Jump to content

Revejakt åte + lokk ?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

er forholdsvis ny jeger, og har prøvd litt revejakt på åte tidligere,

muligens dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på om man får noe resultat av å lokke mens man sitter på åtejakt? altså sprer ut noe hundemat (pellets) og lokker samtidig på kveldstid, eller må man kutte ut lokkinga når man bruker åte?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Okei, så det er en mulighet å kombinere dette da hvertfall? :)

 

Jeg har ei 30-06 jeg skal bruke, den er skutt inn med S&B 180grain FMJ og Federal Fusion 180gr blyspiss, hva er anbefalt å bruke her? blyspiss så er vel man heilgardert at den ikke springer så langt?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på, ser det er mange som bruker grønt lys ved åtejakt, er dette noe grunn for det? og ikke vanlig hvitt lys?

plassen jeg jakter på har to grønne lamper stående på taktet på glugga, og åtet ligger på ca 50-60 meter, jeg kan ikke forstå hvordan noen kan se noe som helst egentlig, jeg trodde jeg hadde bra syn i mørke men...

vil øynene på reven lyse opp når den kommer ut av skogen med dette lyset eller? 😂

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, fredriko skrev:

En annen ting jeg lurer på, ser det er mange som bruker grønt lys ved åtejakt, er dette noe grunn for det? og ikke vanlig hvitt lys?

plassen jeg jakter på har to grønne lamper stående på taktet på glugga, og åtet ligger på ca 50-60 meter, jeg kan ikke forstå hvordan noen kan se noe som helst egentlig, jeg trodde jeg hadde bra syn i mørke men...

vil øynene på reven lyse opp når den kommer ut av skogen med dette lyset eller? 😂

 

Det sies at det reven ikke ser det grønne lyset, eller ser det like godt som det hvite. Ergo det er lettere å få inn skeptisk rev ved å bruke grønt lys, kontra hvitt.

Jeg har grønt lys, men venter med å sitte i glugga til snøen kommer, da jeg syns det grønne lyset fungerer dårlig på barmark. Pluss at det blir mer liv på åta når snøen og kulda kommer.

Øynene til reven vil lyse opp ja!! ;)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HanStig skrev:

 

Det sies at det reven ikke ser det grønne lyset, eller ser det like godt som det hvite. Ergo det er lettere å få inn skeptisk rev ved å bruke grønt lys, kontra hvitt.

Jeg har grønt lys, men venter med å sitte i glugga til snøen kommer, da jeg syns det grønne lyset fungerer dårlig på barmark. Pluss at det blir mer liv på åta når snøen og kulda kommer.

Øynene til reven vil lyse opp ja!! ;)

 

Takk, her fikk jeg svar på det meste :)

ja jeg tenkte det samme når jeg satt der i natt, at snødekket jorde må jo være det beste her, jeg må ærlig inrømme at jeg ikke vet om jeg hadde turt å skyte i det lyset som er nå, det er såvidt jeg ser noe gjennom kikkerten :/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...