Jump to content

Hvordan søke om våpentillatelse?


andre2003

Recommended Posts

Hei! 😊

 

Trenger litt hjelp med noen spørsmål som det (merkelig nok) virker som ingen hverken på politistasjonen eller våpenavdelingen hos politiet kan svare på:

 

I søknaden om tillatelse til erverv av våpen har jeg forstått det slik at politiet ikke er så nøye mtp å fylle ut våpendetaljer for hagle (modell, pipelenge, kalibert etc.). Derimot er detaljene på søknad om tillatelse på rifle mer fremtredende. Her ønsker de nevnte detaljer, så spørsmålet er:

 

Hvordan kan jeg fylle ut disse detaljene når jeg fra før av ikke har noen rifle og heller ikke vet hvilken jeg vil gå til innkjøp av? Er det slik at jeg må få en forhandler til å holde av ønsket våpen, for deretter å fylle inn søknad for denne? Og om jeg kjøper fra privatperson, må da vedkommende holde av riflen i så lang tid søknadsprosessen tar? Ser at selgere ønsker fremlagt tillatelse - som selvfølgelig er helt forståelig. Blir helt forvirret når ikke engang politiet kan svare🤪

 

Samme med FG-godkjent våpenskap; må jeg fremvise kvittering på dette i søknaden? Her er ordlyden «oppbevares våpen i FG-godkjent våpenskap». Jeg har jo ikke noe våpen fra før av..

 

Takk for svar😁

 

André

Link to comment
Share on other sites

I praksis er det lite forskjell på en hagle i 12/70 og i 12/76, ergo holder det å oppgi kaliber 12.

For rifle er det derimot litt større forskjell på eksempelvis kaliber 22, som i 22lr og 22-250. Her må kaliberet være spesifisert slik at det ikke er tvil om hva søknaden gjelder. Lengde på pipe spiller ingen rolle, så lenge den er over 40cm. Heller ikke modell eller produsent trenges å fylles inn dersom du søker om jaktvåpen - alle oppfyller jo kravet! Søker du 1/2-auto vil politiet sjekke at modellen er tillat brukt på jakt. Og søker du på konkurransevåpen må du oppgi produsent og modell slik at politiet kan sjekke om det er lovlig brukt i den konkurranseformen du har søkt på.

 

Våpenskap trenger du ikke før du evt. kjøper våpen. Politiet praktiserer ofte det slik at du får innvilget våpensøknaden, men du får ikke papirene utlevert før du har sendt inn dokumentasjon på at du har våpenskap. Det kan du vanligvis gjøre per epost når du får beskjed om at søknaden er innvilget og du må betale gebyret...

 

Selger må vente til søknaden er innvilget, de fleste aksepterer dette dersom du betaler hele eller deler av kjøpesummen på forhånd. Egentlig kan du låne våpenet mens søknaden behandles, men de fleste selgere tar ikke sjansen på dette - medmindre du har våpen fra før og således er "godkjent" av politiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser på baksiden av søknaden så finner du svaret du leter etter.

 

Boltrifler, enkeltskuds rifler og O/U hagler holder det med å oppgi våpentype og kaliber.

Halvauto rifler og hagler samt pumpehagler skal du søke på en spesifikk modell.

 

Søker du våpen som skal kjøpes fra en privatperson skal absolutt alt av info om våpenet og navn og adresse til selger oppgis.

 

Ikke noe krav om at man skal gå til innkjøp av våpenskap før man kjøper våpen, men noen våpenkontor praktiserer at kvitteringer på våpenskap skal legges ved før søknaden blir behandlet eller at den blir ettersendt før du får innvilget søknad i retur.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Anonymrifle skrev:

Søker du våpen som skal kjøpes fra en privatperson skal absolutt alt av info om våpenet og navn og adresse til selger oppgis.

Om du da vet hvilke våpen du skal kjøpe. Har du bare en søknad på eks. Rifle klaiber 6,5x55 så kan du kjøpe dette av private ved å sende søknad, legitimasjon og penger til vedkommende ;) (eller hente selv). Hadde en trivelig kar fra Lillehammer innom i helga som hadde en slik søknad. Dette var også på et halvautomatisk våpen som var innvilget uten annen info enn rifle, kaliber 22lr, halvautomatisk.

Link to comment
Share on other sites

Har du har en åpen søknad så får man så klart kjøpe fra en privatperson. Men hvis du sender inn søknad i ens ærend for en brukt rifle man har funnet på finn.no så skal alle opplysninger om våpen og selger være oppført.

 

Det er noen våpenkontor som godtar at man søker åpent på feks en halvautomatisk rifle, men det vil ikke si at det automatisk er riktig.

 

Det står ganske tydelig hvordan man skal gå frem for å søke om våpen bakerst på søknadsskjemaet.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som dette behandles litt forskjellig fra politikammer til politikammer.

 

Jeg ble instruert til å søke på en spesiell halvauto hagle, art, modell, pipelengde osv. Så ble jeg fortalt at dette betød ikke at jeg er begrenset til denne modellen... Man kan søke om Beretta A400, få den innvilget, og så kjøpe Browning Maxus....Man skal liksom bare vise at man søker om hagle godkjent til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig at hverken politikontoret eller våpenavdelingen kan gi 100% oppklarende svar.. Er det vanlig at man ved brukt våpenkjøp kan informere selger om at søknad på kaliberet er innsendt/sende ferdig utfylt søknad til selger og at dette er nok? I tillegg dokumentere betalt jegeravgift selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

På 25.10.2019 den 8.15, m00se skrev:

Det virker som dette behandles litt forskjellig fra politikammer til politikammer.

 

Jeg ble instruert til å søke på en spesiell halvauto hagle, art, modell, pipelengde osv. Så ble jeg fortalt at dette betød ikke at jeg er begrenset til denne modellen... Man kan søke om Beretta A400, få den innvilget, og så kjøpe Browning Maxus....Man skal liksom bare vise at man søker om hagle godkjent til jakt.

 

Ja, det er forskjell fra våpenkontor til våpenkontor, noen ganger kan det til og med være forskjell fra saksbehandler til saksbehandler på samme våpenkontor.

 

For noen måneder siden søkte jeg på en 9mm og en 45 acp, fikk begge innvilget. Mens en kompis av meg søkte samtidig på det samme og fikk beskjed om at de ikke ville innvilge søknaden på 9mm med mindre han gjorde den om til kaliber .38, 9mm var for grovt og ikke egnet til grovfelt. Dette var Øst politidistrikt.

 

Men når det står på søknaden hvordan man skal gjøre det så er det den måten man skal gjøre det på og det som er riktig.

 

28 minutter siden, andre2003 skrev:

Synes det er merkelig at hverken politikontoret eller våpenavdelingen kan gi 100% oppklarende svar.. Er det vanlig at man ved brukt våpenkjøp kan informere selger om at søknad på kaliberet er innsendt/sende ferdig utfylt søknad til selger og at dette er nok? I tillegg dokumentere betalt jegeravgift selvfølgelig

 

Min erfaring er at kunnskapen blandet saksbehandlere på våpenkontoret varierer kraftig. Til stor del fordi mange av dem er byråkrater og har null peiling på det vi driver med og til dels fordi de har egne rutiner og tolkninger av reglene.

 

At enhver politimann skal kunne svare på spørsmål om våpensøknader er litt for mye å forvente, men at de som skal forvalte dette ikke kan det er helt horribelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt enig! Har du noen erfaring med hvordan det funker ved kjøp av brukt rifle? Har fostått det slik at man får søknad goskjent og så først får papirene når man kan dokumentere våpenskap. Er det vanlig at en selger godtar bekreftelsen fra politiet om at våpensøknad er godkjent? Det her kan virke som veldig banale spørsmål, men er helt ny i «gamet». Har akkura bestått jegerprøven😊 Synes i grunn prosessen er ekstremt firkantet og tunggrodd dersom enkelte politikamre trenger detaljer rundt modell, pipelenge etc. om man skal kjøpe brukt (dét jeg ble informert om hos våpenavdelingen hos politiet). 

 

Det kan ikke være lett for en søker å kjøpe rifle, når man må ta kontakt med en selger og si: «Hei, jeg vil kjøpe rifla di, men da må jeg fylle ut søknaden først og sende inn den. Så da må du vente ca. 2,5 måneder før jeg kanskje får lov til å kjøpe den. Men du må holde den av da».

 

Selger bærer jo her en risiko for at søknaden kanskje ikke godkjennes og allikevel må vente hele behandlingsperioden for søknaden. 

 

Er det noen som har andre erfaringer rundt hvordan dette funker i praksis? For ikke å nevne nytt våpen fra forhandler - må også de holde av våpenet til søknad er godkjent?🤪

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte lengre oppe, så er det noen distrikter som krever dokumentasjon på våpenskap før dem får papirene i retur, noen ber ikke om det.

 

Men ja, sender du inn en søknad ens ærend for å kjøpe et brukt våpen så skal alt av info om rifle og selger oppgis, det er den riktige måten å gjøre det på.

Jeg har kjøpt og solgt en del brukte rifler opp gjennom årene og det jeg har gjort når noen vil kjøpe riflen og de ikke har søknaden klar, har jeg krevd depositum, får dem avslag så får dem penga tilbake, utover det så beholder jeg pengene. Depositum har også fungert greit for meg når jeg også skal kjøpe noe brukt og papirer ikke er i orden. Men alle selgere er forskjellige.

 

Når det kommer til å kjøp fra forhandler så har jeg aldri hatt noen problemer med å sende inn en åpen søknad, altså at jeg søker kun på feks rifle kal 308. Har noen ganger skrevet Autorisert forhandler på navn og adresse feltet hvor selger skal fylle det inn.

Link to comment
Share on other sites

Har bare søkt på kaliber og mekanisme (repeter/halvauto)

 

Og har bare handlet brukt så det er ingen problem det,  Møre & Romsdal politi distrikt vertfall. Er da bare å søke på kaliber så får du den i retur om de må ha mer info. Jeg viste bare ett bilde av FG nummeret i skapet mitt når jeg søkte første gangen

 

Pipelengde osv fyller selger ut når du skal overta våpenet

Link to comment
Share on other sites

På 27.10.2019 den 20.33, andre2003 skrev:

I tillegg dokumentere betalt jegeravgift selvfølgelig

Det trenger du heller ikke, det holder med utskrift fra jegerregisteret for å dokumentere jegernummer. Avgiften betaler du når du skal på jakt. Husk jaktår går fra april-mars.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...