Jump to content

Hvilken kombi


Knall og fall

Recommended Posts

Ja, det er en del italiensk i det pris-segmentet. Tror også du finner russisk, finsk og japansk bl.a.. Du bør få et brukbart våpen med et brukbart kikkertsikte innenfor ditt budsjett. Jeg vil anbefale deg kombinasjonen 12/7x57R av hensyn til allsidighet og tilgang på fabrikkammunisjon. (Jeg har det litt sære kaliberet 5,6x52R på rifleløpet på drillingen min, men lader selv). 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, du bør ha en R-patron. Mye ruskete avtrekk, særlig på rimelige våpen. En del av disse kan bli vesentlig bedre (og fullt brukbare) etter et besøk hos en seriøs børsemaker. Jeg fikk dette ordnet på min forrige Diamond kombi med enkel avtrekker og løpsvelger. Ikke perfekt, men helt greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Valmet 212 kombi som jeg er veldig fornøyd med. Veldig solid og godt våpen. Jeg har .308 og .222 kombiløp til denne, samt et dobbelt hagleløp. .222 løpet liker ikke tunge kuler da det har 1/14 stigning, men går godt med lette v-max kuler. .308 løpet har veldig god presisjon med både 150 og 180 gr. kuler, jeg brukte det på vinterjakt etter rype sist vinter med stor suksess samt skutt opp til storviltprøven for bruk på jerv og elg.

Har brukt 3 år på å få tak i ekstra løpene, kom med .222 løpet når jeg kjøpte den. En nyere 412 er lettere å finne løp til, men det dukker opp 212 løp og fra tid til annen.

Totalt har jeg betalt 7-8000 for alt, pluss kikkert og montasjer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I det segmentet er det nok mest italienere og øst-europeere å velge mellom. Du bør gjøre deg opp ei meining om hvilket avtrekk du ønsker. Rifle på fremre eller bakre avtrekkeren eller single trigger og løpsvelger. Å polere dem til rimelige god kvalitet går med de fleste hos en dyktig børsemaker. Jeg har kjøpt og solgt kombier i årevis og gjort mange dumme (og kostbare) valg. Fiksa stokker, avtrekk, pipelengder, choker, baser for siktemidler etc. Har i dag ei klone mellom Fair og Lincoln. Single trigger og løpsvelger, to løpssett og to stokker og velge mellom. Er godt fornøyd så langt. Med cal 20/76 og 7x57R så er det et slankt og lett våpen. 2,8 med Doctersight og såvidt over 3 med en Swaro 1,5-6x42 i en GunStar hurtigmontasje. Perfekt for fjellturene etter jerv og rev. Selv om jeg jakter rådyr med drivende hund, så blir det nok aldri favorittvåpenet der. Til det er gleden over å gå med en liten Sako Vixen for stor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Knall og fall skrev:

@Sølvrev viss du skulle plukke ut 3 merker som markerer seg til under        10 000. Hå hadde dei vært?

Nei, jeg er nok ikke lommekjent i dette markedet lenger. Jeg hadde som nevnt en Diamond (italiensk), selges visst nok også under navnet Bettinsoli. Ellers har jo noen nevnt Valmet, og så har vi Baikal.

Men et mer eller mindre bedritent avtrekk må du nok forvente. Får du tak i noe med dobbelt avtrekk og snellert på rifleavtrekket kan du leve med det, ellers kan det bli "en liten operasjon hos børsemaker". Men jeg holder på R-patron, fortrinnsvis 7x57R hvor det er godt utvalg av fabrikkammunisjon og prisene er til å leve med.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp kombi med halgleavtrekkeren foran, slik at du venner deg det. Om du i fremtiden vil oppgradere til en lettere og slankere kombi, vil du være "stuck" i bruktmarkedet. Kombier bør veie under 3kg. Kombier med rifleavtrekket på fremste avtrekker er helt topp til rådyrjakt. Ønsker du et støkkjaktvåpen, kjøp en drilling, de har "alltid" både hagle og rifle på fremste avtrekker.

 

 

 

Selg hagla, og prut på denne:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125942973

Link to comment
Share on other sites

jævlig kjekt når fuglen letter og du skal smelle av et kjapt hagleskudd og skyter med rifle fordi rifleavtrekket er fremst :mrgreen:

Jeg hadde klart foretrukket rifleavtrekket bakerst. Når du skal avfyre rifleskudd så har du normalt bedre tid, og kan legge fingeren kontrollert på bakerste avtrekk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både drilling og kombi, til den bruken ville jeg helt klart valgt en lett kombi med rifleavtrekkeren på fremste avtrekker. 

 

Det du må spørre deg selv om er om du vi ha ei rifle, med hagle som backup eller ei hagle med rifle som backup. For meg er Kombien det første, og topp egnet til rådyr og hjort. Til skogsfugljakt, ville jeg valgt drillingen som er hagle med mulighet for rifleskudd.

 

 

Faktisk verre om du fyrer av en hagleladning etter en hjort, enn at du skyter (og bommer) på en hare med rifleløpet.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, amatør skrev:

Det du må spørre deg selv om er om du vi ha ei rifle, med hagle som backup eller ei hagle med rifle som backup. For meg er Kombien det første, og topp egnet til rådyr og hjort

 

er nok mest hagle, når eg posterer. men går mykje med bikkja, og da er det fort vekk rifla trengs! men vil tro hagla er viktigs!

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, amatør said:

Ja, derfor er det en drilling man skal ha om man driver med støkkjakt på fugl.

 

Helt klart, men mange som kjøper kombi gjør det vel fordi drilling er for dyrt.

Rådyra kan komme fort på kort hold de også, så for min del er jeg temmelig sikker på at rifle på fremste avtrekk hadde blitt katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

Men du jakter også hjort.

 

Jeg også ville valgt hagle til rådyrjakt om jeg måtte velge mellom hagle og rifle, men jeg har kombi, så jeg velger alltid den. Men siden jeg ikke jakter fugl på støkk, har jeg ingen problemer med at hagleavtrekkeren er bakerst.

 

Siden de fine lette kombiene koster fort i klassen 100.000,-  er det bedre for oss dødelige å kjøpe en slik brukt. Da er man nesten låst til å finne en med rifleavtrekeren fremst. Slike kombier i denne klassen får du for mellom 10' og 20.000,- brukt. Den krieghoffen jeg linket til over, tipper jeg ville koste ca 150.000,- ny.

 

Det er skrevet mange tråder om dette temaet, f.eks denne:

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Knall og fall skrev:

@Sølvrev 👌 tenkt 12/7x57r eller 6,5x55. Men vil helst ha randpatron. Hadde BRNO før, men veldig ruskete avtrekk gjorde at eg solgte den.

Er da ikke rusktete avtrekk på 500 modelene, i alle fll ikke de jeg kjenner til og har hørt om. Har en 502.2, samme har en kammerat. Og det er ikke noe ruskete avtrekk der, hverken på det ordinære avtrekket, eller ved bruk av snellet. Kjenner til noen andre med samme våpnet og har aldri hørt om noe problemer med de avtrekka.  Men har hørt om problemer med noen av de andre "klompene" fra Brno.

Link to comment
Share on other sites

@MrFjellrev Den der virket fin, og med fremst avtrekker til hagla. Annonsen sier stillbar kolbe i høyde og side...er dette med medfølgende skimms?

 

En Tiur berget livet for noen dager siden, fløy opp bak og over meg. I hendene hadde jeg min Tikka m 70 kombi, som blir brukt altfor sjelden. Da jeg endelig fant den utvendige hanen var det for sent og sjangsen borte.- Ergerlig, denne typen våpen,.. og drillinger må brukes ofte slik at det "sitter" i ryggmargen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, bobby skrev:

@MrFjellrev Den der virket fin, og med fremst avtrekker til hagla. Annonsen sier stillbar kolbe i høyde og side...er dette med medfølgende skimms?

 

En Tiur berget livet for noen dager siden, fløy opp bak og over meg. I hendene hadde jeg min Tikka m 70 kombi, som blir brukt altfor sjelden. Da jeg endelig fant den utvendige hanen var det for sent og sjangsen borte.- Ergerlig, denne typen våpen,.. og drillinger må brukes ofte slik at det "sitter" i ryggmargen. 

Det medfølger 2 kolbeputer som kan byttes på ,justerbar høyde mot kinn veldig lett å justere.

Det følger også med verkøy for justeringen,samt egen våpen koffert hardplast for er lovlig for fly transport.

Her får en mye for pengene :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Knall og fall skrev:

Hva tenker folk om og spytte meir penger i ein Sabatti forest. Og eventuelt selge hagla og kjøpe hagleløp ti sabatti'n?

Hvis du tenker nytt våpen tror jeg Bettinsoli fra Jaktdepotet er et godt kjøp. Den fås også med riflekaliber 7x57R - velg det! (Ser ut til å være en direkte klone av min tidligere Diamond).

Jeg mener rifle på bakre avtrekker er en fornuftig løsning. Skal du bruke rifleløpet har du som regel litt tid til å tenke deg om, så da velger du riktig med en gang.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

J&F snekrer sikkert sammen et godt tilbud til deg. Kanskje de kan skaffe samme våpenet?

Jeg kjøpte mitt siste våpen der (en relativt dyr rifle) og fikk en veldig grei handel, synes jeg.  

 

Edit: Du får nok utlånserklæring fra andre forhandlere også....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Knall og fall skrev:

@Mas-36 mulig, men litt tungvindt da.. betaler gjerne nøken kroner ekstra for 7x57r. Blir mest hagletrening m kombi'n

Skal du skyte lite bruker du jo bare 307 hylsene hele tiden ;) 

 

Er så vant med å skyte mye jeg så jeg tror automatisk alle andre gjør det også :P

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Knall og fall skrev:

Men kombi'n blir vel med 100 skudd i året

Nettopp. Jeg hadde vel 500-1000 skudd med kombien i året da jeg hadde det ;) Valmet kan anbefales når det kommer til våpen. Kaliber får du gjøre egne meninger om. Min var i .222rem og jeg savnet ikke kragen på patronen. I dag hadde jeg nok laget en vildkatt med å åpne kammeret i den til 5,6x52R men med .224 kuler :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...