Jump to content

Finnes det forsatt folk som......


Mas-36

Recommended Posts

har det gøy med skytevåpen? Ser stadig vekk folk som sier "nei den rifla der er så upresis", "det er bortkastet penger", "ikke kjøp den du må ha en Sauer, Blæser osv" og annet. Er det ingen som koser seg på skytebanen/egnet plass med ei gammel militær rifle? Plinker med en 22lr? Bare skyter litt fordi det rett og slett er moro?

 

Er det liksom bare "hull i hull" og det å ha det beste som er "tingen" om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er akkurat nå på skytebanen med en Mauser som for lenge siden ble bygd om med jaktpipe, jaktstokk og en kikkert med fast 2,5 forstørrelse. Den går slett ikke dårlig. Jeg sitter på en stubbe og skyter på 100 m skiva. Full fokus på skytingen er god terapi.

 

Iblant gjør jeg det samme med salongrifla. Masse morro for en 50-lapp.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av skytinga jeg bedriver er stort sett "koseskyting".

Jeg setter krav til presisjonen på jaktriflene mine, og bruker en del tid på lading, testing, verifisering osv med dem, men det er ikke da jeg har det mest morro...🤔

 

"Plinking" med 22. uansett om det er rifle eller håndvåpen er det jeg liker best.

Jeg har vært igjennom poengkjøret, millimeterjakta osv før, og da var det det som gjaldt! 

Og det er alltid morro å vinne, men nå har jeg kommet dithen at jeg heller plinker litt på hytta, eller skyter med noe ukurant på banen for å ha det morro...

Eller driver med andre prosjekter relatert til våpen. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg skyter med ett våpen som ikke skal brukes mot noe levende vesen så er det ikke så nøye om det ikke går snorrett, eller at det kommer en og annen "flue" på blinken. Greit nok at det er moro å få tette fine samlinger, men bare det å være på skytebanen, kjenne kruttlukta og juge litt i godt selskap er terapi i seg selv. Så vidt jeg vet er det ingen som har tatt skade av bare å kose seg en stund 8-)

Jeg var i en pistolklubb for en god del år siden, hvilken skal ikke nevnes, men holdningene til styret der var med på å drepe all interesse for videre skyting med håndvåpen. Der var standarden at det kun var godt nok om man siktet mot OL-medalje. Jeg, som i beste fall var en middels skytter, fikk ikke akkurat motivasjon av den gjengen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Må jo si det at å kose meg med en gammel RB som kanskje holder seg innenfor svarten på 100meter. Skyte leirduer og tomhylser fra hagle på avstander mellom 5 og 50 meter med 22lr er moro. Å ligge på banen med en gammel HV-mauser eller enda bedre en urørt av forsvaret er moro. At jeg ikke skyter like godt med dette som en super styla remchesterobertactikalsauerblæserM03 eller annet driter jeg i.

 

Savner MASen min som ble solgt i en svak stund. Har lyst på en Lee Enfield eller annet moro også. Men nå er det mest moro jeg har en Winchester M9422 i 22lr ;) Den går ikke like godt som Waltheren, men morofaktoren er minst 10 ganger høyere :P

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo at jeg er i mindre tall her inne på kammeret hvor alle skyter hull i hull.

Så for meg er moro faktoren viktigere. Klart de få gangene jeg får til hull i hull er det moro det også da :P

 

Minute of leirdue og minute of svenske er helt innafor hos meg.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke hull i hull, men synes det er artigere når treffpunktene er mer avhengige av meg enn av våpen/ammo. Jeg kan gi et aktuelt eksempel:

Jeg drev noen år og skjøt noen DFS-stevner i året med HK416. Litt etter dagsformen havnet jeg på 220-235. Storparten av "taperne" så jeg i skuddøyeblikket. Så for 2-3 år siden fikk vi ny ammo. Da sank resultatet brått med minst 15 poeng. Jeg kan skyte serier som 9-8-10-8-4 uten at jeg ser fireren. Dette forekommer ca hvert 5.-7. skudd. Er jeg heldig, får jeg en hel femskuddserie uten slengere. På to stevner i år har jeg deltatt både med Sauer og HK. 250 og 249 med Sauer og ca 215 med HK. Det har tatt fra meg gleden med å skyte HK som jeg tidligere var svært glad i.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Mas-36 skrev:

Jeg vet jo at jeg er i mindre tall her inne på kammeret hvor alle skyter hull i hull.

Så for meg er moro faktoren viktigere. Klart de få gangene jeg får til hull i hull er det moro det også da :P

 

 

Dette er enkelt .....jo større hullet er desto lettere er det å skyte hull i hull.😉

Finn deg ett større hull å skyte på, så klarer du å skyte hull i hull hver gang du også.😁

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, bbdg skrev:

Dette er enkelt .....jo større hullet er desto lettere er det å skyte hull i hull.😉

Finn deg ett større hull å skyte på, så klarer du å skyte hull i hull hver gang du også.😁

Etter 50 skudd går det aller meste i hullet :lol:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

"...Jeg vet jo at jeg er i mindre tall her inne på kammeret hvor alle skyter hull i hull..."

Tror heller du tilhører flertallet herinne, jeg. Veldig mange har skyting som en kjær hobby, og liker skyting. Atter andre er "presisjonsskyttere" og dyktige skribenter og ambassadører for sitt syn. Hvilket skal respekteres, sjølsagt.  Mens noen bruker mindre penger på våpen, skyter færre skudd, og lever godt på opplevelsen.  Med sin Star hagle, Brno salongrifle og enkeltspenner revolver.

 

Slett ikke sikkert "hølihøl" er det viktigste. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg synes ennå skyting er morsomt, og gleder meg til de dagene banen er åpen, og siden det ikke er så grufullt ofte, får jeg klemt inn noen hundre skudd med salongrifla på ettermiddagen nå og da. Det hjelper på seriene med de store børsene, det koster nesten ingenting, og er et kjærkomment avbrekk fra hverdagens mas og kjas.

 

On 10/20/2019 at 5:00 PM, Jeffery said:

Jeg synes, stort sett, alt som smeller er moro jeg:D

Tiltredes!

 

Re: Hull i hull, har jeg børser som fint klarer det, men da er det verre med mannen som holder i den. Likevel kan jeg godt forstå det når en som har øvd lenge og arbeidet fram en skikkelig ladning vil brife med hva han eller hun har fått til. Selv er jeg ennå på det stadiet at jeg sliter med å differensiere det de virkelig dyktige skytterne gjør fra hedensk blodmagi, men at det er mulig, og at dyktige skyttere vil gravitere mot landets største forum for sånt, det tviler jeg ikke på.

Det eneste problemet jeg ser med å nevne hvor godt man skyter med den og den børsa er at det kan virke litt demotiverende på uerfarne skyttere som ikke har et godt miljø å lære seg å skyte i.

Ikke meg da, jeg skyter innforjævlige serier med salongen på femti meter og subber rundt i tresko og Navbukse med ketsjupflekker på.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eg har diverse skytevåpen. Nokon presise og andre ikkje fullt så presise. Alle våpene mine har kvar sin sjarm.

Over til lang våpen. Skyter som oftast med Sauer 202 i diverse kaliber Presis som fy. Den andre eg skyter mykje med er ein Ruger no1 45/70 ikkje fullt so presis.

Så over til det som gjere hobbyen min komplett. Det er fullt muligt å få rugeren presis, men det krever lading av skot sjølv. Prøving og feiling på skytebane, dette er også morsomt og lærerikt.

Stille stunder i ladebua medfølgande smell på skytebanen med gode eller dårlege resultat er for meg like morsomt.

Men ser også det med å jage presisjon kan være morsomt, men eg setterikkje det i fyste rekke.

Ha ei treff full helg folkens

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja mange måter å se på dette. Jeg er nok kanskje av de som skyter forholdsvis mye 10-15.000 skudd i året det meste med 22lr. For meg er våpenet stort sett bare et nødvendig verktøy for at jeg skal bli en bedre skytter. Hvordan våpenet ser ut eller heter er i grunnen revnende likegyldig så lenge det er bra å skyte med og leverer topp presisjon. I konkurranser må det jo også selvsagt tilfredsstille regelverket. For meg er det å konkurrere i skyting som er drivkraften trening er bare det som må til for å hevde seg i konkurranser. Men moro er det da. Lading blir litt det samme som trening en nødvendig aktivitet om det ikke skal bli økonomisk ruin å holde på med dette. Nå har jeg 7000 6,5 kuler krutt og tenn hetter liggende klare må bare finne motet til å starte opp med ladningen til neste sesong. Lading er nå egentlig fryktelig kjedelig arbeide. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda.

Jeg har *ei* børse i .223 som jeg har jaget presisjon med. For elgbørse og 22lr er snusdås på 100m greit nok, jeg kan fortsatt sjelne om jeg gjør en grov feil. For Win94 snakker vi nok snusdås på 60m, min manglende skill med jernsikter er nok større begrensning, men det holder til de hold den skal brukes på.

Det jeg syns er kjedelig er skytinga i HV, for der bryr de fleste seg om pang og spetakkel og mindre om resultat. Jeg er blant de få som fortsatt har MP5. Det betyr at de aldri har med redskap til å stille siktene, så jeg må holde over og til siden inntil jeg begynner å gi beng. Allikevel skyter jeg bedre enn de fleste med HK416. Og så MG da, minst like givende med rødplast for da slipper man se hvor dårlig det går.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 20.10.2019 den 13.55, Mas-36 skrev:

Bare skyter litt fordi det rett og slett er moro?

Joda nesten vær dag, men holder meg til luftvåpen, billig lite lyd og er det styggevær ute kan jeg skyte inne

 

 

På 20.10.2019 den 15.50, Mas-36 skrev:

Men nå er det mest moro jeg har en Winchester M9422 i 22lr

Yepp savner min men manglet 1000Kr til min første motorsykkel (Yamaha XT500) i 1981 og den ble da solgt

 

 

 

 

Edited by pondus63
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...