Jump to content

Alternativer til Swarovski Z3


pererik

Recommended Posts

hei, jeg planla tenkte, surfa, drømte, sov dårlig og tenkte på en kikkert jeg skulle ha på min neste rifle. Så trodde jeg jeg fant akkurat det jeg ville ha i Swaro sin Z3, helt til jeg fant ut at den er ute av produksjon. Det sto liksom mellom 3-9X36 eller 3-10X42, men jeg har i grunn rykket tilbake til start. Hva skal jeg se på nå i denne "klassen"? Må være tilsvarende kvalitet på glass og generelt, og må være tilsvarende på størrelse og vekt. 

Link to comment
Share on other sites

På 26.10.2019 den 23.01, AKL skrev:

3x zoom er vel ikke helt "i tiden"...

Selv om det holder i massevis for de fleste jaktformer i Norge.

 

Amen!

 

Jeg omtalte nettopp dette i en annen tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/88020-trenger-hjelp-til-valg-av-kikkertsikte-til-elgbørse/?do=findComment&comment=1294872

 

De nye super-zoomene koster jo det 3-dobbelte av gamle dagers (der ble jeg GGG igjen!) "normale" kikkertsikter. Til vanlig jakt etter elg og hjort holder 3 gangers forstørrelse i massevis, hva man da skal med f.eks. 2,5 - 20, skjønner jeg ikke helt. Jeg regner da med at det er et fåtall her inne som bifaller å bruke riflekikkerten, på ei ladd rifle, til å se om bevegelsen i buskaset er forårsaket av en elg eller en jaktkamerat.

 

Toppjakt, vinterjakt på rype etc. krever selvfølgelig andre sikter, det samme gjelder reinsjakt, når man observerer en flokk, og venter på at det rette dyret skal bli skuddbart.

 

"Motesiktene" er store, klumpete, tunge (må jo være x56, minst, for å jakte midt på dagen!), og koster altså det 2-3-dobbelte av de "vanlige".

 

Hvis man skal bruke samme rifle til helt forskjellige jaktformer, finnes det hedigvis noe som heter "QR"-montasjer, mange rifler har Picatinny-skinner. Da kan man jo heller legge pengene i 3 "normale" sikter, i stedet for et "super-mega-digert-zoom"-sikte:

 

Et 1-4x24, eller 1,5-4,5x20, til dagjakt etter elg og hjort.

Et 4-16x42 til bruk på reinsjakt, toppjakt etc.

Et FAST 8x56 til bruk på skumrings-/nattjakt.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dersom du kan leve med 4x som laveste forstørrelse så har Kahles fortsatt denne:
https://www.kahles.at/jagd/produkte/zielfernrohre/?tx_kahlesproducts_riflescopes[riflescope]=5&tx_kahlesproducts_riflescopes[action]=show&tx_kahlesproducts_riflescopes[controller]=Riflescope&cHash=fa44dbf12dfe329c1d79158075016131
Forøvrig har Meopta en Meopro 3-9x42. Ikke riktig på Swaronivå optisk, men en bra kikkert.
Om du tåler 4x zoomområde så finnes det noen veldig bra i 2-8x42 og 2,5-10x42.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Jeger'n skrev:

Om du tåler 4x zoomområde -  -

 

"Tålegrensen" får hver enkelt svare for, jeg sier "ja takk" til en 1-500-kikkert, så jeg kan bruke samme kikkert på en post i tjukkeste krattet, og til å studere eventuelt intelligent liv på Jupiters måner.

 

Problemet er at man ikke får både i pose og sekk, eller at "there is no such thing as a free lunch". De "nye" siktene har en størrelse, vekt, form og pris som jeg (og mange? med meg) kan avstå fra. Her på forumet kan vi se bilder av mange "lettvektsrifler", toppet med en diger, blytung glass-kladeis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ligger nå noen swarovski habicht 1,5-6x42 på finn. De er jo noen pr gamle men fremdeles utmerkede sikter som går mye av det som er nevnt av sikter her i denne tråden en høy gang. Har en slik selv som nokk er 25 år gammel, hadde en morsom opplevelse med den for ikke så lenge siden. Vi var noen stykker som var oppe på skytebanen en ettermiddag for å teste litt. Sola sto lavt rett over skiven jeg hadde ingen problem med å skyte med min gamle swarovski habicht 1,5-6x42 men de som lå der med forholdsvis nye amerikanere ikke så en drit i det kraftige motlyset.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i likhet med Jegemeisteren mange ganger skrevet at mer enn 4 x forstørrelse ikke er nødvendig til jakt på stort storvilt i Norge. I et slikt kvalitetssikte kan en se å plassere skuddet på lengre avstand enn det som regnes som akseptert i Norge. Swarovski, Kahles, Zeiss,  Doctor, Karl Kaps, Nickel Schmidt & Bender og Meopta er eksempler på kikkertsikter av meget god kvalitet der noen år gamle sikter er meget gode. Det finnes 1-4 og 1,5-6 av disse merkene på bruktmarkedet til greie priser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Jeg har hatt et par 1,5-6x42 sikter, og jeg har hatt Kahles 1-5-24. Denne gangen vil jeg veldig ha et 3-9 eller 3-10 med 42 eller mindre åpning og helst vekt ned under 400g. Kikkerten skal på en rifle på 2,4kg, og skal brukes til variert dagjakt på predatorer, gås og elg, og jeg har erfart med en Leopold 3-9 nå en stund at zoomområdet er perfekt kompromiss til dette. Kan være jeg kikker mer på Leopold Vxr da jeg syns de andre alternativene er litt tung, uten at jeg er så sikker på om de 100grammene betyr så mye.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kikkertsikte vil dere andbefale til .223 rem.

Trenger ikke være nytt, bruksområdet er gås, kråke, blinkskyting i første omgang.

Litt skumringsegenskaper er vel heller ikke dumt, men usikker på om jeg trenger dette.

Hva som er lurt av retikel i første eller andre bildeplan vet jeg heller ikke, heller ikke om jeg vil ha toms eller 30 mm rør.

 

Det jeg imidlertid er noenlunde sikker på er at jeg vil ha litt forstørrelse, ikke mindre enn 12 på høyeste, muligens 12 er nok. Er vel Max på jaktfelt også, men ikke sikker på hvor nøye det er.

De taper den vel bare på 12, kan jeg tenke meg.

 

Ganske fint/tynt trådkors i midten av retikelet.

Ikke allfor stor og tung.

Ikke for mye «dill» tenker jeg, i utgangspunktet uten lys og for mye knapper som jeg bare irriterer meg over.

Det som muligens er greit og ha er paralaksejustering, men det vet jeg egentlig ikke.

Det som er viktigt for meg er at jeg treffer, enkelt og greit, paralaksejustering eller ei.

 

Budsjett, tja sier ikke noe her, men for og si det sån, eg kan ikke komme på forsorgsvesenet/bli legdegut/fattigkassa/ betlerstaven, (håper noen synes eg er morsom, synes det iverfall selv) men klar over at jeg ikke får noe brukbart for ingen ting heller, la oss si 5-6 tusen.

Har en zeiss classic 2,5-10x50 nyere type på storviltrifla mi, veldig fornøyd med den.

Kunne kanskje tenkt meg tilsvarende, men er muligens litt lite Max forstørelse? 

Gav 4, så da bør jeg vel kunne finne brukbart for 5-6.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

max 12x på jaktfelt er nøye om du skal skyte jegerklassen, men det er bare å teipe fast kikkerten på 12x eller lavere om du har kikkert som går høyere enn 12x. Tynt trådkors og retikkel i 1. bildeplan(ffp) blir vanskelig da retikkelet blir nærmest usynlig på laveste forstørrelse. 30mm rør har ofte mer klikk enn 1" rør, men det er sjelden 1" rør ikke når ut til 500m med .223 rem. Ffp med juletre retikkel har mange fordeler om du kan se kulehull eller skyter løpe-elg. Paralakse feil på kikkert med fast paralakse tviler jeg på at vil være grunnen til at du bommer på en gås.

Ville vurdert en brukt meopta meostar om skumringsegenskaper er viktig og du skal holde budsjettet, ikke det at jeg tror du hadde blitt mindre fornøyd med en swaro z8. 

Link to comment
Share on other sites

Leopold er både lett og robust men er ofte dårlig i motlys. Norge er langt mot nord og solen står lavt i store deler av jaktsesongen, noe som gjør motlysegenskaper viktig.

@pererik, til det bruksområdet du skisserer har jeg en Leica Magnus 1,5-10, det er et fremragende kikkertsikte, kanskje litt tung, men optisk og bruksmessig godt. Lysbryteren er den eneste svakheten, men justeringen av lysstyrke er meget god.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha 3-9(10) med 42mm eller mindre lysåpning og 1" rør, vekt under 400G og skarpe glass. Har ventekikkert i en Leupold 3-9 x40 freedom som i grunn ikke er så ille, så skal det oppgraderes skal jeg opp på tysk eller tilsvarende glass.

Har i grunn god tid da den skal til neste jaktsesong, så da blir det nok  autosøk på Finn og smurt med tålmodighet. Takk for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fikk hjem fra USA nytt Swarovski Z3 3-10 x 42 med 4A retikkel i dag. Kom på ca 9 blank med mva fortolling frakt. (VISA KURS 9,33 / salgskurs inkl. frakt: $ 784.)
Vet ikke hvordan det er med eventuelle garantier etc. når det er kjøpt fra USA forhandler, men var «for sein» med å kjøpe dette siktet mens det enda var i salg i Norge - så da ble det nå sånn. 
 

Fikk tilsendt et skjema fra forhandleren og fylte ut (søknad om eksport) som ble behandlet ila noen dager. Deretter 1 uke transport. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, msteiro said:

Hvor bestilte du dette fra @OptiBond FL?

https://www.ebay.com/c/93074161?iid=264097825691

 

https://www.ebay.com/sch/1shotgear/m.html?item=264097825691&rt=nc

 

https://www.1shotgear.com

 

https://www.1shotgear.com/collections/rifle-scopes/products/swarovski-z3-3-10x42-4a-riflescope-black-59013

 

Via eBay fra 1shotgear.

 

De har også nettside. Positiv erfaring fra min side. Hadde kommunikasjon att og fram i forhold til exportdeclarasjon et par ganger. De svarte raskt. Sendt via USPS med sporing hele veien.

Edited by OptiBond FL
lagt til opplysninger
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Polardego said:

Stikker fram hodet og slår et slag for den første generasjonens Conquest 3-9X40. Har hatt en 4,5-14X44 på ryperifla og har aldri savnet noe annet. Synes de er bedre enn Leupolds tilsvarende.

Har et slikt Zeiss Conquest MC(?) 3-9 x 40 på en remington 700. Har Leupold VX2 3-9 x 40 på en tikka. Bra den Zeiss Conquesten i forhold til prisen, og optisk er den nok vel på høyde eller bedre enn Leupold VX2. (Begge disse siktene mine er fra ca 2007.)

Link to comment
Share on other sites

Garanti er neppe noe problem, annet enn at man nok må sende inn selv om det skulle bli noe. Det kan jo bli litt mer kronglete dersom det må gå via en forhandler i utlandet, men det går nok..

 

Z3 er vel så vidt jeg kan se fortsatt i produksjon, men ser ut som både z3 og z5 er trukket fra det europeiske markedet og kun selges i USA.  

 

Alternativer er det desverre dårlig med, men leu VX5HD og tilsvarende kan være verdt en titt. Selv om prisen på de har blitt relativt drøy,og jeg er usikker på om de matcher optikken...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en zeiss kikkert og en riflekikkert på service. Da sendte jeg det rett til Zeiss Norge som fikset opp (knallbra service forresten!), så kikkertene var ikke innom forhandler i det hele tatt. Vil tro at det fungerer på lignende måte med andre kvalitetsmerker som swaro osv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt morsomt at i morgen er det 1 år siden jeg startet denne tråden, og i dag kom jeg over en Swarovski Habicht 3-10x42 til en hyggelig penge. Denne kikkerten er forløperen til Z3 og grovt sett samme kikkert til samme vekt, men mindre penge. Gledes til å få den i hus. Vil gjerne høre positive eller negative erfaringer om Swarovski Habicht 3-10x42

Link to comment
Share on other sites

On 9/3/2020 at 10:00 PM, OptiBond FL said:

Via eBay fra 1shotgear.

Interessant, har sendt diverse forespørsler angående optikk via eBay til USA selskaper, og får samme svar fra alle: sender IKKE til Norge. Men ikke sjekket 1shotgear, så får prøve der. De har mye fint, men det er for det meste utsolgt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Eg har begynt og få trua på det som har blitt hevda av enkelte i årevis på forumet etter at eg fekk ein aha opplevelse. Til "normal" storviltjakt er 1,5-6 nok. Til småvilt treng ein kanskje litt meir som 9, kanskje 10 men eg trur eg skal greia meg lenge med det såsant det er kvalitets kikkertsikte.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Enig med siste post.

Jeg er selv både storviltjeger (hjort/rådyr) og småviltjeger. En swaro i 1,7-13,3 er mitt valg på min 243 og 7x64. Trenger ikke noe større til normal jakt, da må jeg heller gå for en hurtigmontasje og termisk optikk om det skulle være behov. 

Link to comment
Share on other sites

Men eg har eit spm, kva heiter det der som er nærmast auga som ein skrur på for og gjera bilete klart? Eg kallar det diopter innstillinga men veit ikkje om det er rett benevnelse. Er vel for og korigera for feil på synet vil eg tru. Mitt Zeiss classic har eg stilt på dette men hugsar ikkje akkurat kva det står på og har ikkje rifla for handa, hatt eit par billigare sikter og. Eit Fontaine og eit tasco  Desse hadde ikkje denne funksjonen men det gjekk greitt og sjå gjennom dei allikevel. Heiter det fast focus på engelsk mon tru.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Skrueråmuttere skrev (13 minutter siden):

Fyffaen. Z3 3-9x36, ny i eske, på Finn til 8000. Det tok ikke mange sekundene og jeg var for sen.

 

Det bør minne folk på at om man skal til USA, så må man alltid ta med hjem en slik. (been there, done that)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...