Jump to content

Ny i gamet:)


ung

Recommended Posts

Hei. 

Er helt fersk innenfor dette med  hjemmelanding, og ønsker å få litt veiledning innenfor akkurat dette. 

1) så lurer jeg på om noen hadde giddet å ta seg tiden til å lage en liste "gjerne med linker " til alt jeg må da kjøpe utenom krutt, kuler og hylser naturligvis.Har dere ladesett å anbefale osv så kjør på med det, men trenger en fullstendig liste over alt jeg trenger for å kunne lade 6,5*55  da jeg føler det blir litt for lett å glemme av ting når man ikke har greie på det.

2) Det andre jeg lurer på er om dette faktisk lønner seg i stor grad? Bruker å kjøpe 500 skudd RWS jaktmatch "kvantumsrabatt" og da ligger man på 8 kroner smellen. Ingen fraktkostnader osv. Hvilken prisklasse snakker om, når man vi ha utgangshastighet på 800m/s+

 3) Håper noen av dere gidder å ta dere tida til å svare med på dette:) Skyter vel stort sett 500-1000 skudd med jaktrifla i året, så er kjempe interisert om man kan spare en del penger her:) 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at du kjøper et komplett sett, så får du med det du trenger. Her er noen forskjellige: https://www.hjemmelading.no/categories/ladesett  Det hender det er tilbud på komplette sett, så sikkert lurt å sjekke litt rundt. Jeg har RCBS Rock Chucker settet og er fornøyd med det. Det er ikke hokus-pokus med die set. Jeg har aldri merket forskjell på de ulike fabrikantene. Det er en del ting som du ikke behøver å tenke så mye på. Jeg har aldri merket forskjell på hvilken tennhette jeg bruker (ja, har testet). Og med noen få unntak har jeg ikke erfart at COL (total patronlengde) gir noe av betydning. Disse tingene tenker du  på om du trenger det, hvis du ikke får god presisjon altså. Bruk COL på fabrikkpatroner, hold deg til ladningene i Ladeboka og unngå maxladninger, og ikke kopier ladninger du finner på nettet. Forresten, du skal lade til 6,5x55 og da bruker du sikkert skytterlagskrutt, og de ladningene som står på boksen. 

 

Du kan utvide i det uendelige. Men med et sett får du det du strengt tatt trenger. Jeg ville kjøpt med en flaske med Dillon hylsespray, det er mye lettere å jobbe med. Du kjøper ikke hylser, du bruker de du har fra før. Har du tatt vare på de som er skutt i ditt våpen? I tillegg til kuler og krutt som du nevner i ditt innlegg må du også ha tennhetter. Og, du MÅ ha ladeboken. Og lese den nøye før du begynner å lade, og ha den tilgjengelig underveis. Og følg sikkerhetsreglene i ladeboka. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Må oppdatere mitt innlegg etter å ha sett på de siste prisene. Jeg ville valgt en Dillon 550. Den brukes av de fleste 6.5-skyttere som skyter mye. (Her kommer det mer enn 20 motinnlegg med andre forslag). I tillegg til skytterlinken sin startpakke, trenger du noen hylsebrett og et skyvelær. Da er prisen på knapt 8500.

Ja kjøp en 550 og startpakke fra skytterlinken da er du i gang. Hva en skal med hylsebrett vet jeg ikke. Jeg lader 6-8000 6,5x55 skudd i åtet rett nok på en  650 presse men har aldri eid et hylsebrett.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, er fersk i gamet, og nicket er ung (for øvrig et nick som per definisjon har datostempel... ser for meg at han sitter og skriver på kammeret om 40 år... ;-))

 

Den viktigste motivasjonen ser ut til å være å spare penger. Det er fristende å kjøpe et billig sett. Trådstarter: hvis du ser på linken i innlegget mitt over kan du se at det er ladesett ned i 995.- Ikke kjøp det, det er noe sant herk å holde på med. Men det er mange som klarer seg med et lee anniversary ladesett til 1995.- Om du har penger til det er Dillon settet som anbefales over her klart å foretrekke. Men dersom det å spare penger er det viktigste så er forskjellen i pris 6500,. fra Lee settet til Dillon. Det vil si at du sparer inn differansen på drøyt 2100 skudd, eller med ditt forbruk 4 år. 

 

Hvis du blir bitt av basillen og vil lade mye, så vil du nok oppgradere til et bedre sett, som det går fortere å lade med og det er mindre knot med. Da er det ikke så lett å få solgt billig-settet. Det er dilemmaet. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, bardp skrev:

Hva en skal med hylsebrett vet jeg ikke

Det er ikke så lenge siden jeg var fersk lader. Da valgte jeg å dele prosessen (på 550) i flere deler: Fjernet gammel hette, halspresset og satte i nye hette i en prosess. Fylte krutt og satte i kule i den andre. Mellom disse syntes jeg det var fint å bruke hylsebrett. Men for all del, en kan spare den hundrelappen.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg deler også prosessen i pressa i to. Min metode for lading er som følger:

1 kontrollere/sortere alle hylsene på, lengde, fabrikat og ser etter sprekker i halsen og andre deformasjoner. De som er for lange, har deformasjoner/sprekker eller er av annet fabrikat en Norma, RA eller lapula blir kastet.

2 tromler de i nøtteskall i 2,5t ca250 stykk i slengen. 

3 smører de med spray smurning deretter presser jeg de og tar ut tennhettene i en operasjon.

4 Vasker hylsene i en hylsevasker med varmt vann og et skjeiblad oppvaskmaskinpulver 20 min skyller. Deretter med varmt vann og en teskje sitronsyre i 5 min ca 300 stykk i slengen. Tørkes på på baderomsgulvet et døgn eller i stekovnen 15 min på 200°C.

5 skifter toppplate i pressen når jeg har ca 4000 hylser klar. Setter så i tennhetter fyller krutt og presser i kule.

Til å ha kylser og skudd i bruker jeg plastbakker.

Link to comment
Share on other sites

Sånn gjør jeg det.

 

Kjør hylsene gjennom en lee decaping die.

gjør rent hettelomme med skrujern.

Dersom hylsene er skitne så vask de i en bolle med lunka vann, tørk de på ett spikerbrett.

Necksizer med lee collet die.

Setter tennhetter på pressa, går greit dersom hettelommene er reingjort.

Ta i krutt, veier hver ladning bruker lee sin gule ause, tar litt tid. Burde fått meg kruttdrypper.

Setter kulene.

 

Ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som @Skaubjønn sier, kjøp Ladeboken og les alt som angår lading av riflepatroner før du går i gang. Denne tråden inneholder også noen tips om ladeprosessen. Utstyr: mye rimelig som duger, men om du kjøper et litt dyrere sett er det ikke noe problem å selge det på Finn om du går lei eller finner ut at hjemmelading ikke er noe for deg. Jeg har også RCBS Rock Chucker Master Reloading Kit (Brownells har tilbud nå!). Og så minner jeg om at det er en fadderordning for ferske hjemmeladere her på Kammeret. Kanskje er det noen i nærheten av der du bor. Hjemmelading er ikke noe hokus pokus så lenge du bruker hodet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du kan fint lade 500-1000 patroner i året med dette settet:   https://www.brownells.no/50TH-ANNIVERSARY-KIT-Lee-50th-Anniversary-Challenger-Kit-LEE-PRECISION-100010149

 

Pluss et die-sett, hylsebrett og Ladeboken.

 

Men ladepakken fra Skytterlinken med Dillon 550 er sikkert et veldig godt produkt.

 

Hva er kostnaden for en hjemmeladet 6,5 patron til trening? 5 kroner eller litt mindre?

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Quote

Skyter vel stort sett 500-1000 skudd med jaktrifla i året,

Quote

Jeg ville valgt en Dillon 550. Den brukes av de fleste 6.5-skyttere som skyter mye. 

Quote

Ja kjøp en 550 og startpakke fra skytterlinken da er du i gang.

 

Åhoj.... 

Fersk hjemmelader, 500-1000 skudd i året og progressiv presse til mange tusen?

 

Du får ei helt grei presse til ditt bruk i linken som Bäke postet. 

Hvis du skal lade store mengder på et senere tidspunkt så vil du uansett ha en enstasjons stående til udde kalibre, laborering og kos så det vil aldri være bortkastet å kjøpe en sånn.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 5-6000 skudd i året. Litt mer i år kanskje.

Lader på en Dillon 650.

 

Jeg bruker også den gamle RCBS Rock Chuckeren overraskende mye...

5000 skudd er omtrent minimum for det skal være et poeng med progressiv, da lader du 5-10 kvelder i året.

Trenger du bare 100 skudd nå og da, og kanskje forskjellige, så er det mer styr å få igang karusellen enn å bare lade dem på enstasjonspressa.

Ikke at karusellen er vanskelig, men den skal stilles inn og sjekkes.

 

Er alt du lader likt - kjør  karusell

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En Dillon presse er unødvendig dyr mye å sette seg inn i helt i starten. En Lee Classic Cast er en utmerket presse og har mange gode løsninger RCBS pressa mi ikke har. Anbefales.

Lee Collet die er også veldig billig og fortsatt en av mine favoritt dier for halspressing. 6.5x55 varer leeeenge om man halspresser i en rifle av god kvalitet. Trenger ikke å smøre og styre med alt det medfører. På mitt lateste skyter jeg, går inn og presser ut tennhette og halspresser i en smell. Kontrollerer rask hylselengde og setter inn ny tennhette og dumper inn krutt og presser inn kule.

Hornady unique hylsefett er knall å bruke, veldig billig og varer mega lenge. Behagelig å bruke, renser bort sot fra hylsehals bra pg er lett å tørke bort med ei fille.

Med et Lee diesett kan du helt fint helpresse hylser hvis du må og så bruke halspressing som foretrukket metode når hylsene kommer fra eget våpen.

Jada det finnes selvsagt bedre og flottere dier enn Lee men ut fra et økonomisk synspunkt hvor du har skyting som hobby og ikke hjemmelading, gjør den en utmerket jobb.

Lee perfect powder messure er forresten utrolig god selv om den ser som den billigste kinadritten du kan få tak i.

Hylsebrett er en selvfølge for å holde orden på hylsene under lading. Jeg setter de med hylsebunnen opp etter skyting og når de har fått ny tennhette setter jeg de med hylsebunnen ned. Koster jo ikke noe så hvorfor ikke kjøpe to,tre,fire stykker? Frankfort arsenal nr 5 er min favoritt til 308/6,5x55 mfl.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også veldig fornøyd med Lee Classic Cast presse. Kraftig og solid presse. Kan anbefales.

 

Til å begynne med brukte jeg bare en manuell kruttvekt, en Lyman Pro 1000 som jeg kjøpte på tilbud. Men det går veldig tregt å veie opp med den type vekt. Jeg kjøpte etter hvert en Lyman automatisk kruttmater/vekt Gen. 5. Da går alt så veldig mye raskere. Den har fungert utmerket.

 

Lee Collet halspresse die er utrolig fin,man slipper å smøre hylsene. Jeg bruker samme metode som Smaug beskriver ovenfor. Har et Lee 4-die set for 6.5, det fungerer veldig fint og inneholder alle diene du trenger.

 

Etter noen år med lading så ble det en hylsetromler med stålmedia fra RCBS, men det er en del jobb å sortere hylser og stålkorn hver for seg men hylsene blir utrolig rene og fine både innvendig og utvendig.

 

Enkel Hylse-lengde trimmer som kan anbefales er Lee Cutter & Lock stud, kan settes i batteridrillen f.eks:

image.png.0da21690ef2e7a9520e5911622ef6875.png

 

 

Med riktig lengdepinne og hylseholder for 6.x55 (90126):

   

 

image.png.13c8ddc058a0e45cd91129f7263329de.png

 

Ellers må man jo ha en slik kutter som tar gradene innvendig/utvendig på hylsehalsen:

image.png.6a63b3fd1ab0e8e911f7751c0f800eac.png

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mange gode råd her - og som mange andre så vil jeg anbedale å kjøpe et sett. Da da får man det man trenger, strengt tatt, det eneste som må kjøpes i tillegg er et DIE-sett for det kaliberet du ønsker å lade. Og når du har ladet litt selv, så vil du finne ut at det lønner seg å kjøpe en digital, automatisk kruttvekt. Jeg kan anbefale Lyman Gen 6. Jeg har ikke erfaring med andre, så jeg vet ikke om denne er dårligere eller bedre enn konkurrentene - det jeg kan si er at den fungerer helt perfekt til formålet. Og perfekt er bra nok for meg. Og i tillegg er den prisgunstig i forhold til andre.

 

PS: Etter at Midway sluttet å selge til Norge, og Parabellum ble lagt ned, er det bare Brownnels igjen med en profesjonell nettbutikk i Norge. I tillegg kan jeg anbefale et nystiftet bekjentskap:  Leverer raskt worldwide. Får varene i løpet av en uke - mye raskere enn Brownells. Kjøpte noen siktebaser der - respons umiddelbart - og levering på få dager. Kjempebutikk.

 

 

kinneysshootingsupply.com

 

 

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...