Jump to content

Personlig erfaringer med Leupold VX-3i 3,5-10x50? Eller andre middelsklasse kikkertsikter.


Kaleki

Recommended Posts

Jeg er en ny jeger, som kun har vært med på jakt som observatør før. Skal ta jegerprøven nå i november, og satser på å komme meg på hjort og rådyrjakt før sesongen er over. 

Jeg arver en fantastisk, men noe eldre Blaser rettreker som gjerne skulle hatt en oppgradering i optikken. Jeg har forstått at man bør for all del styre unna alt til 3-5000kr, da kvaliteten på dette er ræva. Men jeg har ikke mulighet til og bruke 15-25000kr på et kikkertsikte. 

 

Derfor har jeg nå kommet over Leupold VX-3i, som ligger på ca 9-10 000kr, og jeg har kun lest gode tilbakemeldinger om den. Så jeg lurte på om noen her inne har noen erfaringer med den, eller for all del, har et bedre forslag til kikkertsikte en dette. Jeg skal hovedsaklig jakte hjort, med smyg og drivjakt. Samt noe "bøjakt". Helst ikke noe mindre en 42mm, og håpet på noe rundt 3-10x.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Kaleki skrev:

Jeg skal hovedsaklig jakte hjort, med smyg og drivjakt. - - håpet på noe rundt 3-10x.

 

Bevegelig jakt = lett kikkert.

Hovedsakelig dagjakt = ikke nødvendig med stort objektiv.

Ofte korte skuddhold = stort synsfelt, men ikke nødvendig med toppklasse-optikk.

 

33 minutter siden, Kaleki skrev:

Samt noe "bøjakt" - - håpet på noe rundt 3-10x.

 

"Bøjakta" krever/tillater det motsatte av smyg-/drivjakt:

 

Siktene kan gjerne være tunge, de MÅ ha stort objektiv (50 - 56 mm), og optikken må være fra øverste (eller nest øverste, som man ser det) hylle.

 

Hadde du hatt et "normalt" våpen, dvs. et våpen der ekstra montasje ikke kostet mer enn en mellomklasse-kikkert, ville jeg anbefalt deg TO kikkerter. En Leupold 2-7 x 32, og en FAST 8x56, tysker. Med begrenset budsjett, anbefaler jeg en brukt Leupold først. Finn ut hvilket synsfelt du må ha (dvs., minsteforstørrelse), det kreves litt trening å skyte godt på korte hold med 3 ganger forstørrelse eller mer.

 

Jeg kan jo legge til at jeg har 3 Leupold'er, to VX2, 2-7 og 3-9, og en VX3, 3,5-10 CDS. De er gode nok til alt, unntatt å ta de sleipe råbukkene, som ikke kommer fram før det er omtrent stupmørkt.

 

Edit.: Velkommen til forumet, forresten!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

Bevegelig jakt = lett kikkert.

Hovedsakelig dagjakt = ikke nødvendig med stort objektiv.

Ofte korte skuddhold = stort synsfelt, men ikke nødvendig med toppklasse-optikk.

Vil dette si at jeg vil få problemer, eller ihvertfall må trene mye på nære skuddhold med 3x?bør jeg heller gå for noe med mindre minsteforstørrelse, eller er det ok 3x til smyg og drivjakt?

Edited by Kaleki
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kaleki said:

Jeg har forstått at man bør for all del styre unna alt til 3-5000kr, da kvaliteten på dette er ræva.

 

Nja, du får en europeisk 1,5-6x42 på bruktmarkedet til den prisen. Det er stort sett ganske langt fra ræva.

Den vil forøvrig dekke ditt bruksområde ganske greit, inkl. helt ok på bøen.

Link to comment
Share on other sites

"  -  er det OK med 3X til smygjakt?".

 

 

Jeg har skrevet litt om det, blant annet i dette innlegget:

 

https://www.kammeret.no/topic/88020-trenger-hjelp-til-valg-av-kikkertsikte-til-elgbørse/?do=findComment&comment=1294872

 

Jeg antar rifla har noe slags sikte i dag? Da kan du jo gå deg en tur i skogen, og innbille deg at steiner, stubber etc. er vilt, og prøve å sikte fort på "viltet". Som jeg skrev, jeg bytter gjerne litt forstørrele mot større synsfelt.

 

(Husk: Du må ha grunneiers tillatelse for å gå med våpen. Og sjekk, og dobbeltsjekk, at våpenet er tomt. Ta ut løsmangasin!)

 

Et brukt europeisk 1,5 - 6 x 42 er et sikte som kan brukes til det aller meste, som @jmosbakk skrev.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Siste året har jeg brukt 1,5-6x42, forrige sesong brukte jeg en 8-32x56 sfp, begge funker fint til alt fra 10m til 600m. Riktig nok har ett rådyr sluppet unna da det spratt opp på 3m og laveste forstørrelse var 8x, ikke det at jeg tror jeg egentlig hadde fått skutt det om jeg hadde 1,5 som laveste, men jeg hadde sett det kikkerten hvertfall. Savner å ikke se treffområdet på blinken på jaktfelt,  samt at skudd oftere føles mer ukontrollert (samlingene er litt dårligere ved stående skyting, liggende med tofot på liten blink og på elgbanen, ellers er det litt bedre liggende med tofot på stor blink (dfs skive)). Største savnet etter forstørrelse på jakt er å kunne studere gevir på litt hold, håndkikkerten holder i massevis til å kunne sikkert si om det er et dyr det er greit å sikte på. Neste sesong blir med en  6-24x50 ffp. 

Eneste våpenet jeg har behov for 1x forstørrelse er på drillingen, men hagleskyting på flyvende fugl er ikke akkurat noe man vanligvis gjør med rifle.

Alt dette er veldig individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for 1.5-6x42 som anbefalt ovenfor og heller kjøpt inn ett sikte dedikert til skummringsjakt, siden du har blaser så er kikkertbytte 0 stress om du har gode montasjer såvitt jeg har forstått ? 

 

Bruker selv en zeiss v4 3-12x56 til driv, post og skumring på hjortejakt, og det blir veldig mye pels i kikkertn når dyra kommer på 10-20 meter.

Veldig god kikkert da til 10 000(9990,-)

Link to comment
Share on other sites

Søker du på Finn.no med " 1,5-6x42 " (uten mellomrom), får du opp flere sikter, f.eks. dette:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=160909030

 

Det er også et make sikte til 4.500,-, et Zeiss Diavari ZM til 4.500,-, og et Zeiss Victory til 7.000,-. Og dette er altså såkalte "Finn-priser", før pruting!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om budsjett er 9-10k så ville jeg definitivt sett etter en brukt europeer heller enn ny amerikaner.  Du får jo en zeiss victory 2,5-10x50 m lys til under den prisen - om du velger å gå den veien så synes jeg de senere modellene med lotutec er bedre av de "gamle" kikkertene. Du ser det med at de er en bue over objektivangivelse på okularet (der det står 3-12x56, 2,5-10x50 osv).

Eller en swarovski Z4 /PV med lys.

 

Har jakta mye smyg og skrur alltid opp forstørrelese omtrent til max før jeg skyter, kan nesten ikke huske å ha løsna skudd på laveste forstørrelse hverken med 2,5x, 3x eller 1,5x som laveste. Men unngikk å skyte et rådyr en gang på 2,5x da det så så lite ut i farten. Dog var jeg frossen og bløt så mulig øynene hadde frosset også.

 

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med feks 3-12x50/56 eller 2,5-10x50/56. Laveste forstørrelse er i 98% av tilfellene lavt nok til smygjakt om du ikke tenker sitte på dyret før du skyter, høyeste forstørrelse gir litt mer sikkerthet på å oppdage kvist og kvast som kan kompromittere sikkert skudd, og en x50/56 gjør deg i stand til å sitte noen minutter ekstra på morgen /kveld. Det har heller ikke vært noe problem å skyte på trange poster på drivjakt, men jeg foretrekker nå at dyra står mest mulig rolig før jeg skyter uansett. Om du skyter mye på dyr i fart på trange poster blir det noe annet.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...