Jump to content

Torsdagsquiz 24.10.2019


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Artig med quizzz igjen👍

Har den .30 'en Amerikansk eller belgisk bunnstempel? Om Amerikansk, så er det en .30 us HP test. Den er veldig lik samme patron ladet til underlydshastighet av Belgiske FN for våpen med lyddemper.

#1v Tror jeg er 20x82mm for mg151

#2v Er en 19x33mm Signalpatron for en heller spesiell H&K signalpistol uten løp -EFL 19mm-

 

Bunker'n

Edited by Bunkeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tre på rappen!

Selvsagt amerikansk overtrykk, 19x36 mm HK for EFL/NSG (Notsignalgerät), og 20x82 MG151/20.

 

Venstre til høyre:

20x82 MG 151/20

19x36 HK EFL/NSG, rødt bluss

.30 US overtrykkspatron

Hittil ukjent

5,45x18 sovjetisk PSM

 

Klarer noen nr 4? Hvis ikke kommer fasit snart.

Legger ut litt bakhistorie om et par av dem etter jobb i dag.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sorry @bobby, @Jegermeistern kom helt i mål :) Godt jobba. Skal som sagt legge ut litt mer om noen av patronene en dag jeg har litt tid.

 

Fra venstre til høyre:

  1. 20x82 mm MG151/20 (nazitysk)
  2. 19x36 HK NSG (EFL) signalbluss (vesttysk)
  3. .30 Carbine (7,62x33 SLK) overtrykkspatron (amerikansk)
  4. 5,8x42 DBP87 (kinesisk)
  5. 5,45x18 PSM (sovjetisk)

@Vaquero - jeg fikk endelig tak i en 5,45x18! Tok noen år.. men til slutt dukket en opp til en meget fin pris. Jeg skylder deg fortsatt en 7,35x51. ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

20x82 mm MG151/20 (nazitysk)

En liten kommentar, denne kanonen og ammunisjonen var i bruk i flere lands flyvåpen lenge etter krigen. Europa og afrikanske stater. 

Nazi Tyskland brukte den flittig i Fw 190 og i Me 262.

Fw 190.JPG

Me 262.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første innfall: 6,5-300 WWH ved siden av en "tilnærmet normal" patron som 308 Win.

 

(Kula på det lange beistet ser faktisk ut til å være enda slankere enn 6,5 (.264), hvis den andre er kaliber .30, kanskje kaliber .25? (.257)?)

 

Edit.: Ser ikke ut til at den lange har "venturi-skulderen") (avrundet) som Weatherby-patronene er kjent for, mulig dagens 6,5-300 har normale skuldre?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Helt riktig påpekt @Vaquero. Også en del Bf 190-varianter (Bf = Bayerische Flugzeugwerke AG = Messerschmitt) bar MG151/20, ofte som "Motorkanone" - kanon montert bak motoren, som skyter gjennom en hul aksling i oppned V12-motoren. (Dette kunne Vaquero og jeg skrevet mye om :mrgreen:).

 

Denne aktuelle hylsen er fra 1944, tyskprodusert. Selvsagt i stål.

 

Et interessant eksempel på etterkrigsbruk er franske SO.8000 Narval, som hadde hele 6 slike kanoner montert. Forøvrig et veldig artig design:

Sud-Ouest_%28SNCASO%29_SO.8000_Narval.jpg

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på Mauser MG151/20 så er det mye spennende historie å spore:

En ting er de tyske flyene og andre som brukte denne kanonen etter krigen. En annen og interessant historie er at Japan fikk levert dette våpensystemet under krigen fra Tyskland og Italia, sistnevnte to land i aksemaktene sendte dette sjøveien med ubåter. Disse transport-ubåtene fikk en lang reise til Japan. Tyskland ville spisse teknologien til Japan for å gi USA mer å bryne seg på. Japan fikk på denne måten tilgang på det siste innen tysk teknologi. Tyskland sendte en vending på ca.800 stk. MG151/20 kanoner og Italia hadde en sending på over 300 stk. Disse kanonene var ment for japanernes jagerfly Kawasaki Ki-61 Hien som fra før var full av tysk motorteknologi (Me 109 med DB 601). Japan hadde som tyskland mange fantasifulle ideer på tegnebrettet med jetfly basert på tyskernes Jumomotorer. De fikk også frem en egen prototype Nakajimi Kikka som var tatt etter Messerschmitt Me 262. 

 

U-864 utenfor Fedje:

Denne ubåten ble senket av HMS Venturer 9/2 1945, U-864 var en ubåt med et slikt oppdrag som å frakte høyteknologi til Japan. Selve senkingen er et kappitel for seg med at begge båtene var under vann når den britiske torpedoen ble avfyrt. Hele den tyske besettningen omkom, derav to japanere. Denne duellen er unik i sjøkrigshistorien under WW2. I dag er U-864 mest kjent for sin last med over 60 tonn kvikksølv til pest og plage. Kvikksølvet skulle brukes til produksjon av ammunisjon i Japan. I lasten var det mye annet utstyr for å oppgradere japans våpenindustri.

Kawasaki  Ki-61.JPG

Nakajima Kikka.JPG

Ki-61.JPG

Kawasaki Ki-61 Hien testet av USA:

Her er et eksempel på en testflyvning av Technical Air Intelligence (USA). Flyet ble dessverre senere hugget opp, slik forsvant siste håp om et godt bevart eksemplar. Japan har i dag en restaurert (etter beste evne) skrothaug.

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er ikke spesialist på dette, men jeg har begynt å nørde litt rundt patroner Jeg kommer med noen hint (som jeg håper er riktige), til hjelp for alle som vil lære mer.

 

4. russisk håndvåpenpatron

7. sovjetisk. Mye brukt

9. tror det er patronen til han med skarpskytterrifla til venstre for patronene.

 

Mye å lære på engelsk wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rifle_cartridges for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klødd litt i fingrene selv om dette ikke er mitt kjerneområde, men har holdt meg i tømmene. Nå har jeg falt for fristelsen til å skrive litt uten å sette navn på noen.

Det ser unektelig ut som russisk aften, jeg er mest fasinert av 10, det var et "skummelt" leketøy for de barna som fant slike.

Revolveren som jeg tror hører til 4 er en interessant konstruksjon som russerne brukte til konkurransevåpen svært lenge. Nr 5 tror jeg også har opphav som konkurransepatron for en spesiell rifleøvelse.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Per-S skrev:

Det ser unektelig ut som russisk aften, jeg er mest fasinert av 10, det var et "skummelt" leketøy for de barna som fant slike.

Du har helt rett, jeg tror også at du vet at Nr.10 aldri aldri var ment som et leketøy for barn. Når den debuterte som et "ukjent plast objekt" i Afganistan så ble barn skadelidende, journalister omtalte den som et leketøy rettet mot barn. 

Stygg sak, mitt eksemplar er en harmløs dummy produsert i England. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...