Jump to content

Hvilket systemvåpen?


learner

Recommended Posts

Hei

En må ha et sluttstykket som heter medium for magnum. Som det ikke finnes så mange av lenger, eller sagt på en annen måte. Har Landrø sluttstykket på lager. Dersom ikke, har en ett problem. Samt et låsestykke som passer i magnumkassen (det har Rafdal Våpen). Nei, det er noe dritt når 202 er gått ut av normal produksjon. Magnum eller ikke. Ikke noe problem med standard kasse, STR piper får en jo alltids tak i. De kan en habil børsemaker sette inn ønsket medium kaliber i. Dersom en vil ha magnum kaliber i samme låskasse som medium er det ikke mange å velge mellom, Blaser eller Schultz & Larsen. Alt etter hva en ser for seg. Da tenker jeg på systemrifle. Imidlertid er det mange låskasser dersom en tenker Heen muffe eller lignende. Det eneste en skal være sikker på er rett sluttstykket til hvilken kasse/kaliber. Børsemakeren trenger bare å tolke kammeret ved kamring, etter det er det bare å velge rett sluttstykke. Ja ja, sånn går jo dagan.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Og? 

Det betyr ikke at denne ikke har vært laget eller kan fåes kjøpt m alukasse. På samme måte som 202 ikke blir fylt på i butikkene, men kan være til salgs fortsatt.

 

Men nye modellutvalget til Steyr ser ut til å ta en litt annen retning, Rössler ligner vel mest på modellen der man fritt kan velge alle komponentene fritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 14.10.2019 den 8.17, hewi skrev:

Hvorfor må du ha oppspenner egentlig? @learner

 

 

 

 

@hewi: Jeg har bare fått for meg at det er mye triveligere å gå med skudd i kammer med oppspenner på børsa. Jeg går med hund (elgjakt) og det blir mye bråk å kamre skudd om ting skjer fort.... Men har jo berget mange år uten nå.... 

 

Link to comment
Share on other sites

På 14.10.2019 den 8.17, hewi skrev:

Når det gjelder Blaser og at de ikke endrer treffpunkt, så er vel dette en sannhet med modifikasjoner.

 

Om du thighter skruene som fester løpet, med et helt annet moment en det momentet som var på skruene når du skjøt inn kikkerten , så får du endring av treffpunkt her også, ikke mye, men du får en endring. Bare prøv! En kjenning av meg opplevde dette med sin R8. Traff plutselig opp og til venstre 4-5 cm og skjønte ingenting, for: "Blaser endrer jo ikke treffpunkt??" 

Nå viste det seg at han hadde skrudd skruene alt han maktet, mens innskyting var gjort med betydelig slakkere løps-skruer. Løste det med å slakke på momentet.


Dette stemmer ikke..så lenge pipen er skrudd fast..så endrer ikke treffpunktet seg om en strammer det en klarer..eller den kun er skrudd fast.. jeg har tre stk Blaser R8 med 9 løp.. en Blaser med trestokk og to Success.. flytter løpene om hverandre på alle kassene og har samme treffpunkt.. dette har jeg testet på avstander fra 100-1000 m.. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg også. Aldri opplevd treffpunktforandring med min gamle R93 med fire løp, min forrige R8 og min nye R8 med to løp. Jeg tar stort sett av løpet mellom hver økt, fordi det kun er to skruer og det er lettere å pusse med pipa av. Strammer skruene sånn passe, uten treffpunktforandring.  Det er heller ikke mulig. Kikkertsiktet står på løpet, og peker der løpet peker. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 4 stk r8 å ingen av de er treffpunkt forandring på. Skrur kun på med håndmakt . Har å testet alle kikkerter av å på orginale og en innomount montasje å ingen treffpunkt forandring.  Til å med demperene er det ikke treffpunkt forandring av å på men det er vel litt tilfeldig

Mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har tenkt å kjøpe eit system våpen selv også og leser her på forumet så øya blir stor og våt..... Ser fleire her inne eier og har eid slike våpen og smaken er som baken. Men eg har tenkt å kjøp eit våpen med mulighet for å kjøpe til løp etter behov... Ser at noen eier fleire system våpen av samme sort med fleire løp ??? Er nå gutt selv og da men synes det blir lit smør på flesk... Kan nå bare skyt med eit våpen om gangen og ifølge di som forstår seg på det tar det bare sekunder å bytte pipe....

Men lykke til med valg av børse.

Edited by regori
Link to comment
Share on other sites

@regori

Systemvåpen:
Dersom du allerede har et våpen/våpentype du er fornøyd med. Er den enkleste måten å lage et systemvåpen av denne at du får laget en muffeløsning til den kassen. Da kan du skru ut og inn løp som er tilpasset denne muffeløsningen, og børsemakeren tilpasser eksisterende løp og nye løp. Slik at du kan skru dem inn og ut med handmakt. Du må bare ha innskutt kikkert til hvert løp/kaliber med hurtigfester der picatiny skinne kan være en god løsning. For å sikre god mating er du mer fleksibel dersom du har løse magasiner og du eventuelt sikter deg inn på patroner som passer sluttstykket.

 

Dersom du ikke ønsker en slik løsning har du kasser som eksempelvis Schultz & Larsen. Her låser sluttstykket i pipeenden, og fremre låskassebro er splittet. Løpet er festet til kassen med 2 skruer igjennom fremre låskassebro. For å få løpet til å repetere treffpunktet må det brukes momentnøkkel til å stramme skruene med og det må ikke ligge olje mellom løp og låskasse. Dette er et system som fordrer at du er nøye, gjør demontering og montering likt fra gang til gang, bruker momentnøkkel. Samt at du prøveskyter for å verifisere treffpunkt. Her kan du velge patroner fra 22-250 til 458 Winchester magnum med egnede magasiner og sluttstykke i standard og magnum.

 

Det andre systemet er rettrekker våpen som eksempel Blaser R8. Der kikkertsikte er montert på løpet. Dette systemet er mer idiotsikkert når det gjelder treffpunkt da kikkertsikte følger løpet. Så lenge du skyter inn løp og kikkert, bruker anbefalte kikkertmontasjer. Så går dette meget bra. Du kan og skille kikkert og løp.

Så det er bare for deg å velge etter eget behov og lommebok. Trenger du egentlig systemvåpen, det er det bare du selv som kan vurdere. Ut fra jakt og skytebehov.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

regori skrev (7 timer siden):

Ser at noen eier fleire system våpen av samme sort med fleire løp ??? Er nå gutt selv og da men synes det blir lit smør på flesk... Kan nå bare skyt med eit våpen om gangen og ifølge di som forstår seg på det tar det bare sekunder å bytte pipe....


Tja.. en kan sette opp stokker til forskjellig bruk.. for min del så har jeg 1 fin trestokk .. pluss to Success stokker.. den ene er satt opp for jakt..den andre er satt opp for jakt.. men jeg kan flytte alle løpene om hverandre fritt uten treffpunkt forandring.. om en vil optimalisere egenskapene er dette en vei å gå.. for meg så var ikke jeg interessert i å gå for en "kvasi" løsning det langholds stokken ble for lett..eller jakt stokken unødvendig tung.. derfor to..

Link to comment
Share on other sites

Va man velger er jo opp til en vær. Selv har jeg 6 systemvåpen 4 Sauer 200 STR og to S&L. Til disse har jeg mange forskjellige piper, sikter og stokker, som jeg kan bytte mellom og jeg trenger ikke gå til børsemaker når jeg vil ha en ny pipe eller stokk.

Systemvåpen er gull etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...