Jump to content

Egnede krutt for 6.5 Creedmoor


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg har testet en del kuler og krutt i Bergara HMR 6.5 Creedmoor. Pipelengde på denne er 56 cm. og riflestigning er 1:8"

 

Har kommet fram til at Vihtavuori N-150 ikke passer så bra i denne patronen med flere av Hornady kulene (av en eller annen grunn), får fort for mye økning av diameter på bakre delen på Norma hylsene (hylsehodet) med litt over medium ladninger i følge tabellen. Hornady hylsene er hardere og tåler noe mer uten at diameteren på hylsehodet øker.

 

Jeg tror N-150 er litt for raskt i visse tilfeller, med en rask og spiss trykktoppbygging som lett gir kratering og overtrykkstegn i dette kaliberet. Den er ganske kilen å jobbe med.

Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke den mer når boksen jeg har er tom.

 

Med Sierra 120 grains Match King HPBT fikk jeg veldig bra presisjon og resultat med 37,0 grains N-150 (C.O.L 68,50mm) og Hornady hylse og CCI250 Mag. primer. Vo=825 m/s.

(Men man er da rundt maks-ladning, og med 56cm pipelengde er man nok oppe på omtrent det man kan klare av hastighet).

De som vil prøve denne kula, start lavt (34,0 - 35,0 grains) og jobb dere oppover, alltid ! Norma hylsene blir litt for myke bakerst, så Hornady hylser fungerer bedre her.

 

 

Norma URP og Norma 204 fungerer fint, man kan nærme meg maks-ladninger uten at det blir kratering eller øket diameter på hylsehodet på Norma-hylsene.

 

Jeg får ikke den lette 100 grains Lapua Scenar til å samle noe bra, har prøvd med N-140 og N-150 og med en rekke forskjellige patronlengder (fra 68,0 til 71,0 mm).

 

Jeg vil nok anbefale at man prøver Norma 204 og ev. URP, samt Vihtavuori N-160 eller N-550 i 6.5 creedmoor, litt avhengig av kulevekt. Men med kuler fra 130 grains og tyngre passer nok de ganske så sentbrennende kruttene best.

 

Jeg fikk N-150 til å fungere ganske greit med 130-140 grains Hornady ELD-Match kuler, men bare ved lave hastigheter (755 m/s for 140 grains kule), og maks 35,0 grains. Dette selv om jeg var oppe i C.O.L på 72,0 og 73,0 mm.

 

Legg merke til at Vihtavuori oppgir hastighetene med hele 65 cm pipelengde:

 

 

image.png

 

 

image.png.c981dfadb2ef3927e1f78aff54a75d71.png

 

 

 

 

 

 

Edited by 223man1
2 like bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For øvrig kom jeg til maks 41,0 grains Norma URP med 130 grains Norma Golden Target kule, Norma hylse med C.O.L på 73,0 mm og CCI 250 mag primer. Vo = 815 m/s uten at diameter på hylsehodet øket til mer enn 11,87mm. Dette ved + 5 C temp.

 

Norma oppgir startladning på 38,0 og maks 42,1 grains på denne kula med URP, og C.O.L på bare 70,5mm.

 

Jeg driver og tester denne kula med Norma 204 også, i følge Norma er maksladning 43,0 grains. Jeg har begynt på 40,0 grains og har da 753 m/s. Med 41,0 grains har jeg 775 m/s. Skal prøve 42,0 grains, og. ev litt til.

 

https://www.norma-ammunition.com/en/ammo-academy/Reloading-Data/65-creedmoor/

 

Presisjon har jeg ikke fått testet ennå, for mye vind og regn.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig ser jeg Lovex i deres 2019 lademanual oppgir blant annet trykket i Psi. Jeg ser at S070 kruttet kan være egnet.

 

https://explosia.cz/app/uploads/2019/07/EXPLOSIA_reloading2019_en_new.pdf

 

Overraskende høyt trykk i den 6.5 Creedmoor (62600 Psi maks), faktisk like høyt som i 7mm Rem Mag,  300 Win Mag og noe høyere enn 338 Lapua Mag. Det er vel derfor den kan være såpass hard mot Norma-hylsene.

 

image.png.2fa87cfec1a1085537426de4368872b4.png

 

image.png.ee6fa22ed6eed2e0e87eddbee1117aca.png

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese om slik grundig, fin ladningsutvikling. Bra jobba!

Nå har jeg ikke creedmoor selv. Men et krutt som kanskje er interessant hvis du er ute etter høy fart med tunge kuler, er Hodgdon superformance. 

Data finner du her

http://www.hodgdonreloading.com/data/rifle

 

Det er et sphærisk krutt, som renner fantastisk i kruttmål. Det er også svært kompakt -> plass til mye krutt. 

 

Jeg tror dette kan være et nært optimalt krutt for 140grs kuler. Men kanskje gir det ikke så mye ekstra for 130grs; det er helt i den trege enden, for hylsevolumet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Men et krutt som kanskje er interessant hvis du er ute etter høy fart med tunge kuler, er Hodgdon superformance.

Det er et sphærisk krutt, som renner fantastisk i kruttmål. Det er også svært kompakt -> plass til mye krutt. 

 

Jeg tror dette kan være et nært optimalt krutt for 140grs kuler. Men kanskje gir det ikke så mye ekstra for 130grs; det er helt i den trege enden, for hylsevolumet.

 

Det kan hende du har helt rett der ja. Jeg ser ladedata i Hodgdon ladebok, og Superformance er det kruttet som gir de høyeste hastighetene med 140-143 grains kuler (853 m/s). Jeg tror også at Hornady fabrikkammo med tunge kuler benytter dette kruttet, de har jo en serie som heter Superformance. Legg merke til at de har benyttet 24" pipe (61 cm) på dataene.

 

image.png.01885d312dc04b82553450c77794a3fd.png

 

image.png.6926737ba1f05c40dd86d73436b70cf3.png

 

De oppgir maks 41,4 grains med URP som gir ca. 838 m/s. Patronlengde 2,800" = 71,12 mm.

Jeg har så lang friflukt i mitt kammer at 73,00mm går bra med Hornady 140 ELD-Match i hvert fall.

 

På magasinet kan man trykke inn den knotten i midten i bunnen av magasinet, da kan man dra bunnlokket på magasinet ut slik at innmaten kommer ut. Den metallplata/strimmelen som ligger i front kan tas bort, og man kan forsiktig file bort den plastkanten øverst i magasinet, så har man ca. 73,5 mm innvendig lengde på magasinet. Jeg gjorde det på min, det tar 3 minutter. Ingen mateproblemer så langt i hvert fall.

 

Mulig jeg kjøper en boks med Superformance og prøver, men det Hodgdon-kruttet begynner å bli ganske dyrt noen steder (Kr.629.-). Det er jo bare 454 gram i boksen. Men billigste jeg fant fra Norsk forhandler var faktisk kr. 355.- (men jeg lurer på om den prisen stemmer?).

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg fikk testet litt på 200m i dag. Ikke vind, og avtrekkene er vel det jeg kan forbedre, men synes det gikk ganske bra i dag. Måtte skru litt på kikkerten i dag, fremdeles bør jeg nok 1 knepp høyre.

 

Norma 130 Golden Target med 42,0 grains Norma 204 målte jeg til 826 m/s i Bergara'en. C.O.L 73,0 mm. Temperatur i dag ca. +10 C.  Jeg slet med mye mirage i dag, så måtte ta mange og lange pauser.

 

Men presisjonen er ikke bra, dette ble veldig dårlig. På blinken nedenfor er alt fra 40,0 URP til 42,0 Norma 204.

Prøvde både 73,0 og 74,0 C.O.L. Skal prøve 72,0 og 71,0 etter hvert. Kanskje må jeg over på noe annet krutt, eller kutte ut den Norma-kula. Skal prøve Sierra 123 og 140 Match King etter hvert. Og Lapua Scenar 123 eller 136 Scenar-L.

 

image.png.a1a76ea382dcff940544c7cc6982799f.png

 

Hornady 123 ELD-Match fungerer mye bedre, med 41,0 URP (til venstre) og 130 ELD-Match og 41,0 URP (til høyre):

 

image.png.2c2b7ce39503f89148cc05efea04b9fc.png

 

Foreløpig er det 123 og 130 ELD-Match som kommer best ut i Bergara'en. Sierra 120 Match King går også ganske bra.

 

Men det er som sagt mye slags kuler å velge i. Jeg har vel skutt ut pipa da jeg har funnet riktig kombinasjon tenker jeg..... så da er det bare å skifte pipe og begynne på nytt 🤩

Edited by 223man1
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Prisen stemmer nok, og handler om når butikken kjøpte til lager (dollarkurs etc). Jeg har iallefall kjøpt noen krukker på jaktdepotet til den prisen. Men når lageret av gamle kruttbokser er tomt, blir det dyrt....

Jeg bruker det bare sånn dann og vann, 6,5x55 og 30-06, tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, pererik skrev:

Lading og alt rundt er skikkelig morro, Skyting også. Kan jeg spørre hva som er målet med dette prosjektet? Det blir fort lettere å hjelpe til :)

 

Målet er vel å få samlinger som nærmer seg det M67 viser bilde av på 300m ovenfor. Men det spørs om jeg klarer det rent skytemessig...... det var djevelsk bra samling synes jeg.

 

Skulle likt å ha en bedre kikkert også, f.eks. en Scmidt & Bender PM II hadde vært noe, men er for dyrt. Jeg så på denne på Elverum under Jakt&Fiske-dagene der, den var rå:

https://www.skytterlinken.no/s-b-pm-ii-5-45x56-ir-ffp-mil

 

Det finnes vel mye annet bra også, til halve prisen......

 

Før lå jeg og skjøt mye, men det blir såpass lei knekk i nakken da, og jeg har i mange år hatt nakkeproblemer og vondt så det måtte jeg bare gi meg med. Å sitte ved en stabil skytebenk fungerer, men jeg må sitte lavt slik at jeg ikke ligger så mye forover og får så mye knekk i nakken.

 

Noen kuler fungerer ikke i Bergara'en ser det ut som. Jeg skal gjøre noen siste forsøk med Norma 130 GT kula, men jeg tviler i grunn på om den vil fungere med det jeg ser så langt. Hvis man kjøper 500-pack med kuler hos Norma, så har de ganske bra priser på Sierra-kuler av diverse kulevekter. https://nettbutikk.norma.as/ladekomponenter/matchkuler

 

Jeg kjøper vel 100-eske av diverse slag (Sierra, Lapua Scenar, osv.) og prøver, så får jeg se om jeg finner noe som samler skikkelig bra. Nå kommer vinteren snart også, så da blir det mer uggent å drive på banen. Så da blir det vel litt mer begrenset aktivitet framover.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

OK, ja det er godt mulig jeg forventer for mye av den Bergara'en. Jeg vet ikke hva slags rifle M67 bruker i 6,5x47 Lapua. Mulig det er en custom-sak med lang pipe etc.

 

Uansett, jeg merker godt at stabilt underlag er et must hvis man skal teste presisjon med 2-fot og sandsekk under kolben bak.

Utfordringen er å holde stille nok, og å ikke flytte siktepunktet under avtrekk. De fleste har vel en tendens til å "holde imot" rekylen og det blir veldig lett krampeaktige avtrekk, fordelen med 6,5 creedmoor er at den har ikke noe særlig rekyl. Jeg bruker jo en A-TEC Megahertz demper også, så det hjelper vel litt det også.

 

Om noen år blir det vel ny pipe i den Bergara'en, kassa er jo grei på dem, grov og solid. Den nye bolten fra 2019-> har mindre diameter på tennstiften og veldig tett tilpasning til bolten, så kratering er ikke noe problem lengre. Bergara har luket bort noen barnesykdommer i 2018. Pipa blir nok da 61-66cm lang, om det blir lang børse med demper spiller jo ingen rolle til blinkskyting på banen. Jeg måler på fabrikk-pipa at den har omtrent det som tilsvarer "#4100 Light Palma contour" hos Lothar Walter:

 

image.png.8fe9760aca377bd85b90ae420ec1dd33.png

 

For øvrig ser jeg de nå selger Bergara HMR med 61cm pipe fra fabrikk også, i tillegg til 56 cm pipe (som jeg har). Den lange pipa er tykkere også.

 

image.png.b47f52cb9e734d63c24b2a4f26d9ebec.png

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, spindrift skrev:

ELD-Match gruppene ser jo riktig bra ut

Enig i dette, og ville bare ladet op en solid mengde med disse og kommet igang med skytetreningen. Det er nok eneste vei til samlingene M67 viser. Det skal rett og slett mye trening til for å konsist skyte sånne grupper. Mulig M67 blir å rette meg nå, men jeg vil påstå han er bedre til mengdetrening enn han er til ladeutvikling ;) og har jeg rett i det, er jo svaret på hva som må til gitt.

Om du har lengre hold enn 200m, gjerne 300m tilgjengelig vil jeg anbefale det. Min erfaring er at det er mer motiverende å skyte ok og bedre samlinger på 300m enn å ligge å irritere seg over at ikke alt går i et hull på 100m

 

Så ser jeg det ser ut som der jages litt fart i denne tråden. Fart er oppskrytt, og jeg velger presisjon alle dager i uka.Bildet under er fra en ladning jeg hadde på skarve 809ms p en 139gr Scenar kule.Det er bare 5 skudd, men det er skutt på 300m. Dette skutt fra 260Rem hylsa som er sammenlignbar med 6,5cm 

66783694_10212211516398164_3826036143783149568_o.jpg

Edited by pererik
glemte å legge til siste avsnitt
Link to comment
Share on other sites

OK, ja det ser ut som 123 grains Hornady ELD-match og ev. Sierra 120-123 Match King blir det som kommer til å bli brukt.

 

Dessverre tas ikke 130 grains Hornady ELD-match inn lengre av Jakt & Friluft. De hadde jo bra pris på den. Jeg ser andre har den, men da er den ganske dyr (Kr. 431.- for 100 stk.).

 

Uansett er jeg enig med deg om 200-300m skyting, det er mer spennende synes jeg, og man ser forskjellene bedre. Men det krever jo at man har skikkelig stødig underlag og masse trening for å virkelig finne ut av hva presisjonen egentlig er. Samt den evige vinden som kan være et ekstra problem, den har jo mye å si. Er det en del vind så finner man aldri ut av den virkelige presisjonen. Bare å vente på vindstille dager........

 

Det som jeg ser er litt forskjell på mellom Hornady ELD-match og Norma Golden Target er boat-tail delen. Den er lengre på Norma-kula, samt Norma-kula er noe lengre. Det er en del forskjell på dem i hvert fall.

 

image.png.803b180938a601e9555a8d927affba42.png

 

100 grains Lapua Scenar er også veldig lang og slank med lang boat-tail (veldig lik Norma-kula), og den går heller ikke bra i Bergara'en. Jeg ser 100 grains Sierra Match King er stutt og butt, så det kan hende jeg prøver den også, for å kanskje finne ei lett kule som funker også.

 

image.png.4f1aad62dd52f9d8a34882b9a2c5b35d.png

 

Uansett, kan hende det jeg skriver her kan være til hjelp for andre med samme rifla.

Edited by 223man1
tillegg
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg brukte Gordons Reloading Tool og så litt på noen data på 6.5 Creedmoor.

 

Det stemte ikke i det hele tatt med det Vihtavuori N-150 kruttet som jeg prøvde, programmet viser 766m/s og veldig lavt trykk (2556 bar) med den Hornady 123 grains ELD-match kula og 37,0 grains N-150. Jeg målte 817 m/s og hylsehode diameter økte fra 11,86 til 11,95mm på flere av hylsene, så jeg kastet dem etterpå. Hylsene sotet også helt ned til ekstraktorsporet. Den skjønte jeg ikke. Hylsa viste jo at det hadde vært for høyt trykk innvendig...... Det kruttet lurer jeg litt på om er helt bra, jeg kan ikke forstå at jeg har klart å forurense det med noe annet krutt heller...... merkelige saker i hvert fall.

 

Har ikke hatt noe problem med Norma URP,  Norma 204 eller Hodgdon H4350. Den sistnevnte er muligens vanskelig å få tak i, jeg finner bare Jaktdepotet som har det i lista si. H4350 skal være veldig temperatur-stabil også.

 

Jeg tenkte jeg skulle prioritere single-base krutt, og unngå nitro-krutt som visstnok gir mye mer løpsslitasje. Bergara-fabrikken sier 3000 skudd i 6.5 creedmoor og så begynner det å gå nedover med presisjonen, alt etter som hvor hardt man lader og om man bruker single-eller double-base krutt (med nitro). Høy hastighet og nitro-krutt samt varmskyting er vel oppskriften på kort livslengde på løp.

 

Reload Swiss RS62 ser også ut som egner seg bra til de tunge kulene 140 grains etc. Jeg ser de har den her:

https://nettbutikk.norma.as/skytterlag/ladekomponenter/krutt/reload-swiss/reload-swiss-rs62-1-kg-1-kg-kun-bestillingsvare-111410-p0000113996

 

Det har litt annerledes trykkoppbygging enn Norma 204, kurven ser litt flatere ut.

 

Reload Swiss 62 er single-base, coatet med noe som heter camphor står det:

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/produkte/rs40_rifle_powder/rs62_rifle_powder/index.php

 

Det er muligens et krutt som jeg prøver etter hvert, prismessig er det ikke noe dyrere enn Norma eller Vihtavuori i hvert fall.

 

image.jpeg.59978b802bffa83d5fb7839e11bb1e16.jpeg

 

image.jpeg.f7bdef1b9edc7e788ae672c918282103.jpeg

 

Edited by 223man1
redigert bilder, feil data N-150
Link to comment
Share on other sites

Sitat

hylsehode diameter økte fra 11,86 til 11,95mm på flere av hylsene, så jeg kastet dem etterpå. 

Var hylsene nye? Sotet (og hastigheten) viser jo at du har lavt trykk. Eller iallefall lavt trykk til å begynne med. Hylsehodet utvider seg vanligvis noe på nye hylse (1. avfyring), men bør ikke senere. Jeg pleier å si at så lenge nye tennhetter sitter fast så er det greit... Vithavuori oppgir 40gr som maks med N150 og 123gr kule, og de oppgir 43 som maks med N550.

Forøvrig ser jeg at ladningene er veldig like de i 6.5x47L

 

Du er opptatt av å bruke et krutt som ikke bruker opp løpet - men du bruker mye av løpslevetiden på finne dette kruttet? Det gir ikke mening for meg. Om gleden ved skyting er å teste, så ser jeg det, men hadde jeg holdt på sånn som deg så hadde jeg blitt frustrert. Forskjellen i løpslevetid etter hva slags krutt du bruker er minimal, dette er som å kjøre rundt for finne ut hva slags kjøring som sliter minst dekk... Jeg velger heller å skru av DTC og bytte dekk når jeg må ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Du er opptatt av å bruke et krutt som ikke bruker opp løpet - men du bruker mye av løpslevetiden på finne dette kruttet? Det gir ikke mening for meg. Om gleden ved skyting er å teste, så ser jeg det, men hadde jeg holdt på sånn som deg så hadde jeg blitt frustrert.

 

Ja, du har nok rett der. For min del er det mye testingen som er gleden, men det hender jeg blir litt kjei hele greia inimellom.

Nå begynner det å bli for kaldt og jævli å drive også, klaka metall og stive fingre så da gidder jeg ikke så mye for tiden.

Når jeg etter hvert finner riktig kombinasjon så blir det ikke mer testing tror jeg, da blir det bare å skyte på blink. Men så er det jo plutselig slik at den kula du har som fungerer ikke er å få tak i mer til vettug pris, så da er man i gang igjen.....

 

Om jeg bruker opp løpet får så være, de fleste skuddene blir skutt på blink uansett.

 

Bergara kan muligens levere ny fabrikkpipe, men det krevdes noe papir-arbeid for eksport til Norsk forhandler. Det blir muligens billigere enn å dreie helt ny pipe fra et "blank" emne. De lager i hvert fall 610mm pipe til HMR, det eneste som måtte gjøres var å ferdigstille kammeret sa han på fabrikken, for riktig "headspace". Så innen et år eller to blir det kanskje å bytte pipe.

 

N-150 fungerer i hvert fall ikke, jeg har i grunn ingen god forklaring på hvorfor den oppfører seg som den gjør.

Hylsene jeg har brukt er både helt nye uskutte Norma og halspressede Norma, begynte å gløde hylsehalsene og det hjalp i grunn ikke så mye med det N-150 kruttet. Når hylsene soter så fælt så må det jo være at hylsehalsen ikke tetter raskt nok mot kammerveggen, så trykket går nedover langs utsiden av hylsa. Men jeg skjønner ikke hvorfor hylsene utvider seg så fælt bakerst da, det burde ikke skje. Det kan være at siden det kommer noe gasstrykk ned langs utsiden av hylsa så vil den skli bakover i kammeret med noen hundredeler og og bankes hardt mot sluttstykket, og dette utvider metallet bakerst på hylsa.....

det er jo bare gjetninger, men noe rart er det som skjer i hvert fall.

 

Jeg fikk jo 817 m/s med 37,0 grains N-150 og Hornady 123 ELD-match, og 830 m/s med 38,0 grains. Hastigheten er jo grei, men de Norma hylse-problemene er grunn til bekymring. Uansett har jeg kuttet ut N-150, det er ingen vits i å rote noe mer med det kruttet i mitt tilfelle.

 

De kulene med vettug pris som fungerer i Bergar'en er Sierra 120 grains HPBT, den har kort boat-tail. Det ser ut som dette med lengden på boat-tail delen har en del å si. 123 grains HPBT har mye lengre boat-tail og fungerer ikke så bra, og er dyrere. Og så er det Hornady 123 grains ELD-match, samt 140 ELD-match. 130 ELD-match er den beste kula jeg har testet men den er for dyr nå for tiden (Kr. 4,30 pr. kule).

 

 

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Har du hørt med ditt lokale skytterlag? Kanskje de selger gode kuler til subsidiert pris.?

Norma Golden Target/Diamondline. Lapua scenar etc

I mitt skytterlag sparer vi noen kroner på å kjøpe kuler og krutt via skytterlaget ivertfall.

 

Ellers kjører jo Jaktdepotet kvantumsrabatt på Nosler CC. Disse noslerkulene har gått meget bra i alt jeg har prøvd de i. (6,5)

Både 123gr og 140 gr. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden, og likedan er det i flere andre tråder mye forvirring om krutt.

Begrepet double base og nitro krutt forekommer ofte. Nitroforbindelser forekommer kun i triple base og i LOVA krutt. Alt vi får kjøpt inneholder kun nitratestere, cellulosenitrat og glyseroltrinitrat. Disse inneholder esterbindinger og er kjemisk ustabil på grunn av forurensinger fra produksjonsprosessen. De er derfor utsatt for nedbryting og må tilsettes en stabilisator. Nitroforbindelser derimot er kjemisk stabile, og brytes ikke ned. Dessverre henger gamle betegnelser igjen og forvirrer terminologien. 

Double base krutt har som navnet indikerer to basiskomponenter som er cellulosenitrat og en eller flere nitratestere, det vi får kjøpt inneholder glyseroltrinitrat. Det finne kruttyper med andre nitratestere, f eks. glykoldinitrat i stedet, det brukes også for å frostsikre vanlig dynamitt.

Et ekte double base krutt gelatiniseres kun med nitratesteren. Et single base krutt inneholder kun cellulosenitrat og gelatiniseres normalt med en blanding av etanol og eter. Ball powder er en annen prosess der gelatinisering foregår i suspensjon med ulike løsemidler og vann. Amylalkohol brukes oftest. Ball powder kan brukes for å gjenvinne gammelt krutt.

Ekte double base krutt finnes ikke for salg til hjemmeladere så vidt jeg vet. Det brukes ofte i bombekastere og i motoren for M-72.

Det vi får kjøpt er singel base krutt som er iblandet mindre mengder glyserotrinitrat for å øke energiinnholdet. Øket energiinnhold fører med seg høyere forbrenningstemperatur og i prinsippet mer erosjon i løpet. Men, for en gitt hastighet vil kruttmengden kunne reduseres, og dermed redusere effekten av høy forbrenningstemperatur. En av fordelene er at kruttet tenner lettere.

Både nitrocellulosekrutt og double base krutt tilsettes stabilisatorer for å gjøre dem lagrinsstabile. De kan tilsettes myknere og forbrenningsregulerende stoffer som oftest brukes for å impregnere overflaten og gjøre kruttet progressivt.

Da røyksvakt krutt ble innført i Norge var det store diskusjoner om vi skulle bruke nitrocellulosekrutt eller ballistitt som er double base. Norge valgte ballistitt, og det viste seg å være et meget klokt valg, det var mye mer stabilt enn nitrocellulosekrutt. For de interesserte kan de åpne en 100 år gammel 6,5 patron og se på kruttet, det er nesten like fint.

Men så kom EU inn i bildet med ECHA, REACH og canidate list. Da ble flere av de stabilisatorene som har blitt brukt i krutt farlige, og kan ikke brukes lengre. Phatalater som var myknere og forbrenningsregulerende overflateimpregnering ble forbudt. Diphenylamin som var den mest brukte stabilisatoren for nitrocellulosekrutt ble forbudt. Erstatningstoffene er i stor grad noe som kalles Akardit og Centralitt. De har blitt mye brukt i double base krutt, men endrer selvfølgelig egenskapene til kruttet i forhold til tidligere resepter.

Tidligere i tråden ble det nevnt tilsetning av kamfer, det ble brukt en del i kruttets barndom før det ble erstattet av bedre stoffer som nå er forbudt. Derfor blir det tatt i bruk igjen. Jeg mener at engelsk cordite ble lagt med kamfer som mykner i starten.

Et krutt blir derfor ikke double base fordi det tilsettes glyserol trinitrat, når kruttdeigen er oppløst tilsettes det mange typer forbindelser for å gi kruttet ønskede egenskaper, f. eks tinnforbindeler for å redusere manteloppbygging i løpet, det er spesielt viktig for blyfri ammunisjon.

De trykkurvene som er vist fra enkle beregningsprogrammer bør en ikke stole for mye på, de er kalkulert og ikke målt. I ballistikken er det noen andre verdier som er mye viktigere. Tiden fra tennhetten treffes og til 10% av makstrykket er den viktigste. Det gir informasjon om initiering og antenning er jevn. Dette testes også for hele temperaturområdet kruttet skal brukes i.

 

Det er i tråden nevnt tilfelle der hele hylsen er sotet og at det også er utvidelse av hele hylsehodet. Kan det skyldes for lange hylser som blir klasket tilbake mot sluttstykket og dermed utvidet? Når hele hylsen soter er det for lavt trykk for den hylsen i det kammeret.

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, hewi skrev:

Har du hørt med ditt lokale skytterlag? Kanskje de selger gode kuler til subsidiert pris.?

Norma Golden Target/Diamondline. Lapua scenar etc

I mitt skytterlag sparer vi noen kroner på å kjøpe kuler og krutt via skytterlaget ivertfall.

 

Ellers kjører jo Jaktdepotet kvantumsrabatt på Nosler CC. Disse noslerkulene har gått meget bra i alt jeg har prøvd de i. (6,5)

Både 123gr og 140 gr.

 

Jo, jeg fikk tak i en 500-eske med Norma Golden Target 130 grains. Dessverre fikk jeg ikke noe voldsomt bra presisjon med de.

Det er noe som går igjen med de kulene jeg har testet, de med kort og bratt boat-tail samler mye bedre i Bergara'en enn de med lang og avsmalet boat-tail. Det ser ut som dette er avgjørende i denne pipa....

 

Lapua Scenar har jeg bare prøvd i 100grains versjon, jeg må få prøvd noen 123 og 136 Scenar L etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info om krutt Per-S, det var mye bra info.

:thumbup:

 

De trykkoppbyggings-kurvene i Gordons Reloading Tool kan jo gi en del informasjon ser det ut som.

Selv om det er beregnede verdier, så kan de vel gi en del info.

 

Jeg har lurt på om man skal søke et krutt som gir en flatere og bredere puls i starten enn en som er veldig rask og spiss.

Men det kan jo være at man trenger rask puls for at hylsa skal tette raskt mot kammeret.....? Hva som skjer der i de første mikrosekundene etter antenning av kruttet hadde vært artig å sett i slow-motion. Etter antenning øker jo trykket inni hylsa inntil kula begynner å bevege seg og da bør jo hylsa og hylsehalsen presses fast mot kammerveggen slik at den tetter osv. osv.

 

Som sagt, det er bare med N-150 jeg har opplevd problemet med soting og utvidelse av hylsehode diameter.

 

Norma URP, 204 og Hodgdon H4350 fungerer problemfritt i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd 139gr Scenar eller 144gr Sierra? Det er kuler som normalt går godt i "alle" løp. Mange som har drevet med dette ei stund vil, om de kommer over ei "problempipe", prøve en av disse, og om ikke disse kulene går godt, så erklærer man pipa for mannskit og går videre. Jeg har hatt mange piper oppigjennom, men egentlig bare to dårlige - akkurat nå holder jeg på med den verste, og nærmer meg 900 skudd på den. 
Den gikk ikke med 123 Scenar, ikke med 130DL og ikke med 123NCC, så jeg satte den til side etter 50-100 skudd, men fant ut jeg skulle gi den en sjanse med 144 Sierra, den går som en stråle - eller iallefall håndflatestore samlinger på 600m fra dårlig anlegg på et bord. Det holder. Så selv om 144 gir mer rekyl enn jeg hadde planlagt, så blir denne pipa brukt opp med 144 Sierra.

 

Sitat

En av fordelene er at kruttet tenner lettere

Som nok er en de viktige faktorene for å få en temperaturuavhengig utgangshastighet.

 

Sitat

så kan de vel gi en del info.

Egentlig, nei. Skulle man "finne opp kruttet" så kanskje, og her er den fella mange nye hjemmeladere går i. Man baserer seg på et nett av myter og Lien, Solli og Braathens begrensede forståelse som teorigrunnlag, legger på et "beregningsprogram" og skal begynne å tenke selv... Det fungerer nesten aldri. 

 

 

 

Det som fungerer er å bruke den aktuelle kruttprodusentens ladedata, og det er derfor jeg etter snart 40 år og 100 000 vis av ladde patroner slår opp i Vithavuoris ladedata når jeg lurer på noe - eller leser på Normas boks. Joda, jeg drømmer i Quick Load, men det gir ikke reell informasjon, og kan være veldig feil. Gordons er neppe løsningen på det problemet...

Grunnen til at jeg bruker enten VV eller Norma krutt konsekvent (jeg tror aldri jeg har eid en kruttboks fra noen andre, bortsett fra noe Bullseye og Unique da jeg skjøt mye revolver) er at de leverer gode data med kruttene sine, i omfattende tabeller, for nesten alle kalibere, og en får tak i kruttene deres "alltid", så en slipper å utvikle på nytt - det er samme grunn til at jeg nå skyter på pipe #4 fra Blaser/ Norma (ikke den dårlige, den er dansk/opplandsk...) De er gode, og den neste er lik den forrige, samme ladningen går bra, og jeg kan sette i ei pipe, skyte inn med 3 skudd og reise på stevne, eller skyte på 1000m og treffe.

 

 

Sitat

Som sagt, det er bare med N-150 jeg har opplevd problemet med soting og utvidelse av hylsehode diameter.

Jeg har sett soting og tegn på for høyt trykk samtidig en gang. Det var i 6.5-284, med minimumumsladning (eller like over) i -25°C. Da fikk jeg nokså kraftig soting, og utvilsomt lav hastighet, og tildels trykktegn, men flate og kratrede tennhetter. Den, og andre erfaringer omkring temperaturvariasjon og sot og trykk fikk meg til å gå over til 5-serien istf. 1 serien (de er tilsatt NG, men altså ikke "dobbelbase...) og gir mye mindre variasjoner og tull. Der jeg kan bruker jeg Normas 11, 19, 15, som også er tilsatt NG, og fungerer utmerket i alle temperaturer jeg har opplevd.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

I ballistikken brukes ofte begrepene T1-T2-T3 og T4 for å beskrive de viktigste tidene i en trykkurve.

Det starter med tennålens anslag mot tennhetten som starter målingen og klokken. T1 er tiden fra anslag til 10% av makstrykk. Dersom denne tiden ikke er stabil er det problemer med å få kruttladningen til å brenne jevnt, da er det en designfeil i systemet, og det kan ikke bli gode resultater. I et automatvåpen vil variasjoner her føre til problemer med synkronisering. 

Neste målepunkt er makstrykk. Tiden fra 10% trykk til makstrykk er utrykk for den reelle brennhastighet på kruttet i denne patronen, altså fra kruttet har antent og til makstrykk oppnås. Denne tiden må også være stabil, variasjoner her tyder på uegnet krutt som brenner ujevnt. Siste målepunkt er munning. Ujevne tider her avslører at det ikke er et optimalt valg av krutt og/eller tennsystem, et eller annet sted er det noe som ikke er reproduserbart. De kritiske fasene er selvfølgelig før makstrykk, når kruttet har forbrent er det bare ekspansjon av et gitt gassvolum som foregår.

En enkel kalkulert trykkurve kan ikke brukes til noe, den er oftest en beregning ut fra generelle data, og behøver ikke samsvare med målte kurver. Verdien av trykkurver kommer når en måler 10-15 skudd og ser på variasjonen mellom de enkelte, og hvor variasjonen forekommer.

Link to comment
Share on other sites

M67: Nei, jeg har ikke prøvd 139 Scenar eller 144 Sierra. Det er jo et hav av kuler å få til 6,5mm så jeg har ikke fått prøvd så mange ennå. Å kjøpe esker med 100 stk. er ganske dyrt (spesielt Sierra kuler), så måneds-budsjettet blir fort oppbrukt. He he....

 

For øvrig ser det ut som at det EU-greiene kalt REACH setter en stopper for en del av de Amerikanske kruttene, H4350 og mange andre er ikke å finne lengre hos Norma, Hjemmelading etc. Dette med REACH er vel en prosess som startet rundt 2007 og som pågår ennå. Et stoff som heter dinitrotoluene er forbudt ser det ut som, det finnes vel i de Hodgdon kruttene.

 

Reload Swiss er sikkert i hvert fall:

 

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/ueber_uns/reach/index.php

 

Hva som skjer framover med de forskjellige kruttene er vel ikke sikkert å si, muligens bytter også Hodgdon ut med andre stoffer i kruttene slik at de kan selges inne EU også.... jeg har ikke funnet noen oversikt om hvor langt disse tingene har kommet.

Link to comment
Share on other sites

Det står en del her om Bofors krutt:

 

https://www.smallcaliberpropellants.com/en/our-products

 

Tydeligvis er det Alliant Reloader kruttet og Norma krutt produsert på samme fabrikkene.

 

Sitat

BOFORS POWDERS™’ extruded powders for reloading are distributed under the Reloader™ brand and under the Norma brand.

 

De oppfyller REACH-kravene 100% står det.

 

Det stoffet dinitrotoluene  må inneholde toluene så vidt jeg kan skjønne, et stoff som er "giftig" for hørselen (ototoxic). Dvs. det ødelegger flimmerhårene i øret i følge forskere. Trolig er røyken av forbrent krutt den mest sannsynlige måten å få det i seg via lungene, men om mengden man kan få i seg er så stor at det har noen betydning eller innvirkning har jeg ingen anelse om.

 

Det er en del stoffer som er ototoxiske, som man bør unngå så godt det går:

https://safe.no/wp-content/uploads/2015/07/Ann-Christin-Johnson11.pdf

 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/kjemikalier/horselsskadelige-kjemikalier/

Edited by 223man1
tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

Dinitrotoluene er ikke essensielt i krutt det er stort sett en mykner, problemet er at diphenylamin er på canidate list, når den erstattes får kruttet andre egenskaper. Importregler for krutt som inneholder stoffer på canidate list er uklare.

Bofors produserer ikke krutt, og har ikke gjort det på svært mange år. Boforskonsernet gikk dukken for mange år siden, og Bofors navnet eies nå av Royal Ordnance i England. Kruttfabrikken er overtatt av Urenco, som har Franske eiere. Det meste av ekstrudert NC krutt for det sivile markedet produseres av Urenco i Sverige, Vihtavuori og GD-OTS i Canada. Det produseres ikke ekstrudert NC krutt i USA. 

Det har liten hensikt å kjøpe amerikanske krutt produsert i Sverige og importert tilbake.

Dinitrotoluene er et mellomprodukt under produksjon av TNT som er trinitrotoluene, og har helt andre egenskaper enn toluene, det er et annen kjemisk produkt som lages av toluene som utgangsstoff.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Heter de ikke Eurenco? Og lager krutt under Bofors-navnet i Karlskoga, som omtrent siden Nobels tid? Og halvparten av alt annet som har med krutt å gjøre i Europa?

2. difenylamin, toluen, Per, du av alle...

3. "Det har liten hensikt å kjøpe amerikanske krutt produsert i Sverige og importert tilbake" Dette har jeg mast om i årevis, men folk fortsetter å kjøpe krutt til dobbel pris siden de er amerikanske, det står om dem på amerikanske nettsider, det gjør den jo mye bedre. Vi drikker jo linjeakevitt, gjør vi ikke ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis mye rart når det gjelder krutt, som dere sier er jo mye produsert på samme fabrikkene i Sverige eller Europeiske land, og mange tror det er hel-Amerikanske produkter.

 

Alliant Reloader opplyser i hvert fall at kruttet er produsert i Sverige ser jeg:

 

http://www.alliantpowder.com/products/powder/reloder16.aspx

 

Sitat

Made in Sweden for Alliant Powder

 

Reloader 16 er bra egnet for 6.5 Creedmoor ser jeg, med kulevekter mellom 120 og 143 grains. Hvilket av Norma-kruttene som er nærmest i egenskaper er jeg usikker på, det ser ut som det kan være midt mellom Norma 203B og Norma 204 med tanke på ladevekter:

 

http://alliantpowder.com/reloaders/powderlist.aspx?page=/reloaders/powderlist.aspx&type=1&powderid=41&cartridge=184

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme ja.

 

Fant ladedata på 6,5mm Federal Fusion 140 grains kula for 6.5 Creedmoor og 260 Rem:

 

image.png.e28b5236cb6a44dcb4c042de2e1dccf4.png

 

Den kula koster 489.- for 100 stk. i Schou-katalogen 2019, se side 92. Det er vel ei brukbar jaktkule.

 

Jeg ser de trøkker i maks 44.8 grains Alliant Reloader 26, det er jo et veldig sentbrennende krutt. Men det ser altså ut at det går fint og gir maks 838 m/s. Dermed skal den gi 2730 Joule på 100m og være godkjent på Elg i Norge, i følge dataene på side 82 i Schou-katalogen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Per-S skrev:

De kritiske fasene er selvfølgelig før makstrykk, når kruttet har forbrent er det bare ekspansjon av et gitt gassvolum som foregår.

Betyr det at dersom man har en ladning stipulert av f.eks Quick Load hvor man oppnår helt  riktig munningshastighet med lav ES at man ikke en gang kan anta at trykkkurven er nokså riktig eller nært sannheten?

 

19 timer siden, Per-S skrev:

En enkel kalkulert trykkurve kan ikke brukes til noe, den er oftest en beregning ut fra generelle data, og behøver ikke samsvare med målte kurver.

Det du sier får meg umiddelbart til å tenke på tennhetter og haglelading hvor forskjellige hetter gir ulikt trykk avhengig av omtrent alle forandringer  på ladedata. Her kan hetter omtrent"uvilkårlig" bytte på å lage høyest trykk ved forandring av ladningen etter det man leser og ser testet.

 

Digresjon;

19 timer siden, M67 skrev:

- det er samme grunn til at jeg nå skyter på pipe #4 fra Blaser/ Norma (ikke den dårlige, den er dansk/opplandsk...)

Jeg har tydelig vis ikke vært like heldig med Blaser. Etter 2 piper med ullent medium resultat gikk jeg over på S&L som virkelig leverte... Men det kan selvfølgelig være flaks? (Eller uflaks?) Jeg har mest erfaring med Sauer og de har vært både god og dårlig, eller mer beskrivende ujevn!

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Bly skrev:

Jeg har tydelig vis ikke vært like heldig med Blaser. Etter 2 piper med ullent medium resultat gikk jeg over på S&L som virkelig leverte... Men det kan selvfølgelig være flaks? (Eller uflaks?) Jeg har mest erfaring med Sauer og de har vært både god og dårlig, eller mer beskrivende ujevn!

Nøyaktig samme erfaring som det jeg har. Og jeg bruker en pipe i året kona bruker en og guttungen en. Så jeg kjøper gjerne 3 6,5 piper i året så noe er nå blitt prøvd de siste 10-15 årene.

Link to comment
Share on other sites

@M67- Stand corrected, du har nok rett, men jeg jobbet en del opp mot ECHA for å prøve å få fornuftig praktisering av REACH reglene for krutt. Da blir det IUPAC nomenklatur på alt. For skrivefeil så er min unnskyldning at jeg jakter hjort på natten og går i ørske om dagen.

Eurenco i Sverige er det som var Bofors produksjonsanlegg i Karlskoga, og det var samme personellet. Derfor kaller de seg Eurenco Bofors for å markere dette.

Eurenco produserer eller har produsert krutt for Norma Sverige, Rotweil; Alliant, NAMMO, Norma Norge, Winchester og Rhino. Eurenco har sine produksjonsbetegnelser, men underleverandørene bruker sine navn.

Alliant RL 7, 15, 10X, 19, 22, og 25 produseres av Eurenco. RL 16 finner jeg ikke på min liste, men den er noen år gammel og RL 19 som er produksjonsnavnet på URP var ikke solgt til Alliant så det er nok kommet i tillegg.

Ett eksempel er Eurenco med produksjonskode RP 15. Det selges som Norma MRP, Alliant RL22, Raufoss RA 15, Norma 15, Winchester WXR og Rhino 22. For de som savner MRP-2 så er dette samme kruttet som ble solgt som Rhino 30. Men ikke bytt ladedata ukritisk, det kan være ørsmå ulikheter mellom disse kruttypene.

@Bly Dersom det er beregnet korrekt utgangshastighet og det er liten variasjon kan du anta at trykkurven er noenlunde korrekt, men du kan aldri stole på at teoretiske beregninger er helt riktig uten å kontrollmåle. Som du nevnte for hagle, så kan antenningsforholdene for kruttet påvirke hvor fort og jevnt det antennes, og det påvirker maksimaltrykket. Så lenge dette er reproduserbart og ikke påvirkes for mye av temperaturendringer har du en OK ladning, men om du ser uregelmessigheter med soting eller variasjoner i utgangshastighet er det tegn på at noe ikke er helt optimalt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alliant Reloader 26 er laget i Sveits står det:

 

Sitat

* Made in Switzerland for Alliant Powder * Formulation contains no DNT or DBP *  The propellant's burn speed falls between that of Reloder® 22 and Reloder® 33, and it incorporates EI® technology to produce extremely high velocities in magnum cartridges. Reloder 26 has a high bulk density that allows larger powder charges, and it provides a consistent, controlled response to temperature changes.

 

Det er vel produsert av samme fabrikk som lager Reload Swiss ? (Kanskje samme kruttet som RS76)?

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/ueber_uns/die_nitrochemie_gruppe/index.php

 

RS76 inneholder coating med nitro:

https://www.reload-swiss.com/en/reload_swiss/produkte/rs40_rifle_powder/rs76_rifle_powder/index.php

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, pererik skrev:

Realoder 19 (RL19) er samme krutt som Norma 19/URP/Ra-10

NEI - jeg gjorde en skrivefeil, jeg skrev RL i stedet for RP et sted i mitt innlegg, det er rettet opp.

RL 19 heter RP 14 fra Eurenco, det er det samme som Rhino 19.

Norma Norge selger Norma 19 som er det samme som Rhino 17, RA 10 og NORMA URP.

 

FORDI DET ER SÅ MYE FORVIRRING RUNDT DE ULIKE NAVNENE DET BRUKES LEVERANDØRENS LADEDATA FOR DEN BOKSEN MED KRUTT DU SKAL BRUKE.

 

Eurenco har sine navn på de ulike kruttypene de produserer. Hver av distributørene kjøper disse med sine egne krav til reproduserbarhet og toleranser. Så bruker de sine egne navn når de selger dem videre.

Jeg skrev dette for at de interesserte skulle få litt forståelse både for de tekniske utfordringene med implementering av REACH og for å vise hvordan kruttet distribueres. Ikke for at dette skulle benyttes som grunnlag for ladedata.

 

En annet forhold som også er viktig å få med seg er de endringer som gjøres i kruttreseptene når REACH implementering gjør at både stabilisatorer, myknere og brennhastighetsregulerende tilsetninger må endres. De kruttene vi kjenner går ut av produksjon, og om erstatningene har samme egenskaper vet vi ikke. Mye tyder på at lagringsegenskaper endres, migreringshastighet for brennhastighetsregulerende stoffer endres og vi vet ikke hvordan stabilisatorene vil oppføre seg over lang tid.

Vi kan anta at brennhastigheten for kruttet blir det samme som for dagens typer, men øvrige egenskaper vet vi ikke sikkert.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

RL 19 heter RP 14 fra Eurenco, det er det samme som Rhino 19.

Ok, takk. Jeg driver ikke med ekstrapolering så det var ikke formålet å lade ut ifra sånne ting, men det var interessant for forståelsen av andres ladninger, feks i forhold til temperaturvobservasjoner og slike generelle ting. Uansett, takk igjen, og flott at noen deler så mye detaljkunnskap.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt litt på om jeg skal prøve Norma 203B i stedet for N-150 på de litt lettere kulene i 120 grains.

 

Jeg målte hylsevolum med vann i skutte hylser i dag, jeg fikk 52,2 grains på Norma hylsene og 52,5 grains på Hornady. Det er veldig likt innvendig volum i hvert fall.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Gordons Reloading Tool viser følgende resultat med Federal Fusion 140 grains SP kule.

Jeg målte 792 m/s med kronograf og 42.0 grains Norma 204. Temp +1C men patronene kom rett fra varmen i bilen og holdt ca. +10C, pipa var halv-varm, skjøt 5 skudd først med 41.0 grains (760 m/s) og 41.5 grains (785 m/s). Det ser ut som hastighetene stemmer veldig bra så langt. Ingen overtrykkstegn på hverken tennhette eller hylse i min Bergara. Men de som vil teste denne kula i 6.5 Creedmoor med Norma 204 bør begynne på f.eks. 40 grains og jobbe seg oppover !

 

(edit følgende data)

Barrel Ø groves: 6.69mm

Case Volum: Norma = 52.2 grains H2O

Case length: 48.55mm

C.O.L : 72.00mm

Barrel lenght: 560mm

Gun Weight: 6.5kg.

 

Federal Fusion 140 grains 6.5mm SP: projectile Ø=6.69mm, length = 32.18mm, Boat-tail length=2.4mm, diameter A= 6.69mm, diameter B=5.7mm

 

Simulert følgende krutt-typer:

 

42.0 grains Norma 204: Vo=792 m/s, maximum pressure= 48786 psi, burnt propellant = 84.7% (jeg kronograferte 786-792 m/s).

41.0 grains Norma URP: Vo=806 m/s, maximum pressure= 51168 psi, burnt propellant = 95% (jeg har ikke testet)

46.0 grains Norma MRP: Vo=820 m/s, maximum pressure= 48765 psi, burnt propellant = 88.4% (jeg har ikke testet)

43.0 grains Reload Swiss RS62: Vo=804 m/s, maximum pressure= 49634 psi, burnt propellant = 93.2% (jeg har ikke testet)

46.0 grains Vihtavuori N-560: Vo=822 m/s, maximum pressure= 49727 psi, burnt propellant = 83.8% (jeg har ikke testet). (Vihtavuori N-560 viser advarsel "low burn rate, inconsistent combustion very likely").

40.0 grains N-550: Vo=820 m/s, maximum pressure= 52007 psi, burnt propellant = 100% (jeg har ikke testet)

44.0 grains N-160: Vo=797 m/s, maximum pressure= 52207 psi, burnt propellant = 86.6% (jeg har ikke testet)

 

Nosler Accubond er en liknende kule som Federal Fusion. Accubond er kanskje noe hardere (tykkere bakre mantel).

Norma ladedata sier maks 41.5 grains 204 med og maks 40.3 grains URP med 140 grains Nosler Accubond med C.O.L 69.5mm. Da denne har kula lengre inn i hylsa så tåler den litt mer krutt med kula lengre ut (72.0 mm).

https://www.norma-ammunition.com/en/ammo-academy/Reloading-Data/65-creedmoor/

 

Norma 204 ryker en del, det driver en blå krutt-tåke rundt etter et skudd. Host host..... H4350 ryker til forskjell veldig lite.

 

39,0 grains Hodgdon H4350 ga 760m/s kronografert med samme C.O.L (72.0mm). Dette kruttet ligger ikke inne i databasen på GRT.

Edited by 223man1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Laget et bilde av simulert trykkurve i GRT.

 

Maks 40 grains Norma 203B og kule Sierra 120 grains Match King HPBT:

 

image.png.17afd11a2322e9de16fffe6f4fcc5615.png

 

Maks trykk oppnås når kula har gått bare 91,68mm fra startposisjonen i hylsa.

Egentlig ser trykkurven slik ut i forhold til tidsfaktoren igjennom hele pipa:

 

image.png.2afe9c598fa9db20cd1fa125f29eb6f6.png

 

 

Trykkoppbyggingen er voldsom de første 8-12 cm. inn i pipa (etter hylsemunningen). Da er trykket høyest.

 

For den som vil teste denne kula ville jeg nok begynt på 38,0 grains med Norma 203B og jobbet meg oppover.

Dette er jo en beregnet kurve og bør som mange sier ikke representere virkelige trykk i ditt våpen ! Bruk produsentens ladedata !

Edited by 223man1
korrigert bildetekst
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter en periode med sludd/regn/vind etc. så fikk jeg testet litt mer kuler og krutt i Bergara'en.

 

Prøvde Sierra Varminter 85 grains kule med Norma 201 krutt (40,0 grains) og C.O.L 63,4mm i Hornady hylser, dette ga 943 m/s. Ingen trykktegn, hverken på tennhetter eller hylser. Har ikke testet presisjonen. Blir vel bare til at jeg bruker de til revesprenger/kråkesprenger kanskje. Lang friflukt i min rifle (6 mm).

 

Fant en lovende ladning med den Sierra 120 grains MatchKing (#1725C), den som har kort boat-tail.

37,5 grains Vihtavuori N-140 med C.O.L 70,0 mm ga 795-805 m/s stabilt (i +1 graderC). N-140 er jo forholdsvis hurtigbrennede, men det ser ut til å fungere utmerket. Presisjonen ser så langt ut til å være veldig bra, men jeg må få skutt mere og sett hvor stabilt det er.

 

På 200m med litt for dårlig (ustabilt) anlegg i vindstille vær fikk jeg bra samlinger. Dessverre kom tåka drivende så det ble bare et par 5-skudds serier i dag. Så nå mangler det bare å få testet mer med bedre (dønn stødig) anlegg. Så vidt jeg kan se er dette den kula/ladningen jeg kommer til å bruke framover. Ingen trykktegn å se, så alt virker trygt. Hylseutvidelse i bakkant av Norma hylsa holder seg under 11,88mm.

 

 200m:

image.png.971063fec78f41b4e181c7a6c4fbc5ce.png

 

Prøv gjerne denne ladningen i samme rifle om dere har, men start gjerne noe lavere ned i kruttmengde for å sjekke etter trykktegn i din rifle, og jobb deg oppover. I min rifle er friflukt 2,7mm men man bør jo sjekke at man ikke setter kula i bommene i andre rifler med patronlengde 70,0mm, det er jo sikkert litt forskjellig lengde på kammeret i disse riflene.

 

Det blir litt lite kulehold med 70,0mm patronlengde, men det ser ut som det fungerer helt fint i hvert fall.

 

image.png.7992d5bbc5bb3163e4d266e66c3b26cd.png

 

Edited by Bergara-Man
rettelser, tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...