Jump to content

Prosjekt: Langholdsrifle cal.6,5-284


Poacher

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor er ikke Norma 130 DL/GT med i kuleutvalget ditt?

 

Enkelt... Ikke egnet som jaktkule såvidt jeg vet. Ønsker å bruke ei kule til alt :wink:

Eller er det noen som har erfaring med denne kula til jakt? Tenker da på rådyr etc... Da vil jeg veldig gjerne høre om det! (Gjerne på PM)

 

Tråden er forøvrig oppdatert i 1.innlegg og 2.innlegg. Blir ingen lading/skyting denne helgen. Da jobben ødelegger alt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen timer med tastaturet, foto tilsammen ja :mrgreen:

Nå er det lading, skyting som kommer. Når vet jeg ikke, da jeg må jobbe litt også. Må ha funnet en grei ladning til neste langhold, så det begynner å haste litt. Samt at jeg skal ha den med meg til Scotland på bukkejakt :wink:

Tenk det området jeg dekker da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bushing-size'n kommer vel først og fremst an på godstykkelse og det som på godt norsk kalles "spring-back" (hvor mye halsen "fjærer" tilbake etter sizing.) Vet ikke hvordan det ligger med .284'en men hvis halse-tykkelsen er nogenlunde som x55'en vil jeg tro at en .293 bushing er ganske passe. Skal man bruke en ekspander i tillegg har det jo ingen hensikt å presse ned mer en nødvendig da det er ekspander-knappen som har siste ord uansett. Etter å presset Lapua x55-hylser med en .293 bushing (ingen exp.) klarer jeg akkurat å presse manuellt en decapp-rod med en 6,5 ekspander (6,68mm) ned i hylsa. Kula er da en god hundredels tomme større, og det er vel det som ofte blir anbefalt?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de trådene jeg har fulgt fra sidelinjen, men den har jeg til gjengjeld sittet ganske klistret til....

Jeg har ikke postet her tidligere og det skyldes simpelthen at jeg ikke har hatt noe å bidra med.

 

Den representerer på så mange måter en våpentenkning som er svært annerledes enn mine egne preferanser, med unntak av jakten på presisjon, funksjon og egnethet til bruksområdet.

Når Poacher attpåtil velger å dokumentere dette prosjektet på en så gjennomgående grundig og tidkrevende måte, er det vanskelig å ikke smile hver gang det kommer en oppdatering her :D

 

Jeg skal røpe en liten hemmelighet; Denne tråden har faktisk fungert som inspirasjon for Angelinatråden :shock: , og selv om prosjektene er forskjellige så vet jeg derfor hvor mye tid du legger i dette Poacher....

 

Og jeg har faktisk ei rifle med Syntstokk sjøl :mrgreen:

 

Stå på, Poacher :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke postet her tidligere og det skyldes simpelthen at jeg ikke har hatt noe å bidra med.

Denne tråden har faktisk fungert som inspirasjon for Angelinatråden :shock: , og selv om prosjektene er forskjellige så vet jeg derfor hvor mye tid du legger i dette Poacher....

Ehh... Det er sjelden jeg ikke vet hva jeg skal skrive... Men nå ble jeg :shock: og ikke minst :oops: At jeg har inspirert deg til tråden om Angelina er bare.... Jeg står med lua i hånda i ydmykhet og sier takk :D

Og ikke minst, så er tråden din meget interessant å følge med på. Den viser et håndverk av meget høy klasse. Gleder meg til å se ditt neste drilling prosjekt :wink:

 

 

Nå mangler det bare å duracoate låsekassa og pipa OD og tiger stripe camo på stokken? :mrgreen:

Det kommer ikke til å bli duracoatet på kasse/pipe!

 

 

Hvor mye veier SIG-stokken?

Den veier ca.1,4kg var det en som skrev. Jeg har ikke veid min. Og det eneste jeg har til det er i badevekt :oops: Og den er ikke nøyaktig.

 

 

Ellers så skulle jeg vært ute å skutt idag, men jeg orket rett å slett ikke. Jobb hele denne uka. Men til helgen så må jeg få gjort noe med dette. Da må jeg pakke ned ladeutstyret og ta en tur på banen med rifle, ladeutstyr, pussesaker og kronograf for ikke å snakke om kamera og notatblokk.

Link to comment
Share on other sites

grommeste rifla med, det som for meg er, ladearm på RETT side jeg har sett. meget bra :D håper du får løst mateproblemet på en grei måte.

 

 

må si jeg blei noe nyskjerrig på hva du planlegger også, Roe. Håper den får en egen tråd den å. Du er en savnet forumist i mine øye, selv om det ikke bare var heldig for lommeboka mi at trådene dine klarte overbevise meg om at drøye hold er tingen :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nice den der kikkerten din Poacher.. 8)

 

Eg har ein S&B 3-12x50, og som du seier så er den sikkert ok å bruke på 500 meter, men trur det blir dårlig med det retikkelet som eg har, samtidig så er det medforstørrende retikkel... Eg har Tysk Nr.1 med tynne sidestolper og senterstolpe som går opp i ein spiss... På 12 x forstørring, så dekker den spissen over heile skiva... :oops:

Link to comment
Share on other sites

men trur det blir dårlig med det retikkelet som eg har, samtidig så er det medforstørrende retikkel... Eg har Tysk Nr.1 med tynne sidestolper og senterstolpe som går opp i ein spiss... På 12 x forstørring, så dekker den spissen over heile skiva... :oops:

 

Medforstørrende retikkel er gull!

Jeg vil aldri ha noe annet til bruk på jakt uansett avstand.

Link to comment
Share on other sites

hvor god presisjon på feks 100m har du kommet ned på?

 

jeg fikk nemlig en ny sauer i dag å den hadde en fabrikk testskive det er lenge siden jeg har sett maken til. 5 skudd @100m på 6,8mm. de skyter kun 1 serie sies det.....

 

de andre sauerne (og de løpene jeg har hatt)har alle hatt dårligere testskive enn det der......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva velger jeg som jaktvåpen da? Den avgjørelsen er tatt for en tid tilbake, men det får komme ved en senere anledning kanskje...

 

Kanskje, kanskje... :shock:

 

Nuh, min gode mann, nå kjenner jeg meg nemlig som en unge i godtebutikken og vil ha øyeblikkelig tildeling av nammenam.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har vi vært på tur igjen, dette kan leses om i denne tråden om Avskyting villgeiter [LINK]

Når holdene blir lange, så er denne rifla overlegen det meste jeg har eid selv. Er superfornøyd med resultetet så langt. Eneste minuset er vekta og det å bære den på ekspedisjoner langt opp/inn i fjellheimen.

Kikkertsikte funker som spottescope i tillegg. Og det ret. P4 i S&B PMII har jeg blitt kjempeglad i. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har ladet 140 amax opp til 900m/s. På det meste har jeg vel hatt 910m/s. Størrelsen på gruppene begynte å åpne seg, så jeg gikk ned på ladningen igjen og ligger idag på ca.890m/s.

Dette er da med 67cm løp. Uansett så vil jeg si at du får ca.50m/s mer med en -284 enn x55, da med samme pipelengde. Jeg lader ikke hardt og er på den "snille" siden av rødstreken. Da holder hylser og utstyr lenger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 140 amax opp til 900m/s. På det meste har jeg vel hatt 910m/s. Størrelsen på gruppene begynte å åpne seg, så jeg gikk ned på ladningen igjen og ligger idag på ca.890m/s.

Dette er da med 67cm løp. Uansett så vil jeg si at du får ca.50m/s mer med en -284 enn x55, da med samme pipelengde. Jeg lader ikke hardt og er på den "snille" siden av rødstreken. Da holder hylser og utstyr lenger :D

 

ok. jeg fikk fin samling med min 67 cm sauer pipe som er gått 4000 skudd, kal 6,5X55 med 140 A-max og 875msek. den ammoen var nok ladet max. trykkringen var på samme nivå som på norma DL felt.

hadde samme samling på 875, 855, 835, 800msek ladningene. i teorien skal jeg få mer med en ny pipe, men vet ikke det da det ikke er prøvd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei poacher. ser du har bygd en stilig sauer så lurer på om du har noen råd til meg? kjøpte for et par år siden en 202 clasic links i cal 6,5.55 og med et ekstra løp i 9,3.62. planen var å bruke 6,5 til mengdetrening for så å sette på 9,3 løpet til elgjakta.

nå er jeg ikke av den typen som bruker mye tid på våpenet sett bort fra når jeg er på skytig eller jakt så da blir det et lite tiltak å bytte løp, få en ekstra innskyting osv. vurderer derfor å skaffe en sauer til som jeg kan sette 9,3 løpet på, så da lurte jeg på om du hadde noen tips til hvor jeg evt kan skaffe en sauer til uten løp :?:

Link to comment
Share on other sites

vurderer derfor å skaffe en sauer til som jeg kan sette 9,3 løpet på, så da lurte jeg på om du hadde noen tips til hvor jeg evt kan skaffe en sauer til uten løp :?:

 

Alle som er forhandler hos Landrø, kan skaffe deg kasse og stokk. Det er bare å bestille.

 

 

Off Topic:

Hva har de siste innlegg med min tråd å gjøre?

Moderator er inf av meg og bedt om at de blir slettet.

Link to comment
Share on other sites

Njaa... Hadde ikke tenkt å lage noen "rapport" fra denne turen. Men det ble både mørkt og langt :shock: Men ikke samtidig :wink: Skytevinkel på ca.33grader oppover, vind på ca.3m/s fra alle kanter en stund før den roet seg i jevn vinkel fra høyre. Avstand tar vi på tomanns hånd M67, så ikke denne tråden blir ødelagt med syting også :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er kanskje dette litt ufint å spørre om, men hva kostet denne riflen deg å bygge sett bort i fra optikken da. Løp, låsekasse, stokk og skinne....

 

Jeg må si at jeg er meget tent på ideen om å sette i gang noe slik selv, men jeg er litt usikker på hvordan økonomien vil takle det. Min vil i så tilfelle være en 6,5x55 siden jeg for tiden ikke har mulighet for å lade selv. Vil derfor for det meste belage meg på DFS ammo.

 

Veldig bra tråd forresten! Setter stor pris på at du har tatt deg tid til å lage noe som dette!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...