Jump to content

Nok et våpentyveri fra "forsvarlig låst våpenskap"


rhb

Recommended Posts

https://www.smp.no/nyheter/2019/10/15/Ser-alvorleg-på-våpentjuveri-20171019.ece

https://www.nrk.no/mr/etterforskar-vapentjuveri-1.14743174

 

Nok en smarting med supersmart våpenoppbevaring ... Oppbevarer våpenskap med våpen i en dagligvarebutikk (?) med dertil "godt gjemte" nøkkler...(-om begge to var oppbevart på samme plass, opplyses ikke...) 

-at det går an... :thumbdown:  -og, forøvrig : lensmannen opplyser "at våpene var rett oppbevarte i våpenskap"... og bra var da det, da (i det minste):clap:

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Det var to tilsvarende saker på Nordmøre for litt siden, våpenskap tømt, åpnet med nøkler funnet i boligene. 11 våpen på avveie.

https://www.nrk.no/mr/politiet-ser-svaert-alvorlig-pa-to-vapentjuveri-i-tingvoll-pa-nordmore-1.14739403

 

Greit å se at det taes alvorlig da, samme distrikt har tidligere henlagt innbrudd og våpentyveri i løpet av 2 uker😕

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre vanlig å gjemme nøkler på et "lurt sted", som gjerne er innenfor armlengdes avstand fra skapet.

 

Jeg får relativt ofte oppdrag med å inndra eller beslaglegge våpen fra folk som av ulike grunner ikke er til å stole på lengre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet nøkkelen innenfor to meters avstand fra våpenskapet.

 

Hvis jeg klarer å finne nøkkelen, så klarer en tyv det også...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det var to tilsvarende saker på Nordmøre for litt siden, våpenskap tømt, åpnet med nøkler funnet i boligene. 11 våpen på avveie.

https://www.nrk.no/mr/politiet-ser-svaert-alvorlig-pa-to-vapentjuveri-i-tingvoll-pa-nordmore-1.14739403

 

Oppklarte våpentjuveri

 

Politiet har oppklart tjuveriet av 11 våpen i Tingvoll. Gjennombrotet kom i dag då politiet aksjonerte fleire stader i fylket. 

To personar er sikta, men begge to blei lauslatne etter avhøyr.

 

Under aksjonen fann politiet ikkje berre dei 11 stjålne våpna, men også fire våpen frå eit tidlegare innbrot og ei større mengde narkotika. Ei eldre sak blei også oppklart etter funn av tjuvgods.

 

Under dei to innbrota i Tingvoll blei det stole både pistolar, revolvarar og jaktrifler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra! Men unektelig "litt rart" at selv det å stjele 15 skytevåpen fra bopeler og å inneha "en større mengde" narkotika" og annet tjuvgods (!) -her i landet ikke lenger engang kvalifiserer til varetekt...

Edited by rhb
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, rhb skrev:

Bra! Men unektelig "litt rart" at selv det å stjele 15 skytevåpen fra bopeler og å inneha "en større mengde" narkotika" og annet tjuvgods (!) -her i landet ikke lenger engang kvalifiserer til varetekt...

 

Tja, i fbm gruppevoldtektssaken i Hønefoss for et par dager siden ble de syv pågrepne løslatt etter omtrent 36 timer ettersom det ikke lenger var fare for bevisforspillelse. Virker som om lista for varetekt etterhvert ligger relativt høyt..

 

Link to comment
Share on other sites

En større mengde narkotika kan være mer enn fem gram hasj. Jeg vet ikke om det er praksis ennå. Men før i tiden fikk de som ble tatt med mer enn fem gram hasj strengere straff. Grunnen til det er at man antok at det ikke bare var til personlig bruk. Det finnes vel lignende grenser for andre stoffer også.

 

Det er vel ikke nødvendigvis slik at tyven ble tatt med flere hekto eller kilo narkotika. Tror ikke det skal så mye til, for å komme inn under noe annet enn minimums paragrafen. Sånn rent teknisk sett.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jjrckd skrev:

Virker som om lista for varetekt etterhvert ligger relativt høyt..

 

Dette er regulert i Straffeprosessloven:

 

Kap 14. Pågripelse og fengsling.

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:
1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Av og til tenker man i sitt stille sinn at det burde være et punkt til:

 

5) Når det vil støte den allmenne rettsfølelsen at slike folk får gå fritt omkring.

 

Så kommer man på at folk er å anse som uskyldige inntil det motsatte er bevist, at det er et stort inngrep å bli buret inne, spesielt hvis det viser seg at feil person er tatt, og at dette derfor gjerne gir en klekkelig erstatning, som sikkert i en del tilfeller ikke veier opp for tap av jobb, venner, kjæreste osv.

 

Men man kan likevel bli provosert av at enkelte, som nesten garantert er skyldige, slipper ut etter avhør og går rundt sammen med alle oss andre i et par år før det kommer en rettskraftig dom.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har man blitt tatt med tjuvgodset og narkoen i sin besittelse og kanskje også selv knyttet seg til saken og det som i dette tilfellet dreier seg om flere gjentatte handlinger av alvorlig grad, burde da i det minste Straffeprosseslovens § 171- 3ledd komme til anvendelse.   Forøvrig er det litt komisk at der er et eget ledd 4 der vedkommende selv kan begjære seg varetektsfengslet...(!) men ingen ting som ivaretar folks allmenne rettsfølelse, eller offetet for den del.

Link to comment
Share on other sites

Eneste som gir expressfart gjennom rettssystemet og straff som merkes er å svindle staten for penger. 

Nå sist hørt på radio, aktor vil ha 18måneder fengsel for Keshvari for å jukset til seg 450.000kr. mindre enn 8 måneder etter at han ble fersket.

Klikk ned noen på gata, du rekker ta videregående før du får sin fortjente (redusert pga lang saksbehandlingstid) straff på noen titalls dager i buret.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

I stedet for å grine om varetektsfengsling, som vitterlig er et alvorlig inngrep for folk flest (de gjentatte bemerkningene fra torturkommisjonen bør vel ringe en eller annen bjelle hos enkelte her) - spesielt om du faktisk er uskyldig, så kan dere vel heller grine litt om saksbehandlingstid? 

Link to comment
Share on other sites

Nå er Mannshaus-saken i media: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/10/05/195710043/philip-manshaus-far-nekter-politiet-a-inndra-vapen

Hvis en psykisk ustabil person har fått tak i nøklene til våpenskapet, var da våpnene forsvarlig nedlåst i henhold til Våpenforskriften §78 og 79? Kjør debatt!

– Våpnene har vært nedlåst forskriftsmessig i et våpenskap og nøklene skjult på annen adresse. At de har blitt stjålet fra ham og brukt til en forferdelig handling, kan ikke han noe for, sier advokat Vibeke Hein Bæra, som representerer Manshaus' far, til TV 2.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sølvrev said:

Nå er Mannshaus-saken i media: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/10/05/195710043/philip-manshaus-far-nekter-politiet-a-inndra-vapen

Hvis en psykisk ustabil person har fått tak i nøklene til våpenskapet, var da våpnene forsvarlig nedlåst i henhold til Våpenforskriften §78 og 79? Kjør debatt!

 

 

Tja. Her vet vi lite om hvor "ustabil" Mannshaus har vært under planleggingen og gjennomføringen av angrepet. Han trenger slett ikke å ha vært ustabil i det hele tatt.


Ondsinnede og hatefulle personer kan være svært utspekulerte. De kan være dyktige og handlekraftige dersom de er tilstrekkelig motiverte.

 

Det så vi jo også tydelig i 2011.

Jeg vil tro at min samboer skal kunne klare å låse ut våpnene mine fra våpenskapet hjemme dersom hun hadde villet det. Selv om jeg aldri direkte har fortalt henne hvor nøkkelen ligger.


På samme måte kan nok Mannshaus ha hatt rimelig god peiling på hvor faren har gjemt nøklene, faren kan til og med ha røpet seg eller vist dem til sønnen en gang de siste 10 årene.
Det er alt som trengs.

 

Jeg husker jo selv, som 12-åring , at jeg rimelig enkelt fant frem min fars HV-våpen(med ammunisjon) nedlåst og bortgjemt i et skap. Det gikk jo heldigvis bra likevel.  
 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Tja. Her vet vi lite om hvor "ustabil" Mannshaus har vært under planleggingen og gjennomføringen av angrepet. Han trenger slett ikke å ha vært ustabil i det hele tatt.
Ondsinnede og hatefulle personer kan være svært utspekulerte. De kan være dyktige og handlekraftige dersom de er tilstrekkelig motiverte.

Ja, jeg ser absolutt den muligheten. Men med "uvedkommende" vil nok mange jurister tenke alle andre enn dem som våpnene er registrert på eller som har gyldig utlånserklæring, uavhengig av familierelasjon. Hvis en barriere mot tyveri skal være effektiv, må da nøkkel/kode til våpenskap være utilgjengelig for alle uvedkommende, inkl. nære familie-medlemmer? Jeg tror ikke stefaren har vært mindre forsiktig enn svært mange andre våpen-eiere. Det skal derfor bli interessant å følge denne saken i rettssystemet. 

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nøkkel til våpenskapet mitt er på mitt daglige nøkkelknippe. Og som oftest er det i lomma mi som akkurat nå. Men nå som alle guttene mine er voksne og har flyttet ut , er jeg nok litt mer avslappet med å kunne la nøklene ligge på ett bord i ett annet rom , mens jeg spiser eller ser på TV. Men de årene jeg hadde 3 tenåringsgutter boende hjemme lå nøklene enten alltid i lommen min, eller på en " lur plass" der guttene mine ikke kunne finne dem. Jeg har vært gutt selv , så jeg vet at " gutter er gutter " og slett ikke å stole på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Robinson said:

Jeg har vært gutt selv , så jeg vet at " gutter er gutter " og slett ikke å stole på.

Jepp, og selv om mine unger har grundig opplæring, og nok er sikrere med våpen enn mange "gubber" på banen, så har de venner og plutselig en dag er det 8-10 13-14-åringer i full fart rundt i huset. De fleste uten formening om annet enn at rifler og våpen er noe man springer rundt og skyter på hverandre med...

 

Kodelås!

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

 

 

Kodelås!

 

K

+1 til den. Bare jeg som har koden, så dersom bussen kjører over meg må de frem med skjærebrenner. 
 

Prøvde å ha diverse alkohol i et låst vinskap i kjelleren, men gikk ikke lenge før jeg oppdaget at beholdningen minket. Tenåringsguttene fant fort ut hvordan dirke opp det....

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at hvis det er inbrudd i huset og tyven finner nøkkel til våpenskapet risikerer man å miste våpnene? 

 

Hva  om naboen har inbrudd og tyven finner bilnøkkelen? Beslaglegger politiet bilen da? 

 

Noen terrorister velger gevær, andre velger bil.. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Haavard said:

Er det sånn at hvis det er inbrudd i huset og tyven finner nøkkel til våpenskapet risikerer man å miste våpnene? 

 

 

Praksis varierer, lokalt fra en liten oppstramming muntlig når nøkkelen ligger tilgjengelig for ruset nabo som skyter litt i gata med tilhørende væpnede politishow,  til nesten 4 års slosskamp mot byråkratiet når våpen forsvinner ved innbrudd....

Link to comment
Share on other sites

Sønnen, 8 år, til en tidligere kollega greide å dirke opp våpenskapet. Dette var før FG godkjenning.

 

Sønnen tok ut en 22 pistol og skulle vise den til gjengen. Dette endte svært tragisk da sønnen greide å skyte en skolekamerat slik slik at han omkom. Russiske patroner med jernhylse, som var "usynlige" i magasinet, ble påpekt som en delårsak.

 

Hvorom alt er; Politiet fikk 8-åringen til å vise hvordan han hadde fått opp skapet og de ble så "imponert" at det ikke ble åpnet sak og kollega fikk beholde våpensamlingen.

På eget initiativ plomberte kollega hele samlingen unntatt noen få våpen han brukte aktivt.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Haavard said:

Er det sånn at hvis det er inbrudd i huset og tyven finner nøkkel til våpenskapet risikerer man å miste våpnene? 

Har selv gått for denne løsning:

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/hengelas/nokkelhengelas/nokkelskap-343585?gclid=Cj0KCQjw8fr7BRDSARIsAK0Qqr4lILMvhGYndmjOqgGNE2QJmb6LHM6ZIC9YCD0EW-3YCkViYtySHS8aAqTOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Igjen montert på et noe bortgjemt sted inne i huset. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, 5.6×15mm said:

Mener du at når du forlater boligen din, så er våpenskap nøkkelen fortsatt igjen i huset, men du har plassert den i en slik boks? 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...