Jump to content

Sikring på Valmet 12 kal o/u hagle


BårdT

Recommended Posts

Hei. Jeg arvet en valmet o/u 12 kal hagle etter min bestefar. Har ikke brukt den så mye enda, men den virker å være god. Et problem jeg ser er at det ikke er noe sikring ved det første skuddet. Altså skuddet avfyres uten at jeg må gjøre noe. Mitt spørsmål til dere blir da: er dette normalt? Må jeg da bare være oppmerksom på dette, eller er dette noe som er mulig å gjøre noe med?  

Takk for svar. Bård

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke bra. Hvilken modell er det? (212,412,..?) Mest sannsynlig har en justert krypet på avtrekkeren slik at skuddet går av før avtrekkeren blir stoppet av sikringssleiden. Er det en 412/512 kan du justere ut en liten unbrakoskrue på avtrekkeren, 2mm tror jeg det er. (212-modellen kjenner jeg ikke.)  Da vil sikringen virke som den skal. Ta av kolben og legg inn et godt bilde av mekanismen- så vil jeg tro vi kan hjelpe deg med feilsøking. Har du liten teknisk innsikt, ta børsa med til en som er kompetent eller børsemaker, og han/hun fikser saken. Frem til det er gjort- ikke lad våpenet med skarp ammunisjon..

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...