Jump to content

Trenger hjelp til valg av kikkertsikte til elgbørse


EarthBridge

Recommended Posts

Heisann:)

For noen år siden kjøpte jeg en brukt Sako A2 (308 win) med ett 1,5-6x42 Schmidt&Bender sikte. Har i løpet av årets elgjakt funnet ut at jeg skal investere i nytt utstyr til neste års jakt.

 

Følgende kriterier har jeg landet på som viktig for meg:

- Oppsett skal være lett

- Kikkertsikte skal ha en minsteforstørrelse på 1! 

- Selvfølgelig ikke koste alt for mye, men skal spandere nok til at den skal holde resten av min elgjegerkarriere!

- kikkertsikte må kunne brukes i regn UTEN utvendig dogg!

 

Foreløpig har jeg valgt Tikka superligth med en Freyr&Devik featherweigth 148 som demper.

 

Kikkertsikte er jeg derimot usikker på, utover at det skal ha en minsteforstørrelse på 1, alts en typisk 1-4x24 eller noe lignende. Jeg bruker stort sett alltid 1,5 når jeg jakter, og kunne godt tenkt meg 1 slik at jeg kan ha begge øyne åpne. Skyter sjelden/aldri på langt hold, utenom når det er tvingende nødvendig av årsaker som jeg selv ikke har skapt:)

 

Har tittet litt på forskjellige varianter, men klarer ikke helt å lande... Ønsker meg ett kikkertsikte til under 10 000, det betyr at swarowski og zeiss etc toppmodeller utgår. 

 

Jeg er litt kresen på vekt og ønsker ett kikkertsikte som er så lett som mulig og helst under 400 gram, men kan vurdere tyngre sikter hvis det er åpenbare fordeler som gjør at jeg skal drasse med noen ekstra gram resten av livet:) Videre MÅ siktet tåle ruskevær uten at linsene dugger utvendig.

 

Noen som har tips til sikter jeg bør se nærmere på?

Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen ville jeg sett etter brukt optikk. Kvalitetsoptikk varer som du selv sier lenge. Tror der er endel å velge i til 10 tusen, og mener jeg solgte min Kahles Helia 1-5x24i for ca 10k. Den angrer jeg virkelig på at jeg solgte, utrolig fin optikk.

 

Edit: ser der ligger minst 2 på finn til rundt 11-12k

Edited by pererik
fant noe mer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, vavlo skrev:

Finnes det sikter med linser som ikke dugger i kaldt vær om de kommer for nær kroppen, pustes på etc? Hvem kommer først med varmetråder i linsene?

Om lav vekt har høy prioritet bør en kanskje se på Leupold. 

Hehe skjønner at det dugger hvis du legger opp til at det skal dugge :) Jeg tenkte nok mer på å gå i skauen i regn og miste skuddmuligheten på elgen som plutselig står fremfor deg fordi du ikke så noe som helst gjennom kikkertsikte pga dugg.

 

Har Leupold kikkertsikter som starter på 1x som ikke koster 15000,? Har ikke funnet dem... 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, pererik skrev:

I den prisklassen ville jeg sett etter brukt optikk. Kvalitetsoptikk varer som du selv sier lenge. Tror der er endel å velge i til 10 tusen, og mener jeg solgte min Kahles Helia 1-5x24i for ca 10k. Den angrer jeg virkelig på at jeg solgte, utrolig fin optikk.

 

Edit: ser der ligger minst 2 på finn til rundt 11-12k

 

6 minutter siden, AKL skrev:

Fikk min Kahles Helia 1-5x24i for litt under 10K tidligere i år.Kunne ikke vært mer fornøyd.Hadde absolutt vurdert å lagt i en lapp eller to ekstra for en sånn.

 

Kahles Helia 1-5 x 24i har gått helt under radaren min! De koster jo ikke spesielt mye mer enn 10 000,- ny! Har dere som har prøvd dem, opplevd dugg i vått vær? 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, joro skrev:

dere som har prøvd dem

 

Jeg brukte min Kahles  en sesong på Elgjakt og det er den våteste sesongen jeg har vært med på. Jeg kan ikke huske noen duggproblemer.

Men jeg husker, jeg valgte denne kikkerten fordi den hadde det sterkeste lyset i retikklet, og det var automatisk av-funksjon om jeg ikke husker feil

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt linsene fulle av regnvann flere ganger i høst og det er ikke noe problem med hverken dugg eller vannfilm.Vannet perler seg og preller av..

Lyspunktet er behagelig og godt justerbart. Batterisparefunksjonen slår av lyset når siktet står loddrett eller ligger på siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, joro skrev:

Se der ja!! Tusen takk :) Spennende sak, lett er den også!

Ikke dumt valg. Jeg har en VX-6, det vil si jeg har flere, men en i 1-6x24 med lys, og jeg kan si at den kikkerten kommer aldri til å bli solgt. Men finner du en brukt så slå til.

Link to comment
Share on other sites

På 24.10.2019 den 21.32, pererik skrev:

 

Jeg brukte min Kahles  en sesong på Elgjakt og det er den våteste sesongen jeg har vært med på. Jeg kan ikke huske noen duggproblemer.

Men jeg husker, jeg valgte denne kikkerten fordi den hadde det sterkeste lyset i retikklet, og det var automatisk av-funksjon om jeg ikke husker feil

 

Har kun brukt min i år, ingen problemer med dugg, og en helt rå klarhet😀 regnet godt i dag, fungerte veldig bra..

Link to comment
Share on other sites

Etter flere tråder om de nye "super-zoom-siktene", ville jeg bruke elgjakta i år til å legge spesielt merke til hvilken forstørrelse jeg brukte på kikkerten. Dessverre var laget såpass effektive, at jakta ble unnagjort på 2 dager (har "1/3" kalv/ungdyr igjen, riktignok).

 

I de to dagene brukte jeg 308NM-mauseren, med Zeiss Classic 2,5-10X (i realiteten ca 2,7 X, under det blir det "dassrulleffekt"), retikkel 4 m/lysprikk (ikke brukt). Siktet ble stilt på ca. 2,8 første morgenen, og innstillingen ble ikke endret etterpå (jeg har selvfølgelig håndkikkerten (10x30 Zeiss) og avstandsmåleren (7x20 Leitz) til å observere med). Jeg endret heller ikke innstillingen, da jeg hadde en post der minste skyteavstand var 125 m (maks ca. 275 m?). Siste dagen kom 2 dyr til syne (såvidt) i skogen på ca. 175 m, jeg fulgte dem i siktet, til oksen ble skuddbar på ca 115 m, og fikk to Swift A-frame i bogen. At forstørrelsen var for liten, var en totalt fremmed tanke. Jeg kunne gjerne byttet litt forstørrelse, mot større synsfelt.

 

Jeg har altså ikke fått noen argumenter for de nye "mega-zoomene". På elgjakt er 4X mer enn nok, hvis siktet har akseptabel optisk kvalitet. 1-6, 1-8, 1-10 (kommer sikkert 1-50 også, med tida!) gjør bare siktene større, tyngre, mer klupete, og, ikke minst, mye dyrere.

 

Disse siktene er laget for å selges. Og det gjør de, i bøtter og spann, det er mange nok som kaster seg på "nyhets"-bølgen. Og godt er det, da blir det mange fine, lette, og fullt ut brukbare sikter å få kjøpt brukt, for de av oss som ikke "følger moten"!

 

Kjøp deg et brukt 1-4, 1,25-5 eller 1,5-4,5 av noenlunde kvalitet, og kos deg med jakta!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jegermeistern skrev:

Etter flere tråder om de nye "super-zoom-siktene", ville jeg bruke elgjakta i år til å legge spesielt merke til hvilken forstørrelse jeg brukte på kikkerten. Dessverre var laget såpass effektive, at jakta ble unnagjort på 2 dager (har "1/3" kalv/ungdyr igjen, riktignok).

 

Enig med det du skriver! I de årene jeg har jaktet har kikkertsiktet stått konstant på 1,5x (har 1,5-6 x 42). Jeg er så dårlig skytter at det å skyte på langt hold gidder jeg ikke, dessuten er det svært få poster i vårt terreng hvor det er mulig å skyte på mer enn 100 meter. Derfor skal neste kikkertsikte ha 1x

 

Fikk Ku med tvillingkalv på post idag forøvrig, de kom rett i mot meg, måtte gjøre meg tilkjenne når kua var bare 2-3 meter fra meg! Kunne tenkt meg åpent sikte da! 

Link to comment
Share on other sites

Hvis kun elg og hjort i tett skog er jaktformen er jeg enig i at den 1-4 er vanskelig å slå ift verdi for pengene. Men når man jakter litt forskjellig, både elg i åpent terreng og reinsdyr kan det vært greit med større forstørrelse. Spesielt på reinsdyr i flokk hvor du raskt må finne riktig dyr og benytte enhver skuddsjanse. 

 

Men nå begynner "superzoom" siktene å bli ok priset, Meopta Optika 6 og Zeiss V6 fås nye til rundt 10000, Meopta er vel rundt 8. 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Jegermeistern skrev:

Jeg har altså ikke fått noen argumenter for de nye "mega-zoomene". På elgjakt er 4X mer enn nok, hvis siktet har akseptabel optisk kvalitet.

Det blir jo snakk om personlige preferanser. For deg er 4x nok, jeg selv vill ha mye mer. 

 

22 timer siden, Jegermeistern skrev:

Disse siktene er laget for å selges. Og det gjør de, i bøtter og spann, det er mange nok som kaster seg på "nyhets"-bølgen. Og godt er det, da blir det mange fine, lette, og fullt ut brukbare sikter å få kjøpt brukt, for de av oss som ikke "følger moten"!

Veldig mange finner "nyhets-bølgen"/"moten" nyttig og praktisk. Tar de mer feil en du? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Tar de mer feil en du? 

 

"Her i mitt rike blir enhver salig i sin tro", sa Fredrik den Store, og innførte religionsfrihet.

 

La oss gå til den posten jeg nevnte i forrige innlegg: Posten er plassert der, fordi dyra kan komme opp dit på en sti gjennom skogen, da blir skuddholdet ca. 4 meter, og siktemidlet pekemetoden. Dyra kan også komme på en bergtange ca. 125 m fra posten, men vanligvis kommer de i kanten av ei myr, ca. 200-225 m borte. Er de rolige, er ikke det noe problem skytemessig, når man er innskutt på 200 meter.

 

Sett at vi har bare 1 dyr igjen på kvota, og har skutt nok kalv/ungdyr. Det kommer ei ku med kalv i myrkanten, og jeg skrur mitt nye 3-30-sikte på max forstørrelse, for å kunne velge akkurat hvilket hår på kalven kula skal treffe. Jeg plasserer A-Framen der, og i det geværet slår opp i rekylen, ser jeg at det er kommet en flott okse ut på myra. Den så jeg ikke, pga. det trange synsfeltet i x30-kikkerten. Hadde jeg brukt normal forstørrelse, med dertil hørende synsfelt, kunne jeg sett oksen, og tatt den i stedet for kalven.

 

Med 4-retikkelet i Zeissen er det ikke noe problem å sikte på vilt som kråke eller orrfugl på avstander som er fysjom i storvilt-sammenheng, på minste forstørrelse. Og, som nevnt, jeg bytter gladelig forstørrelse for bedre synsfelt på storviltjakt.

 

Enhver blir jo salig i sin tro, og jeg tvinger hvertfall ingen. Men jeg synes det er litt leit at små, lette (og pene!) sikter går ut av sortimentet til produsentene.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...