Jump to content

Rådyrjakt ammo


Berge14

Recommended Posts

4 timer siden, Berge14 skrev:

Hei

er det noen som har erfaring med winchester superspeed 50g 2’er på rådyr?

 

 

Nei, og det trenger jeg heller ikke.

 

For meg holder det helt fint med 36 gram i kaliber 12.  Heller ikke rådyr kan dø mer enn en gang. Og dør gjør de, raskt og effektivt med vanlige patroner som treffer på rett sted! Om det er us 5 eller us 2 spiller heller ikke allverdens rolle....

Edited by Swift
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

50grams superspeed er gode patroner det og relativt raske til og ha så mye bly. Brukte disse en del før i en halvautomat som var litt dårlig til og veksle med lettere ammo på vinterføre. Men som flere har nevnt før er 12/70 36gram antageligvis en bedre løsning. Har skutt rådyr med alt fra slug og buckshot til 5erhagl. Men det optimale er etter min mening 36 gram 3'er hagl i 400ms + på rådyr.FB_IMG_1540295683694.jpg.123117270aa5ff9bbb25cd5cf4d56de4.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For omlag 25 år siden kjøpte jeg en kartong med 500 stk. Remington Heavy Magnum BB 12/76 (50 gram blyhagl) med tanke på rådyrjakt. Etter ett skudd med kombien på papp-plate 25 m tenkte jeg det må finnes bedre patroner enn dette. Hvis det er noen som digger heftig rekyl og smell samt litt klumpete sverm med ujevn dekning, så send meg en PM. Vedkommende skal få et gunstig tilbud! Bruker nå bare Rottweil Weidemannsheil i 12/70 i drillingen, med hagldiameter 3,5 og 4 mm i hhv. 1/4 og 1/2 boring.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...