Jump to content

Gyldighet ladedata - Produsentenes stabilitet i kruttproduksjon


mummitrollet

Recommended Posts


Har ladedata som er noen år gamle så er jeg usikker på om egenskapene til kruttet er de samme nå som da dataene ble tatt fram.
Kan f.eks benytte N-110 som eksempel.
Det kunne være interessant å vite hvilken erfaring andre har med eventuelle endringer i nyprodusert krutts egenskaper gjennom de siste 15-20 år, dvs om produsenten har opprettholdt samme  egenskaper.
Vet at man bør trappe ned litt og "skyte seg opp igjen" for å sjekke dataene, i alle fall med max ladninger,  når ny lot tas i bruk så er det jeg gjør.
Det er mest på et prinsipielt grunnlag jeg stiller spørsmålet

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker det forskjell om det er et kruttmerke som selger egenproduserte krutt (som vihta), eller om det er en kruttmerke som er en distributør (som accurate og kanskje Hodgdon), hvor produksjonssted kan endres underveis. 

 

Eksempelvis var A5744 opprinnelig et amerikansk militært overskuddskrutt. Siden har det blitt produsert i Sør-Afrika, Israel, Belgia, Tjekkia og Canada. 

 

Men vihta-krutt ville jeg gjort som du sier, gått litt ned og trappet opp.

Link to comment
Share on other sites

I de 20årene jeg skjøt med 35whelen var standardladningen for 225 fra og 250grs kuler 58grains N150. Så ingen endringer i trykk (som i det en ser og "opplever", ikke målt) eller kronografert hastighet fra første gang til siste gang jeg krongraferte.

 

Den som liker å ligge på maksladninger gjør nok lurt i å være litt forsiktig og redusere når en bytter kruttlott.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Hva mener du med gått litt ned og trappet opp egentlig?

 

K

Hvis man ligger mot den røde streken med en 20 år gammel kruttlot, og skal lade med en ny kruttlot, vil jeg foreslå at man begynner med en litt lavere ladevekt og evt smyger seg opp mot den opprinnelige ladevekten. 

 

Hvis man lader slike lune midt-i-tabellen ladninger, ville jeg vare kjørt på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på problemstillingen særlig grundig - men jeg ser omtrent slik på det:

- lader jeg ned så får jeg noen ekstra patroner å lade, ei ekstra økt på banen, ei «bortkasta»-økt

- lader jeg som før så risikerer jeg tunge hevarmsløft på noen av patronene i den nye loten. 

Hittil har jeg alltid valgt det siste.

 

min røde strek er definert av at jeg ikke kan lade hardere enn at jeg har 100% perfekt og lett funksjon alltid.

Det er som regel nokså nær produsentenes, eller seriøse ladebøkers data. Unntaket er 6.5x55, der det oftest er 2-3 gr over dette.

om andre bruker «litt mer sprenger børsa» som maks, så dem om det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at slike forholdsregler er nødvendig, men det skader ikke å være litt forsiktig. Men det er klart; med en «normalpatron» med krutt i den sene enden, og en solid boltrifle har man endel marginer. Men jeg tror finnes kombinasjoner av patroner og krutt hvor små detaljer kan få relativt store utslag på trykk. Kanskje særlig i pistol/hagle- verden.

 

For min egen del, er jeg stort sett ferdig med blodlading mot den røde streken. Det er ganske sorgløst, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillene her.

Det er nyttig med andres erfaringer.
Den gamle ladningen jeg nevnte innledningsvis er for 44mag i S&W M-29.
Den aktuelle ladningen ligger et grain under den der det føles litt motstand ved ekstraksjon av tomhylser så jeg har litt å gå på. Er nok uansett fornuftig å lage en kort stige for å sjekke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Normas N serie krutt (ikke skytterlagskrutt) er visstnok veldig stabilt år etter år. Viht har jeg lest kan variere noe og bruker man en ny kruttlott bør det reduseres 5%? og lade stige oppover igjen forsiktig. Man har forandret en komponent i ladningen. Har også alltid brukt ladedata relevant for kruttalderen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Viht har jeg lest kan variere noe og bruker man en ny kruttlott bør det reduseres 5%? og lade stige oppover igjen forsiktig

Bortsett fra en enkelt lot 570 for mange år siden, så er ikke dette min erfaring iallefall, og jeg har vært innom minst 40 loter av N550 alene. Generelt er det greit å være forsiktig, men noe av poenget med ei maksladning er jo at det skal være rom for litt variasjon uten at noe skjer. 

Vet heller ikke om noen, som skyter litt, som skyter ladestiger i hytt og pine. Man har ei ladning, ferdig. Den lader man. 

 

Dette er jo om skyting er interessen. Om det er lading, så er det noe helt annet, da trenger man en grunn til å skyte en ladestige ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...