Jump to content

Browning abolt ss 30-06


Supermario

Recommended Posts

Hei. Nylig kjøpt meg min første rifle i cal 30-06. Var 308 jeg egentlig skulle ha men fikk denne så billig at jeg slo til og kjøpte den. Hvordan er rekylen i forhold til 308 og 30-06? Jeg er 65kg og syntes 308 var nokk for meg. Har ikke noe tanke på og skyte elg, men vet aldri.

Edited by Supermario
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et flott våpen. Jeg har hatt A-bolt i 6,5x55 i mange år, og jeg selger den aldri! Rekyl er først og fremst bestemt av ladningens størrelse (kruttvekten) og vekten på våpenet. I tillegg vil et våpen med kort pipe gi større munningsvipp og dermed forsterke opplevd rekyl. Jeg skjøt i 25 år med en relativt lett BRNO i .30-06, og slet litt med rekylen fra fullt ladet jaktammo. Det ble vesentlig bedre med en myk og  støtabsorberende kolbekappe montert, men det var først da jeg fikk ny rifle (Sauer 404) med lyddemper at jeg virkelig opplevde skyteglede med .30-06. Det er veldig individuelt hvordan man mestrer rekyl, så jeg tenker du bør prøveskyte med relativt lett ladet treningsammunisjon. Går det greit kan du prøve jaktammo med 180 eller 200 grs kule - kanskje går det også fint? Men uansett er lyddemper en bra ting. De aller fleste skyter bedre med demper, og så sparer du hørselen din. (Hvis du velger demper, så ikke fall for fristelsen å kappe pipa noe kortere enn 50 cm).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Supermario skrev:

 65kg 

 

Skytterens vekt bruker ikke å gjøre stor forskjell, av og til synes jeg det virker det som om tynne mennesker 'svinger med' og tar rekyl bedre enn de som er kraftige eller tunge. Aller mest er det å hente på god teknikk og mengdetrening. 

 

Jeg tror ikke jeg hadde kjent forskjell på rekylen i 308 og 30-06 med samme kulevekt. 

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet mange ganger før her inne, men kan gjentas:

 

Det er ikke forskjell på rekyl i 308 W og 30-06 med de fleste fabrikkladninger, de lades oftest til samme utgangshastighet med samme kule. 06-en kanskje med litt mer saktebrennende krutt, det gir etpar grains mer kruttgass som skal aksellreres, men man skal ha svært følsom skulder for å kjenne forskjell.

 

Lydpotte/"pysetut"/lyddemper på våpenet gjør at den utstrømmende kruttgassen "dytter" våpnet i motsatt retning av rekylimpulsen, og demper rekylen. Det (og at man får ekstra vekt framme på våpenet) gjør at en 9,3x62, eller .30 magnum, føles som 308 W/30-06, mens disse igjen føles som 6,5x55 (grov sammenligning, men de fleste bedømmer det slik). Lyddemper på ei normal pipe gir langt og framtungt våpen (vet det, har flere slike). Likevel, kjøp en (lett) demper, og glem alt om rekyl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du begynner og lade kan du lade  lettere treningsladninger.

Har ingen erfaring med 30-06 men har erfart at reduserte ladninger i 6,5x55 sparker mye mindre enn fulle jaktladninger.

 Hvet ikke hva som er letteste kulevekt for .308 kaliberet 110 grains? 

Noe i den duren der iverfall med startladning er mer behageligt.

Sparer både krutt, skulder og løp i tilegg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje 110 grs kuler kan bli i letteste/korteste laget i noen .30-kaliber-rifler. Jeg har derimot svært gode erfaringer med Lapua FMJ 123 grs i .30-06, og har ingen problemer med 3-skuddserier innenfor 15 mm. Lader med 50-52 grs Vv N140 eller Norma 202. Behagelige å skyte med, men kan sikkert også lades med raskere krutt og lettere ladninger.

Edited by Sølvrev
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Teknikk for å lære seg å takle rekyl, uten å få unoter med avtrekk: 

 

Legg deg ned i ett grustak, eller annen egnet plass med vid og brei sikker bakgrunn. Gjør alt som du bruker når du skal skyte, men ikke sikt på noe. Hold begge øyne lukket og konsentrer deg bare om pust, avtrekk og mottak av rekyl. Det er ikke "slaget" som er problemet for de fleste, det er slag i kombinasjon med mye bevegelse tett på øyet. Når du kjenner at dette er greit, gjerne etter en 5-6 skudd så er det bare å fortsette trening på vanlig måte.  

 

Ellers er 30-06 ingen problem rekylmessig, litt trening så går det fint, men det er nok rekyl til at det er vanskeligere å skyte godt med enn f.eks .223rem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Sølvrev skrev:

Tror kanskje 110 grs kuler kan bli i letteste/korteste laget i noen .30-kaliber-rifler. Jeg har derimot svært gode erfaringer med Lapua FMJ 123 grs i .30-06, og har ingen problemer med 3-skuddserier innenfor 15 mm. Lader med 50-52 grs Vv N140 eller Norma 202. Behagelige å skyte med, men kan sikkert også lades med raskere krutt og lettere ladninger.

110Vmax går helt fantastisk i alle mine 4 308-WIn piper.

 

Etter å ha prøvd å lære meg å skyte i 40 år, og 10+ som temmelig aktiv skyteinstruktør, så må jeg si at å lære seg å skyte fra scratch med en 2.9kg 30-06 høres temmelig håpløst ut.

For min egen del så er det ingen tvil om st selv om jeg nok kan skyte en slik greit, så blir jeg nok dårligere til å skyte for hvert skudd med en.

Man lærer dårlig og sakte når hver repetisjon, selv om den er aldri så rett gjennomført, blir belønnet med ubehag og smerte.

Han som solgte denne burde vært nødt til å skyte 100 skudd på rappen, liggende, med ei lita bøylerifle innsmurt med såpe, i 450 Marlin eller noe sånt, med en Weaver T36 montert for langt bak på...

 

Når en må råde en nybegynner, som garantert ikke kan holde noe som helst stødig, til å begynne stående, da er det bare å håpe at han har talent...

 

Mitt råd er iallefall kvalifisert instruksjon, 22LR, IG tørrtrening. 5-10 klikk med full fokus på godt avtrekk for hvert skudd til å begynne med, og bland inn klikkpatroner i ammoen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, ladebenken skrev:

 

 

Ellers er 30-06 ingen problem rekylmessig, litt trening så går det fint, men det er nok rekyl til at det er vanskeligere å skyte godt med enn f.eks .223rem. 

Er det ikke et problem hvis det er vanskelig å skyte godt med?

I min bok er det et stort problem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2,9kg 30-06 til en nybegynner?

Selger skulle hatt juling!

Mitt beste råd er å kjøpe den tyngste stållyddemperen man får tak i. Vekt minimum 500g. Artemis har muligens noen BR Reflex-dempere igjen på lager. (mulig pipa er for kort). 

Så ville jeg satt på en tysk 1,5-6x42 i stålmontasjer. Se etter brukt Schmidt&Bender på finn. 

Nå blir rifla delvis levelig for en nybegynner.

 

Når folk lenger oppe i tråden sier at man kan bli god med 'litt trening' lurer jeg på hva det er. Man blir ikke "god" hvis man skyter under 5000 kontrollerte treningskudd i året. Og da teller heller ikke de skuddene man skyter i benk. Jeg er skytepensjonist og ligger nå på +/- 10000 skudd på frihånd på elektronikk i året for å prøve og opprettholde gammelt nivå og holde alderstillegget i sjakk. Og jeg greier det ikke.

 

Ps: jeg ser skjelden folk som skyter bra med lettvektsvåpen. Senest på søndag så jeg resultatet av en som brukte 6 skudd på å få i hjel en elgokse. Det var skudd i kjeve, begge frambeina i tillegg til vital sone. Alt med en Rem7 på frihånd fra 70m til kontaktskudd.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en salongrifle og en stor demper er mitt råd ihvertfall. Bruker selv en relativt lett rifle i 308, men den sier i fra, og er ikke noe ment for mengdetrening. Jeg ser klar sammenheng mellom konsistent skyting og mengden 22lr og luft jeg skyter, da kan man fokusere på teknikk istedenfor rekyl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Etter å ha prøvd å lære meg å skyte i 40 år, og 10+ som temmelig aktiv skyteinstruktør, så må jeg si at å lære seg å skyte fra scratch med en 2.9kg 30-06 høres temmelig håpløst ut.

 

8 timer siden, Torf skrev:

2,9kg 30-06 til en nybegynner? Selger skulle hatt juling!

 

Nå synes jeg nok vi ser tilløp til overdramatiseringer her.... Klart kombinasjonen lett jaktrifle i kaliber .30-06 ikke er optimalt for en nybegynner som vil lære å bli en god skytter, og jeg er helt enig i at mengdetrening med .22LR er en veldig god start. Men vi må også huske på at for mange av oss jegere, som skyter på vilt fra moderate hold og gjerne med en eller annen form for anlegg/fysisk støtte, betyr begrepet "god skytter" noe annet enn for aktive konkurranseskyttere, og særlig for de som er aktive innenfor langholdsskyting.

 

Jeg mener det absolutt er mulig å trene seg opp til å bli "en mer enn god nok jaktskytter" ved å starte med en rifle som TS har anskaffet seg, men som jeg tidligere har nevnt og som understreket i @Jegermeisterns innlegg vil en lyddemper gjøre det hele mye enklere. Dessuten er det jo også sånn at folk reagerer svært ulikt på rekyl, noen får skuddvegring spontant mens andre mestrer den uten problemer. Jeg ville imidlertid heller ikke startet skytetreningen liggende med en udempet .30-06-rifle på 2,95 kg og fullt ladet jaktammo. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men vi må også huske på at for mange av oss jegere, som skyter på vilt fra moderate hold og gjerne med en eller annen form for anlegg/fysisk støtte, betyr begrepet "god skytter" noe annet enn for aktive konkurranseskyttere

Trådstarter sier jo at han neppe kommer til å jakte elg? Elgen er diger og alle kan treffe den, men uten den, så skal det kanskje jaktes rådyr og hjort, hjortekalver? Treffområdet - for å legge et rådyr flatt der og da, er iallefall ikke større enn ei lerdue. Det blir fort veldig kort hold en må holde seg på...

 

Sitat

som skyter på vilt fra moderate hold og gjerne med en eller annen form for anlegg/fysisk støtte

Her er du inne på noe. Jeg blir bortimot mobbet når jeg trener på det. Men på jakt bruker jeg nesten alltid en eller annen form for anlegg, og det er kanskje et råd til TS, tren på diverse stillinger med anlegg - det er er også enklere å få til gode avtrekk når stillinga er stødig, men det er (mye) lettere å trene inn napping fra ei ustødig stilling.

En skyter mye bedre med anlegg, også stående, skytestokkene holder heldigvis på å bli populære - men igjen, folk blir jo hetset omtrent for å trene med dem, og det er jo noe som må til.

 

Selv skyting med anlegg må gjøres rett - og jeg har to tilfeller som jeg husker veldig godt. To kamerater, hver sin rifle, den ene fikk den ikke til å gå, kunne det være noe feil, eller gjorde han ikke god nok jobb når han skjøt (med tofot og støtte) Dette var en Tikka T3 Lite - i 300WM.. Jeg pusta ut og inn og konsentrerte meg som en gal - og satte 3 skudd i et trekløver, og 2 til oppi der igjen - vi friskmeldte rifla, men jeg tviler på at jeg hadde fått det 6 skuddet i samme klysa. Med en 6.5x55 i ei rifle med litt vekt, kan enhver unge skyte 5 skudd på en lapp.

Hadde så en lignende opplevelse med ei rifle jeg skulle skyte inn for en kamerat, Rem 700 Police i 338LM, ikke ei lett rifle, men for lett og vond for kaliberet. Jeg skjøt all over the place til å begynne med, og hadde jeg ikke hatt den treninga jeg har, så hadde jeg for det ene ikke skjønt noe, og for det andre aldri fått skutt den skikkelig inn - igjen. Konsentrasjon om de rette tingene, så går det - en stund.

Men hvor skal en nybegynner ta "de rette tingene" fra?

 

 

ASE Utra har noen greie ståldempere forresten. Den som heter "Jet-Z" demper både smell og rekyl nokså bra.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hovedregelen er at alle skyter bedre jo mindre rekyl et våpen har. For ei jaktrifle i et godkjent storviltkaliber er det synonymt med tung rifle eller stor demper. Deretter vil det være en "kost - nytt" vurdering på hva som er viktigst innenfor et gitt bruksområde. Om det blir et så stort slit å dra rundt på "frihåndsraceren" på smygjakt, at det går utover jaktkvaliteten, er oppsettet mislykket. Jeg har de siste 8 årene jaktet med en 308 som veier 2,8 kg ren rifle. Den har vært oppsatt med forskjellige sikter, dempere og rekylbrems. Konklusjonene er at det er ingenting som er best til alt. På skytebanen er diger demper og stort kikkertsikte trivelig. Når man derimot må dra rundt på den i "klarstilling" på smygjakt er den ikke så trivelig. Skulle jeg ha brukt denne til alt fra røyskatt til elg hadde jeg gått for diger demper og høy forstørrelse. Som en ren storviltrifle til bevegelig jakt blir det litt mer "less is more".

Med noe trening så skyter jeg presist nok (for storvilt) ut til 300m med et oppsett som veier totalt 3,8kg + evt tofot. Setter jeg på en mye større demper så krymper gjennomsnittssamlingene noe, og skulle jeg ha jaktet småvilt med oppsettet så hadde dette veid tungt på "nytte" siden.          

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Torf skrev:

. Man blir ikke "god" hvis man skyter under 5000 kontrollerte treningskudd i året. Og da teller heller ikke de skuddene man skyter i benk. Jeg er skytepensjonist og ligger nå på +/- 10000 skudd på frihånd på elektronikk i året

 

 

Ro ned litt da.

 

Vi snakker om en nybegynner med første rifle, som skal brukes til storviltjakt. Hverken 10 000 skudd i året / (30 skudd per dag), eller klisterlapp presisjon har noe som helst med saken å gjøre. 

 

Hvor mange prosent av landets jegere skyter over 200 skudd i året? Mange har 308 og 30-06 som er av de mest rekylsvake av tillatte storviltpatroner.  Mange av jegerne jeg kjenner og jakter sammen med har hatt nettopp .308, eller 30-06 som første rifle og det går helt fint, på jakt handler det om holdninger og å kjenne egne begrensninger. Det vet alle.

 

Ingen dum ide med en demper, lettere å skyte og du sparer hørselen. Kjøp en lett og kort demper, som du orker å dra med på jakt. Hausken JD 151/184/224, svemko, eller atec. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med 30-06 i ei lett rifle er at rekylen kamuflerer feil på avtrekk eller rekylopptak som gjenspeiles på ei elektronisk skive i "sanntid" slik at skytteren ikke får en "ryggmargssammenheng" mellom avgitt skudd og treffunkt. Det gjelder også skudd med anlegg. For å gjøre saken enda mer komplisert pleier det være treffpunktforskjell mellom forskjellige typer anlegg. Jo lettere ei rifle er desto mer utslag pleier det å være. Det kreves MYE trening for å unngå det. Bare se på videoene til Roe/Haugland på tuben. Han skyter konsekvent bare med tofot pga dette.

 

Uansett, en nybegynner, som vil lære seg å skyte, bør ha rifla så rekylfri som mulig. Det nærmeste man kommer det med storviltkaliber er ei rifle 6,5x55 med demper og totalvekt på ca 4kg. Og for all del: Ikke kapp pipa. 4kg greier alle å dra på.

 

Jeg skyter en god del luft, både rifle og pistol, når jeg er på hytta (året rundt), ca 2000 skudd/4 esker kuler. Så skyter jeg så mye jeg kan på våren/sommeren med 22lr, ca en kasse ammo på 5000 skudd. Resten er grovkaliber, mest 222/223, året rundt.  Luft og 22lr er enkeltskuddsvåpen uten magasin. Alle 22lr og 222/223 skytes på elektronikk. Da ser man alle drittskuddene og det er egentlig ikke bra for selvtilliten..

 

Grunnen til at jeg er litt "hissig" er at jeg for første gang har vært på jakt med folk som ikke er generelt interessert i våpen og/eller skyting. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Alle 22lr og 222/223 skytes på elektronikk. Da ser man alle drittskuddene og det er egentlig ikke bra for selvtilliten..

En litt artig sammenheng er jo at jo mer en skyter, og delvis jo bedre en blir - jo lettere har en for å holde igjen skudd på jakt. Man bomma jo på et lignende skudd en eller annen gang på trening...

 

Men poenget er som Torf sier - det er ikke noe galt i ei superlett jaktrifle, det som er galt er ei superlett rifle med mye rekyl for å lære seg å skyte. Jeg har brukt, og vil ha igjen, det første. Det andre tror jeg er bortimot umulig. Men med en svær demper, lette ladninger, osv.. OK, men tungvint som bare det, i forhold til å kjøpe ei rifle som er egnet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt en LAAAAANG tråd om hvor mange tusen skudd man må skyte i året, og hvordan man omdanner et jaktgevær til en 84 mm rekylfri kanon. Trådstarters utgangspunkt var overtroa om at 30-06, med standard fabrikkladninger, gir mer rekyl enn 308 W, som h*n skriver at går greit. Kombinasjonen 2,95 kg rifle og storviltkaliber er ikke ideell, men en demper eller TO (en lett til jakt, og en tung jerndemper til trening), vil gjøre at vanlige jegere ikke blir nevneverdig plaget av rekylredsel.

 

Vil man bli en god skytter, er det mange gode råd i tråden. Kortversjonen er at man bør melde seg inn i nærmeste DFS-lag, og begynne trening med .22 LR nå når innendørssesongen starter. Våpen får man lånt fra laget i første omgang.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Joda, men når først en 2,9kg 30-06 er anskaffet har det også kommet noen råd om hvordan få det til å fungere best mulig. "Tung" demper og medium tung kikkert er rådet. Da kan Supermario glede seg til å skyte med rifla istedet for å grue seg. Det verste er hvis Supermario kommer til å grue seg til andre tur på banen. 

 

Rekylforskjellen mellom 308 og 30-06 er typisk en problemstilling for nybegynnere uten erfaring og det er helt forståelig. Hvertfall når "pusheren" ikke opplyser om dette eller mangler kompetanse.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2.95 kg for ren rifle. Putt på kikkertsikte, montasjer, reim og lyddemper så er man kjapt på 4 kg. En dempa 30.06 på 4 kg høres ut som et fint allroundvåpen til det meste. En av de mest solgte riflene i kongleriket pr dd er Tikka T3x, den veier også det samme. Ergo så er trådstarter i samme båt som mange andre.

 

Kjøp deg en demper, så skal nok dette gå strålende.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Få på demper først som sist. Mange nok av oss gamle skyttere som nå sitter med tinnitus og dårlig hørsel. I tillegg blir den bedre og skyte med. Når jeg nå skal ha meg ny elgbørse i 8x57 eller 30 06 blir det med demper. Snart 40 år uten demper har tydeligvis gjort sitt på hørselen.

For min del foregår all trening med 22lr ca 10.000 skudd i året. Trener aldri med grov kaliber det brukes kun til stevner og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Demper på jaktvåpen, er vel noe en primært nytter for å spare hundens hørsel, når en driver jakt nede i bygda, har nattoptikk med 4 cm øyeavstand, eller vil unngå å miste nattsyn av munningsglimt. De som dropper hørselvern fordi de bruker demper kan nok gå på en smell, bokstavlig talt. Bruk av demper er heller ikke uten ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har foreløpig ikke demper til ny rifla mi.

Til trening gode propper pluss skikkelige hørselvern, tror de heter peltor 3.

Har ikke skutt noe levendes med den enda, men har sittet på post, har da de samme skikkelig gode proppene godt inni øra samt ei god tjukk lue. Kaliberet er 6,5x55.

For hørselen er demper best, enig i det. Rifla mi har 22 toms løp originalt men smeller godt sier de som har hørt på.

Under trening bruker jeg som nevnt demper og propper og merker lite til lyden.

Uansett det er stor forskjell på propper.

 

Anngående dette med rekyl, nå har du den rifla du har hadde jeg gjort valget hadde det blitt 6,5x55.

 

Men dersom du lader ned og ikke minst har eller får på ei god blaut kolbekappe så hjelper det mye.

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner bør du starte med ei .22 rifle. Da kan du skyte mye, nesten gratis. Du lærer grunnleggende prinsipper. Du vil oppdage gleden ved å treffe det du sikter på. Skyting er faktisk mest morsomt når man treffer det man sikter på.  Men da må du trene...

 

Kjøp ei god salongrifle, du.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...