Jump to content
oyvind1

Lage hull i stål...

Recommended Posts

Jeg har i kveld latt meg selv plage med litt metallsløyd. I den forbindelse har jeg laget et par firkantede hull i ca. 4-5 mm stål av en eller annen kvalitet - en vinkelprofil. Hullene skal være ca to cm lange og ca. en cm brede. Dette tok meg betydelig lenger tid enn forventet. Jeg ønsker derfor tips til hvordan man enklest oppnår slike hull. Jeg har tilgjengelig vinkelsliper, multikutter, bajonettsag, stikksag, sirkelsag, dremel, drill og håndverktøy. Shoot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bore to hull, tett inntil hverandre, file mellom og hjørnene?

 

K

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, M67 skrev:

 

Bore to hull, tett inntil hverandre, file mellom og hjørnene?

 

 

Jeg har prøvd noe lignende. Jeg har sikkert boret for fort, så borene mine har blitt sløve, men det tok ihvertfall vinter og votter før jeg kom gjennom. Inspirerte ikke umiddelbart til fortsettelse av konseptet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start med et godt kjørnemerke. Bor så pilothull med en mindre bor, 3-4 mm. Så borer du opp til endelig hullstørrelse. Bruk moderat borhastighet og bruk olje som kjøle og smøremiddel på boren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor bor du ? Bruker ikke mange minuttene med de 2 bakerste fresene.

 

på bilde er det 2 cnc freser, 2 cnc dreiebenker og 1 manuell dreiebenk. 20190304_175525.jpg.3bf8bf4c5132ea6921da4d86bd349e41.jpg

Edited by fluefiskern

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Rausheim skrev:

Om du kjenner en med fres, tar det 2-3 minutter (ikke det en gang).

Det tar litt lengere tid enn 2-3min da. 

 

Man skal spenne fast emnet, man skal bytte fres med mindre man har magasin og fresen bytter ved ett par tastetrykk, maskina skal programmeres hvis man ikke kjører manuelt. SÅ tar selve hullet 2-3min, så skal emnet løsnes igjen 

 

Men er det svartstål eller en legering som er hardere/seigere ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, bardp skrev:

Med en slik klarer du det på et par min.

Joda. Men for en vanlig garasjemekker så er det bor og fil som gjelder. En skarp bor, rett bor for det aktuelle stålet, rett fart og rett smurning - og et god kjørnermerke som det sies - så har en hull, og så trenger en i skarp fil, ei firkanta, eller trekanta fil, og ei skrustikke. Om det går på et kvarter skal jeg ikke love, men godt under halvtimen..

Er det vanlig stål uten noe ekstra hardt og seigt eller rustfritt, så vil en HSS-bor gå gjennom på 1-2--3 uten smurning eller noe. Rustfritt så må en vel ta det mer med ro, eller finne et hardere og spissere bor, og Hardox og sånt så er det lav fart, hard mating og mye smurning som gjelder. Det er nesten umulig på frihånd, iallefall med vanlige hobbymaskiner.

 

K

Edited by M67
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bardp men så liten og søt fres har jeg ikke tilgang på, så da kan jeg ikke tilby fresing av hull på 2-3min. men de store der står på verkstedet jeg bruker store deler av fritiden min på. Men jeg vil ha en ny, en som kan borre opp V motorer uten å spenne emnet opp på nytt. Nå er det desverre kun rekkemotorer som kan borres opp. 

 

Man tager hva man haver, så gjør man det beste ut av det. Kan iallefall lage det meste vi trenger av båtdeler og spesialverktøy 

Edited by fluefiskern

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel nå er nå ikke det jeg tok bilder av en fres men en lokker. En bruker et minutt på å sette inn riktig verktøy og et sekund eller to pr hull.

Edited by bardp

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, fluefiskern skrev:

Det tar litt lengere tid enn 2-3min da. 

 

Man skal spenne fast emnet, man skal bytte fres med mindre man har magasin og fresen bytter ved ett par tastetrykk, maskina skal programmeres hvis man ikke kjører manuelt. SÅ tar selve hullet 2-3min, så skal emnet løsnes igjen 

 

Men er det svartstål eller en legering som er hardere/seigere ? 

 

Noen av oss er ganske kjappe med fresen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, bardp skrev:

Vel nå er nå ikke det jeg tok bilder av en fres men en lokker. En bruker et minutt på å sette inn riktig verktøy og et sekund eller to pr hull.

Har du et passende verktøy i 10x20mm for hånden eller må du bestille eller lage det? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt svar som forventet :) nei, jeg kjenner ingen med fres, da hadde det blitt frest. Folk som spør hvor man bor har en tendens til selv å bo på østlandet, jeg bor langt unna de fleste ;) 

 

11 timer siden, Per-S skrev:

Start med et godt kjørnemerke. Bor så pilothull med en mindre bor, 3-4 mm. Så borer du opp til endelig hullstørrelse. Bruk moderat borhastighet og bruk olje som kjøle og smøremiddel på boren.


gode tips, men nå skal i utgangspunktet ikke hullene være runde, så jeg kan ikke følge oppskriften 100%. 
 

M67 nevner ca. 15 minutter pr hull. Det er omtrent så lang tid jeg har brukt, hadde bare håpet å korte tiden litt ned, jeg har 10 flere hull å lage. Angående stålkvaliteten så er det nok noe mykstål-greier, vanlig vinkelprofil, har prøvd meg på å bearbeide hardox før, og ja, kjedelig materiale å drive garasjemekk med... :)

8410D7FB-A894-43E6-BAE7-989927CE8B0F.jpeg

CA0F041A-2E09-45E4-9E5C-A3CA4C037F3F.jpeg

5F157999-6871-4039-810E-E9641698EB2E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden du er her på forumet vil jeg tro at en 22-250 eller 223 er tilgjengelig.

Skyt hullene og fil resten... 😉

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye bor i HSS kvalitet, kjørner, bore pilothull, sakte fart, bruk smøring og stålblad i stikksaken og bruk smøring, firkant og flatfil til pynting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hva du skal ha hull i, sliter du med oppspenning i de fleste fresene folk har hjemme 😁

Edited by Rausheim
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fort og gæli triks ....

Som nevnt er ikke egentlig eksakt form og størrelse på hullet så nøye til det bruksområdet der.

 

Har du tilgang på sveiseapparat, gjerne en pinnesveis med mulighet for å guffe opp strømstyrken litt?

 

Med litt trening kan man bruke sveiseapparatet til å brenne hull i såpass tynt gods som det der. Har gjort det selv en gang vi skulle lage nye hull i motorfeste i en båt og ikke kom til med bor. Hullet ender opp ujevnt og stygt men det skal gå fint til det bruket.

 

Alternativt, bruk vinkelsliper til å lage et hakk og sveis på en stålbit i bakkant så det blir et hull og ikke et hakk. Det burde gå vesentlig raskere, hvis du ikke bryr deg om hvordan det ser ut.

 

Rundt hull med 20mm diameter burde også funke, om du trenger styring i sideretning så kan det sikkert ordnes enten ved å sveise på et par små stålbiter så hullet blir avlangt igjen eller ved å endre konstruksjonen litt så noe annet hindrer blinken i å snu seg.

 

Endre konstruksjon til to runde hull og to kroker?

 

Edit: kan eventuelt bruke vinkelsliper fra motsatt side av vinkeljernet. Lage et hakk inn fra hjørnet i vinkelen, det gjør vel ingen ting om hullet er litt langt på den siden?

Edited by Vargen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...