Jump to content

Prosjekt: Langholdsrifle cal.6,5-284


Poacher

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Følger også denne tråden i spenning, da jeg har tenkt på det samme i halvannet år allerede :)

Ser ut fra dine valg at vi tenker mye i de samme banene mtp kaliber, stokk, etc.

 

Veldig gøy å se ta form i realiteten og ikke bare i sitt eget hode :D

 

Men et supplement jeg skal ha på min som jeg ikke ser at du har nevnt, er ei pipe i .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte kaller 200 STR for "økonomi" versjon av langholdsrigger.. Såvidt jeg kan se går det med endel "økonomi" til dette prosjektet også.. ;):lol:

Kjenner jeg tjuvjegeren rett så blir nok denne rimelig giftig på druge hold!

Har du noe mer info om utblokking av magasin?

Hvem gjør dette for deg?

 

Sitter du der å er eplekjekk nå….. Er klart dette er økonomi modell, er hvertfall det jeg har klart å innbille meg selv, så kommer du å ødelegger alt sammen.... Din forban**** xxxxx :mrgreen::mrgreen::mrgreen: ..... :wink:

Håper den biter ifra seg på drugt hold ja, bare jeg klarer å styre den?

Utblokking er trolig avklart, da jeg har en tilsvarende jobb hos en børsemaker nå (for en kunde). Er sikker på at det blir bra, men vil se det først selv.

 

 

Men lurer på om SigSauer magasiner kan brukes ? De ser ut til å være litt breiere over hekken.

http://www.ammoclip.com/S/sauer_205.htm

Passer ikke, det er det andre som har prøvd, magasinet er for bredt i 200STR

 

 

 

We will nor question your authority.... :mrgreen:

Blir jo nesten litt brydd jeg da… :oops: Men takker for komplimentet :D

 

 

Tror ikke der er så veldig mye å være uenig i...:)

Optikken så veldig bra ut, hvorfor P4 og ikke P4 fine?

Hornady A-max ser ut til å være en bra kule til å kombinere med jakt.

Edit: Tenker du forresten å montere lyddemper på våpenet?

 

Det er to ting som gjorde utslaget på valg av retikkel, vell egentlig bare en årsak. Det var det importøren hadde… :mrgreen: Men hadde jeg hatt valget, så ville jeg likevel tatt P4, fordi jeg akter å jakte med den også, da er jeg redd for at P4F blir for tynt i skumring/lysning etc… Ja jeg vet jeg har lys... :wink:

A-max vet jeg funker på rådyr ut til xxx mtr.

Ang. demper så vet jeg ikke enda om jeg skal ha det på. Det er gull verdt i jakt, da du kan spotte deg selv og se innslaget i dyret. Mulig jeg gjenger ferdig for dette med engang, men lar være å sette på demper. Er i tenkeboksen omkring dette, og blir ikke enig med meg selv... Tiden for vise... :wink:

 

 

Men et supplement jeg skal ha på min som jeg ikke ser at du har nevnt, er ei pipe i .22 LR.

Har allerede en CZ 452 fulldempet, og må innrømme at jeg ikke helt har bruk for 2stk. .22lr. Men det kan jo hende at det dukker opp etterhvert :mrgreen:

 

 

hva med 30-06 AI :wink: du bør klare 940-50 m/sek med rette kula, har vært oppe i 980 m/sek men det er IKKE og anbefale :oops:

Da øker rekylen etc… Denne er jo nesten i samme området som en .300 H&H eller .300 RSAUM. Samt at jeg må opp på 180grs. Kuler for å ha BC’n jeg ønsker.

Ikke aktuellt.

 

 

Tror vel kalibervalget her er ganske endelig... :wink:

Helt riktig

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som plager meg her, og har gjort det noen dager, så nå får jeg nesten få det ut. Jeg vet ikke hvor jeg "bommer" så du må gjerne forklare.

 

Jeg registerer at du har valg bushing 294 & 295. Så vidt meg bekjent så er halsen på lapuahylsene ca. 15-17/1000 tommer dersom du ikke dreier de noe, med fare for at jeg husker helt feil (det kan jo være her det ligger). Når kula er .264, blir ikke holdet i kula en "tanke liten"? Standard bushing på 6,5x55 er vel .290, som jeg kan være enig i er "unødig trang".

 

Jeg regner med at du har en tanke bak dette - og jeg er nysgjerrig av natur.

 

 

God jul forøvrig!

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert med "gadget" idag som er hylsetrimmer...

 

Jeg registerer at du har valg bushing 294 & 295. Når kula er .264, blir ikke holdet i kula en "tanke liten"?

Jeg regner med at du har en tanke bak dette - og jeg er nysgjerrig av natur.

 

Lapua hylse måler utv: .290,5” og innv. Måler den .258”, dette gjelder da nye uskutte hylser.

Holdet på kula, trenger jeg ikke noe mer enn akkurat ;-) Men det kan hende at jeg må ned på bushing .293

Tanken bak er .298 kammer i pipa, og ferdig ladet patron på .295" - .296"ca. Da har messingen følgende mål å vandre på .003” - .004”.

Men vi er nå utenfor slikt som står i ”Bibelen” (les:Ladeboka) og jeg har da ikke så veldig lyst å sette slikt på trykk…

 

 

 

Nybegynnerspørsmål: Hva brukes de bushingene til?

Og hvor mye kosta den kikkerten?

 

Bushinger brukes for å få ”riktig” hold på kula i hylsa.

 

Veil.pris på kikkert kan ses hos Norsk Importør

Klikk her for veil.pris hos Jakt & Friluft

Link to comment
Share on other sites

Jo, selvfølgelig.... Men her beveger jeg meg utenfor det som står i "Bibelen", og plutselig så er det en som får en "smart" ide pga noe han har lest.... Og så går det til hæ******

Det vil jeg ikke være en årsak til!

 

Derfor er det best å holde seg innenfor "Bibelen" når man kommer med råd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Poacher

Den Saueren ligner styggelig på den jeg har i våpenskapet mitt. P.I.Jacobsen kamret S&L løpet mitt samt blokket ut magasinene. Det går 4 stk. 6,5X284 hylser nedi. Gratulerer med flott prosjekt og fin tråd. Det skal bli hyggelig å sammenligne data. Jeg har forøvrig samme ladesett som du.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Slettet første innlegg pga dårlig forarbeide med å faktisk LESE før jeg skriver.

 

Fantastisk fin tråd dette Poach :)

 

Har du tenkt noe på den VLD avgraderen som Wilson leverer til trimmeren? I så fall, og om du ikke har vært borti den før så er den ikke nødvendigvis 100 pct "in line" med hylsa. I mitt tilfelle må jeg holde den mellom fingrene når jeg avgrader i stedet for å montere den i hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt komplett 200STR låskasse og løp uten DFS medlemskap hos Landrø på Lillestrøm. Det er en billigere start enn med komplett STR hvis du skal kopiere Poacher. Jeg gjorde dette for noen år siden og endte opp på ca 16000.- med McMillan SSG3000-skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i høggern :oops:

Er enkel i hodet vettu, og har i alle år regnet 140 som minste... :lol:

 

Kilde: Google

139 grains = 9.00704849 grams

 

 

Må inn å rette opp, takk skal du ha for oppklaring :D

EDIT; Da er det rettet opp... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er riktig det Høggern, den 139 grains Lapua Scenaren held minstekravet til vilt. 140 grains er 9.1 gram.

 

Ellers så må eg sei det Poacher, det er ein fantastisk flott tråd du har laga. Blir artig å sjå det ferdige resultatet av den rifla di. Og ikkje minst presisjonen i den. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...