Jump to content

Er sauer 404 verd det


Håvard Myren

Recommended Posts

Jeg har ikke hatt noen, ikke skutt med noen, og ikke en gang "klådd" på en 404 i ei våpensjappe. Min vurdering av våpenet er derfor kun basert på hva diverse (objektive/uhildrete/Sauer-blinde/korrupte/"kjøpt-og-betalte") våpenskribenter har utgytt seg om angående dette våpenet.

 

Men - den baserer seg altså på 202, og, til dels, på vår velkjente STR 200 (sjøl om 200-pipene ikke passer, etter hva jeg har lest), og det er ikke det verste utgangspunktet. Konstruktørene har visst også hatt nesten frie hender til å legge inn alskens (praktiske? unyttige?) smådetaljer. Avtrekket skal visst være noe av det aller enkleste å justere, uansett våpentype. Altså et våpen jeg godt kunne tenkt meg å kjøpe, hvis jeg skulle ha et nytt (og godt!) våpen. Når det kommer et tilbud som er såpass mye under nypris, ergrer "garderoben" meg minst like mye som til vanlig.

 

Selvfølgelig: Hvis man saumfarer "Finn", og er god til å prute, kan man få en M/98 med et japsesikte fra 70-tallet, for under tusenlappen. Fullt brukbar til å sitte på en stubbe med en dag eller to om høsten, hvis det skulle være det eneste ønske og behov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg stokken på t3x er mer ergonomisk enn orginalstokken på 404, den føles betraktelig billigere da. Og det er ikke så mye annet enn stokk og magasin som er plast, ikke har jeg hørt om noen som har klart å ødelegge det heller. Det som virkelig skiller dem er at 404 er ett systemvåpen med oppspenner. Og om man aldri skal bytte pipe og ikke ser poenget med oppspenner, så ser jeg heller ikke hvorfor man kjøper en 404. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener rifla slik den framstår i annonsen må være et meget godt kjøp. Slo selv til med en 404 Syncro XTC nå i våres, og som jeg skrev i en annen tråd: det svei litt på pungen med det samme, men nå er det bare søt kløe! Har foreløpig bare en pipe i .30-06, men vurderer enten .243W eller 9,3x62 senere (har allerede 6,5x55 i skapet!). Jeg har satt en A-tec Optima 45 med A-lock Mini på rifla, så den er en drøm å skyte med i alle stillinger. Hva jeg liker med mitt våpen er det justerbare avtrekket (har aldri kjent maken!) og at kolben har høydejustering. Hva jeg ikke er blitt helt fortrolig med er at oppspenneren lager litt lyd. For øvrig er løsningen med oppspenner veldig bra i et sikkerhetsperspektiv. Om rifla med tilbehør var verd pengene? Tja, det blir vel som ved bilkjøp - kjøper du med hodet eller hjertet? Det finnes nok mange andre og vesentlig rimeligere våpen som gjør jobben like godt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel aldri gjøre feil ved å kjøpe sauer, blaser eller mauser...når det gjelder systemvåpen....  Jeg er selv på utsikt etter en system børse.... å har titte på samme som du linker til... hadde en annen på lista også i XTA versjon... den gikk for 26000 til slutt før jeg rakk å by på den.... Men har bemerket meg at Sauern generelt er en del dyrere enn de 2 andre.... om den er mer verdt det enn de andre kommer vel helt an på hva du selv mener.... personlig er jeg litt skeptisk til alu kassa på saueren, og har hørt at det blir lett merker i den ved kikkert festet... ... men lett og finn børse... 😁, mauser igjenn er mye tyngre syns jeg... men knall fin den å... Blaser er lett og hendig...  alt ialt....  er vel mitt råd kjøp deg det du har lyst på og føler passer deg.... Mitt inntrykk er at blaser er det som er mest pop om dagen.... så man kan jo gjøre kupp på en lite brukt sauer 404 😁..ser ut som det er en del som bytte til R8 om dagen. ser det ligger noen fine alternativer i dag på finn... 

Link to comment
Share on other sites

Stive priser på løp til 404 (16k) sammenlignet med 202 hvor 200 str løp passer (4K). Får en pent brukt komplett str med 4-5 magasiner for prisen av et 404 løp. Om du skal skyte med den da. 308 er fint med tanke på løpsslitasje iallefall om du skal skyte litt trening også. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom en våpenforetning her om dagen for og kjøpe tennhetter.

Jeg har null interesse av blaser, men en som jobbet der ville nå vise meg en r8.

sorry, men den tiltalte ikke meg.

Synes det var en tung klamperifle med allt for tungt avtrekk, som satt for langt fremme i avtrekksbøylen.

Mulig jeg hadde fått en annen oppfatnining dersom jeg hadde brukt den, men dette var iverfall førsteinntrykket.

Bør vel kanskje nevne at jeg er vel ikke akkurat den som kjøper første utgaven av en ny bilmodell...

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sitka said:

allt for tungt avtrekk


Standard avtrekksvekt skal være rundt 800g. 
 

19 minutes ago, Sitka said:

Bør vel kanskje nevne at jeg er vel ikke akkurat den som kjøper første utgaven av en ny bilmodell...


Når livet handler om kontrollert mating og lang utdrager så virker ovenstående utsagn forholdsvis innlysende ja. 😄

R8 er ikke noen lettvekter og jeg er ikke helt sikker på om jeg liker den enda. At den er noe kortere enn en tradisjonell konstruksjon teller positivt for min del.
Rettrekker er også ganske lett å like for de av oss som ikke kan å repetere skikkelig. Et tungt hevarmsløft har en tendens til å kunne rasere en god skytestilling for min del. Jada, for lett børse og sikkert feil teknikk.

Jeg liker at jeg kan ta av pipe med kikkertsikte, sette den i skapet og montere en annen pipe med kikkertsikte for så å dra rett på jakt uten å testskyte først. Hele seansen tar vel ca 2 minutter, inklusive puss.

Skjeftet på R8 er også veldig riktig konstruert for variert bruk. Det er trolig ikke best på noe, men funker greit nok til det meste.

Jeg har/har hatt R93, 202, 200STR og Røssler Titan av systemvåpen og det er noe å utsette på alle.
R93 med standard pipe og KKC er kanskje den jeg har skutt best med av disse.
Røssler er den, uten tvil, som gir mest for pengene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Dodraugen skrev:

Jeg syns r8 er en fantastisk rifle, og skulle gjerne hatt en. Både m03 og 404 er heller ikke å forakte. Men nå jakter jeg med en tung klumpete 200str (5kg i 308, 6,7kg i 6,5x55) og ville ikke bytta den ut mot en annen rifle.

Åssen funker det å jakte med 200 str , hvordan stokk ville du anbefalt ? har vurdert å kjøpe en... i6,5

Link to comment
Share on other sites

for meg funker det kjempe bra å jakte med 200str, hjemmelaget stokk riktig nok. Jeg jakter stort sett på jorde eller på post, brukt den litt på smygjakt og. Jakta en stund med original stokken, men den er i tyngste laget syns jeg. skulle jeg kjøpt stokk hadde det nok blitt bredvold eller kkc, må ettermontere justerbar kolbekappe da det er blitt et must for meg. Har en hagledrilling som jeg bruker om det skal være nødvendig med lettvektsrifle. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en er obs på rust og tåler vekta så er 200STR grei nok til jakt.
Hvis jeg skulle fortsatt med 200STR til jakt så hadde jeg nok lukta på custom skjefte i carbon og ei fluta pipe i 308w. Ja, og coating av noe slag.
Jeg hadde Bredvold valnøtt (1100g), 55cm pipe (kappa 670/19 pipe) og Atec H2 på min. Fikk aldri godfølelsen med den. 
McMillan og skamkappa 308-pipe er også ei grei oppskrift på et tungt og stødig våpen.

Hvis du er pensjonert DFS-skytter og har en stående i skapet så er det bare å prøve seg frem, men jeg hadde nok ikke kjøpt en som jaktvåpen med det jeg vet i dag.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Håvard Myren skrev:

Sett bort i fra systemrifler, er det noen som har vært borti Sauer 101 eller Mauer m12?  

Jeg har en 101, og den går hull i hull... har en bekjent som har en m12 extreme hans går også hull i hull.... så jeg vil ikke hatt noe problem med å anbefale det. Eneste jeg kan muligens utsette på den er at jeg personlig synes tikka har et bedre avtrekk...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Håvard Myren skrev:

Hva er det egentlig som er forskjellen på 101, 202 og 404 ? 

101 er en Jazza opp 100 mener jeg.... 202 er gamle systemriflen til Sauer som har funnets i mange år... denne kan benytte 200str piper som dfs skytter benytter.. ergo løp til den er billig.... veldig gjennomprøvd... Noen mener sikringen er litt dum... men den er genial.. Jaktdepoet har noen restlager som er veldig billig.....  404 er den nye systemriflen, veldig dyr i forhold til andre.... løp er dyre.... Oppspenner,,, så veldig sikker...... enklere løpsbytte enn 202....  Se på videon til Maxhunt... på youtube.. den er veldig informativ

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe nytt så forstår jeg ikke hvorfor man skal velge en standard 101 fremfor en 100?

Det skiller jo i beste fall rundt 6000kr i pris.

Man kjenner kanskje på ladegrepet at 101 er litt finere maskinert, men 100 har skrudd pipe den dagen det skulle bli aktuelt å bytte.

M18 er vel forsåvidt samme børsa som Sauer 100 og går ofte for rundt 8000kr. 

Skal man ha systemvåpen på budsjett så er det vanskelig å komme unna Røssler Titan. Ved å lete litt rundt så finner man en sånn til rundt 10000kr.

 

Er det noe jeg har gått glipp av som forsvarer prisen på 101?

Skal en ha noe annet enn standard så koster de fort det samme som en brukt 202 med kikkertsikte. Det er ihvertfall en no-brainer.

 

Link to comment
Share on other sites

101 og m12 kommer med oppspenner, hadde gått for m12 om det står mellom de. Om du står mellom sauer 100 og mauser m18, hadde jeg titta nøye på tikka t3x før jeg hadde bestemt meg. Røssler har jeg aldri skutt med eller kjent på så de skal jeg ikke uttale meg om, men er sikkert fine børser. 

Link to comment
Share on other sites

Har en Sauer 100 også. Bra den, eneste ulempen jeg har funnet med den er at det er litt lett å komme borti sikringa når man kommer borti ting(sekk,klær osv). Syns den er fin til posteringsjakt. Klarer å betjene sikringen så å si lydløst på denne.

 

101/M12 har 6 låseklakker mot Sauer 100/M18 som har 3. Om det har noe å si for presisjonen er jeg usikker på. 

 

Syns M12 med oppspenner føles veldig trygg å fin på bevegelig jakt. Får avsikret den nokså lydløst(med litt øvelse) den også, litt mer vrient å få til enn på Saueren riktignok.

 

Link to comment
Share on other sites

Drømmer er til for å realiseres, og forhandlere skal leve videre, så har du råd, så kjøp deg en 404. 

Selv syntes jeg at jeg hadde det fint med 202en, men så fikk jeg se og tafse på Blaser Monza R8, ble fort solgt av den kreasjonen, så en slik havnet her, 202en er også med videre. Men overprisa ja, men som sagt, drømmer er til å oppfylles. 

Lever bare 1 gang.

 

Sako_35

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heldig dere som har ledig plass på den ford***te "garderoben"!

 

20 timer siden, bardp skrev:

Med de løpsprisene en ser på noen av disse systemriflene er jo nesten poenget med en systemrifle borte.

 

Når ei pipe til ei systemrifle koster mer enn et komplett våpen med tilsvarende kvalitet på pipa, kan man jo kjøpe det våpnet (hvis man har ledig "plass", ja), og kaste hele greia når pipa er utskutt, akkurat som man ville gjort med pipa til systemvåpenet, og enda spart en del kroner. Da kommer @bardps koklusjon av seg sjøl!

 

Merkelig at Sauer og Blaser kan levere piper til konkurransedyktige priser til STR 200 (Blaser var rimeligst på LS!), men tar 2-3-4-ganger så mye for, grovt sett, samme pipa til sine egne jaktvåpen! En måte å "straffe" sine trofaste kunder?

Link to comment
Share on other sites

@bardp

Schultz & Larsen pipene har en meget god presisjon, sammen med STR pipene er det knallgode pipe til en fornuftig pris. Jeg har Sauer 202 samt Schultz & Larsen selv. Våpensmia har løp i 8x57 så det er vel ikke så mye å lure på. Jeg oppdaget nettopp at Våpensmia har løp i 6,5-284,  så nå fikk jeg noe å tenke på. Sauer 404 er også gode, men har en helt annen pris ja. Bruker momentnøkkel for sikkerhetsskyld både på Sauer og Schultz & Larsen. Sikringen på Sauer er genial å avsikre. Kanon avtrekk og presisjon på begge systemer.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Etter det jeg forstår så er det pipe og magasin du trenger. 

Standard: .222 Rem., .243 Win., 6,5x55, 6,5 Creedmoor, .270 Win., 7x64, .308 Win., .30-06 Spring., 8x57 IS, 9,3x62

Sånn jeg forsto det også, men jeg var usikker på om bolthodet er likt. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Elgjaeger skrev:

Juks!

Ja, hadde jeg bare ikke vært etterpåklok ;) Mulig du må ha nytt forskjefte også hvis pipe profilene er forskjellige. Eller lær av mine feil og Kjøp med den tykkeste profilen og bestill den tynneste pipa utenom så slipper du å ha en dyr trepinne stående. Jeg har 308win og 375h&h og kjøpte i feil rekkefølge. 

 

Er 404 verdt pengene? Tja, en Tikka eller Remington gjør samme jobben. Men jeg liker bolt mekanisme, opp-spenner, muligheten til å låse magasinet, system våpenet, hurtig montasjen,  enkel justering av avtrekkeren både vinkel og vekt uten spesial verktøy. Og gud så deilig den er å pakke ned, av med siktet og kolben og smekk nedi sekken. Bruker bare den lille unbrako nøkkelen som er inne i reim festet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...