup eller lånes ut til nevø/niese.

Følger en med på Finn, kan en gjøre gode bruktkjøp på optikk dersom en bruker litt tid.

 

For og få en lettere rifle skrur jeg bare av demper, har rifla innskutt med og uten samt original løpslengde.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Lillefix skrev:

Har nettopp vært i trådstarters problemstilling. Hadde ei CZ550 i 308. Egentlig fornøyd med børsa.

 

Byttet denne i ei Xbolt 308win NL for 14 dager siden.

 

 

 

 

Ok, jeg var en gang hos Rafdal våpenhandel og innehaver tok tilfeldigvis fram en rifle.

En CZ 550 i 30-06, han sa noen ord før han avsluttet med: jeg blir ikke kvitt denne her.

Riktignok i ett annet kaliber da men er mitt inntrykk også.

Liten etterspørsel etter mauserkloninger og derfor laber pris.

Så foreløpig beholder jeg den.


Ja kan jo se etter brukt sikte på ett av de stedene der.

Link to comment
Share on other sites

Du merker ingen forskjell på 4 cm pipelengde, det er kun forskjell på papiret og i hodet. Men vanskelig å gå feil med Tikka.

 

Ville for ordens skyld latt Rafdal eller annen børsemaker stått for justering av avtrekk, og heller tørrtrent med riflen istedenfor å kompensere med farlig lav avtrekksvekt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, msteiro skrev:

Du merker ingen forskjell på 4 cm pipelengde, det er kun forskjell på papiret og i hodet. Men vanskelig å gå feil med Tikka.

 

Ville for ordens skyld latt Rafdal eller annen børsemaker stått for justering av avtrekk, og heller tørrtrent med riflen istedenfor å kompensere med farlig lav avtrekksvekt.

Har tenkt litt på det samme selv men på tikka er det vel bare en skrue som en justerer ut for lettere avtrekk, det bør jeg klare selv.

Kan begynne med det.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja har rett i det, men hadde mer bestemt meg no på forhånd, ville vel bare høre hva andre mener.

Har allerede vært og sett på tikka rifle.

Håper jeg blir fornøyd

»da får bera eller brista, no tek eg sjangsen»

Berre vestlendinger som skjønner den :)

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Satser på det, var innom biblioteket i ettermiddag og lånte med meg jakt nr 8/2018.

Jørund Lien tester Mauser M18 i 6,5x55, får god omtale.

Bør kanskje ta en titt på den også før jeg bestemmer meg, veldig god presisjon.

Finnes ikke som stainless da, noen tusen billigere, tipper det blir solgt en del av disse.

Kjent navn og billig moderne rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 8990kr for en T3x lite i 308w, ny fra butikk.
M18 får du kanskje en tusing billigere?

Jeg vurderte lenge Sauer 100, men klarte ikke å finne nok fordeler med den kontra T3x.
T3x er lettere, modulær fra fabrikk og har en vanvittig støtte på ettermarkedet. Den har også et mye lettere hevarmsløft.
Fordelen med Sauer 100/Mauser M18 er at du får 5-skudds magasin som sitter flush med underbeslaget.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, jmosbakk skrev:



Jeg vurderte lenge Sauer 100, men klarte ikke å finne nok fordeler med den kontra T3x.
T3x er lettere, modulær fra fabrikk og har en vanvittig støtte på ettermarkedet. Den har også et mye lettere hevarmsløft.
Fordelen med Sauer 100/Mauser M18 er at du får 5-skudds magasin som sitter flush med underbeslaget.

 

 

Vurderte disse børsene jeg også, endte som sagt opp med Xbolt.

Hvorfor? Tja si det. Tror alle til syvende og sist gjør jobben. 

Link to comment
Share on other sites

Blir vel tikka da, er det med rustfri, nødvendig eller ei samt ettermarkedsdeler, men jeg la også merke til at magasinet ikke stakk ut på mauseren.

Tror ikke det betyr så mye for meg, pleier bære rifla i høgrehånd så ikke for tung er vel en fordel der.

Synes den siger så lett av skulderen når den bæres i reim, må støtte på reima med høgre hånd for at dette ikke skal skje.

Har i der siste derfor bare fjernet reima og som sagt bært den.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Men i 2019 bør jo alle forstå at rifler skal bæres flatt med langsida mot ryggen. Dvs. reimfester montert på venstre side av rifla (høyre om du er vanskapt). Å ha undersiden av rifla mot ryggen er jo bare teit 😛

 

Ole

Bære rifla i reim er vel det som er mest teit når det i 2019 er så mange supre riflesekker og sekker med våpenholder i handelen🤣 For å få magasinet til å bli eit problem då så må du nesten ha stengun🤣🤣

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestillte en rustfri tikka t3x lite i går i 6,5x55 med stålmontasje.

Så får vi se hva den kan levere av presisjon, vis ikke så blir det vel bedding.

Ble litt betenkt i dag da jeg leste en test i bladet jeger, riktignok superlite da, litt vanskelig og få gode samlinger med.

 

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at noen rifler er kresne. Her på nettet kan en av og til få inntrykk av at alt leverer «hull i hull» ut av eska. Slik er det ikke. Om en skulle være uheldig, har iaf Tikka en presisjonsgaranti. Joda, den funker. Har benyttet meg av den selv. 

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg enda mer skeptisk, er det muligens av natur.

Ellers har du rett i dette med virkelighetens harde verden.

Er det noen «bankers» ladninger for kaliberet? Klar over at alle rifler er individualister, men er jo noen ladninger i andre kaliber som ofte pleier prestere.

Har Vv 150 krutt samt mrp ett rikholdig utvalg av hylser (sortert etter type) og litt av hvert i kuler.

 

Nå skal en ikke ta sorgene på forskudd men spørsmålet er hvilket annet merke jeg burde valgt.

Er typisk meg angrer så og si uansett hva jeg kjøper.

 

 

 

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "bankers ladninger" og hva skal de brukes til? 

I 6.5x55 får man et utall av kuler, og krutt som "passer", og det meste funker i de fleste rifler. Men, løp blir utslitte, og noen ganger får man løp som ikke vil, eller ikke går, med "det meste".

Er det til bane og trening - prøv 144gr Sierra, den fins ikke i noen Sierra katalog, men Norma selger den. Det er ei god, men litt gammeldags bane/feltkule. Med 40-44gr N19 bak så går den godt. Det samme gjelder 139gr Scenar. Om jeg har bomma med "det vanlige", og disse heller ikke går, så havner den pipa i en krok, som armering i en støyp, eller noe annet ikke-skyterelatert.

Til jakt er det vel 155gr Oryx som "alltid" går?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, pleier stort sett holde meg til 100 gr treningskuler og når jeg tenker meg om så står det vel en del ladedata i nettopp ladeboka, men takk for tipsene.

Har selv god erfaring med 85 gr sierra varminter(dessverre historie ) 100 gr lapua scenar samt 140 gr sierra gameking.

Dette var iverfall kuler jeg fikk god presisjon med i en litt kresen rifle for noen år siden.

Testet ut en rifle i .222 en gang, fikk rådet 19,5 gr Vv 120 med 52 gr sierra MK.

Går ikke den bra er det noe galt, den gikk heldigvis bra.

 

Anngående bruksområde, en treningskule 100-107 gr en kråkesprenge kule har sierra 100 gr varminter samt en storviltkule, der blir det vel 140 gr gameking, til hjort.

 

Prøver vel med ca 40 gr Vv 150 til de to førstnevnte og 44-45 gr mrp til sistnevnte. 
Begynner vel litt lavere.
 

 

 

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo alt etter bruksområde. Jeg bruker ca aldri 100-108gr kuler, de blåser avgårde i vinden såsnart en skal skyte over et par hundre meter. Men skyter en bare på 100-200m eller gidder å ha ei kule til hver avstand eller noe sånt, så er jo lette kuler veldig greit - men det skal sies, at mange mener det er lettere å få presisjon med de tunge kulene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

« Men så kom den store dagen å æ hadd så vondt i magen, så æ tok en 13-14 pilla, du verden det gikk fort og plutslig var det gjort.

Æ sto der med ett førarkort» (tikka t3X) 

 

Fått henne og montert bix@andy avtrekket, men ikke skutt med rifla enda.

Får se når det blir da.

Liker ikke og misbruke Guds navn men Jesus, Maria og Josef det var ett bra avtrekk!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...