Jump to content

Skogsfugljakt rundt Oslo?


m00se

Recommended Posts

Hallo!

 

Broren min og jeg er ferske jegere på første sesong i år. Vi kom oss ut i Rausjømarka på Søndag men så ingenting annet en småfugler. Det virket også ganske trafikkert, mye folk på tur og i telt, tross striregn. Vi gikk fra 0830 til 1200, da var vi kalde og våte så vi ga oss.

 

Var vi uheldige, eller fins det bedre terreng å gå i rundt Oslo? Vi har bil og kan kjøre et stykke, jeg ser på inatur at det er en god del forskjellige steder vi kan prøve. Noen som har erfaringer med disse terrengene? Hvor er det god bestand?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke området. Men det er nok ikke alltid ferske støkkjegere finner fuglen, så dere kan ha gått forbi mye fugl.

 

Og er det striregn, siter de som oftest i trærne (i veden) og ikke på bakken. Skogsfuglens viktigste saner, er hørsel og syn. Og blir en av dem (eller begge) forstyrret av lyd (striregn/vind), eller tåke, striregn og snø, blir de urolige og setter seg i trærne. (ser nå bort fra noen dumme ungfugler, tidlig på høsten). Det kan likevel finnes søkk, hvor de ikke blir plaget av lyd, dermed kan en være heldig. Men, sjansen er mindre. Så fremt det er (og har vært) normale værforhold, beiter fuglene mest på tidlig på formiddagen og seint på ettermiddagen. Så har de fått beitet normalt, går de opp i trærne mitt på dagen og hviler. Så da er det lite fugl på bakken. Men en kan støkke de ut fra trærne også. Og værforholdene kan ha vært slik, at de også sitter på bakken mitt på dagen, da formiddagen ble tilbrakt i trærne. Men etter min erfraring, er det skjelden. Men en skal ha erfaring for å vurdere dette, da det er mange forhold som spiller inn, i hovedsak værforholdene i fortid og nåtid.

 

Folk går nok itt forskjellig på støkkjakt, men med erfaring så går rutinerte der der det er mest sannsynlig at fuglen beiter. Og der en får best skuddsjanser, hvis fugl letter. Unngå å krysse (gå) åpne plasser. Stopp ofte!  Noen sniker, men jeg benytter meg av rask forflytting, når jeg går. Og ikke unøding prating, knekking av kvist, o.l. Kunne vært skrevet en avhandlig om dette, men jeg avstår.

 

Best hadde det vært om dere hadde fått bli med noe erfare støkkjeggere noen ganger, for dette er et langt emne. Da hadde dere lært mye. Eller kjøp noen bøker, om støkkjakt på skogsfugl. Betrakt det som nytting oppslangsverk. Viktigere en å samfare YouTube.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for utdypende svar @Geco5! Det er klart at vi er helt grønne begge to og gjør sikkert masse feil. Vi har en kamerat som er mer erfaren men han har nettopp fått en nyfødt datter i huset, så han er ikke så tilgjengelig.

 

Vi passet på å gå forsiktig, og stoppe ofte, såvidt det lot seg gjøre. Det var veldig kupert terreng, og som sagt, utrolig vått og myrete.

 

Er det sånn at når fuglen sitter i trærne lar den være å lette fordi den føler seg trygg? I så fall har vi sikkert gått forbi masse, vi var ikke noe flinke til å kikke opp i trærne hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok være litt forskjellig. Heromdagen satt de i trærne. Hørte og skimtet dem når de gikk ut, men alltid på den siden av treet som var unna meg. Eller at de ser deg og stikker når du er 100 meter unna. Men mye forskjellig, jeg har skutt orrhane som satt i vannkanten på et tjern i åpent lende, lettet på 10 m hold. Det viktigste til å begynne med er kanskje å finne ut hvor i terrenget det kan være fugl. 

Her i Telemark tenker jeg det er et greit år, middels, eller som det pleier. Snakket med en som påsto det var mye fugl i Kongsbergtraktene. 

Så jeg tror det er greit på Østlandet i år. Har ikke jaktet ved Oslo, men var mye i Nordmarka når jeg bodde der. Så stadig fugl der. Men det kan jo variere fra år til år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søndag gikk jeg i 7 timer rundt i Nordrehov terrenget (Ringerike, utenfor Hønefoss). 

 

Jeg fikk dessverre ikke skutt noe, men så flere skogsfugl (akkurat for seint til å skyte), og hørte en del skudd, så det virker som det er mer aktivitet der enn Rausjømarka. 

 

Noen som er kjent med det terrenget, og vet om hvor fuglen liker seg?

Link to comment
Share on other sites

På 24.10.2019 den 6.07, HotShot skrev:

Hvor gikk dere i rausjømarka? Har gått litt der selv, men med samme inntrykk. Altfor mye folk..

Vi trasket mest langs med Svartholbekken. Vi hørte fra en kamerat at fuglen liker seg best i høyden ved vannet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 10/28/2019 at 7:52 AM, m00se said:

Søndag gikk jeg i 7 timer rundt i Nordrehov terrenget (Ringerike, utenfor Hønefoss). 

 

Jeg fikk dessverre ikke skutt noe, men så flere skogsfugl (akkurat for seint til å skyte), og hørte en del skudd, så det virker som det er mer aktivitet der enn Rausjømarka. 

 

Noen som er kjent med det terrenget, og vet om hvor fuglen liker seg?

Hvor i Nordrehov gikk dere? Gikk der selv i dag, så tre fugl men ingen skudd sjangs. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 27.11.2019 den 21.55, mattiss skrev:

Hvor i Nordrehov gikk dere? Gikk der selv i dag, så tre fugl men ingen skudd sjangs. 

Jeg gikk mest i det veldig kuperte området nord for kulpåsen, opp og ned de skråningene og innom hogstfeltene der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...