Jump to content

Dele kjøtt rådyrjakt med hund


Ræv jakter'n

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer veldig på hvordan dere som jakter rådyr med hund fordeler kjøttet da dere jakter? Får skytter hele dyret, deler på alle eller deler kun mellom skytter og hundefører? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ser ofte at de på post skyter fler dyr enn han som går med hund da de allerede sitter på en god post når losen starter, mens hundefører ofte blir stående dårlig til for ikke å gå nærmere med fare for å støkke og dermed skyter mindre. Det hadde jo ikke blitt mye rådyr uten hund heller.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ræv jakter'n said:

de på post skyter fler dyr enn han som går med hund

 

Jaha...  Er hundefører selv og det har ikke vært noe problem å få skutt seg noen rådyr i løpet av sesongen (har 4 rådyr foreløpig, og lenge til jul:thumbup:). Er sikkert litt forskjellig praksis og hvordan jaktlykken fordeler seg rundt om. Men her er det som regel de mest aktive hundeførerne som får felt flest rådyr i løpet av sesongen. Aktive hundeførere har som regel de beste hundene også.

Når det gjelder fordeling av kjøtt så får skytter hele dyret. Rådyr er ikke mye å dele opp i mange parter. Er det 10-12 jegere ute, og ett rådyr blir felt, så blir det bare ei flis på hver. Hadde ikke giddet det.

 

Link to comment
Share on other sites

Grunneier får halvparten + flaske godt jodlevann, og gml naboen og jeg deler resten, vi betaler ikke for jakta. Nå har vi klart å få til samjakt med 2 andre lag, så går greit for seg, vi sitter på egen teig, det som faller der, tilfaller oss, og noen ganger sitter vi på deres teig, og det tilfaller den andre teigen, så mener vi har en god ordning her jeg jakter. 

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...