Jump to content

Nybegynnerhjelp lade 223 rem


MrMerula

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er fersk hjemmelader og trenger litt hjelp til dette med patronlengde. Jeg skal lade Sierra Gameking i 65 grain til .223 rem. Finner ikke så mye ladedata på denne, men Ladeboken 8 oppgir C.O.L. til 60 mm, men magasinet mitt er 58 mm og jeg målte max COL i rifla mi til 57,8 mm med denne kula. Jeg skal bruke VV N140 krutt.

 

Hva bør jeg gjøre?

 

En annen ting forvirrer meg... VV sin ladetabell oppgir 69 gr Scenar til C.O.L. 57,4. Jeg målte kammeret mitt til maks 57,4 med den kula. Samtidig sier ladeboka at man bør ha 1-3 mm friflukt som minimum. Endrer man trykket drastisk om man setter kula lavere? Hvor viktig er det å følge oppgitt C.O.L. i tabellene (jeg forstår jo at man ikke skal sette dem høyere enn opgitt uten å vite hva man gjør)?

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg med gameking kula, den har jeg aldri brukt. Her er noen Sierra-data, som kanskje kan være av interesse

 

http://accurateshooter.net/Downloads/sierra223rembolt.pdf

 

Når det gjelder avvik fra oppgitt patronlengde, har litt avkorting veldig lite å si i standard, flaskehals, riflepatroner. Jeg ville satt scenarkula til f.eks 1mm friflukt, og tatt utgangspunkt i oppgitt startladning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MrMerula

Har litt lade data for Sierra GK (1395) fra tiden jeg brukte Blaser med Rem223 (1:9) twist og pipe lengde= 570mm

Col: 57.5mm

Krutt Norma 201 (22.5/23.0/23,5 grain), ca. snitt av fire series (800 / 826 / 850) ms

22.5 og 23.5 grains ladninger gikk meget bra i mitt Blaser løp.

 

Sierra Reloading bruker  for denne kula:

Col: 57.4mm med krav om twist=1:10 eller mindre

Vith-N130: 19.3 (793)/20.4 (823)/21.5 (853)/22.0 (868)ms

Vith-N133: 21.4 (793)/22.2 (823)/23.0 (853)

Mest presise ladning H335 (25,5gr/883ms)

Alt i AR-15 med twist(1:7) og pipe lengde=508mm

 

Har ikke prøvd med Vith-140 krutt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kortere patronlengde gir høyere trykk og 2,2mm er ganske mye. Lader opp mot rødt(26gr N140 iflg QL) med 60mm patronlengde, havner du i rødt med 57,8mm. Det er ikke sånn at børsa sprenges i filler men trykktegn får du nok.

Jeg hadde tatt utgangspunkt i den patronlengden som passer i børsa, feks 57mm er et rundt tall og startet i bunnen av ladetabellen. Er jo en grunn til at det står minimum og maksimum i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

På 24.10.2019 den 15.25, MrMerula skrev:

Samtidig sier ladeboka at man bør ha 1-3 mm friflukt som minimum. Endrer man trykket drastisk om man setter kula lavere? Hvor viktig er det å følge oppgitt C.O.L. i tabellene (jeg forstår jo at man ikke skal sette dem høyere enn opgitt uten å vite hva man gjør)?

Trykket øker mye mer fra 1 til 0 mm friflukt enn fra 1 til 2 mm.

 

Har du plass til å lade med lengre COL enn oppgitt er det ikke noe problem så lenge du har kulehold og friflukt.

 

Du er nok mindre sensitiv for COL med et krutt som N140 enn feks N120. Jeg ville satt kula 1 mm fra bommene, startet 1,5-2 grs under max i tabell og gitt beng i oppgitt COL. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene!

 

Jeg har ladet og testet og her er resultatene. Testa bare en 3-skuddserie på hver så samlingene er veiledende. Kan ha vært siktefeil og lignende:

 

Sierra Gameking 65 gr. 223 rem

C.O.L. 57,4

Krutt: VV N140

23 gr    - 760 m/s - 12 mm samling

23,5 gr - 780 m/s - 8,7 mm

24 gr   - 800 m/s - 16,5 mm

24,5 gr - 825 m/s - 17,6 mm

25 gr  865 m/s - 10,8 mm

 

Ingen av ladningene viste trykktegn. Ingen tunge hevarmsløft eller uvanlige tennhetter. Heller ingen merker i hylsa. Ladeboka oppgir hastighet fra 830 til 875 m/s og maksladning med col 60 mm til 25,5 gr N140. Er jeg innafor med den kraftigste jeg testa?

 

Hvilken av disse ladningene ville dere valgt til rådyr?

 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke selv påberope meg store erfaringer med denne kula i cal. 223 og rådyr.

Men, brukere av søsterforum'et i Sverige (robsoft.nu) har brukere med noe erfaring: (sitat)

 

Jag har använt 65gr GK i måttliga 830m/s i min 223a i ett par år nu. Det är den kula som jag fått att skjuta överlägset bäst! Är dessutom väldigt nöjd över hur den presterar på rådjur. Flyktsträckan har hittills inte överskridit 25-30m efter en mäla bakom bogen. Hål in och lite större hål ut. Djuren har tecknat väldigt tydligt i skottet och kulan har hittills vart ganska snäll (Har dock inte ännu provat skjuta genom något jag äter, utan alla skott har skjutits in spjälstaketet bakom bogarna)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ser fint ut, Mr Merula!

 Presisjonsvariasjonen i stigen din er såpass liten (og antallet skudd så lavt) at det ikke er mulig å uttale seg om den ene ladningen er mer presis enn den andre. Men det er stor sannsynlighet for at alle ladningene er presise nok.

 

En viktig opplysning du derimot har, er fart. Jeg ville tenke at den kula fungerer best i moderat fart, ladet noen skudd i 800- 820m/s et sted, og skutt inn med den.

 

Nå er ikke jeg statistiker. Men hvis man skal demonstrere at en observert presisjonsforskjell i størrelsesorden 1/3 MOA ikke er tilfeldig, må man skyte mange skudd. Mange flere enn jeg vil forbruke av jaktkuler, iallefall. Så det jeg gjør når alle gruppene i stigen er bra/nokså like, er rett og slett å velge den ladningen med hastighetsnivå jeg er ute etter.

 

Dette gikk jo storfint!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den enkle måte å finne patronlengden på, er å putte en kule i en tom patron, det må være litt friksjon i patronen, ta ladegrep, vikle patronen forsiktig ut, og så måle hvor lang patronen er. Så trekker man fra ønsket friflukt, f.eks., 2 mm  - og så innstiller man kuleinsetterdien etter dette. Det er allid fornuftig å krympe. Krumpedier er ofte ekstrautstyr, men er en god investering til ammo som skal brukes i felt.Da unngår man uhell.

 

Ansvarsfraskrivelse: All lading er på eget ansvar - jeg forteller bare det JEG gjør  - jeg tar ikke noe ansvar for hva andre gjør, selv om det er basert på det jeg forteller.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, joar1 skrev:

Det er allid fornuftig å krympe. Krumpedier er ofte ekstrautstyr, men er en god investering til ammo som skal brukes i felt.Da unngår man uhell.

Den må du utdype. Har inntrykk av at det ikke krympes, om det ikke er åpenbar grunn til å gjøre det. Jeg har iaf ikke praktisert det, verken på bane eller jaktammo. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2019 at 4:54 PM, spindrift said:

Nå er ikke jeg statistiker. Men hvis man skal demonstrere at en observert presisjonsforskjell i størrelsesorden 1/3 MOA ikke er tilfeldig, må man skyte mange skudd.

 Det er ikke jeg heller, egentlig, Men jeg vil tippe at treffene i en tilfeldig børse med hjemmeladninger vil være Poisson-fordelt. Altså ikke normalfordelt, men med en sterk konsentrasjon omkring blinken, og endel slengere utenfor.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vavlo said:

Den må du utdype. Har inntrykk av at det ikke krympes, om det ikke er åpenbar grunn til å gjøre det. Jeg har iaf ikke praktisert det, verken på bane eller jaktammo. 

Det jeg tenkte på er faren for at prosjektilet skal flytte på seg i hylsen, f.eks. hvis man bærer ammo løs i lommen eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

På 3.11.2019 den 9.25, MrMerula skrev:

Sierra Gameking 65 gr. 223 rem

C.O.L. 57,4

Krutt: VV N140

23 gr    - 760 m/s - 12 mm samling

23,5 gr - 780 m/s - 8,7 mm

24 gr   - 800 m/s - 16,5 mm

24,5 gr - 825 m/s - 17,6 mm

25 gr  865 m/s - 10,8 mm

 

Legger merke til at farten går opp ganske mye på hardeste ladningen. Kan være et tegn på at du nærmer deg max.

Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2019 at 9:25 AM, MrMerula said:

Takk for svarene!

 

Jeg har ladet og testet og her er resultatene. Testa bare en 3-skuddserie på hver så samlingene er veiledende. Kan ha vært siktefeil og lignende:

 

Sierra Gameking 65 gr. 223 rem

C.O.L. 57,4

Krutt: VV N140

23 gr    - 760 m/s - 12 mm samling

23,5 gr - 780 m/s - 8,7 mm

24 gr   - 800 m/s - 16,5 mm

24,5 gr - 825 m/s - 17,6 mm

25 gr  865 m/s - 10,8 mm

 

Ingen av ladningene viste trykktegn. Ingen tunge hevarmsløft eller uvanlige tennhetter. Heller ingen merker i hylsa. Ladeboka oppgir hastighet fra 830 til 875 m/s og maksladning med col 60 mm til 25,5 gr N140. Er jeg innafor med den kraftigste jeg testa?

 

Hvilken av disse ladningene ville dere valgt til rådyr?

 

Hva slags riflestigning har du i denne børsa di ? Med så god presisjon med så tunge (og lange) kuler ? Hva slags våpen skyter du med ? Jeg har selv en CZ527 som har litt for slak riflestigning til å stabilisere så lange kuler.

 

Presisjonene er jo fantastisk - jeg renger med dette er 100 meters hold. Utfordringen med .223 på rådyr er å overholde kravet til anslagsenergi. Og med 65 grains med V0 på over 850 m/s -- jeg mistenker at du er godt innafor kravet :-)

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med 25,5gr VV N140 bak 69gr Sierra MK som gir 900ms i min 60cm pipe av ukjent opphav. Det er 0,4gr under max i dataene til VV og jeg har ingen trykktegn i min rifle.

 

Til jakt med 223 har jeg brukt Nosler 60gr Partition, ladet til 910ms, siden den kom på markedet for ca 20 år siden. Eneste grunnen til å bytte den ut til ei annen kule er blyforbud. Den er helt suveren på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, jjrckd said:

 

Legger merke til at farten går opp ganske mye på hardeste ladningen. Kan være et tegn på at du nærmer deg max.

Maksladninger skal man være forsiktige med. Svartkutt brenner med jevn hastighet. Det er lettere å beregne svarkrutt. Moderne pistol -og geværkrutt forbrenner i en hastighet som er linjært med trykket. Så når man nærmer seg maks ladning - så skal det veldig lite til før det blir farlig. Det  kan veldig lett bli veldig farlig ...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, joar1 skrev:

 Det er ikke jeg heller, egentlig, Men jeg vil tippe at treffene i en tilfeldig børse med hjemmeladninger vil være Poisson-fordelt. Altså ikke normalfordelt, men med en sterk konsentrasjon omkring blinken, og endel slengere utenfor.

En poissonfordeling er en diskret normalfordeling... Hvis du skyter mange nok skudd vil den gå mot en normalfordeling. 

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Tikka T3x med riflestigning 1:8" og 51 cm løp. Den liker best kuler på over 60 gr. Den misliker standard 55 gr fmj. 50 gr. V-Max derimot, går hull i hull. Og ja, holdet jeg oppgir er på 100m.

 

Gikk til slutt for 24,5 gr N140 krutt. Da holder jeg meg under maks og får en snittfart på 820 m/s.

 

Jeg synes også at det var litt mistenkelig at farten økte betraktelig når jeg økte til 25 gr krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, boble said:

En poissonfordeling er en diskret normalfordeling... Hvis du skyter mange nok skudd vil den gå mot en normalfordeling. 

Nja , ikke ikke så sikker på det. Det er ikke alt her i  livet som er likelig fordelt rundt- gauss-kurven. F.eks kjærligheten til en kvinne -

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den enkle måte å finne patronlengden på, er å putte en kule i en tom patron, det må være litt friksjon i patronen, ta ladegrep, vikle patronen forsiktig ut, og så måle hvor lang patronen er

Min erfaring er at denne metoden nesten alltid overestimerer patronlengden, siden kula ofte blir dratt litt ut av hylsa igjen. Etter min mening er den helt uegnet .
Den måten jeg bruker, er å sette ei kule i ei hylse, til en helt sikkert for lang patron, og med godt grep. Tar ut tennstempel og helst utkaster, og prøver, går den ikke i så setter jeg kula 0.5mm lenger inn, og prøver igjen. Til slutt har jeg en patron som kamrer med litt motstand. Da tusjer jeg kula, så jeg kan se merkene bommene lager på den. Dette er maks COL.

Men den metoden jeg bruker mest er å måle en fabrikkpatron, og bruke den lengden. Over 90% av det jeg lader er på den måten.

 

Sitat

Så når man nærmer seg maks ladning - så skal det veldig lite til før det blir farlig. Det  kan veldig lett bli veldig farlig ...

Mnja. For en patron og et krutt der en får f.eks. 20m/s mer for hver grain krutt en legger oppi, så får en ca 20m/s mer for hvert grain fra minimum til langt over maks. @Per-S kan sikkert utfylle her, og korrigere... 

Makstrykket er ikke et magisk trykk der alt slutter å virke normalt - det er et valgt trykk der en med normale produksjonsvariasjoner fremdeles har en lav sannsynlighet for å lage en patron med for høyt trykk.

Patroner som lades hardere og hardere blir upraktiske lenge før de blir farlige - ladegrep blir tungvinte, og etter det blir de veldig tungvinte, et sted inni der begynner en å ødelegge hylsene, ikke synlig, men slik at de ikke kan lades om igjen. Kommer du nå høyere detter tennhettene ut, og du må kanskje slå opp hevarmen - videre så har du kanskje satt sluttstykket helt fast, osv... Knapt da ødelegger du noe, annet enn i forsøket på å få opp sluttstykket uten egnede metoder.

Lade for mye av riktig krutt er ikke veldig farlig. Da må du lade veldig mye for mye. og ofte vil du ta fylle hylsa helt før det er egentlig farlig. Som i farlig for folk - ødelegge rifla, ei moderne rifle skal noe til. Det jeg sier her gjelder ikke Krag og Mauser.
Det som virkelig ER farlig er å ta feil krutt. Klassikeren er pistolkrutt i riflepatron.

 

Sitat

Det er allid fornuftig å krympe. Krumpedier er ofte ekstrautstyr, men er en god investering til ammo som skal brukes i felt.Da unngår man uhell.

Uenig igjen. Patroner der kula sitter så løst har man ikke sizet nok, glemt å size eller noe. Bruker du Lee Collet må du spørre Lee - ekspertene, og bruker du bushing-dier, kjøp en mindre bushing - bruker du ei vanlig die så er det noe feil med den. Eller med ekspanderknappen - det går an å prøve uten den.
Sitter kula løst i halsen, og en krymper, så introduserer en veldig lett en skjevhet, som går ut over presisjonen. De fleste krymedier vil også krympe forskjellig etter hvor lange hylsene er, og en vil få sterkt varierende kulehold, dersom ikke hylsene er nytrimma. Resultatet er som oftest variabel hastighet. Min erfaring med andres krymping av patroner er at det ofte ødelegger presisjonen, og det er nok eksempler på folk som har lett og lett etter ei presis ladning, og funnet den tvert når de slutta å krympe.

Unntaket fra det jeg sier er ammunisjon til de aller kraftigste afrikapatronene, og til rifler med rørmagasin, og til en viss grad halvautomater.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha forsket særlig på det, er mitt generelle inntrykk at kula sitter dårligere jo mindre kaliber, ved et gitt kulehold (differansemål med og uten kule). Lee colletdier gir lite kulehold, er min erfaring så langt. Gjerne i området 1 til 2 tusendeler. Det skal være ok ihht produsenten, men jeg synes det er i minste laget. Man kan slipe ned doren inntil 1 tusendel, men fremdeles synes jeg det kan det bli skralt om det er ammo som skal tåle noe håndtering. Liker selv å ha kulehold i området 3-4 tusendeler. Da skal det ikke være behov for krymp, er min erfaring både med både .224 og grovere kaliber. Har observert at om en bruker fabrikknye hylser fra Norma, blir kuleholdet på ca 4 tusendeler (1/10 mm).

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sitka said:

Viss noe øker lineært, er ikke økningen jevn da? 

Nei. Trykket øker samtidig som brennhastigheten øker, så trykkøkningen blir eksponensiell. Trykket går rett i taket veldig fort hvis man begynner å leke med maksladningnene. Man kan kompensere ved å bruke mer saktebrennende krutt - men da skal man VIRKELIG vite hva man driver på med - og jeg er ikke der. Ingen ønsker å få sluttstykket gjennom ansiktet. Å lade selv er ingen lek  -  det må tas på med det alvoret som kreves.

 

Og med denne formaningen, som jeg vet blir på blir tatt hensyn til, for vi vil ikke ha dødsfall på skytebanene i julehelgen ? Jeg ønsker dere god jul, og godt nytt år !

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

På 21.12.2019 den 5.04, joar1 skrev:

Det er allid fornuftig å krympe

Jeg vil påstå at det aldri er fornuftig å krympe, krymping er noe en gjør kun når det ikke finnes andre muligheter. Når man krymper flytter man på materialet både i hylsen og i kulen. Det påvirker selvfølgelig presisjonen mye. Ved krymping av riflepatroner med mantlede kuler vil krympen også føre til deformasjoner av hylsehalsen slik at det blir en bule ut nedenfor krympen, det kommer av spensten i messingen. Når en bøyer inn i munningen bøyer en ut nedenfor. (litt dårlig forklart). Dette gjør at kulen faktisk sitter løsere og mer slarkete i hylsen.

Ellers skal du følge det M67 skriver, jeg støtter det nesten 100%.

 

Nesten kommer av nedsnakkingen av Mauser og Krag. Begge disse  er grovt undervurdert.

Jeg har skrevet det tidligere, men vi gjorde en test med en mauser i 7,62x51 der en 7,92x57 patron ble kamret og avfyrt. Låskassen holdt, sluttstykket stod på plass, men en låsklakk var revet av. En skytter ville ha kommet fra dette med noen småsår i venstrearmen fra noen små trefliser. Jeg har også undersøkt en mauser som ble avfyrt fra stående skytestilling med ammunisjon der kruttet var tatt fra løspatroner "rødfis" og normal ladevekt. Skytteren kom fra det uten skader, men den mauseren var ikke særlig brukbar etterpå.

Kongsberg våpen fabrikk gjorde mange tester av mausere da de bygde om forsvarets våpen og når de produserte M-59 "og M-67". På grunn av sliping på låskasseringen var det spørsmål om det påvirket styrken i våpenet. Låskasseringen ble da slipt ned gradvis og testskutt. Det virket OK selv når godset ble så tynt at en skimtet konturene av gjengene. Husk på at låskasseringen kun skal ta opp krefter i lengderetningen, først når hylsen revner blir det radiell belastning på låskasseringen.

Mye av de samme kommentarene gjelder for Krag, det er DFS skyttere som har skutt ut 30-40 løp i en Krag kasse uten problemer, det er 150 000-200 000 skudd. Krag sluttstykket har som M-98 kassen tre låsepunkter i motsetning til de fleste andre som har to. Ulykkesstatistikken for Krag og Mauser taler for seg selv, det er nesten ikke rapportert om uhell, på tross av alle amatørbørsemakerne som har mekket på dem.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, joar1 skrev:
21 timer siden, Sitka skrev:

Viss noe øker lineært, er ikke økningen jevn da? 

Nei. Trykket øker samtidig som brennhastigheten øker, så trykkøkningen blir eksponensiell. Trykket går rett i taket veldig fort hvis man begynner å leke med maksladningnene.

Her har begge rett, Joar 1 fullstendig korrekt, Sitka roter litt med forskjell på trykk brennhastighetskurve og mengden gass som produseres pr tidsenhet og som gir trykk bak en kule.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Per-S said:

Her har begge rett, Joar 1 fullstendig korrekt, Sitka roter litt med forskjell på trykk brennhastighetskurve og mengden gass som produseres pr tidsenhet og som gir trykk bak en kule.

Takk for den, Per -S. I dette tilfellet er det ikke viktig å få rett, men å berge livet til uerfarne hjemmeladere. Takk for at du bidrar til det !

Link to comment
Share on other sites

Nå handler jo dette om lading, men var ikke det jeg hadde i tankene.

Har ladet litt de siste årene, men er ikke mer innteresert enn at jeg holder meg til ladedataene fra ladeboken.

 

Det jeg tenkte på var mer generelt, en lineær økning er en jevn økning som Y = ax+b

 

men men, sliter med og opprettholde innteressen over tid for ulike temaer.

Noen interesser går igjen år etter år men mange kommer og går og forsvinner for alltid, noen er litt i rykk og napp.

Hjemmelading hører vel til sistnevnte, den enorme innteressen har jeg aldri fått.

Så også med jakt.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nesten kommer av nedsnakkingen av Mauser og Krag. Begge disse  er grovt undervurdert.

Jeg er kanskje litt vel kategorisk, o min erfaring er jo ikke fra "sprenging" av våpen. Ultimat styrke, der våpenet blåser i filler er muligens ikke så ille på disse våpnene. Jeg har jo også vært vitne til at en M98 fikk brudd i de fremre låsklakkene, og holdt helt fint med kun den bakre...
Men det er to ting som skiller disse fra moderne mekanismer der sluttstykkehodet omslutter hylsehodet helt. Ved en kraftig overlading vil messingen flyte, og bli fanget av hylsehodet - ladninger man kan "bruke" uten for mye problemer i en 200STR kan gi hylsehavari i 100% av tilfellene i en M98. 

Hylsehavari, som er det første dramatiske som skjer ved en overlading vil gi "røk og ild" ut av våpenet og behov for vernebriller eller flaks (jeg hadde flaks) i M98 - selv et nokså vanlig og "snilt" hylsehavari som ei avriving over hylsehodet gir "bakblåst", og følelse av våpensprengning, en blir litt sjokkskadd der og da. I de to andre våpnene jeg har opplevd dette i oppdager en det ikke før en skal kamre neste patron. En observant tilskuer kan se blåst ut av avlastingshullene, men ikke alltid.

Det andre er metallurgien. Både jeg og Per-S har opplevd/ vært vitne til M98 med brudd i låsklakkene. Dette er ikke en feil eller svakhet i konstruksjonen. Det er feil i stålets sammensetning eller (helst) varmebehandling. Dette er veldig mye mer sannsynlig i de gamle våpnene enn i de moderne. Det skyldes bedre temperaturkontroll, analysemetoder, produksjonsrutiner, og det faktum at de gamle våpnene har vært utsatt for "våpensmeder" (Ola Mauserbøyer oppi Dalen...) i over 100 år.

 

Sitat

tre låsepunkter i motsetning til de fleste andre som har to

Når jeg tenker på "moderne konstruksjoner", så er jeg helst på de som har 3-6-9 låsklakker. Men for de med to har du jo igrunnen rett. Mauserens og Kragens 3. klakk med "slark" sikrer at en ved brudd på de to første må bruke mye av energien på deformering av disse, og det vil da være så lite igjen at en siste holder, nesten uansett. Både KJ og M96 slipper vel pipa før klakkene ryker, iallefall etter bilder jeg har sett.

 

 

Sitat

Man kan kompensere ved å bruke mer saktebrennende krutt - men da skal man VIRKELIG vite hva man driver på med - og jeg er ikke der. Ingen ønsker å få sluttstykket gjennom ansiktet

Nuvel. Selv ladetabellene kompenserer med å bytte til mer saktebrennende krutt, og det er temmelig elementær lading å bytte til et tregere krutt om en får for høyt trykk og ennå ikke har fylt hylsa. Ikke har jeg på 40 år, hørt om noen som har fått sluttstykket gjennom ansiktet med noe annet enn Blaser R93 heller. 

Det får være måte på skremselspropaganda.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det sitter langt inne, men du har nok mye rett i dine kommentarer om mauser og hylsebrist. Når det gjelder Krag er vel den på mange måter bedre fordi utblåsninger vil gå opp, men begge mekanismene tåler mer enn det som er nødvendig.

Det er for øvrig mange "nyere" boltrifler som har samme svakhet som mausermekanismen og i tillegg kun har to låsklakker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...