Jump to content

"Musekasse" til åtejakt på rev


East Clintwood

Recommended Posts

Leste for noen år siden om "musekasse" til åtejakt. Dog fant jeg ingenting når jeg søkte "musekasse" eller "museboks", berken her eller google.

 

Altså, en snekret kasse med lokk man setter ved åte. Man skal vistnok fylle denne med halm og mat for mus.  

 

Spørsmålet er om noen har laget seg en slik kasse, hvor bra det fungerer i praksis og eventuelle mål og plassering av en slik boks.

Jeg jobber rotasjon og har derfor ingen mulighet til å vedlike holde åte i perioder. 

Hva er best å fylle i? Korn, brød, nøtter, havregryn?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg aldri hørt om men det høres interessant ut! Mus spiser jo alt mulig rart, da familien min drev gård var det alltid en plage at musa spiste hull i kraftfor og såfrø sekker, så det er jo mulige åter. Ellers kansje hundepellets som kan brukes både til rev og muse åte. Skal en slik musekasse lokke flere rev til åtet?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok lest det i NJFF sitt hefte om revejakt.

 

"Noe av det beste åtet som finnes for rev er musedrivhus. Mus er som kjentet av revens vanligste byttedyr. Et slikt drivhus lager du enkelt selv:

1.Grav et stort hull i bakken på omlag1 x 1 meter.

2.Fyll opp hullet med en blanding av høy og musemat, for eksempel kornog brødsmuler.

3.Legg et tynt lag med musemat øverst, slik at lukta tiltrekker seg mus fra store avstander.

4.Hvis gropa er dyp nok vil det danne seg en behagelig temperatur for musene og de vil formere seg her.

5.Vips, så har du har du et fantastisk reveåte!"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...