Jump to content

Hvordan få mest mulig afrikajakt for pengene.....?


Kiwi

Recommended Posts

Sitter og betaler regningen knyttet til trofeer fra turen min til Zim. Det ble jo litt: 13m2 elefantskinn, samt ører og hale, Zebra rug med bakside, blekede skaller av bøffel, warthog, klipspringer og bavian. En guncase (soft) og 3 ammo belter (laget av min bøffel og elefant).  

Det som slår meg er at neste gang driter jeg i det meste som har med trofeer å gjøre - jeg drar på JAKT og tar høyst med meg blekede skaller samt en hale når det blir en elefant til, men lar det bli med det. Nå har jeg alt "afrikautstyret" jeg trenger, klær, sko, hatt, patronbelter, våpen og ammo.. 

 
Først betaler man trofeavgift, deretter håndtering av alt dette videre, preparant osv, så skal dette fraktes hjem, det koster noen lapper. Til slutt så står vår kjære stat klar og skal ha 25% på toppen av alt sammen til slutt siden jeg er så heldig å bo i Norge, enda de har ikke gjort et slag for dette, tvert om..? I sum blir dette såpass dyrt, at bare trofekostnadene er LANGT på vei til en ny jakttur på min kalkulator....   

Note to self: Neste tur blir avskytingsjakt (mest non-trophy dyr) for jeg synes rett og slett ikke trofeene egentlig er verdt pengene? Hva SKAL man egentlig med de? Den dagen man dør så havner de høyst sannsynlig på finn.no eller hos Retura uansett? Unntaket er kanskje en fin hjortebukk og villreinbukk, som familien kanskje har et lite forhold til siden vi tross alt har de i naturen her. 

 

Man får jo f.eks. jaktet en tuskless elefant for rett over 100k alt betalt. Ingen flere regninger som dumper inn lenge etterpå. Opplevelsen er Kongelig, man får opplevd bushlivet, får gått på seg litt såre føtter og ømme muskler, svetta skikkelig ut i altfor varmt vær for hvite menn, pusta inn og delvis smakt på det rød støvet, og opplevd solnedgangene like fullt, og endatil oftere, om man dropper trofeene og putter pengene mot mer jakt i stedet?!! 

 

Afrikafeberen raser om dagen, verre enn noengang, da skulle jo gjerne pengene gått til flybillett hos Emirates og til PHen for å fikse neste jakt i stedet! :-D 

 

Man kan jo dra på jakt dobbelt så ofte - om man gjør som jeg skisserer fremfor å samle på trofeer, i noe som en bedre halvdel uansett vil betrakte som et "skrekkabinett"? Klart det er gøy med noen trofeer - har da blitt endel over årene - men skal man ta vare på alt så fyller man jo opp huset? Til hvilken nytte egentlig? Man får de ikke med seg - så tenk bare hvor mye man kunne jaktet om pengene til trofeene gikk til flere jaktturer i stedet..?  

 

Hva slags tanker gjør dere erfarne "afrikajegere" dere om dette? Jeg er vel neppe alene om å komme til slike konklusjoner? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Trofeer må man ha med hjem fra første tur, deretter blir det culling. 
 

Tok hjem Kudu, Oryx, blesbuck, Impala, vortesvin og springbook fra første tur. Frakt kom på 14 og prep var ca 24 - vel verdt det.

 

Mangler Zebraskinn og bøffel - det ser ut til at jeg får klare meg uten - inntil jeg får større hus.

 

Siste turen var kun culling - 8 dyr som alle ble solgt på markedet.

 

Ny tur til påske, såvidt begynt planleggingen 😃

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Kiwi skrev:

Hva slags tanker gjør dere erfarne "afrikajegere" dere om dette? Jeg er vel neppe alene om å komme til slike konklusjoner? 

Skal overhodet ikke påberope meg å være en erfaren Afrika-jeger, har kun vært der en gang. Fikk prisoverslag på rundt 40' for preparering og frakt for få hjem 2 sett tenner fra vortesvin, 1 skalle med horn fra bøffel, 1 bogmontert impala, 2 skaller med horn fra impala, 1 skalle fra bavian og 1 giraffskinn. Det hadde vel tilkommet 25% mva, så for 50' kan jeg heller ta en culling-jakt. Kona ble glad også😀

Link to comment
Share on other sites

Trofèer tjener vel mest som minner om fine opplevelser.

 

Jeg foretrekker flere og nye opplevelser fremfor å mimre om de jeg har hatt...

 

Men! Det kommer nok en dag da flere opplevelser ikke er mulig, og da er minnene verdt endel. Når man blir mett av dager og år, er et godt levd liv det eneste som betyr noe...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.10.2019 den 13.14, Kiwi skrev:

Til slutt så står vår kjære stat klar og skal ha 25% på toppen av alt sammen til slutt siden jeg er så heldig å bo i Norge, 

Har aldri betalt full moms på trofeer .er det kommer nye regler det siste året?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Min neste tur, for det blir selvfølgelig en neste, etter å ha vært i Nyae Nyae, blir uten noe som gulner på veggen. Kun foto 😏 I likhet med @jjrckd (som jeg reiste sammen med), gikk jeg på samme smellen ang. pris for et sebraskinn. Har jo halve leiligheten dekorert med bogmontasjer,  og skaller fra tidligere turer, til langt mer edruelige priser.

Er vel resultatet av høylytte antijaktaktivister, og feige (ikke faktabaserte) frakteselskaper, som nekter å frakte jakttrofe'er. 

De som som fremdeles gjør, vet å sko seg... Tilsynelatende uten skam.. 

Link to comment
Share on other sites

Campfire Norway la ut et rimelig tilbud om culling i Eastern Cape på Facebook for noen uker siden.

 

6890,- for 5 dagers jakt, 2:1

 

Wortesvin 490,- pr stk
Impala 740,- pr stk
Kudu 1250,- pr stk

 

Jeg tar med junior 12. januar, og med et dyr før lunch og ett på ettermiddag blir det i underkant av 23000,- + flybilletter. 

Det er ikke så verst, betaler 15000 for ei ukes elgjakt; så ikke elg hverken i fjor eller i år...

Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert en fin tur. Skit jakt🤗

 

Men tro meg... Dersom det er din første tur.. Det baller på seg.. Cullingdyra sørger de for at du får ganske fort. 

Å motstå fristelsene om diverse etterpå koster, og krever sin mann :)

 

De driver buisiness de også, det samme som de som selger deg elgjakta, bare at her er det dyr.. Mye dyr ;)

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

liten rettelse: Jeg trodde Kiwi var Ko-stens i et svakt øyeblikk.

Derav 222 utsagnet. Beklager, men man rører på sine eldre dager.

Min dialog med Kiwi har vel tidligere vært dobbeltrifler og drillinger.

hans ære bør da bestå med dette innlegget🥴

 

Mvh

 

Jonas L

Edited by Jonas.L
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Godt spørsmål. Først så var det jo trofeavgift. Deretter så skulle jo garveriet ha sitt. Eksportavgift må en jo ha. Også var det frakt da. Og så et fortollingsgebyr, utleggsgebyr og så moms. Alt er jo spredt ut over et års tid og innen en innser hvor forjævlig dyrt det er så er det for sent å snu. Men, hva er nå ei pølse i slaktetida..

 

Har planer om ny tur til Afrika men de eneste trofeene som blir med hjem er de jeg kjøper i gift shoppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...