Jump to content

Pussesaker, Must haves


Virrus

Recommended Posts

Biltemas stenger er sykt lette å bøye, og bronsebørstene legger hårene med en gang. "Bronsen" er alt for myk, hvis det er bronse... Kjøper du ordentlige børster (Brownells f.eks.) så varer de i årevis. Generelt er våpen/ jaktutstyret til Biltema noe utsøkt drit. Men til "av og til" bruk så er det kanskje godt nok? Jeg pusser våpen flere ganger i uka, og gidder ikke det der.

Olja deres derimot er som alle andres, ei god blanding til våpenpuss er 1/3 av hver, white spirit, aceton og olje, enten girolje, ATF eller motorolje, det betyr fint lite. 

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, M67 skrev:

Olja deres derimot er som alle andres, ei god blanding til våpenpuss er 1/3 av hver, white spirit, aceton og olje, enten girolje, ATF eller motorolje, det betyr fint lite. 

@M67

Ja, dersom en bruker girolje, ATF, eller motorolje inneholder de komponenter som ikke akkurat er helsekost. Så bruk hansker av nitrilgummi (engangshansker). Olje til våpen trenger ikke de tilsetingsstoffene. Så Biltema sin våpenolje er et bedre valg i så henseende. Selv bruker jeg balistol siden den ikke setter stygge merker på stokkene i tre.

Link to comment
Share on other sites

Oljen trenger vel tilsetningsstoffer for å fjerne karbon? Uansett er de kjemikaliene en bruker for å fjerne bly, kobber, plast, karbon - allerede så gufne - og nok langt verre enn olja - at nitrilhanskene forlengst er på plass, sammen med god ventilasjon. At mineraloljer setter stygge merker, eller ødelegger trestokkene er et godt poeng - det er en av grunnene til at jeg ikke gidder å ha det.

Om en pusser med noe som helst annet enn matolje, så er det ikke helsekost - og siden kruttslammet inneholder en rekke helseskadelige kjemikalier i seg selv  - deriblant bly fra tennhettene, så ja, gummi/ nitril hansker er i mitt hode et must ved våpenpuss.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Dodraugen skrev:

Minimum er olje til metall (wd40 duger)

 

Verdt å nevne at wd40, 5-56 og slike multioljer ikke har noen særlig smøreevne, de er også lettfordampede slik at de ikke er noe godt valg for lagring og rustbeskyttelse.

 

For rengjøring funker de bra (en god dusj i varmt løp forenkler pussejobben!), Wd40 er også knall til å rengjøre badet (kalkbelegg i dusjen? Spray på litt wd40, vent litt, tv ni over med svamp, skyll av. Skinnende rent).

 

Link to comment
Share on other sites

nå har vel oljer generelt rævva smøreevne i leamikken til våpen uansett. smøreoljer er laga for roterende aksler og hylser, hvor flatene har en relativt jevn hastighet.
Hvis man skal ha smøring til våpen er det vel egentlig fett som er tingen.
For meg virker det som oljer i våpen er mest for å samle og føre driten vekk fra glideflatene

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker WD-40 til rens og symaskinolje til smørning. Syns First Price -10pk papirlommetørkler (trekker godt til seg olja skit) funker utmerket til pusseklut snurra rundt en pussestav. Til litt grovere diameter (9mm +) funker også en remse med seigt tørkerullpapir fint som pussesnor. WD-40 er alltid med på bana. Om våpenet har blitt vått; tørkes det med  "snufseklut" før det sprayes  lett inn med denne før nedpakking .  WD-40 funker også fint som nødfiks på gjenstridige pistolmagasin og våpendeler forøvrig. Mens som forrige taler sa : den fordamper lett. 5,56en funker like bra, men den har jo en alldeles forferdelig lukt...

Link to comment
Share on other sites

@M67

Det har du helt rett i at de kjemikaliene som allerede finnes i kruttslamet er noe dritt. Samt at resten av pussemidlene ikke er bra nei. Imidlertid er spesielt geaoljer, ATF oljer, hydraulikkoljer, og moderne motoroljer så fulle av tilsetningsstoffer som er beregnet på et annet bruk en til våpen. At jeg vil oppfordre folk å unngå dette, dersom det er mulig. Det kommer da i tillegg til de komponentene som finnes i kruttslamet. Bare så de er klar over faren. Nitrilhansker er vel de kjemikaliehanskene som har best motstand mot kjemikalieinntrengning, men hiv de etter puss. Da de ikke stopper inntrenging, bare bremser den tidsnok til at en er berget. Så brukte hansker er ikke tette til neste pusseseanse.

Link to comment
Share on other sites

Alt trenger ikke koste skjorta.

Pussestokk til hagle vokser ute i naturen, jeg bruker en passe lang og tykk hasselkvist som jeg har splittet ca 5cm ned i tykkeste enden. Som pussefiller bruker jeg polérgarn/ twist fra biltema.

Olje velger du den sorten du har mest tro på selv. Det er faktisk ikke så nøye, bare det hindrer rust, smører og beskytter. (Våpenoljer løser jo som regel litt bedre drit enn andre oljer)

 

Smøring av glideflater og hengslebolt på brekkvåpen gjøres helst med litt fett. Biltema sitt Litium fett fønker fjell.

Fett brukes også på løse choker eller lyddemper gjenger til rifle

 

All smøring/olje er bedre enn ingen, men jeg vil ikke anbefale svart molybden fett og lignende, da ser verken du eller hagla ut etterpå...

 

Jeg kjøper Hoppes no9 på eBay, i quart flasker til rens, den originale som fungerer. ikke noe miljø tilpasset søl. Til lagring/beskyttelse mot rust, bruker jeg Hoppes Gun oil for øyeblikket. Men en hvilken som helst tynn olje kan brukes, men en fargeløs og luktsvak symaskin olje type er å foretrekke for min del

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg pussesett der stokken er av tre, - to eller tredelt, - den holder i din tid og er mest trivelig å arbeide med.

CLP Breakfree er den oljen som best motstår rust etter mine tester og erfaring, men de fleste våpenoljer er vel bra nok. Ballistol er ellers en "kjekk" olje, fin å ha med på reiser da også treverket tåler denne. Om din hagle har løse choker må disse ha et egnet fett, spesialfett finnes på tub, varer lenge og dette kan også brukes på glideflatene.

 

Før eller siden vil du ha bruk for Solvent for å fjerne belegg (bly/plast) i løpene, vær obs på at den kan "ta" blåneringen så bruk olje utvendig etter bruk. 

 

Stokken krever også vedlikehold (om den ikke er lakkert). Selv bruker jeg kokt linolje i meget små mengder som gnis gott inn. Mange liker True Oil,..jeg synes den gir et for "blankt" utseende og ligner på lakkert kolbe.

Bore Snake er også en bra sak t.eks på reiser, men ikke noe du "må ha".

 

 

DSC_0014.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den tre-delte pussestokken som @bobby viser med bilde er uvurderlig ved puss og stell av hagleløpene. Jeg synes det er et stor pluss om du finner en med et "adapter" for pussefiller og/eller polérgarn, samt at du kan skru på en (medfølgende) bronsebørste. Denne børsten er, sammen med egnet solvent (finnes både for fjerning av bly/plast og kruttslam), ditt viktigste hjelpemiddel for en periodisk grunnrengjøring av løpene. Selv om du endte opp med en Baikal (så vidt jeg husker) og at denne har hardforkrommede løp, er det lurt å sette løpene inn med olje mellom hver skyte-/jakt-økt.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så, recap og takk for mange ulike svar 😅

Jeg trenger våpenolje(har kjøpt biltema sin) Solvent for og løse opp smuss og skit? En pussestokk(tre var tydeligvis foretrukkent, jeg har en i metall pr nu) En wire for «in field cleaning» (kjøpte biltema sitt minikit før jeg leste det her) pussefiller og stokkolje. 

 

Våpenolje

Solvent

Stokkolje

 

mer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som er fint med de som kan deles er at du får kanter der de er delt, noe som du kan slamre i kroningen og alle vet det er bra med riper og småskader i løp og kroning,

en annen stor pluss er at de knekker lett så du trenger alltid en ny (noe som er bra for industrien) 

 

Nei. Har med en boresnake i sekken, og hjemme ligger det en pussestokk av god kvalitet som ikke er delbar. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett alltid med pussestokk til rifla. Den ligger i riflefutteralet, den er litt kortere enn rifla. Man har jo med våpenet uansett, så noe poeng med en pussestav som er delt ser jeg rett og slett ikke. Men hver sin lyst. Noen hagler må en jo forresten demontere for å få noe gjennom løpet, så da er en Boresnake slett ikke så dum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joakim222 skrev:

... du får kanter der de er delt, noe som du kan slamre i kroningen og alle vet det er bra med riper og småskader i løp og kroning,

Bare for ordens skyld: TS spør etter "må ha"-utstyr for stell av hagle. Og den delbare stokken vi anbefaler er av et tre-materiale. ;)

Og hvis du tryner i myra, over tregrensen der det bare finnes en og annen forvridd fjellbjørk, tror jeg du vil slite med en boresnake.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Kan noen forklare meg poenget med å dele en pussestokk? De er slarkete og lealause og knekker gjerne i ledddene. En risikerer å bruke litt makt på en pussestokk også, og det fins ingen grunn noe sted til å dele den?

Hagelpiper er vanligvis 71cm, og dermed ganske så mye lengre enn de nu for tiden ofte kappede rifleløpene på 45-50cm. Det lille "slarket" i leddene er vel nettopp det som motvirker at de knekker lett.- Tror faktisk du må lete etter pussestokk for hagle som IKKE er delt.

 

For pussing av mine rifler foretrekker jeg derimot en udelt av messing.

 

4 timer siden, joakim222 skrev:

Det som er fint med de som kan deles er at du får kanter der de er delt, noe som du kan slamre i kroningen og alle vet det er bra med riper og småskader i løp og kroning,

Om du studerer bildet jeg la ut så ser du at Diam ved messing leddene er mindre enn stokken for øvrig og kan på ingen måte forårsake riper eller skade i løpene. Pussing av løpene på hagelvåpen gjøres (som med rifler) fra kammeret. Halvauto eller pump demonterer man (alt. Boresnake) 

 

Ellers kan jeg opplyse deg om at hagler mangler "kroning".

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Var klar over at det gjaldt hagle, skrev om delbarpussestokk generelt, noe som vil si til både hagle og rifle (skal være unødvendig og forklare). 

 

For ordens skyld: løpet til hagla skal ikke dyttes ned i ei myr, og om du får dritt i løpet så får du det ut uten hjelp av noe ubrukelig rask som en delbar pussestokk som har ligget i jaktsekken 10-15 år og ventet på sjansen til og pille myr ut av ett løp, 

Link to comment
Share on other sites

P.S den pussestokken du la ut bilde av ser ut som noe tippoldefaren min lagde på sløyden, og drege med seg tre feite trommestikker på jakt (i tilfelle det kommer drit inni løpet som ikke kan pilles ut av noe annet en med den pussestokken) er som og unngå alle kumme lokk i tilfelle en person kommer hoppende opp.

Edited by joakim222
,
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid brukt delbare pussestokker, både til hagle, rifle og håndvåpen. Har aldri opplevd å knekke noen av dem selv om pusselappene av og til har vær så store at jeg knapt har fått dem gjennom løpet. Pussestokkene har vært laget av tre, messing og aluminium.
Jeg sliter også med å se hvordan tre/messing/aluminium skal klare å lage merker/skraper i stål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til alt som ikke skal ruste, gli uten å måtte sause inn... Har prøvd det meste. Dette slår alt..

 

https://vapenloftet.no/produkt/produkt/vapentilbehor/vapenpleie-1/flunatec/fluna-tech-vapenolje-100ml

 

https://vapenloftet.no/produkt/produkt/vapentilbehor/vapenpleie-1/flunatec/flunatec-gun-coating-300ml-spray

 

Frog Lube, CLP, Ballistol, etc.funker. Fluna Tec funker bare bedre ;)

 

@Virrus trenger du stokkolje så kan jeg sende deg en skvett. Free of charge :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Jeg har alltid brukt delbare pussestokker, både til hagle, rifle og håndvåpen. Har aldri opplevd å knekke noen av dem selv om pusselappene av og til har vær så store at jeg knapt har fått dem gjennom løpet. Pussestokkene har vært laget av tre, messing og aluminium.
Jeg sliter også med å se hvordan tre/messing/aluminium skal klare å lage merker/skraper i stål.

Bruker nesten ikke pusselapper. Kanskje en når jeg sauser inn med Ed`s Red el. Deretter lager jeg bare kuler av dasspapir/tørkepapir i passe trang "slug" størrelse som jeg presser/banker gjennom løpet. Billig, og funker som fy ;)

Bare å trekke ned etterpå B|

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Bare å trekke ned etterpå B|

Nettopp det er fordelen med å bruke papir framfor potensielt selvantendende oljefiller.  Har aldri sett det selv at slikt skjer , men tror på de som har erfart det.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ruger #1 said:

Til alt som ikke skal ruste, gli uten å måtte sause inn... Har prøvd det meste. Dette slår alt..

 

https://vapenloftet.no/produkt/produkt/vapentilbehor/vapenpleie-1/flunatec/fluna-tech-vapenolje-100ml

 

https://vapenloftet.no/produkt/produkt/vapentilbehor/vapenpleie-1/flunatec/flunatec-gun-coating-300ml-spray

 

Frog Lube, CLP, Ballistol, etc.funker. Fluna Tec funker bare bedre ;)

 

@Virrus trenger du stokkolje så kan jeg sende deg en skvett. Free of charge :)

 

Sier ikke neitakk til litt stokkolje altså ☺️👌 

Link to comment
Share on other sites

På 17.10.2019 den 10.06, bardp skrev:

Ta deg en tur på Biltema så finner du alt du trenger og mer til og til fornuftige priser.

 

bruker BT sine pussesett. har selv knekt pussestangen derifra. hvis man passer på å se etter at skjøtene er tilstrekkelig sammenskrudd under bruk  så knekker disse ikke under vanlig bruk. BT selger sogar reserve børster og ullsudder til disse og har dei stortsett på lager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...