Jump to content

Ung nybegynner og eget våpen


Kenneth Mathisen

Recommended Posts

Min datter på 9 startet skyting med luftrifle for 6 mnd siden, og hun liker det veldig godt, og hun har blitt flink.

Vi er med i en klubb hvor vi får låne våpen, men vi er aldri helt sikker på at andre låner våpen i mellomtiden. Derfor må det titt og ofte justeres.

 

Jeg lurer derfor på hva folket mener om det å kjøpe eget våpen til en så ung person, er det for råflott?

Det er jo en dyr gjenstand, men man får igjen pengene igjen når det selges.. Det er ikke noe problem.

 

Jeg ser jo også for meg at hun kan tørrtrene sikting osv hjemme i tillegg til å få perfekt innstilt våpen hver gang.

 

Grunnen til at jeg spør er jo den at det ikke er noen andre barn på hennes alder med egne våpen i klubben, så da det vel ikke så vanlig tenker jeg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver med trening og opplæring i et større skytterlag, og ser denne problemstillingen nesten "daglig". Vi har barn fra 7-8 til så langt du kaller dem barn og så en stund til... 

Vi løser normalt dette med at samme person skyter samme våpen på hver trening, og at siktene er merket med "null" - våre rifler er merket der jeg skyter midt i med dem på 100m. De mer drevne elevene som samler såpass at de kan stille nøyaktig vet da at 100m er 100m, og 15m er 25 klikk under, det er "midt i" og alle kan evt. stille "sine" knepp derfra. Skal det skytes stevner uten innskyting, så skyter de inn på vår bane, og ingen andre rører rifla før stevnet.

 

Det at en 9-åring ikke treffer midt i har svært ofte andre årsaker enn at noen har stilt på siktet - og du kan merke eller fotografere siktet - så ser du om det blir flyttet. Det er helt vanlig at så unge skyttere har et svært varierende treffpunkt selv om samlingen er god, som regel er heller ikke det tilfelle når de er 9...

 

Men, er interessen og pengene der så er det jo ikke noe problem. Spesielt om de kan styrke interessen? Løp og kjøp... Da kan hun som du sier tørrtrene hjemme, og tilogmed skyte hjemme, og et svært godt grunnlag kan legges for en ivrig og flink skytter.

 

Jeg har nok hatt hundrevis av barn innom, og ingen jeg vet om har hatt egen rifle som 9-åring, men av de med skyttere som foreldre, og som har vært "gode" eller veldig ivrige, så kommer der  rifler inn fra 11-12 årsalderen. Men bare hos noen få. Noen får konfirmasjonsgaver, og andre må vente til de kjøper de selv - men det gjør bare de aller ivrigste. Her ligger nok årsaken til mye av frafallet ved overgang til voksen, man "må" ha egen rifle, og de er som du sier dyre.

Det skal nevnes at den beste ungdomsskytteren jeg vet om, og trolig i Norge, fremdeles skyter med lånt rifle, som 15-åring. 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant det du sier, selve justeringa av sikte er ikke noe problem. Tenkte mer på justering av kolbe osv.  Men det er jo egentlig ikke et stort problem det heller. hehe

 

Det er mer det å ha eierskap til sitt eget våpen, bli ordentlig komfortabel med det, og kanskje gjøre interessen enda større.

Vi får gå litt i tenkeboksen og se om det dukker opp noen interessante tilbud. 

Det er jo det andre spørsmålet, hvilket våpen skal man velge, det er jo så mye å velge i :)

 

Men takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...