Jump to content

12/70 ammo til sjøfugl


Bartemannen

Recommended Posts

Skal ha med en kollega på sjøfugljakt.

 

Jeg har selv en hagle i 12/89 og således er ammoutvalget for min egen del uproblematisk.

Men min kollega stiller med en 50 år gammel arve pumpehagle kamret for 12/70. Han spør meg hvilke ammo han bør anskaffe seg for formålet, og jeg blir litt svar skyldig da jeg ikke har brukt 12/70 selv på sjøfugljakt.

 

Vi jakter på det blide Sørland, og alle jaktbare fugler i faunaen er i målgruppen.

 

Noen som har noen konkrete ammo forslag for han og erfaringer?
Er det noen av de mer tungskutte fuglene han bør holde seg unna med 12/70?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge han bruker grove nok hagl, så er det null problem med 12/70.

 

Sannsynligvis så har haglesvermen fra den 50 år gamle arvebørsa i 12/70 større utgangshastighet enn patronene i 12/89 som du bruker.

 

Med hagle så er det tre faktorer som gjelder: Haglstørrelse-utgangshastighet og sentrering av haglsvermen, altså du må treffe det du skal skyte.

Hagl nr 3 er hagl nr 3, om det skytes fra 20/76, 12/70 eller 12/89. Du har riktignok noe mere bly i lufta med en 12/89, men de har lavere hastighet enn fra en 12/70. Er du i tvil: Kronografer og sammenlign

 

Alt av ammo som selges funker på sjøfugl. Selv brukte jeg US 4 den gang jeg var ivrig på denne jakta. Funka som bare det. 

Nå skyter jeg knapt med hagle. Bortsett fra et og annet rådyr med kaliber 20

 

Link to comment
Share on other sites

Forbanka tull at man skal ha så grove hagl. Få nok hagl på fuglen, og den plasker i sjøen. 

Sitat

sentrering av haglsvermen, altså du må treffe det du skal skyte

Når enkelte av sjøfuglene flyr (skarv...) så går det FORT, og folk bommer, og konkluderer at den er hardskutt... En kan se små skarveflokker cruise forbi et skjær, og det høres som de helst skulle hatt en CIWS/Phalanx... Og ikke ei fjær faller - og gutta konkluderer "hardskutt"? Javisst er den hardskudd, den er jo nesten supersonisk, - jeg tok ei stokkand på rent sideskudd her om dagen, langt, men den gikk rett ned, litt flaks var det og. Hvem her tror at jeg hadde truffet en skarv som flyr dobbelt så fort?

 

Hagl nr. 3 skyter man rådyr med (4 også for den del) - det er helt unødvendig på fugl. Løsningen er å ha dekning, så du får noen hagl i fuglen - for de ER seigliva, men de skiller ikke på haglstørrelser, og de stopper ikke av ett hagl uansett hvor grovt - de skal ha fler. Jeg har forresten aldri funnet hagl i hverken skarv eller ender, og jeg bruker #4 og 5. Rype har jeg brukt både 6 og 7 på, og da har jeg funnet hagl i dem. Skal du ha dekning så må du også ha den midt i svermen. Iallefall med mine hagler.

 

Jeg vil si # 4 og 5 hva som helst bare ikke stål, kort nok hold så du har dekning med svermen, TREFFE, og be happy. Å rett og slett la være å skyte på på dem når de har fått opp toppfart gjør underverker for "hardskuttheten"...

 

 

Jeg skjøt en gang en sittende skarv på lasermålte 50m.. Det var full trangboring og Wingmaster HD. Den var stein dau tvert, og alle haglene gikk gjennom. Så hardskutt var den.

Sitter skarven, eller ender/ ærfugl, på vannet så er det reellt sett omtrent bare hodet som er over vannet, av vitale områder, og da er det klart den er hardskutt for hagl nr. 4. Det hodet er ikke stort - men med 7 eller 9, så har du dekning til treffe det, og vips - som @Chiefen.v-2 sier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en Gamebore 12/70 Black Gold Dark Storm/Game i no5 (el. til nød 4, jeg ville brukt 5.) i 35-38 gram. Det er en kvalitetspatron!

https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-dark-storm-game

https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-black-gold-game

Er hagla gammel kan man med fordel kjøpe den med fiberforladning og sannsynligvis få fine skuddbilder. Gsport/max pleier å ha disse patronene.

 

Jeg liker ikke Rottweil Waidmannsheil da de er dyre og billig laget. De jeg har sprettet har hatt urunde og for myke haggel etter min mening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med @Bly om Waidmannsheil, men bruker nå opp de gamle...

5A1468AF-E875-45EE-8200-88A0DF77873B.jpeg.dc6f1b9470ba6c5f6ebd2bd0e3030270.jpeg

Alle patronene på bildet ryker det stadig skarv, ærfugl og gås for. Stokkender ved anledning.

2DC33C7F-EDBE-4521-8436-5394C9E5C7F9.jpeg.740c6bceb87667fc53582420abf2ce56.jpeg

Denne er enda dyrere enn Waidmannsheil, men den er bedre. For bra egentlig, men de virker.

Ellers er min erfaring at «alt» virker bare man treffer. Jeg har ikke prøvd stål.

Størrelser har vært 4-5 med bly og HD og 3-4 med vismut. Har ikke sett forskjell.

 

 

K

822118D2-E9A3-4E31-AC69-0E923A09F05F.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ratel skrev:

Hvordan var det nå igjen med andre arter enn skarv og ærfugl og blyhagl...? 

Ingen aning. Jeg har jo ikke jegerprøven ;) Bly har uansett ikke vært forbudt eller regulert til alle tider. 

Er jeg i tvil, nå eller i «forbudstida», så blir det HD eller vismut. Vismut funker bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ratel skrev:

Hvordan var det nå igjen med andre arter enn skarv og ærfugl og blyhagl...? 

 

Sitat:

Sitat

Det er fortsatt begrensninger i bruk av blyhagl av miljøhensyn. 

Klima- og miljødepartementet har i sin oppfølging av Stortingets vedtak valgt en artspesifikk begrensning og ikke en områdespesifikk begrensning, som var alternativet.

I praksis betyr det at det er de viltartene som er listet opp i utøvelsesforskriften som kan jaktes med blyhagl.

Artene som kan jaktes med blyhagl er lirype, fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, ekorn, rådyr, mår, mårhund, rødrev, røyskatt, grevling, jerv og gaupe.

Etter innspill fra NJFF i høringsrunden tillates også bruk av blyhagl til gåsejakt over innmark og til jakt på villmink.

Blyhagl-forbudet vil fortsatt gjelde på skytebaner, i tråd med det opprinnelige forslaget, og for samtlige jaktbare viltarter som ikke er nevnt over.

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Ingen aning. Jeg har jo ikke jegerprøven ;) Bly har uansett ikke vært forbudt eller regulert til alle tider. 

Er jeg i tvil, nå eller i «forbudstida», så blir det HD eller vismut. Vismut funker bra.

 

K

Ikke jeg heller, men tenkte bare at det burde nevnes i alle fall...

 

Det spesielle med blyforbudet er det det gjelder artene man jakter på og ikke habitat, selv om det ville vært det mest fornuftige.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Bartemannen skrev:

 

 

Karen som skal være med sendte meg akkurat bilde av at han hadde disse liggende, og da tenker jeg de gjør jobben: https://www.jaktogfriluft.no/rottweil-semi-magnum-1270-40g-us3no2-35mm-10pk 

Norsk nr 2 blir alt for grovt. Da jeg drev skarvejakt så var favoritten 12/70 Nitedal Express 36 gram  i nr 5 eller 6.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Gillen skrev:

Norsk nr 2 blir alt for grovt. Da jeg drev skarvejakt så var favoritten 12/70 Nitedal Express 36 gram  i nr 5 eller 6.

Ja. Nr. 2 er alt for grovt. Det er alt for få hagl i patronen. I en 28g patron med #2 er det ca 90 hagl, i en med hagl #5 er det 230 hagl.. Det er bare å skyte på en papptallerken på x meters hold, og se hvor stor sannynligheten er for å få 4-5 (eller helst fler) hagl i fuggeln. 

Har du full eller mer enn full trangboring så er det noen annet, men da må en jo nesten ha sikte på hagla. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trangboring så hadde vi Mod/halv trangboring i pumpehaglene. Fungerte bra både på fugl i lufta og på vannet. Skarven er ellers minst "hardskutt" bakfra når den letter , og mest når den ligger på vannet... Er holdet mindre enn 30 meter og haglen ikke så store ,så er den nok ikke spesiellt hardskutt nei.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Gillen skrev:

Når det gjelder trangboring så hadde vi Mod/halv trangboring i pumpehaglene. Fungerte bra både på fugl i lufta og på vannet. Skarven er ellers minst "hardskutt" bakfra når den letter , og mest når den ligger på vannet... Er holdet mindre enn 30 meter og haglen ikke så store ,så er den nok ikke spesiellt hardskutt nei.

Jeg har brukt både full og ingen. Den en hagla jeg har nå er kappa bak trangboringa, og den andre har vel cyl. boring fra før... Definisjonsmessig skal en vel ha samme dekning med cyl. på 25m som med full på 35? 70% av haglene inni en sirkel med 75cm diameter. 

Bakfra er den nok greiest (og vanligst) og spesielt når den letter - det er da den er nærmest, og da den er lettest å treffe. Det gjelder nå alle fugler. Også lerduer - det er en grunn til at lerduer er minst hardskutte på trapbanen, og mest på skeetbanen...

 

Jeg suger såpass med hagle, at er holdet over 25-30m og den flyr, så har jeg ikke noe skudd, og sitter den stille, så er rifla et bedre verktøy. Da fins den heller ikke hardskutt, selv på 300m ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til trangboring og dekning så blir det rett og slett så mange parametre som virker inn at det er nesten umulig og kunne si så mye om det uten å ta hagla og ammo og skyte på papp.

 

Det som generer forskjeller er hardhet på haggel, om den ligger i en plastforladning og evt. hvilken, eller om det bare er løpet og boring som styrer (filtforladning). Så er det alle disse moderne løsningene med "back bored" løp som egner seg bra for plastforladninger, men kanske ikke gir så fine skuddbilder med fiber. Noen patroner ("dyre") kan ha "buffer" mellom haglen for å få jevnere sverm, og for at haggel i patronen bedre skal tåle påkjenningen av f.eks høyere fart osv..   Det hele blir fort en intrikat materie🙄. Med mye erfaring kan man til en vis grad fortsi resultatet om man vet om alle parametrene. De fleste er ikke der, inkluder meg.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...