Jump to content

Jeg leter ikke lenger etter A-Max i 6,5


Guest Hentesveis

Recommended Posts

Hehe...

 

Hentis fikk prøve ladningen min med 130 grs Norma Golden Target i går, så han er ikke så interessert i A-Max lenger, for å si det mildt :wink:.

 

Håper han legger ut bildet han tok av testserien sin her, for det var bare helt rått. Ca. 5 mm samling, tre skudd, 100 meter. Går ikke så gæli, disse sauera :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Bedre, for å si det enkelt. BC på 0,55, og gitt den noe lavere kulevekten, oppnår ihvertfall jeg en noe høyere utgangshastighet. I min oppfatning er det ballistisk koeffisient kombinert med utgangshastigheten som er grunnlaget for påvirkning av gravitasjon og luftmotstand (altså de parametrene som gir kulebane og reell vindavdrift), ergo er Norma GT mitt førstevalg over A-max, såfremt man får denne til å gå. Og det har jeg altså ikke hatt noe problem med :wink:.

 

Jeg vet at du kan denne teorien, Morten, men det er så artig å bruke det en har lært en gang i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også den kula du leter etter tidligere, men har de siste årene nesten utelukkende brukt Lapua Scenar 8g/123gr, og har i det siste også testet litt Norma Golden Target 8,42g/130gr. Begge disse går godt i min rifle.

Nå har jeg riktignok ikke testet dem på lenger hold en 300m, men disse kulene omtales i enkelte amerikanske artikler som "superkulene fra Scandinavia", og av det ypperste som er å få tak i. Og høy BC på begge to tilsier jo gode langholdsegenskaper.

 

Lettere tilgang, og lavere pris er jo heller ingen ulempe akkurat :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

De patronene som hentis testa, og fikk 5 mm treskuddssamling med, var satt sammen av følgende:

 

Kaliber: 6,5x55

Hylser: Norma

Kule: Norma Golden Target, 130 grs HPBT, BC 0,55

Tennhette: Federal 210 LR

Krutt: Vihtavuori N160, 45 grs (patronene var ladet med et Redding 3 BR kruttmål)

COL: 78 mm

 

Kronografert hastighet i saueren min, med S&L pipe på 60 cm: 825 m/s.

Beste treskuddssamling: 5 mm i original Sauer 202 Jaktmatch (børsa til hentis). I børsa mi har jeg fått jevnt mellom 10 og 15 mm samlinger, men med 1moa dott i retikkelet, blir det lett upresist. Har en 6-24x44 tut på vei inn, gleder meg til å teste ladningen ved hjelp av den :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd samme oppskrift, men jeg slet med samlingene. Faktisk var jeg godt unna det jeg normalt har hatt av samlinger tidligere. Varierte melleom 25-35mm på 3-skudd, og noe mer på 5-skudd serier.

Men jeg testet flere ganger i kronograf, og hadde gjennomgående høyere hastighet enn de 825 m/s som du oppgir. Hastigheten på samme ladning i min rifle lå fra 845 opp mot 860 m/s. De beste samlingene jeg har hatt tidligere har vært med hastigheter mellom 810-830 m/s. Så jeg skal prøve å redusere ladningene noe og teste litt mer.

Så skal det også sies at banen jeg har brukt i det siste, mangler noe som man selv med litt godvilje kan kalle en skytebenk. Rifla plassert i en front-rest på et gammelt stuebord, og selv sittende å vagle på noen kabber, uten videre støtte for moen av armene, er ikke akkurat ideelt. Så jeg skylder litt på dette også (alltid godt å ha noe å skylde på :wink::wink: ) Men jeg har stor tro på disse kulene, og skal teste ut litt flere hastigheter (i en god skytebenk 8) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sjeleglad for alle som ikke får disse kulene til å gå, jeg, da :wink:!

 

Men prøv å senke ladningen med et grain eller to. Kanskje din lott med N160 er raskere enn min? Eller så har du rett og slett ei børse som liker andre ladninger. Kulene er det ihvertfall ikke noe galt med, det skal jeg uten videre gå god for. Som kuriositet kan jeg si at Norma lader disse til 830 m/s i lang sauerpipe, og har gjennomsnittlig 12 mm presisjon når all egenspredning er fjernet fra skytejernet (fastlåst i benk).

Link to comment
Share on other sites

 

Er det så stor forskjell på to kronografer? samme tid, forhold, ladning, våpen etc?

 

K

 

Litt OT, men sikkert interessant for flere:

 

Ved en anledning plasserte vi 4 forskjellige kronografer etter hverandre for å sjekke variasjon i avlesning for en og samme kule. Ingen viste det samme, og forskjellen på høyest og lavest oppgitte hastighet var på nesten 100 fot/sek. Rekkefølgen kronografene stod i, ble variert.

 

Når det gjelder hastighetene for DL-ladningen over, kan jeg opplyse om at laveste hastighet er fra kronografen som i firekronograferstesten konsekvent gav lavest hastighet, mens 919 m/sek er hentet fra en kronograf som samme dag gav 830 m/sek for en fabrikkladning oppgitt til 800 m/sek. Vet det forekommer at reell hastighet er høyere enn oppgitt av fabrikat. Dette er imidlertid uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg husker den testen der. Etter det som ble gjort med de kronografene der, Peter, så tar jeg alle slike hastighetsmålinger med ei klype salt. :wink:

 

Det er meget vanlig at den beste presisjonen liger på moderate ladninger. Ofte lite å hente på å lade så plombene skrangler, og høselvernene sitter på halv tolv....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...