Jump to content

Hvilket systemvåpen?


learner

Recommended Posts

Jeg spekulerer på å utvide garderoben med et systemvåpen. Ønsker er oppspenner, relativt lav vekt, mulighet for stabil kikkertbytte (uten treffpunktendring), og da selvsagt løpsbytte. Har sett på blaser r8 pro, som jeg syns blir tung og litt dyr, samt at jeg fant stokken litt i "klebrigste laget". Syns den hekta litt lett i klær etc. Har også sett på Merkel helix, som egentlig oppfyller alle overnevnte krav, og jeg likte stokken godt. Men den har et litt frynsete rykte, og jeg er skeptisk til den utveksling på sluttstykket, som jeg ikke kan skjønne annet enn må gi trøbbel før eller senere. 

 

Er det noen andre som kan være aktuelle kandidater? Evt tilbakemelding på r8 og helix ønskes også. 🙂

Link to comment
Share on other sites

I forhold til hvor mange enheter av R8 som er solgt så er det veldig få på bruktmarkedet. Det må være en grunn til det.

Du får kjøpt oppspenner til 202 så den kan være med på lista di. 

Ang. bytting av kikkertsikte uten forandring i treffpunkt så har vel Blaser satt standarden der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rettrekker eller bolt, eller likegyldig?

Det vil jo sette litt standarden, og er oppspenner et absolutt valg? 

Mauser M03 burde kanskje inn på listen.

Lette systemvåpen er det ikke mange av, spesielt ikke uten at det blir styggdyrt.

S&L eller Heym i en Hitec/Law stokk er ikke helt verst i pris nødvendigvis.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Røssler Alpha er rimelig, lett (2.9 kg) og har billige ekstraløp om du vil leke med flere kaliber.
Men det mangler jo oppspenner og treffpunktgarantien du får med Blaser. 

Jeg har vurdert systemrifle i 3 år nå, og bytter på om jeg helst vil ha S&L eller Blaser R8 sann en gang i måneden.  Lander som regel på at jeg har lyst på en Blaser selv om den er litt tung og dyr. Så tenker jeg at jeg kan greie meg med S&L, det er jo rimeligere og mer fornuftig... og så tenker jeg at om jeg først skal kjøpe noe, så skal jeg ha det jeg vil ha, og det er en Blaser. 

 

Imellomtiden så går det i grunn greit å jakte med en Mauser M98, selv om den er både tung, skranglete, og ikke liker butte jaktkuler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lettere systemvåpen er vel foreløpig Røssler og Sauer 404 i aluminium. Sauer 202  finnes vel også i Aluminium. Sauer 202 er vel ikke å få tak i annet en på bruktmarkedet. I hvilken grad det kan kalles lette er vel et definisjonsspørsmål. Schultz & Larsen fås opp til 458 Winchester Magnum, og der er vel litt av problemet. En 458 Winchester Magnum i aluminium røsker vel godt i rekylen. Av den grunn er vel stål i kassen ett +. Imidlertid dersom en holder seg til standard kaliber, er vel Røssler rundt 3 kg. Jeg kjenner ikke til denne riflen selv, men den fungerer den.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått det rett, så krever den type løpsbyttesystem som Røssler, Sauer og S&L har, hvor man klemmer pipen på plass, mer gods i kassen enn et system hvor løpet et skrudd inn i låskassen. At dette iallefall er en av grunnen til at løpsbyttesystemer er tyngre. De lette våpnene til Røssler og Sauer er som sagt i aluminium, men de er fortsatt tyngre enn en Tikka T3 lite med kasse i stål. 

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg er skeptisk til på rettrekkere er at du ikke bruker kammen på kassen til å trekke ut hylsen. Sitter hylsen fast i kassen, enten før eller etter avfyring, vil rettrekkeren være avhengig av muskelkraft for å trekke ut hylsen. Så det betyr en forsiktig kamring av alle hylser for å teste om det går. Da må en presse hylsene til fabrikkmål, litt som på halvautomater. Bodydie for å presse hylsene kan jo også hjelpe, dersom det er nødvendig. Selv presser jeg hylsene til at de akkurat kamrer i Sauer/Schultz & Larsen kammrene mine. Bolten går litt tregt den siste halve sentimeteren. Dersom jeg har gjort min del av jobben.

Link to comment
Share on other sites

 

8 minutter siden, msteiro skrev:

På Heym bytter man hele låskassen og pipe, så kikkert følger også pipen ved skifte

 

Kan en ha flere låskasser og løp samtidig som det bare tar opp en plass i våpengarderoben? 
I prinsipp hørtes dette ut som en helt vanlig rifle hvor jeg kan ha et skjefte og flere låskasser med løp som jeg putter i det ene skjeftet mitt etter behov, men det er jo ikke skjeftet som er "våpenet" i lovens lange øyner....?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

"Selbstschussgerät R93" er billigere av en grunn tenker jeg...

 

K

Den ene er vel ulykkene som har vært med de, der en trenger noe mer en norgesplaster. Det andre er vel at dette er et utgått våpen så en selger vel ut restlageret rundt omkring. Jeg kjenner en som har fått en snasen rigg med flere løp billig på finn. Imidlertid er jeg skeptisk til låsegeometrien på R93. Selv om Blaser hevder den er sikker som banken. R8 har en annen låsegeometri. Et tungt våpen som i likhet med tilsvarende andre tunge våpen kan være ett ork å drasse rundt på smygjakt. Når man må drasse våpenet rundt i en avansert ryggsekk pga vekt, er det vel ikke det jeg forbinder med våpen bygget for smygjakt. 😉

Link to comment
Share on other sites

@Fysikeren

 

Sitat
34 minutter siden, msteiro skrev:

På Heym bytter man hele låskassen og pipe, så kikkert følger også pipen ved skifte

 

Kan en ha flere låskasser og løp samtidig som det bare tar opp en plass i våpengarderoben? 
I prinsipp hørtes dette ut som en helt vanlig rifle hvor jeg kan ha et skjefte og flere låskasser med løp som jeg putter i det ene skjeftet mitt etter behov, men det er jo ikke skjeftet som er "våpenet" i lovens lange øyner....?

Der påpekte du et problem som jeg ikke tror den norske lov/forskrift samlingen har tatt høyde for. En kasse flere løp, dersom flere kasser, vil det vel ta opp hver sin plass til en har nådd maks på seks våpen tenker jeg.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet får man bestilt kasser m pipe som våpendel, men som det sies, så kan nok dette tolkes veldig forskjellig av våpenkontor.

 

Beste alternativ til forholdsvis greit priset og lett systemrifle vil nok være noe som en T3 Superlite, Kimber Adirondack eller Barrett FieldCraft med muffe og flere piper. Lite ekstra vekt, og med leupold QR montasje eller picatinny kan man ha egen kikkert til hver pipe.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler.

 

"Alle" børser kan bli systemvåpen med en moffeløsning ala Heen eller Rafdal. Ikke koster det skjorta heller. Jeg har en Remington Seven i 260 rem, 308 og 358 win. Dønn stabilt med Leupold QR hurtigmontasje.

 

Da åpner det seg brått mange flere muligheter i markedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, svehella skrev:

Det eneste jeg er skeptisk til på rettrekkere er at du ikke bruker kammen på kassen til å trekke ut hylsen. Sitter hylsen fast i kassen, enten før eller etter avfyring, vil rettrekkeren være avhengig av muskelkraft for å trekke ut hylsen. Så det betyr en forsiktig kamring av alle hylser for å teste om det går. Da må en presse hylsene til fabrikkmål, litt som på halvautomater. Bodydie for å presse hylsene kan jo også hjelpe, dersom det er nødvendig. Selv presser jeg hylsene til at de akkurat kamrer i Sauer/Schultz & Larsen kammrene mine. Bolten går litt tregt den siste halve sentimeteren. Dersom jeg har gjort min del av jobben.

 

Jeg tror det er en tenkt mer enn reell problemstilling. 

 

Siden jeg er lat gjør jeg nesten aldri noe annet enn å halspresse til  både jakt og trening. Aldri hatt problemer med Blaser og det. Med en Sako Forester, derimot, røyk utdrageren av. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, LisleArne skrev:

Støtter siste taler.

 

"Alle" børser kan bli systemvåpen med en moffeløsning ala Heen eller Rafdal. Ikke koster det skjorta heller. Jeg har en Remington Seven i 260 rem, 308 og 358 win. Dønn stabilt med Leupold QR hurtigmontasje.

 

Da åpner det seg brått mange flere muligheter i markedet.

Med presse og låskassenøkkel som dette kan du bytte piper som børsemaker gjør det uten moffer og annet dill dall.

20191009_201535.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rustbestandighet er også noe man må tenke gjennom når det gjelder jaktbruk med systemvåpen, hovedgrunnen til at jeg solgte mine sauer 202. Egner seg dårlig med bart stål uten oljefilm til hjortejakt i drittvær, eller dagesvis på reinsjakt.  Når treffpunkt attpåtil forandrer seg ved demontering... 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Blaser med tanke på rust? Legget folk på et tynt lag med olje mellom løpet og låskassen for å unngå rust?

 

Hva med muffer, skal gjengene være helt tørre? Blir det lett rust i overgangen muffe og løp?

 

Jeg jakter og på vestlandet, og i slikt fuktig klima liker jeg at stål enten er rustfritt eller har et tynt lag med olje.

Link to comment
Share on other sites

På 9.10.2019 den 20.27, kjella skrev:

Med presse og låskassenøkkel som dette kan du bytte piper som børsemaker gjør det uten moffer og annet dill dall.

20191009_201535.jpg

 

Ei slik presse og låskassenøkkel er vel minst like mye dilldall som ei moffe som sitter fast i låskassa, der du kun bruker håndmakt for å bytte pipe?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med muffe, slik jeg ser det (andre kan mene noe annet, det er jo såklart helt ok, men feil), en slipper dille med evt løs rekylklakk, en kan bedde under moffen, omtrent alt av løp kan tilpasses pga mindre diameter på gjengeparti, det krever ikke noe utstyr.

 

Og ja, jeg og mente muffe var tull tidligere når m98 var det jeg rotet med.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 10.10.2019 den 18.57, Fysikeren skrev:

 

 

Hva med muffer, skal gjengene være helt tørre? Blir det lett rust i overgangen muffe og løp?

 

Usikker på hvordan det skal være, men jeg oljer gjengene. Merker ingen endring på treffpunkt eller presisjon med/uten olje.

 

Vet kobberpasta også blir brukt, da det ikke påvirkes ved varmskyting. Pipa kan sette seg litt om du skyter veldig varmt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å bruke lange patroner (6,5x55, 30-06 osv) så må du bytte boltstopper og magasin.
Du kan bruke tynne og tykke piper om hverandre så fremt pipekanalen tillater det. Original T3x med jaktpipe krever sliping av pipekanal for å ha plass til varmintpipe. Det som er litt kurant er at du ser spor langs pipekanalen som viser deg hvor du skal slipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, jmosbakk skrev:

For å bruke lange patroner (6,5x55, 30-06 osv) så må du bytte boltstopper og magasin.

Det høres ut som mulighetene er enorme med Rafdal muffa, men hva med bolt kan den kombineres mellom 6,5x55 og f.eks 30-06 og 300win med utgangspunkt i 308bolt og hva med 22 kalibre 22-250 og 223rem ?

Link to comment
Share on other sites

300wm har større diameter på bolthode, 223rem har mindre. De to passer altså ikke i samme støtbunn (med samme sluttstykke) som 6,5x55, 308 og 30-06.
Du kan kombinere 22-250, 6XC, 243win, 260rem, 6,5x55, 308win, 30-06, 9,3x62 og en haug andre forutsatt at diameter på støtbunn er den samme.
Hvis du googler det kaliberet du spekulerer på og skriver "CIP" bak så finner du mål på patronen.

Du kan supplere med ekstra sluttstykke for 223rem og/eller 300wm i en T3-kasse og sånn sett velge det meste som finnes av kalibre.
Sluttstykkene er visstnok ganske dyre, men har ikke noe tall til deg så det får Schou evt svare på. Jeg vet ikke en gang om det finnes å få kjøpt i løsvekt så da blir det evt ekstra rifle som f.eks. slaktes.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, jmosbakk skrev:

Sluttstykkene er visstnok ganske dyre, - -

 

Ekstra sluttstykke til Sauer STR 200 koster ca. 2.500,-, og sluttstykker er ikke "registreringspliktig del", så de kan kjøpes "i løs vekt", f.eks. når man har en STR i kaliber .22 LR, og skal bruke den med 6,5-pipe.

 

For ei tid tilbake var det en som skrev her inne om at han hadde mistet sluttstykket til en Sako, og at nytt sluttstykke kostet 4.500,-. Hva sluttstykker til Tikka koster, vet jeg ikke, men de må da kunne skaffes. Hvis de koster opp mot 1/2 nytt våpen, bør man kanskje heller vurdere akkurat det for patroner som 223, hvis man har tenkt dette kaliberet til jevnlig treningsbruk.

 

Som "308 NM-ambassadør" må jeg være så ærlig at jeg sier at hvis man har piper i kalibre som 9,3x62, 35 Whelen, 30-06, 280 Rem/7x64/270 W, så vinner man ikke særlig mye ved å kjøpe pipe og sluttstykke for kalibre som 9,3x64 og magnum-klonene basert på 375 H&H. Men så var det dette med "vil-ha-tarmen", da.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

  -  "tilpassing".

 

???????????????????????????????????????

 

Det er vel solgt over 20.000 STR siden høsten -89, og minst dobbelt så mange piper. ALLE sluttstykkene passer i alle våpnene og alle pipene.

 

Et sluttstykke fra en M/98 passer som oftest i andre m/98, og hvis ikke, kan enhver av oss ikke-mekanikere konstatere det, uten å dra til Tyskland. Det samme gjelder Krag-J (Steyr-K går ikke i KV-kasser og omvendt).

 

Med dagens produksjonsmetoder er det, mildt sagt, uforståelig at man må sende et våpen ut av landet for å bytte sluttstykke. Dette høres ut som en måte å melke penger ut av de som har kjøpt våpen fra denne produsenten, altså det stikk motsatte av service og kundevennlighet. Slik griskhet bør de som vurderer å kjøpe Tikka/Sako merke seg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Sluttstykkene er visstnok ganske dyre, men har ikke noe tall til deg så det får Schou evt svare på. Jeg vet ikke en gang om det finnes å få kjøpt i løsvekt så da blir det evt ekstra rifle som f.eks. slaktes.

Takk for all info.

Jeg vet sluttstykkene er dyre, jeg har liggende ekstra sluttstykke i 308w for min gamle T3, helt nytt. Jeg mistet mitt sluttstykke, kjøpte nytt, men fant igjen det gamle. Mener jeg ga over 3 lapper for ett nytt, men det er noen år siden nå. Det måtte ingen tilpasninger til.

Denne muffeløsningen frister nå "må ha tarmen" over evne. En får jo enslags "take-down" løsning også.

Jeg slenger inn pipe søknader 9,3x62, 6,5x55 og kanskje løpsbrennern 22-250.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Jegermeistern said:

Det er vel solgt over 20.000 STR siden høsten -89, og minst dobbelt så mange piper. ALLE sluttstykkene passer i alle våpnene og alle pipene.

 


Det er snakk om Tikka T3 her nå. Den er på ingen måte sammenlignbar med Sauer 200STR annet enn at begge er rifler.

@Chiefen.v-2 det var noe sånt jeg mente å ha lest ja. Mulig dette er endret siden @Mix kjøpte nytt.

Hvis du har et ekstra sluttstykke til 308w så finner du garantert noen som er villig til å betale et par lapper i mellomlegg ved å bytte i deres sluttstykke for 223 eller magnum.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, jmosbakk skrev:

Det er snakk om Tikka T3 her nå. Den er på ingen måte sammenlignbar med Sauer 200STR annet enn at begge er rifle

 

 - og at begge er produsert de siste 30 årene, med de datastyrte og laseropererte verktøyene som er tilgjengelig i våre dager, og som får "slingringsmonnet" ned i hundredels millimeter.

 

Hadde du sitert neste avsnitt av det jeg skrev, ville det kommet fram at jeg også sammenlignet med M/98. Noen av disse er produsert for over 100 år siden, de fleste før/under 2. verdenskrig. Til dels ble de produsert på mekaniske fabrikker omstilt til krigsproduksjon, en del også på fabrikker i erobrede land. Og med datidas teknologi, eller mangel på sådan, som skribentene her inne bare har hånlige betraktninger til overs for, når det sammenlignes med våpen fra de siste 10-åra.

 

Og likevel går det OK å ta et sluttstykke fra et våpen, og putte det rett i et annet - ?!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at du tar feil eller noe som helst, bare påpeker at det er snakk om Tikka T3 og ikke Sauer eller Mauser.
Det er veldig sannsynlig at du kan ta et sluttstykke fra en T3 og bruke det i en annen, men jeg erindret å ha lest at fabrikken er litt sære. Tror du må sende børsa til Finland hvis du vil ha ny originalpipe også. 
Håpløst, ja, og enda verre blir det selvsagt når man sammenligner med f.eks. Sauer 200STR der du kan bruke piper fra 3 forskjellige produsenter uten å ofre en eneste tanke på at det må tilpasses.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke grunnen til at Tikka/Sako er sære på dette. Men det er ikke nødvendigvis av vond vilje. Hva vil det egentlig si at et sluttystykke «passer» til kassa? At man kan stappe det inn i mekanismen, og vri hevarmen ned?

 

Boltrifler er satt opp med en liten klaring mellom fremre begrensning av bolten, og bakre begrensning av kammeret. Denne klaringen må ikke bli for kort (<ca 0,4mm), da kan det bli trykkproblematikk. Hvis den blir for lang, kan det også være uheldig. Hvis produsenten har lagt opp til veldig tighte toleranser, kan det være et sikkerhetspoeng å kontrollere tilpasningen ved nytt sluttstykke.

 

Jeg fikk, i forrige uke, min tredje systemrifle; mufferifle basert på lang R700 i GRS Berserk (raus løpskanal). Jeg har selvsagt ikke allverdens erfaring med den ennå, men jeg må si det er tiltalende å kunne skru ut pipa med håndmakt, uten å løfte kassa ut av stokken. Pipeskift blir som å skru demper av og på igjen.

Jeg fant en ekstra bolt på Finn for 1500,-. Ny Rem 700- bolt kostet vel ca 4500, eller noe slikt. HEr kan jeg selvsagt åpne støtbunnen, men børsemakeren (PIJacobsen.no, Solbergelva) kan også redusere støtbunn med bøssing. Har ikke bestemt meg hva den bolten skal brukes til ennå. Fint å ha muligheter 🙂

 

Denne rifla er satt opp med minimumsklaring (0,44mm) mellom sluttstykke og kammer. Hvis jeg uten videre tar ibruk mitt «reservesluttstykke», kan potensielt trykkforholdene endre seg. Hvis rifla hadde vært satt opp med litt mer slarkete toleranser, hadde det vært tut-og-kjør.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Blaser og at de ikke endrer treffpunkt, så er vel dette en sannhet med modifikasjoner.

 

Om du thighter skruene som fester løpet, med et helt annet moment en det momentet som var på skruene når du skjøt inn kikkerten , så får du endring av treffpunkt her også, ikke mye, men du får en endring. Bare prøv! En kjenning av meg opplevde dette med sin R8. Traff plutselig opp og til venstre 4-5 cm og skjønte ingenting, for: "Blaser endrer jo ikke treffpunkt??" 

Nå viste det seg at han hadde skrudd skruene alt han maktet, mens innskyting var gjort med betydelig slakkere løps-skruer. Løste det med å slakke på momentet.

 

Fordelen med blaser er at det er en faktor mindre som kan gå galt i.o.m. kikkert er rett på løpet, men helt "feilfri" er de altså ikke. 

Momentnøkkel er kjekt å ha, uansett systemvåpen.

 

På S&L løpene/kassene mine bruker jeg momentnøkkel hver gang jeg skifter stokk/løp,og har dessuten montert picatinny og har kikkert-ringer med hurtigfeste. Holder treffpunktet hver gang den blir demontert/montert. Aldri opplevd ekstreme treffpunktendringer på de 10 åra jeg har hatt systemet.

 

De som bruker originalringene til S&L påstår at de er veldig stødige mtp endring av treffpunkt. jeg har ikke prøv de, men tydeligvis så funker de bra også.

 

Hvorfor må du ha oppspenner egentlig? @learner

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, jmosbakk skrev:

Det er veldig sannsynlig at du kan ta et sluttstykke fra en T3 og bruke det i en annen, men jeg erindret å ha lest at fabrikken er litt sære.

Kanskje bare en myte ?

Etter at internettet kom har mange rykter blitt etablert som sannhet.

Jeg tviler på at Sako/Tikka er dårligere utstyrt for nøyaktig maskinering enn Sauer og Mauser etc.

Husker jeg sjekka om max col var samme med ei halvlaus kule i ei tomhylse.

Link to comment
Share on other sites

tidligere (ihvertfall fram til 2010 sånn ca) måtte Tikka og Sauer sendes til fabrikk, de leverte ikke sluttstykker som del. Senere ble det ordnet hos importør, som fremdeles krevde våpenet hos seg. Dagens praksis vet jeg ikke helt sikkert men kompis med havarert t3 ble forespeilet innsending til importør om det skulle vise seg at nytt sluttstykke måtte til for bare noen uker siden.

 

Ellers gøy dette, det er masse innlegg her om hvor viktig det er å tolke kammer hver gang pipe skrus inn og ut😎

Jada, bare tull det også.

 

Min neste lekebørse må bli kort Remington 700 med muffe og flere sluttstykker. Dyrt men sikkert gøy.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Min neste lekebørde må bli kort Remington 700 med muffe og flere sluttstykker. Dyrt men sikkert gøy.

 

Dette er et optimalt utgangspunkt for systembørse i 308-familien.

 

Ei billig 200str-pipe i 6,5 kan gi et 260-løp for en billig penge, f.eks. Selv brukte jeg ei Krag-pipe.

 

https://www.finn.no/160449990

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

tidligere (ihvertfall fram til 2010 sånn ca) måtte Tikka og Sauer sendes til fabrikk, de leverte ikke sluttstykker som del. Senere ble det ordnet hos importør, som fremdeles krevde våpenet hos seg.

Det har tydeligvis vært forskjellig praksis ute å gått her. Jeg fikk ny bolt på noen dager uten noe mikkmakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...