Jump to content

Kort lett demper .223 tips?


mkildemo

Recommended Posts

Jeg har en svemko short som jeg er glad i, men i høst har jeg fått låne en F&D featherweight 196.

Hvem av de som demper mest pr. gram vet jeg ikke. Men det "høres" ut som om de leverer omtrent i lovet område.

F&D er veldig lett og smekker med en litt utradisjonell fasong, og jeg liker den såpass at jeg håper eieren glemmer at jeg har den. Er vekt den avgjørende faktoren hadde jeg valgt F&D, men jeg begge virker å være kvalitetsbygg.

Link to comment
Share on other sites

Svemko nano med hurtigfeste hadde jeg gått for. Når det er sagt ble jeg imponert over en F&D featherweight 269 i høst. Meget behagelig smell og jeg måtte selvsagt pelle den opp for å se hvordan den var laget. Fin design som helt klart funker.

Har selv en Svemko short på min Howa Mini.

Link to comment
Share on other sites

På 4.11.2019 den 22.54, Skaubjønn skrev:

Er det noen som har erfaringer med Freyr & Devik Featherlight  demperen?

Jeg har brukt Featherweight 196 et par sesonger på lettvekteren. Den funker bra til mitt bruk. Nå har jeg tinnitus og bruker alltid aktive plugger eller aktive hørselvern på jakt.
 

Har også en Hausken JD 184 jeg har brukt til denne rifla, de er ganske like i demping, JD 184 er kanskje litt bedre, har ikke noen målinger. Featherweighten har bra design og lett å demontere, passe for å dempe rekylen på en rifle med totalvekt 3 kg og demper lyden en del.

 

F&D 196 er lett og fin da, den nye 149 har jeg ikke prøvd.

8347ED59-957F-4F92-982D-6082E44E1691.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

IMG_20190910_214516_221.jpg.baaac633799b143edab869f9bc8d9186.jpg

Har blitt veldig glad i A-TEC Optima45 og Optima Front.

Veldig bra demping i forhold til diameter og vekt. Liker fleksibiliteten og hurtigfestet. På samtlige av mine piper (8x57IS, 6,5x55 og 10,3x68Mag) er det null treffpunktendring med og uten demper, og med forskjellig antall moduler. Så på skytebanen og jaktfelt bruker jeg demperen med alle moduler, og på jakt bruker jeg ofte kun en modul. 

På villsvinjakt setter jeg på munningsbremsen på samme hurtigfestet. 

20190110_132849.jpg.15deeb4f5ba6135ee028f9d49172e533.jpg

 

Praktisk og tilfredstillende, et komplett system for meg de tre siste sesongene. Tre år med mye skyting og krevende jakt.

20190914_105659.jpg.409a2c675619a99c036020ccf58a1224.jpg

Anbefaler å se nærmere på Optima45 med A-Lock👍

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har ikke allverdens erfaring med dempere men jeg har en hausken kd155, kjøpt for noen år siden, tar det verste smellet og en del rekyl.

Det som er litt greit er at den veier lite, litt over 300 gram og bygger lite fremover på løpet, tipper 6-7 cm.

Jeg har den ikke for hånden.

Kanskje det er en forgjenger til hausken jd 151?
Kanskje det får bli en hausken neste gang også, er vel det den lokale handlerne har også, kanskje en jd 151.

Noen her som har erfaring med XTRM dempere til hausken og kan si noe om disse?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en  Featherweight 196 til Bergaraen og det som slo med var at jeg kunne skyte flere skudd med den før miragen gjorde det vanskelig. Det er lett å rengjøre, vanskeligere for vann å smuss å komme inn i demperen, ser bedre ut (i mine øyner) og så var den billigere enn de andre norske. Skal jeg ha ny demper blir det F&D igjen på meg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...