Jump to content

Hylse fyllingsgrad 78 %


Trasop

Recommended Posts

Hei, jeg har ladet noen 7x57r med 39grain N550 krutt. kula er 160 gr. Sierra GK. Dette fikk jeg en bekjent til å kjøre i QL. Ser at jeg trykkmessig er på trygg grunn. Nesten litt slapp. Men har jo ikke så god hylsefylling med 78%. Vil dette ha mye å si? 

Link to comment
Share on other sites

Har fyllingsgrad noe å si også nå ;)

 

mer seriøst, for ladninger som bruker et egnet krutt, og har nok trykk, så er ikke fyllingsgrad noe å bry seg om.

Enda mindre enn % forbrent krutt...

Mange uerfarne ladere overtenker, og når de da ikke har grunnlag for å tenke rett, så er det i beste fall lite effektivt.

Men, fyllingsgrad til side, for lite trykk kan gi uønskede effekter, sot, dårlig tenning, variabel hastighet, osv. Overtrykk faktisk, siden en kan få sekundær tenning. 78% er ikke engang lav fyllingsgrad, men trykket her er muligens litt lavt?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, for svar, det er til ett brekkvåpen. Så jeg tenkte begynne forsiktig. Men ser at dette blir en snill ladning. Har ikke QL. Hadde jeg hatt det hadde jeg nok begynt med 42grain i stedet. Godt å høre at 78% er tilstrekkelig fyllingsgrad. Jeg valgte N550 krutt da jeg bruker dette i 30.06 og i 243 også.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...