Jump to content

Girsan MC312 fyrer av skudd under lading, hva er galt?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

jeg og noen venner var på leirduebanen og skulle skyte på noe papp for å teste dekninga på jakt ammoen vår,

han ene har en Girsan MC312 halvauto hagle (kjøpt ny for ca 1 år siden), denne har han slitt en del med da den ikke veksler leirduepatroner skikkelig, men idag opplevde vi noe nytt, når han puttet første haglepatronen inn og skulle lukke bolten så gikk skuddet (heldigvis var pipa i skyteretning),

vi sto noe forskrekket alle mann og lurte på hva i H***** det der var for noe.

Etter en stund med litt skyting så ville den ikke veksle jaktammo heller, når han da prøvde og få ut patrona som hadde kilt seg, og drog bolten bak og frem for og få denne ut så gikk det et skudd til da han slapp bolten fremover..

etter dette ble hagla tømt for ammo og lagt pent i futteralet sitt.

dette er jo ei billighagle, men jeg kan jo nekte å tru at dette er noe som er "vanlig" selv om dette er noe av det kjipeste man får på markedet?

noen her som har opplevd lignende?

legger ved link til så dere kan se hva hagle det er snakk om.

 

https://www.jaktogfriluft.no/girsan-mc-312-halvauto-1276-71cm-4

 

Link to comment
Share on other sites

Som det har blitt postet om på forumet tidligere er tyrkiske hagler jevnt over helt i bånn hva gjelder materialteknologi og sammensetting. Jeg ville levert denne inn og bedt om penger tilbake - det er null grunn til å ta sjanser på at en maken hagle er noe bedre når den kommer fra samme fabrikk og det er stor sannsynlighet at deler er lagd med stål fra samme charge.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

I en annen tråd, som omhandler jakt/viltforvaltning/miljø/matproduksjon etc, skrev @Chiefen.v-2: "Billig trumfer alt".

 

Men at noen er så oppsatt på å kjøpe det billigste, at de kjøper TYRKISKE våpen, - - - det "går over min forstand, og langt inn i prestens", som man sa i gamle dager. Presten kan forresten fort komme inn i bildet i forbindelse med slike våpen, når det stunder til begravelse av den heldige kjøperen, eller noen i hans nærmeste omkrets.

 

Der finner du ikke meg, kommer noen med tyrkiske våpen i min nærhet, får de omgående beskjed om enten å pakke våpenet ned, eller pakke seg vekk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jegermeistern skrev:

I en annen tråd, som omhandler jakt/viltforvaltning/miljø/matproduksjon etc, skrev @Chiefen.v-2: "Billig trumfer alt".

 

 

 

Kompisen min har ikke så mye erfaring med våpen at det var helt åpenlyst at dette var dritt.

Han var ikke sikker på om hagleskyting var noe for han, så istede for å bruke 15-20.000,-+++ på første hagla så tenkte han sikkert at dette var helt greit som nybegynnervåpen da?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet her er fordi han ikke er bruker her, å jeg var litt interessert selv å høre hva dere mener om denne åpenbare feilen med hagla hans.

 

 

Link to comment
Share on other sites

"...viktigste er at hagla passer"😋

Det er som regel standardsvaret her på forumet. - Kvalitet og sikkerhet ved våpenet reknes ikke kan det virke som... Dette viser jo tydelig "visdommen" i slike råd.

"når en blind leder en blind detter de begge i grøfta".. 🤔

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Adarma skrev:

Bare be din kompis om å returnere hagla til Jakt og friluft, be dei PENT - -

 

 

Nei, de som selger slik dritt, skal ikke behandles PENT, nei! De skal bombarderes med kjøpsloven, forbrukerlover, mulig erstatningssøksmål, og spørsmål om hvordan de ville stilt seg, dersom slike hendelser med søppelprodukter hadde ført til skade eller død for personer!

 

2 timer siden, mp18 skrev:

billig sikker, driftsikker hagle vil jeg påstå heter Baikal. skjelden problemer med disse.

 

Tiltredes! Som innehaver av 2 stk. "russer-spett", kan jeg si at de aldri har sviktet på noe vis, sjøl om bruken har vært brutal, og vedlikeholdet minimalt. Disse våpna er fortsatt rimelige som nye, og kan prutes under tusenlappen på bruktmarkedet. At noen da heller velger å kjøpe sarv fra jalla-markedet, må skyldes en uheldig kombinasjon av manglende kunnskap hos kjøper, og slesk markedsføring av selger.

 

20 minutter siden, bobby skrev:

"...viktigste er at hagla passer"😋

Det er som regel standardsvaret her på forumet.  🤔

 

Nei, dette har nok ikke kammeret "hovedæren" for, her er det egen avdeling for "børsemaker og prosjekt", og fokus på funksjon og kvalitet. Derimot er det en god del "forståsegpåere" der ute, bl.a. jegerprøveinstruktører, som sprer det glade budskapet om at en treffer med alt, hvis hagla passer, og at helvete er nært, hvis et-eller-annet skjeftemål er etpar millimeter feil.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, fredriko skrev:

  -  hvordan dem stiller seg til dette her,  blir spennende å se hva utfallet blir, - -

 

Når de har solgt et våpen som er livsfarlig å bruke, skal utfallet ikke være noe annet enn at de tar svineriet tilbake, og refunderer kjøpesummen og fraktkostnadene til kjøperen.

 

De vil kanksje prakke på han en o/u, f.eks. en Baikal til 6.000,-. Men disse får man, som sagt, til ca. 1.500 på bruktmarkedet, til og med i dekorert utgave:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158048746

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, fredriko skrev:

kompisen min skal ringe Jakt & Friluft idag å høre hvordan dem stiller seg til dette her,

blir spennende å se hva utfallet blir, han ønsker heller og gå over til O/U hagle, kanskje han får til en løsning med å kjøpe en slik av de og levere inn Girsan.

 

De har jo rett til å reparere, men rart om dette ikke ordner seg greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering her. 

han demonterte hagla og fant en fjær som var knekt i flere biter inni hagla, 

Jakt & Friluft ønsket og få hagla inn for reparasjon. 

 

han har jo hatt plynder i form av veksling med denne hagla fra dag èn, mulig denne fjæra har vært rota til alt? 

 

 

image0.jpeg

image1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, tor1980 skrev:

fy faan, hva er det neste? at det samma skjer med låseklakkene på det roterende bolthodet.

ikke godt å si, men den fjæra virker å være av rimelig tykt gods, og når den er i så mange biter så sier vel det noe om kvaliteten.

noen her som vet hva denn fjæra er til? er det denne som er "inertia" fjæra?

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju inte vara skadeglad, men lite måste jag tillstå när det helgonförklarade enertia systemet fallerar. Visst jag har haft några knas med mina älskade auto 5:or bland annat så en spricka i ett slutstycke och en hane som upphaket gick av på och det var läskigt då man får en Full auto hagel.

dock höll grejerna i 57 respektive 55 år  och var lätta att byta.  Matrialfel på fjädrar kan komma även i fina dyrbössor men knappast regelbundet . 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...