Jump to content

Tips til kjøp av rifle


andre2003

Recommended Posts

Hei!

 

Først og fremst må jeg si dette er en fantastisk side for å finne svar på mange spørsmål! 😁

 

Jeg skal gå til innkjøp av rifle til jakt på rådyr og trenger litt tips. Jeg er helt ny innenfor jakt og ønsker en rifle med minst mulig støy (og rekyl), som er i den gunstige prisklassen - er det da 0.222 Remington som gjelder? Mtp anslagsenergi trenger jeg forsåvidt ikke noe mer enn kravet på 980 joule. Mao er jeg ikke på utkikk etter noe storviltrifle som går til elg, hjort etc. Noen gode erfaringer med produsenter og modeller?

 

Takk for alle svar!😊

 

André

Link to comment
Share on other sites

.223 er vel noe rimeligere ift. ammunisjonspris. Lite rekyl på den og. Gir muligens litt mer lyd pga. høyere utgangshastighet. Men det er nok ikke snakk om mye. Det smeller uansett ganske bra i alt av rifler, selv med demper. (med mindre man skyter med underlydsammunisjon, og har dertil kulebane som en potetkanon) 

 

Jeg hadde valgt .223 mtp. ammunisjonspris og tilgjengelighet. Er nok også større utvalg både brukt og hos forhandler ift. .222.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Som det blir sagt over; kjøp 223 foran 222, mye bedre utvalg i ammo og mye billigere. 222 Rem er en flott patron bevares, jeg har den selv, men skal du ha bare ei rifle og du ikke lader selv er 223 det opplagte valget.

Hvis rådyrjakt er primærbruken ville jeg sett etter ei rifle med raskere riflestigning enn 1:14 som vel er standard for kalibret. Da får du muligheten til å bruke tyngre kuler noe som vil gi deg bedre effekt i viltet, og mindre søl og kjøttskader. Dersom du leter litt finner du mye info om dette her inne.

Hva angår merker og modeller vil du nok få mye forskjellige råd tenker jeg, her er mange entusiaster som alle har sine egne favoritter.

Jeg ville sett på bruktmarkedet, her kan du finne kvalitetsrifler ofte med optikk og evt demper i en ferdig pakke til gode priser. Etablerte merker som Sako, Tikka, Winchester og Remington er alle gode alternativer

 

Ellers vil jeg anbefale denne tråden, der ligger linker til mye god info. Bla lenker til flere tråder som omhandler rifle til ditt bruk :-)  

 

Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme båt selv om jeg har hat noen gevær opp gjennom årene, men bare ett finkalibret utenom salong, en 222.

Hadde egentlig tenkt meg .223 denne gangen.

Virker litt mer fremtidsrettet på en måte.

Nå har ikke jeg sjekket ammopriser men viss du ikke lader så er vel .223 det mest fornuftige.

Ett moment er vel også twist/ løpstigning eller va det nå heter på .222.

De fleste har 1:14 og da får en vel ofte problem med kuler over 55 grain.

Er vel egentlig lengda på kula som er avgjørende men tyngre blir jo ofte lengre.

 

222 er mye mer estetisk enn 223, men det er vel ikke noe de fleste tenker så mye på.

 

Ser du får rådet om og kjøpe brukt, er vel ikke så dumt det, men utvalget er ikke enormt på 222 og 223.

Det er alltid flere rifler i storviltkalibrene og det gjenspeiler også bruktmarkedet men noen er det da.

Link to comment
Share on other sites

.222 ser jo ikke ut med den lange halsen 😛 

Rent personlig ser jeg absolutt 0 grunn (utenom å kanskje få tak i en billig kvalitetsrifle) til å kjøpe .222 over .223 nå i dag. Treningsammunisjon er både billigere og mye enklere å få tak i, jaktammunisjon har større utvalg i .223 og er jevnt over billigere. I tillegg er det som Sitka nevner oftest 1:14"-stigning i .222, som gjør det vanskelig å skyte tyngre kuler enn 50-55 gr. Å kamre om .222 til .223 går jo men stigningen blir fortsatt et problem, samme gjør magasin i enkelte rifler.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Tja det kommer veldigt Ann på, er iverfall mye overprisa greier på Finn synes jeg. Bruktrifler fra privatpersoner alltså.

Der synes jeg foreksempel jakt og friluft har mer edruelige bruktpriser.

10 til 15 tusen bør du vel finne noe ok, enten det er nytt eller brukt.

Blir jo kjørt en del kampanjer ofte med demper også, men viss du dropper den så kan du vel legge litt mer i siktet.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Sitka said:

Tja det kommer veldigt Ann på, er iverfall mye overprisa greier på Finn synes jeg. Bruktrifler fra privatpersoner alltså.

Der synes jeg foreksempel jakt og friluft har mer edruelige bruktpriser.

10 til 15 tusen bør du vel finne noe ok, enten det er nytt eller brukt.

Blir jo kjørt en del kampanjer ofte med demper også, men viss du dropper den så kan du vel legge litt mer i siktet.

Aha! Det er såpass, ja! Da må jeg si det virker som det er litt forskjell fra .222 til .223😱

Link to comment
Share on other sites

Du kan legge på ca 50% på bruktpriser hvis du skal ha nytt, jeg ville absolutt gått for brukt med stramt budsjett.

 

Flyter ikke over av billige rifler 223, 222 går ofte en del billigere, men forskjellen spises fort opp av billigere ammunisjon til 223. Den riflen som lenkes til over er ikke verst kjøp.

 

Ellers er denne muligens bedre ut av boksen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153558561

 

Denne er noe tyngre, men kommer med en veldig god stokk, og vekten gjør den enda mer behagelig å skyte med.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153060159

 

Link to comment
Share on other sites

For fire fem tusen får du brukt toppkvalitetsoptikk fra zeiss swaro s&b ol. Ellers er Leupold og Meopte anerkjent som bra kvalitet. Du vil finne helt fin optikk for tre-fire tusen brukt. Kanskje billigere også. Ligg unna nytt og kjempebillig, gå for brukt av anerkjente merker. Ellers kan du jo prøve en «ønskes kjøpt» annonse her på kammeret. Her er nok flere som harbrukbare ting liggende å støve ned 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...