Jump to content

Rypebryst i ovnen, hvor lenge og hvilken temperatur?


Polardego

Recommended Posts

Har tatt ut bryststykkene fra 12 ryper, tenkte å brune de fort i panna og så inn i ovnen, men hvilken temperatur skal jeg ha og hvor lenge skal de være der?

 

Når jeg lager til bare meg og fruen så freser jeg de bare litt på hver side i panna så de er røde i midten, men jeg mistenker at rått kjøtt ikke er så populært.

Link to comment
Share on other sites

Fjellrypa har jo bittesmå fileter så de er jo nesten ferdig før du rekker å få skikkelig stekeskorpe. Skal du brune i flere omganger og legge utover en ovnspanne så la de hvile litt så alle har noenlunde samme temp før ovnen. 200 grader i 5 minutter er nokk i min ovn med heftig varmluft. Da er de rød/rosa

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sølvrev skrev:

Jeg ville droppet stekeovnen. Gi brystfiltene ett minutt eller så på hver side i panna, pakk dem umiddelbart inn i alu-folie, og la dem hvile i minst 10 minutter.

Eksakt min metode også. Max to min. i stekepanne, legger de i oppvarmet tallrik /form og dekker med alu-folie mens jeg gjør såsen. - Smaskens-. Når man passer på og ikke steker for lenge kjenner man heller ingen forskjell på gammel og ung fugl. Men dette er oppgave for mannen 👨. Kvinner vil som regel steke det der lille "ekstra",.. for sikkerhets skyld.

Bra det ble vellykket. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...