Jump to content

Systemvåpen.


Jegern73

Recommended Posts

Hei.

Står på trappene og vurderer sterkt bytte ut min T3 308 i en S&L Victory. Fikk klådd litt på Jakt&Friluft og likte den meget godt. Planen er 6,5x55 opp til og med hjorten, samt et 9,3x62 til elgen. 
Noen som har erfaring med løpsbytte på denne og eventuelt noen aha opplevelser?


Hva anbefales av fabrikkammo i 9,3? Ikke fått rotet meg til lading selv enda..

 

Ronny

Edited by Jegern73
Link to comment
Share on other sites

Jeg har og har hatt flere børser med samme system.
Det går fort å bytte pipe, men du må skyte noen testskudd etter bytte. Treffpunktforandring har variert mellom null og opp til 5-7cm.
Dette gjør at mange, meg inkludert, vegrer seg for å bruke dette som et system der man kan bytte pipe mellom dagjakt og kveldsjakt f.eks. Det blir for mye styr rett og slett. Jeg mistenker at flertallet av disse systemene stort sett har samme pipa montert året rundt.
Hvis du klarer deg med å bruke 9,3-pipa til alt under elgjaktperioden så kan dette være et system som fungerer fint til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nydelige børser. Jeg bruker R8 i 6,5x55 og 9,3x62, fordi det er rett på hver gang uten innskyting. Jeg har en Sako Quad med løp i 22lr og 17hmr. Denne må innskytes hver gang jeg bytter løp, uansett om jeg bruker momentnøkkel. Blir til at det er 22lr løpet som står i. Det passer sjelden å starte jakta med å skyte inn. 

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar🙂

Det er litt derfor jeg ønsket litt erfaring med systemvåpen. Høres flott ut, men kan kanskje bli mer kluss en glede oppi det hele. Er ikke fast på elglag men får noen muligheter for noen dager nå og da, så at 9,3 løpet blir sittende på over lengre tid er lite sannsynlig.
Nå fungerer jo dette kaliberet til alt, men liker litt "spesifisert" for viltarten. 
 


 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med en kompis som har gode bruksvåpen, som han kaller skriftenøkler. Så lenge de fungerer som de skal og leverer grei nok presisjon spiller det liten rolle for ham hvordan de ser ut. Våpengleden er en del av hobbyen for meg. Jeg koser meg på jakt med ei pen børse. Må-ha følelsen er viktig...

 

Men, skal du bytte løp i en fei så synes jeg du skal se på våpensystemer som kan levere det uten ny innskyting. Du har tilgang til litt elgjakt noen dager. 6.5 holder jo da, men plutselig vil du på villsvinjakt... 6.5 holder jo da også... men det er tynt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På min 202 bytter jeg myyyye pipe fram og tilbake. Har en original jaktmatch pipe(308), 51cm matchpipe(308) og en 42cm LW i 308 og alt går spot on når det byttes tilbake. Til jakt trengs det ikke innskyting men til finskyting på papp må det finjusteres et knepp hit eller dit. Når jeg bytter tilbake går alt hull i hull.

S&L sitt system er temmelig likt, det ville forundre meg om de ikke klarer det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
5 timer siden, Jegern73 skrev:

og det reelle behovet🙂

Uff, skulle det reelle behovet styre så ville jeg endt opp med en 22Lr, en 308 og en OU kal 12/70. Har jo dette i dag, men har lurt meg til fire godbiter til. Har hatt Blaser med flere løp,  det fungerte utmerket. Nå har hver børse sitt kaliber for sin jaktform. Sysler med planer om å bygge stokker som gjør de like å skyte med. Foreløpig har jeg tilnærmet lik stokk på Vixen og    Hansen samt på luftgeværet. Leter etter tilsvarende til ZKK 602 i 375H&H. 
Beklager om dette ble litt off topic.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De 2 Schultz & Larsen Classic jeg har plukket fra hverandre og vært ute med løpet på, går rimelig midt i etter sammenseting når jeg bruker momentnøkkel til samme moment. Det samme gjør mine 2 Victory kasser. Min Sauer 202 prøveskaut jeg etter at jeg var ute med 223 pipa og fikk dreid den ned til 15 mm. Da måtte jeg selvfølgelig stille kikkerten en del klikk. Pipa endret seg ikke før den ble dreid ned, så det skal bli spennende å sjekke etter at diameter ble redusert. Om en kan stole helt på dette med egen rigg, får en sjekke med diverse demonteringer og monteringer. Om Blaser er helt dønn lik fra gang til gang med forskjellig moment er jeg ikke sikker på, for jeg har ikke erfaring. Jeg har lest begge deler her inne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Merkel Helix har jeg testet 5 serier à 5 skudd, skjøt på en blink med 308 pipa og den andre blinken med 8x57'en. Likt treffpunkt hver serie. byttet pipe slik at det ble annenhver pipe pr serie. Meget godt fornøyd med det. Brukte aimpiont hunter på 8x57 og Khales 2,5-10x50 på 308

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt både S&L Victory og Classic. Systemet ble for upresist etter løpsbytte for meg, selv med konsekvent bruk av momentnøkkel. Solgte begge børsene og havnet til slutt opp med to forskjellige «custom made» skiftenøkler, mye mer fornøyd med dette. Vurderte selv Blaser R8 eller Mauser M03, men hadde ikke veldig lyst på rettrekker eller oppspenner og i tillegg syns jeg begge våpnene er for dyre... har prøvd mye jeg også og mitt klare råd til trådstarter er å beholde sin gode 6,5x55 og heller kjøpe en god børse til i ønsket kaliber (om garderoben tillater det). Løpsbyttesystem er etter mitt syn for en normal jeger både unødvendig, kompliserende og fordyrende. For konkurranseskytteren blir jo situasjonen noe annerledes..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart for de spesielt interesserte. Jeg bytter mye fram og tilbake både pipe og optikk. Har en Kahles rødpunkt som står nå på 202'n mens Zeiss'en har pause. Prøvd ørten ganger å bytte tilbake og alt går likt igjen. Har til og med byttet mellom to piper, en 56cm Sauer JM pipe og 42cm LW pipe. Matet i 150gr Barnes TTSX og med litt lett hoderegning antatt hastighet og sendt av gårde på 370m på litt stor stål med treff uten å skyte inn i mellom. Går overraskende likt med to såpass forskjellige piper på 100m. Bruker momentnøkkel og drar til med 5 og 7nm.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I "min bok" så er hele intensjonen med systemvåpen at en sømløst, og med 100% repeterbarhet skal kunne bytte kaliber uten å måtte skyte inn på nytt.. De eneste børsene jeg har prøvd som en kan gjøre dette med, er Blaser R93..R8..K95 den nå utgåtte Merkel KR1 og Steyer Mannlicher Luxus Take Down.. da kikkertsiktet på disse modellene er montert på løpet.. jeg kan ha med flere løp på jakt, når jeg går ut av bilen og får tildelt min oppgave for dagen av jaktleder så kan jeg velge optikk..kaliber..og løpslengde best egnet for dagens jakt situasjon..er det en post med lange hold? Er det en "trang" post der dyrene kommer i bevegelse? Skal jeg gå drev? Uansett så kan jeg med flere kaliber..løpslengder..og optikk skreddersy dagens verktøy i løpet av 30 sek.. og med 100% riktig treffpunkt..  trenger en det? Nei😉 men en svinger komforten og marginene for et riktig utfall om en skulle få en skuddsjanse under nevnte forutsetninger i jegerens retning..

Med de andre våpensystemene som feks S&L..Sauer 202..404..Merkel Helix.. Rössler Titan.. osv..kan ikke garanterer 100% repiterbarhet vedrørende treffpunkt ved løpsbytte.. ja en kan være heldig og ha minimal forandring..men 1 cm her og 1 cm der er ikke bra nok i min bok..spesielt om en skal jakte på litt hold.. 

Om en ikke skal benytte seg av systemvåpenets fortreffeligheter som et smidig kaliber/løpsbytte gir..og en ikke har full garderobe kan en like godt he 2 eller flere T3 eller andre riflemerker..i forskjellige kaliber stående i skapet klar til tiltenkt jakt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Sunnmøring skrev:

Med de andre våpensystemene som feks S&L..Sauer 202..404..Merkel Helix.. Rössler Titan.. osv..kan ikke garanterer 100% repiterbarhet vedrørende treffpunkt ved løpsbytte.

Om en nå ikke får 100% repeterbarhet får en nå i alle fall et enkelt løpsbytte. Et løp varer nå ikke evig så det er nå greit at det er enkelt å skifte. Særlig på våpen som benyttes til baneskyting  og en kanskje må skifte et løp i året. For et rent jaktvåpen er det kanskje ikke så farlig da de føreste sliter ut disse løpene.

Link to comment
Share on other sites

@bardp.. nå har vel f eks Blaser R8 ett av de letteste løpsbyttesystemen på markedet..i tillegg til at det er 100% repiterbart treffpunkt ved løpsbytte..skal en ha et konkurranse våpen der en pga treningsmengde må bytte løp pga slitasje ofte..så er det bare ett alternativ og det er Sauer STR 200..  der en over disk på de fleste skytterkontor kan hente ut nytt løp og være oppe å gå i løpet av en dag..

en vilken som helt tradisjonel rifle kan fungere som "systemvåpen" men en vil alltid være avhengig av en børsemaker for å tilpasse løpet til låskassen..når det er gjort kan en ved hjelp av en løps tvinge og en låskassenøkkel skifte løp i en Rem 700 eller en T3 lett som en plett😉 men det kreves innskyting..og trenger en nytt løp må låskassen sendes inn for å få tilpasset et nytt løp av børsemaker..

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo mye enklere med for eksempel en S&L der kan jeg jo bare bestille løpet jeg vil ha i det kalibret jeg vil ha og sette det rett inn uten å engasjere noen børsemaker. Dessuten er løpene til S&L svært billige sammenlignet med for eksempel løpene til en R8. Tror jeg går for en slik. 200 STR har jeg alt tre av så trenger ikke flere slike med det første.🙂

Link to comment
Share on other sites

@bardp bestille løp og sette det inn uten å engasjere børsemaker kan en gjøre med alle systemvåpen..(er jo litt av intensjonen bak bruken av system) at prisen er lavere for løp til S&L kompenserer ikke for tapet/ulempen av å måtte skute inn børsen hver gang løpet har vært ute av låskassen.. ei heller de elendige magasinene som følger S&L.. men bevares..godt avtrekk og god sluttstykke gange det har S&L.. men det er det også mange andre rifler som har.. valg av rifler er en subjektiv avgjørelse som er styrt av subjektive preferanser og følelser.. det finne ikke noen fasit slik sett da dette er styrt av de enkelte.. men i min bok så må et systemvåpen ha 100% repiterbart treffpunkt etter pipeskift..for å defineres som systemvåpen.. har de ikke dette er det bare er våpen med lettvint pipeskift😉

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

På 29.11.2019 den 22.20, svehella skrev:

Om Blaser er helt dønn lik fra gang til gang med forskjellig moment er jeg ikke sikker på, for jeg har ikke erfaring. Jeg har lest begge deler her inne.

Det er ikke nødvendig å benytte momentnøkkel på Blaser R8.. så lenge løpet er skrudd fast så er det fast..og gir ikke treffpunktforandring.. løpet er festet til låskasseblokken.. med perfekte toleranser.. jeg har 3 stokker/låskassen med 9 løp..løpene kan jeg bytt fritt mellom låskasser..enten det er med trestokk, komposttt eller tradisjonell Success stokk uten noen form for forandring i treffpunkt..det selv om en ikke benytter samme sluttstykkehode..

Link to comment
Share on other sites

Greia med Blaser er jo at siktet sitter på pipa, og blir der. I virkeligheten bytter en jo ikke pipe, en bytter stokk på "rifla".

For alle de andre sitter siktet på låskassen, og selv om du er svært nær repeterbarhet om du tar samme pipe ut og inn igjen, så er det gjerne litt forskjell mellom pipene. Ulempen med Blaseren er jo at du må ha flere sikter - så en kan lure på om det ikke er like greit å  bare ha flere rifler, bare pipene koster jo mer enn de fleste rifler.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@M67 Er det mulig å ha for mye optikk da? Og flere rifler hadde utvilsom vært en stor fordel.. men med dagen begrensinger i antall våpen.. så er ikke dette alltid mulig.. når det kommer til systemvåpen som har siktet på løpet så finnes det flere..blandt annet Blaser R93..R8..K95 ..Merkel  KR1 og Steyer Mannlicher Luxus Take Down. som jeg kommer på i farten.. en trenger heller ikke å ha  et sikte til hvert løp..(selv om det er det mest lettvinte) en kan notere  ned forskjell i treffpunkt mellom løpene og notere ned forskjellen på treffpunktene og justere dette når en flytter siktet mellom løpene.. men det kan fort gå gale..(viktig å merke siktet med hvilket løp det er innskutt til)  men fordelen med uproblematisk skifte av kaliber og optikk forsvinner litt ved kun å ha et sikte..på flere løp..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...